|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

יזמי הולילנד חסכו 12-8 מיליון שקל בהשבחה

ש"ד: בשנת 2006 שולמו 11 מיליון שקל בגין תב"ע ו', לעומת 19 מיליון שקל שדרשה העירייה; הסתירו הסכם מכירה שהיה מחייב אותם לשלם עוד 4 מיליון שקל "הייתי אידיוט והאמנתי שצ'רני יחזיר לי את הכסף"
05/07/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משפט הולילנד   |   תגובות
שמחיוף. "צד מעוניין: הוא קיבל כסף" [צילום: פלאש 90]

   איתמר לוין
הפתעה: החקירה הראשית של ש"ד - קצרה מהצפוי

יזמי הולילנד שילמו בשנת 2006 היטל השבחה בסך 11 מיליון שקל בגין תב"ע ו', לעומת דרישה מקורית של 19 מיליון שקל שהוציאה עיריית ירושלים, ולעומת 2.7 מיליון שקל שטענו הם שעליהם לשלם. לדברי ש"ד (יום ה', 5.7.12), היזמים הסתירו מהעירייה הסכם שהתגבש אז למכירת חלק מהמתחם, ואשר היה מחייב אותם לשלם 4 מיליון שקל יותר.

ש"ד העיד, כי אלי שמחיוף - אז סגן ראש העירייה ויו"ר ועדת הכספים שלה - הודיע לו על ההסכם בנוגע להיטל יומיים לפני ההודעה הרשמית, "כי הוא היה צד מעוניין: הוא קיבל כסף". השופט דוד רוזן: "קיבלתם מחיר טוב בגלל הקשרים שלכם עם שמחיוף?" ש"ד: "אני מאמין שכן".

לדברי ש"ד, עו"ד משה שמעוני, לשעבר מנכ"ל משרד הדתות, קיבל ממנו 20,000 שקל לחודש במשך שנתיים וחצי, בעת הכנת תב"ע ו'. שמעוני - שהיה אז עורך דין פרטי - היה איש הקשר שהעביר את תשלומי השוחד לסגן ראש עיריית ירושלים דאז, יהושע פולק, שהיה יו"ר הוועדה המקומית בעת כהונתו של אורי לופוליאנסקי כראש העירייה. פולק אינו נאשם בתיק ושמעוני ופולק אינם עדי תביעה בו.

הוא ופולק יסתדרו ביניהם

את ההיכרות בין ש"ד לבין שמחיוף יצר לדבריו מאיר רבין, אשר אמר ששמחיוף יוכל לסייע ליזמי הולילנד. "בפגישה השנייה שמחיוף הציע לי עזרה בדומה לעזרה שתוגש על-ידי פולק. הוא אמר שאוכל לסמוך ב-100% על עזרתו. באותה ישיבה או בישיבה הבאה הוא מסר לי, שפולק אינו מעוניין להמשיך את ההסדר שכספים מועברים אליו דרך שמעוני, אלא ביקש שיועברו דרך שמחיוף, והוא ופולק יסתדרו ביניהם ביחס לכספים האלה", העיד.

לדברי ש"ד, הוא העביר לשמחיוף 350,000 שקל, שאת רובם לדברי שמחיוף אמור היה לקבל פולק. חלק מהתשלומים בוצעו בצ'קים פתוחים שהוצגו לבית המשפט, ואשר הוסבו למוטבים שונים שלדברי ש"ד אינם מוכרים לו. "התשלומים היו קבועים וכל פעם בסדרת צ'קים", הוסיף. "הייתי אידיוט והאמנתי שהכסף יוחזר לי על-ידי צ'רני, אבל הוא לא החזיר אותו". שמחיוף ביקש מיו"ר הוועדה המחוזית, רות יוסף, לשחרר את תב"ע ו' עוד לפני שייחתם הסכם פיתוח בין היזמים לעירייה. שמחיוף גם השתתף בישיבת הוועדה המקומית שדנה בתב"ע ה', לדברי ש"ד - השתתפות יחידה שנעשתה לבקשתו.

שכל הנציגים החרדיים יצביעו בעד

בהמשך עדותו סיפר ש"ד על השוחד שהעניק בשנות ה-90 לאברהם פיינר, איש חסידות בלז שהיה חבר בהנהלת העירייה ובוועדה המקומית, באמצעות תרומות למוסדות החינוך "בית מלכה" שבראשם עמד. מדובר היה ב-900,000-800,000 שקל, בין היתר במימון רכישת קרוואנים ששימשו ככיתות לימוד ובשיפוץ מבנים. "ביקשתי מפיינר עזרה ואמרתי שכמובן אם יזדקק לעזרה - יוכל לקבל אצלנו אוזן קשבת. ביקשתי למשל שבעת אישור התב"ע כל הנציגים החרדיים יופיעו ויצביעו בעד, ושיתנו גיבוי מלא ל[אהוד] אולמרט ול[אורי] לופוליאנסקי שלא יהיה דיון בהתנגדויות במועצת העיר לדרישת האופוזיציה", אמר.

כמו-כן, אמר ש"ד, פיינר השתתף בצורה חריגה בישיבת ועדת הכספים, שאישרה את ההסדר לפיו היטל ההשבחה הכולל בפרויקט יהיה 20 מיליון דולר בלבד, לעומת 38 מיליון דולר שדרשה העירייה. עוד אמר, כי פיינר סייע ב-1994 בצירוף 41 דונם מקרקעות העירייה למחתם הולילנד במסגרת תב"ע ג'. "פיינר היה מאכער שלי בעירייה", אמר ש"ד בחקירתו במשטרה. לדבריו, בתחילת שנות ה-2000 הודיע לו צ'רני, שהוא ישלם מעתה לפיינר ישירות. התביעה הציגה מסמכים על תרומות של צ'רני למוסדות "בית מלכה" בשנים 2005-2000, כאשר במקביל נפסקו תרומותיו של ש"ד.
פרוטוקול: ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח'
משפט הולילנד: פרוטוקול 5.7.12 - המשך עדותו של עד המדינה

תאריך:  05/07/2012   |   עודכן:  05/07/2012
איתמר לוין
ש"ד: לופוליאנסקי קיבל 120,000 שקל במזומן

לופוליאנסקי וצ'רני. התלונן שהכסף לא הועבר [צילום: פלאש 90]
יזמי הולילנד תרמו לאורי לופוליאנסקי 120,000 שקל במזומן ליום הבחירות לראשות עיריית ירושלים ביוני 2003, כדי שיוכל לשלם לפעילי השטח. תרומה זו סוכמה בפגישה בין ש"ד, לופוליאנסקי ומאיר רבין במלון המלך דוד בירושלים. כך סיפר (יום ה', 5.7.12) עד המדינה, אשר לדבריו נתן את הכספים במזומן לרבין במימונו של הלל צ'רני.

רבין המיר את הצ'ק מצ'רני למזומן בצ'יינג' בבני ברק, והוא אף ביקש שנהגו של ש"ד, עופר לוי, יסיע אותו לירושלים משום שחשש לנסוע לבדו כאשר בידיו סכום כה גדול במזומן. בתשובה לשאלת השופט, דוד רוזן, אמרה התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, כי העתק הצ'ק אינו בידי התביעה. לופוליאנסקי לא התבקש להחזיר סכום זה ולא החזיר אותו, משום שלא היה מדובר בהלוואה, הבהיר ש"ד. על-פי כתב האישום, תרומה זו ניתנה במקביל להליכים לאישור תוכניות הבנייה המתוקנות של פרויקט הולילנד.

עוד העיד ש"ד, כי נתן 40,000 שקל ליצחק, בנו של אורי לופוליאנסקי, עבור הכולל "תפילת רבים" שניהל. לדבריו, הנושא עלה כאשר ש"ד מנע הליכים משמעתיים נגד עובד בעירייה, דודו אמסלם. באותה פגישה שאל את לופוליאנסקי האם הוא זקוק לדבר-מה, ונענה שהוא יכול לתרום לכולל של בנו. התביעה הגישה את הצ'קים שנמסרו ליצחק לופוליאנסקי במשרדו של ש"ד.

לדברי ש"ד, בשנת 2005 ניסה צ'רני להביא לכך שחלק מכספי השוחד יהפכו להלוואות שיוחזרו, אך הוא הודיע לצ'רני שהדבר לא יתאפשר. בנושא זה הייתה התכתבות בין השניים, כאשר צ'רני אף הודיע לש"ד, כי אם בכל זאת יצליח לגבות חלק מהכסף - הוא יכול לשמור אותו לעצמו. "זה לא שנמאס לו לשלם שוחד; הוא ועוד איך שילם גם אחר כך", הדגיש.

עוד אמר ש"ד, כי צ'רני הבטיח ללופוליאנסקי תרומה של מיליון דולר ליד שרה לצורך רישום אלקטרוני של הקריאות לעזרה. הוא עצמו לא ידע על הבטחה זו, ונודע לו עליה רק כאשר לופוליאנסקי התלונן באוזניו על כך שהכספים אינם מועברים כמובטח. השופט דוד רוזן תהה מדוע צריך היה לופוליאנסקי לדון עם ש"ד על סכומים קטנים, בעוד הוא יכול לסגור במישרין עם צ'רני על מיליון דולר. ש"ד השיב: "אלו לא היו סכומים קטנים שעברו דרכי. ליד שרה לבד עברו דרכי קרוב ל-2 מיליון שקל. אני לא יודע באלו נסיבות הם דיברו ומה היה הרקע. מה הביא את צ'רני פתאום להבטיח מיליון דולר - לא הבנתי; למה הוא לא עמד בהבטחה - הבנתי".

עוד סיפר ש"ד כיצד התערב אצל לופוליאנסקי לטובתו של דודו אמסלם, מנהל מחלקת שיפור פני העיר בעיריית ירושלים, אותו ביקש מנכ"ל העירייה להדיח מתפקידו. לדבריו, אמסלם היה ידיד קרוב של רבין, נענה לכל בקשותיהם של יזמי הולילנד ובכך חסך להם כסף רב, ולכן פעל למענו. "הבטחתי לאורי המשך סיוע ליד שרה אם יסכים להשאיר את הנ"ל בתפקידו", דיווח ש"ד בכתב לצ'רני, בציינו את חשיבותו של אמסלם לפרויקט. לרבין הודיע בכתב, כי סיכם עם לופוליאנסקי שיסתפק בנזיפה לאמסלם בדינו המשמעתי, והוסיף: "שילמתי מספיק לאורי". בסופו של דבר אכן נותר אמסלם בתפקידו. לדברי ש"ד, אמסלם דאג לאחר מכן להסיר את ההתנגדויות של אנשי מחלקתו.

ש"ד: התרומות ליד שרה - במקביל לאישור הולילנד

יד שרה. 520,000 שקל להקמת בית כנסת בבניין
בסוף מאי 2000 ערך אורי לופוליאנסקי, אז ממלא-מקום ראש עיריית ירושלים וסגן יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לש"ד סיור בבית יד שרה בירושלים שבנייתו הלכה ונשלמה. באותה הזדמנות אמר לופוליאנסקי לש"ד, כי הוא מעוניין מאוד שיהיה במקום גם בית כנסת, ולאחר יומיים - בתיאום עם הלל צ'רני - הודיע לו ש"ד שיזמי הולילנד יממנו את הקמתו. כך אומר (יום ה', 5.7.12) עד המדינה בהמשך עדותו במשפט הולילנד.

ביוני של אותה שנה העלה לופוליאנסקי לאישור בוועדה את תב"ע ד' של הולילנד. במחצית השנייה של שנת 2000 העביר ש"ד ליד שרה 520,000 שקל למימון הקמת בית הכנסת. "נתתי את זה פחות או יותר לפי התקדמות שלבי התב"ע", הסביר ש"ד את פיצול התשלומים. רשימת הצ'קים ודפי חשבונו של ש"ד הוצגו לבית המשפט. חלקם בוטלו בשל "תזוזות בקבלת הכספים מצ'רני" לכיסוי השוחד, אמר ש"ד. על חלק מן הקבלות נרשם שהכספים ניתנו תמורת רכישת ציוד רפואי; ש"ד הסביר, שלא היה אכפת לו מה נכתב בהן.

בינואר 2001 המליצה מחלקת ההנדסה של העירייה, בראשותו של מהנדס העיר, אורי שטרית, לאשר את התוכנית. היה זה לפני פטירת אחיו של שטרית ובטרם החל ש"ד להעביר לו כספים. התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, שאלה מדוע המליץ שטרית כבר באותו מועד על אישור התוכנית. ש"ד ענה: "זה היה אחרי שסיכמתי עם [אהוד] אולמרט [אז ראש העירייה] ולופוליאנסקי שהתוכנית תאושר, והם דאגו לזה".

בישיבת הוועדה המקומית במרס 2001 המליצו לופוליאנסקי ואברהם פיינר (חבר הנהלת העירייה הנאשם גם הוא בתיק) לאשר את התוכנית, אשר שינתה בצורה מהותית את התב"ע הקודמת. לדברי ש"ד, פיינר התבקש על ידו לסייע באישור התוכנית, ותמיכתו סייעה ללופוליאנסקי להעביר את התוכנית ללא כל התנגדות. "היה חשוב שיהיה כל קול, כדי שהמתנגדים לא ינסו לערער", הסביר את גיוסו של פיינר.

במקביל מימנו היזמים ב-80,000 שקל רכישת ארון קודש לאותו בית כנסת בבית יד שרה, לאחר שש"ד ראה אותו במכירה פומבית של תירוש. "הוא אחד הארונות היפים מעץ מהמאה ה-18 שניתן לראות בארץ והוא נמצא ביד שרה", העיר. היזמים מימנו גם את רכישת הריהוט והווילונות לבית הכנסת "כחלק מאותו שוחד", כדבריו של ש"ד. בית הכנסת, בו מונצחים אבות חתניו של ש"ד, נפתח רק בשנת 2006, כאשר עד אז שימש למטרות אחרות.

בהמשך עדותו סקר ש"ד את התשלומים השונים שהועברו ליד שרה, כל אחד בן עשרות אלפי שקלים, והסביר כיצד ניתנו בסמוך לדיונים בוועדה המקומית על פרויקט הולילנד. חלקם, אמר, היו בגדר "שלח לחמך על פני המים". התביעה הציגה צ'קים, דפי חשבון ומכתבי תודה של לופוליאנסקי להוכחת התשלומים. עוד התייחס לקבלת פנים שנערכה אצל שגריר בריטניה לרגל פתיחת הסניף ה-100 של יד שרה ("כל תורם קיבל חנוכיה עם חתימתו של הנשיא דאז קצב"), אירוע לו תרמו יזמי הולילנד 88,000 שקל.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יזמי הולילנד חסכו 12-8 מיליון שקל בהשבחה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד ששילם ומשלם
5/07/12 15:02
 
מיכל מירושלים
5/07/12 16:34
 
יששכר בן חיים
5/07/12 21:57
2
ממהפכה הצרפתית
5/07/12 19:00
3
דוס אחד שלא לוקח?
5/07/12 19:20
4
א.ל. רמת-גן
5/07/12 22:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתובות נאצה אנטישמיות צוירו בתחילת השבוע על הבניין שבו פועלת נציגות הסוכנות היהודית בעיר סנט פטרבורג שברוסיה. הבניין ממוקם באחת השכונות המרכזיות בעיר ובנוסף לנציגות הסוכנות היהודית יושבים בו ארגונים מקומיים של הקהילה היהודית.
05/07/2012  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בחודש יוני חל שיפור בפעילות הריאלית במצב המשק, בגביית המיסים ובשוק העבודה, אך מנגד חלה הרעה בפעילות סחר חוץ, שוק ההון וגם באינדיקאטורים העולמיים הרלוונטיים לישראל. כך עולה (יום ה', 5.7.12) מסקירת סיכום חודשית שפרסם משרד האוצר.
05/07/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בית המשפט העליון קובע (יום ה', 5.7.12), כי מכשיר הינשוף - לבדיקת שכרותם של נהגים - מכויל כיאות. בכך הסיר בית המשפט העליון את הערעור האחרון על אמינותו של המכשיר, לאחר שכבר נקבע שהמכשיר עצמו אמין.
05/07/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
גמול נדל"ן חתמה אתמול (4.7.12) על הסכם עקרונות, למכירת מתחם "השלושה" במרכז יהוד ליזם פרטי. גמול תקבל 23% מתמורת המכירה של הדירות, ו-25% מתמורת המכירה של המסחר והמשרדים. המתחם מיועד לבניית 426 דירות ו-880 מ"ר מסחר ומשרדים.
05/07/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות
שכירות משרדים בת"א הוזלה ב-5% ברבעון השני של 2012, לעומת רבעון קודם - קובעת סקירה של חברת מ.א.ן. נכסים. בענפי התעשיה והאחסנה נרשמה הוזלה של כ-6% , ואילו דמי השכירות בשטחים מסחריים שמרו על יציבות. תפוסת המשרדים בתל אביב ממשיכה להיות גבוהה, 96%.
05/07/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il