המדען הראשי של
משרד התחבורה, ד"ר אמיר זיו-אב, וחברות טכנולוגיה הציגו בפני ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת את הטכנולוגיות בתחום התחבורה שיקלו על משתמשי הדרך, ביניהן טכנולוגיות המיידעות בכל רגע נתון על מקומם של כלי רכב של התחבורה הציבורית, כמה זמן ייקח להגיע אל היעד ומה הדרכים העדיפות גם להולכי הרגל.
ד"ר זיו-אב אמר כי קצב עליית הנסועה גדול פי 3 מקצב העלייה בתשתיות היבשתיות, עם זאת, ראוי לציין לטובה את ההשקעה המסיבית בתשתיות בעשור האחרון. מטרת משרד התחבורה היא להגיע למצב בו יש מידע זמין לכל משתמשי הדרך און-ליין, בין השאר מידע על תחבורה ציבורית, גודש בכבישים, וגם למנוע מצב של פקקים באמצעות גבייה אוטומטית.
הוא הוסיף כי התחבורה היבשתית צריכה להגיע למצב של התחבורה הימית והאווירית, בהן בכל רגע נתון יש מידע על כל נוסע בכל מקום בעולם. חלק מהטכנולוגיות באות לידי ביטוי בצמתים מצולמים המסייעים לניהול תנועה נכון יותר - עדיפות לתחבורה ציבורית, נתיבים מתחלפים, גבייה אוטומטית בכניסה לחניונים ועוד. בעתיד תישקל גם טכנולוגיה של כניסה ויציאה מתחבורה ציבורית, כאשר התשלום יתבצע אוטומטית באמצעות חיבור לטלפון חכם. ד"ר זיו אב ציין כי הגורמים לירידה בנפגעים בתאונות דרכים הם שיפור בתשתיות, שיפור בכלי הרכב והתנהגות הנהגים.
ד"ר איילת גל צור, מהמכון לחקר התחבורה בטכניון, אמרה כי המערכת שמופעלת בעיריית תל אביב וחיפה מנצלת את התשתיות הקיימות - ויוצרת העדפה לתחבורה ציבורית, "גלים ירוקים" להולכי רגל ועוד. מה שמייחד את מערכת התחבורה - שהיא פתוחה וכל אמצעי תחבורה חדש, וטכנולוגיה חדשה יכולים להסתנכרן איתה.
שאול שהרבני, סמנכ"ל תפעול בחברת איי קונטרול טכנולוגיות, אמר כי "יש מערכת של הקלטה ושידור של וידאו לאוטובוסים של הסעות, המידע מועבר למוקד ביטחון בשידור חי", שהרבני ציין גם כי בארה"ב יש מערכת שפותחת זרועות תוך כדי פתיחת דלתות של אוטובוס הסעות, בצמתים בהם יש תמרור עצור - כדי להזהיר את כל באי הדרך.
אל"מ (מיל.) יורם אילן ציין כי "לא יתכן שתקציב המו"פ של המדען הראשי, בתחום התחבורה, הוא נמוך. זהו מנוף טכנולוגי גדול שהפוטנציאל שלו לא ממוצה. מדובר בחוסר אחריות ברמה הלאומית".
בסיכום הישיבה, קראה היושב-ראש ח"כ
רונית תירוש למשרד האוצר לקדם מדיניות בה תהיה התייחסות לחשיבות מניעת תאונות דרכים ואמרה כי נדרשת הגדלת תקציבי המדען הראשי למו"פ בטיחות בדרכים. לדבריה, על משרד התחבורה להכיר את מגוון הטכנולוגיות הקיימות בשוק הפרטי, ולאמץ את כל מה שראוי לאימוץ, בדגש על הסעות המונים. כמו-כן קראה לאמץ טכנולוגיות מוצלחות שקיימות במדינות אחרות, ולקחת בחשבון את אחוז הנפגעים בתאונות דרכים וההשלכות מרחיקות הלכת של נושא זה בעתיד.
כל המשתתפים הסכימו כי הנגשת מידע למשתמשי התחבורה הציבורית - תהפוך את השימוש בתחבורה לקל יותר, ותעודד תושבים נוספים להשתמש בה.