משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה ורשות ניירות ערך הם שני הגופים הממשלתיים שהצטיינו בפעילותם בממשל זמין ב-2011 - כך עולה מדוח ממשל זמין לשנת 2012, שהוצג היום (ד', 18.7.12) בפני ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.
הדוח מתפרסם זו השנה השביעית ברציפות ובוחן את המידע והשירותים הממשלתיים המקוונים הניתנים לאזרחים באמצעות אתרי האינטרנט של משרדי הממשלה ורשויותיה בכלל ואת מוכנות המשרדים השונים לעידן הממשל הזמין בפרט.
הדוח כלל השנה 45 משרדים ורשויות - 22 מקטגוריית השירות ו-23 מקטגוריית המינהל. בקטגוריית שירות, זכה, כאמור, משרד התמ"ת במקום הראשון, עם ניקוד של 72%. במקום השני בקטגוריה זו זכה משרד החינוך, עם ניקוד של 70%. במקום השלישי דורגה רשות שדות התעופה, עם דירוג של 66%.
בקטגוריית מינהל, מטה ומידע, זכתה רשות ניירות ערך, עם ניקוד של 73%. במקום השני זכה המשרד להגנת הסביבה, עם ניקוד של 72%. במקום השלישי דורג המשרד לביטחון פנים, עם 63%.
"קפיצת מדרגה" - במשרד הרווחה ובמשרד הפנים
השנה נבדקו גם המשרדים בהם נעשתה ההתקדמות הגדולה ביותר, ובאחדים ניתן אף להגדיר זאת כ"קפיצת מדרגה", בתחום ממשל זמין. המשרדים המשתפרים בקטגוריית השירות היו משרד הרווחה והשירותים החברתיים במקום הראשון, אחריו
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובמקום השלישי - משרד המשפטים.
המשרדים אשר הציגו את השיפור הגדול ביותר בקטגוריית מנהל ומטה היו משרד הפנים, אחריו רשות המים, ובמקום השלישי - רשות העתיקות.
משרדי הממשלה ויחידותיה נבחנו על-פי המדדים הבאים: טפסים מקוונים, תשלומים מקוונים, שירותים מקוונים, שירות לקוחות וערוצי מענה, בהם תקשורת עם הציבור ורשתות חברתיות, תוכן חובה באתרי ממשלה, ערוצי הפצה מקוונים, נגישות ושפות.
שמעון ברונר, מנהל אגף בכיר מערכות מידע במשרד התמ"ת, מסר: "אנו נמצאים בעידן בו המחשבים, הטלפונים הסלולאריים והאינטרנט חודרים לכל ההיבטים בחיי היום-יום, הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לכל אזרח להשיג מידע וסיוע מיידי מאתרי האינטרנט וכן לבצע בקלות תשלומים מקוונים החוסכים זמן וכסף. אחת ממטרות העל אשר הותוו על-ידי הנהלת משרד התמ"ת בתוכנית העבודה השנתית, היא קידום ושיפור השירות לציבור הרחב וזמינותו, באמצעות מתן שירותים במגוון ערוצים, צמצום הביורוקרטיה ומתן שירות מקוון ויעיל לאזרחים, לחברות ולעסקים. במשרד נעשית מזה מספר שנים פעילות ענפה ורחבה בתחום הממשל הזמין במטרה להמשיך ולשפר משנה לשנה את השירות לאזרח תוך יישום טכנולוגיות מתקדמות. האתגר אינו פשוט, המלאכה עוד רבה, אך אני מאמין כי בעתיד הלא רחוק רוב שירותי הממשלה יינתנו אונליין ולאזרח יהיו חיים הרבה יותר קלים".
רונית תירוש, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת: "אני מברכת על הכלי שמאפשר שקיפות לממשל ומינימום ביורוקרטיה. הנגשת דלתות הממשל לאזרחים מעודדת ויוצרת תחושת שיתוף ואכפתיות של הממשל. חשוב לדאוג להנגיש את אתרי האינטרנט השונים גם לשפות השונות. אני מברכת את משרד התמ"ת ואת הרשות לניירות ערך על זכייתם. למשרדים אלה תרומה חשובה בהתנהלות היומיומית של אזרחי מדינת ישראל".