|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

עיתונאים מייצרים תודעה כוזבת

הם מרוויחים שכר מינימום או קצת יותר, דורשים מהם לספק חדשות בקצב ההיי-טק, הם מצויים בתחרות אישית גדולה, רובם אינם אקדמאים או שאינם שוחים בתחום הסיקור שלהם אבל הם אלו שמעצבים את התודעה הישראלית, לא אחת תודעה כוזבת השבוע הם התנפלו על נקודות הטיסה של ביבי נתניהו וחברי כנסת נוספים מקדימה סיפור וכמה תובנות
20/07/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
עיתונות. המירוץ אחרי הרייטינג

השר אלי אפללו בדיוק סיים ביקורת פתע במקבץ דיור של עולים ממדינות חבר העמים בפתח-תקווה כאשר רן בנימיני, כתב הכנסת של קול ישראל, התקשר עמי בכדי לבדוק מידע ולפיו "השר אלי אפללו צבר נקודות טיסה במהלך מסעותיו לחו"ל במהלך ימי הכנסת הנוכחית".

אני מכיר ומלווה את אפללו זמן רב וזיהיתי בנקל, ש"המידע" אודותיו מדבר מר בנימיני הוא פחות מידע ויותר לוע של קנה תקשורתי המבקש להעלות נבחר ציבור על מזבח הרייטינג. מחשבות לחוד ומעשים לחוד אז התקשרתי לגברת מירה רצהבי, שמנהלת את מחלקת קשרי חוץ בכנסת ישראל והיא הגורם המוסמך ביותר שיוכל להסביר לי כמה פעמים אפללו טס, לאן, האם נצברו בטיסות הללו נקודות טיסה ואיך אפשר להעיף אותן לעזאזל לפני שהבנימיני הזה יפתח מהדורת חדשות בכתבה שקרית ורק לאחריה, כאשר יבין כי שגה ידחוף את הודעת התיקון וההתנצלות למבזק החצי נטול הרייטינג.

השיחה עם הגברת רצהבי איששה את שידעתי. במהלך כהונתו בכנסת ה-17 טס השר אפללו לחו"ל פעם אחת ויחידה. הייתה זו כנסת ישראל, שפנתה ביוזמתה לאפללו וביקשה ממנו להשתתף בכינוס של חברי פרלמנט מכל העולם, שייערך בז'נבה. מדובר בכינוס בעל חשיבות רבה בנושא תעסוקת נשים, תחום שאפללו עסק והתמחה בו באופן מיוחד שעה ששימש כסגן שר התעשיה, המסחר והתעסוקה ומתוקף כך היה אמון על תחום התעסוקה.

רצהבי הסבירה, כי טיסות הממומנות על-חשבון הכנסת מקודדות כך שחבר כנסת אינו יכול ליהנות מנקודות הטיסה. "הנהנת היחידה היא כנסת ישראל, שיש לה פּוּל צובר של נקודות טיסה וכך היא חוסכת למשלם המסים שמממן טיסות אלו", הוסיפה. הטיסה לז'נבה היא הטיסה היחידה שאפללו טס בה מתוקף כהונתו כחבר כנסת ועל כן לא צבר ולו נקודת טיסה אחת בכל הקדנציה הנוכחית.

1984 זה כאן

"העיתונות של תל אביב", אני קורא לה, אלא שהיא כבר פשתה ברוב חלקי הארץ. זו העיתונות שכותבת על חמלה אבל זו חמלה פלסטית, היא משדרת לאומיות-פטריוטיות אבל זו מעושֹה, היא כאילו מתנדבת ותורמת לחברה בימי שידור או סיקור מיוחדים אבל גם על הלב הזה מוטבע אייקון של איזה תאגיד או חברה מסחרית. תנסה לגעת בה והיא תשמיד אותך בשם חופש הביטוי, בשם הפלורליזם, בשם הפתיחות, הנאורות והקידמה. אהוד אולמרט ראש ממשלה, סרקוזי נשיא הרפובליקה הצרפתית אבל השנה - היא 1984.

הקלות הבלתי נסבלת בלהפוך אותך ל"מושחת"

במהלך השבת האחרונה התקשר עמי חבר הכנסת שי חרמש, שלא הצליח לחמוק ממתקפת נקודות הטיסה והוא היה נסער ודי בצדק. "אני בניגוד לאפללו טס הרבה. מזמינים אותי ארגונים רבים ואני מתנדב להרצות ולסייע להם. מי שמכיר אותי יודע שאני אינני מפיק מכך שום טובת הנאה אישית. מאז החלטת ועדת האתיקה מפברואר שנה שעברה, שאגב לא הייתי מודע לה, טסתי שתי טיסות וצברתי נקודות טיסה שהן שוות ערך ל-68 דולרים. זה תפס כותרות כאילו אין מחר. העיתונאים המבוגרים שמעו, הפנימו וירדו מהסיפור, את היתר זה ממש לא עניין, הם כבר סימנו את המטרה ומי אני שאוריד אותם. הם יודעים, שאנחנו הפוליטיקאים נזהרים מאוד בכל צעד ופסע. האם אסכים לסכן את שמי הטוב בגלל 68 דולר? קחו את הכסף ועזבו אותי בשקט, תנו לעבוד".

השבתי לשי חרמש, שהמתקפה שהוא חווה כעת היא כאמור רק סימפטום מזערי למחלה קשה יותר שתקפה את העיתונות המסחרית החזירית, הפועלת בשוק קטן ונלחמת על שרידותה הכלכלית יותר מאשר על הגינות הדיווח העיתונאי. תשכחו מהעיתונאי הבריטי מהזן הישן עם הפנקס הקטן, שחוקר ולומד את הדברים לעומקם קודם שייטול את הזכות לחולל שינויים עצומים במוחם של מיליונים. הבריטי היה ניגש למכונת הכתיבה בחרדת קודש, מתוך כבוד אמיתי למקצוע ולמילה הכתובה והוא הבין טוב יותר את גודל האחריות הרובצת לפתחו. קומו עורו, המנדט חלף פס מן הארץ.

רן בנימיני. פעם היה כתב מצטיין

את המידע החשוב הזה מיהרתי להעביר לכתב בנימיני, אלא שהוא סירב לעכל אותו. לא ייתכן הדבר, בטח אמר לעצמו, שבתוך עשר דקות מישהו יירט לי את האייטם ועוד לפני שעלה לאוויר?! "אתה אינך יודע על מה אתה מדבר", השיב בפסקנות מהולה בזלזול. "שי חרמש כבר הודה שיש לו נקודות טיסה אז גם אפללו יודה", אמר בנימיני ונשמע כמו חוקר ולצדו מנורת שב"כ. בנימיני, שנחשב בזמנו לכתב פלילים מוערך, כנראה עבר טרנספורמציה שלילית עת העתיק עצמו לשמש כתב בכנסת ואימץ את התרבות הקלוקלת של נערי עיתונות ששורצים בכנסת מבוקר עד ערב ומחפשים בעיקר את הצהוב. זה הרבה יותר קל מאשר לנבור בפרוטוקולים ולהאזין בקשב רב לנאמר בוועדות הכנסת השונות.

בנימיני לא הפריד בין טיסות שהכנסת מימנה, בהן נבחרי הכנסת לא יכולים לצבור נקודות טיסה לבין טיסות שמימנו גופים חיצוניים דוגמת הבונדס, הקונגרס היהודי, הג'וינט ואחרים. האחרונים, מזמינים חברי כנסת רבים להרצאות ולסיורים בחו"ל, כמובן לאחר שקיבלו את אישור וועדת האתיקה של הכנסת. מנפיקים לחברי הכנסת כרטיס טיסה אבל מה לעשות, רחמנא ליצלן, מדובר בכרטיס טיסה אישי והנקודות נצברות אוטומטית לזכותו של חבר הכנסת.

העובדה, שלאפללו אין ולו נקודת טיסה אחת נצברת לא עשתה בתחילה כל רושם על בנימיני והוא המשיך להישמע כמי שגידל ציפורניים רק כדי לאחוז בכוח בבשרו של אפללו ובלבד שהאייטם הזה יטוס למיליוני מאזינים של רשת ב'. למה? ישאל הילד של קופ"ח כללית, כי הפרסום ברדיו עובד, ישיב לו מלכי חיזקיה.

רן בנימיני כמו עמיתיו האחרים שמסקרים את הכנסת נכנס למירוץ הפתטי התורן של תקיעת חברי כנסת בגלל פרשת אולמרטורס, שדירבנה את העיתונאים לבדוק מה קורה עם יתר חברי הכנסת ובמיוחד עם בעלה המתוקשר של שרה נתניהו, שהעז לחשוק שוב במשרה הרמה במדינה. הדבר הפך למעניין עוד יותר כאשר נודע על החלטה טרייה יחסית של ועדת האתיקה מפברואר 2007 ועל פיה: אסור לחבר כנסת לצבור נקודות זכות בגין טיסות המתבצעות מתוקף חברותו בכנסת. כפי שציינתי בתחילה, בטיסות מטעם הכנסת לא יכול חבר הכנסת לצבור נקודות זכות אזי החלטת הוועדה תופסת אך ורק לגבי טיסות, שאושרו על-ידי ועדת האתיקה ומומנו על-חשבון גופים חיצוניים. האחרונה, היא תובנה שרוב העיתונאים לא קלטו בתחילה רק משום שפצחו, כהרגלם, בדהרה מטורפת לעבר משוכת הראשוניות.

נדרשו לי דקות ארוכות בשיחת טלפון ומקבץ מסרונים כדי לעורר את הספק הסביר בקרבו של הפליליסט שהפך צהוביסט ובגזרה שלי הסיפור הסתיים בלי פציעות - אבל זה היה די קרוב. בנימיני לא רק שלא הודה בטעותו, הוא עוד חושב שעשה חסד עם חברי הכנסת שטסו על חשבון הכנסת ולא נחשפו בשידור. ממש לא שינתה לבנימיני התגובה הרשמית והמפורטת של אותה מנהלת מחלקת קשרי חוץ בכנסת ישראל. את דבריה הוא כינה ואני מצטט "גובלים בשטויות".

אם היה אחרון האנשים בשוק מחנה יהודה הייתי אומר - ניחא, אלא שהאיש הוא שוער חשוב לתודעה הישראלית. מה שהוא וחבריו ירקחו יבלע הציבור הישראלי ללא מועד ב' וללא אפשרות אמיתית לתקן את הנזק. בנימיני וכמה מחבריו כנראה טרם הבינו זאת ואם הבינו בעבר אזי רגישותם לדבר קהתה מאוד.

הסיפור האקטואלי הזה הוא רק סימפטום של מחלה קשה יותר. יש משהו מקומם בקלות הבלתי נסבלת שבה עיתונאים דוגמת בנימיני מסוגלים לשדר ידיעה מכפישה ולא לחשוש. להכפיש זה לא רק לכתוב "דן מנו הוא אפס", אפשר להכפיש גם על-ידי שידור ידיעה "מאוזנת" ולפיה: "בכנסת בודקים האם חברי כנסת ובהם שי חרמש, יואל חסון, ציפי לבני ואלי אפללו טסו מתוקף תפקידם ונהנו מנקודות טיסה אסורות לצבירה". 99% אחוזים מן המאזינים של בנימיני אינם משפטנים והתודעה הישראלית איננה נבנית על סמך מבנה תחבירי או לוגי שבלשן או אקדמאי יזהו ויקישו ממנו. קחו קבוצת מיקוד, השמיעו לה את הדיווח "המאוזן" ותגלו שחבריה כבר גיבשו לעצמם פרספציה שלמה ויש לה משמעויות אלקטוראליות. השרה לבני תהפוך באחת ל"אכזבה גדולה", לשי חרמש יגידו "שיחזור לרפת", לאפללו יקשרו על הדרך את "אגרקסקו" ושלום על ישראל.

הכותב הינו יועץ תקשורת לשר לקליטת עלייה.
תאריך:  20/07/2008   |   עודכן:  20/07/2008
צבי ציקי אבישר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עיתונאים מייצרים תודעה כוזבת
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
20/07/08 09:44
2
אלף לילה ולילה
20/07/08 11:18
3
הם בושה למקצועם
20/07/08 11:45
4
שיייקה
20/07/08 11:58
5
עוז
21/07/08 09:08
6
גוזלג
21/07/08 23:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלה שתמכו בעסקת טננבאום, ידעו שיש מחר אבל הדחיקו. "מחר" הגיע לפני כשנתיים, וגלעד שליט נחטף. שבועיים אח"כ נחטפו אלדד רגב ואהוד גולדווסר. כל אלה שתמכו בעסקת רגב וגולדווסר- בין שהצביעו, ובין שהפיצו את תמיכתם בתקשורת, יודעים שיש מחר, אבל מדחיקים. כמו במקרה טננבאום, גם כאן: מחר יגיע...
20/07/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
עם נפילת צרפת תחת הכיבוש הנאצי דרך כוכבו של הגנרל דה-גול, שהתריע מפני המפלה הצפויה, ואשר מייד לאחר התבוסה הקים את תנועת השחרור הצרפתית מעולו של כיבוש זה. בפנייתו הנרגשת לעם הצרפתי, אמר: "צרפת הפסידה בקרב, אולם צרפת לא הפסידה במלחמה. אומנם שליטים שזכו לשלטון נכנעו בהיתפסם לבהלה, שכחו את צו-הכבוד והסגירו את הארץ לעבדות. אולם שום דבר אינו אבוד". רק כעבור 5 שנות מלחמה, ובסיוע אדיר של המעצמות, עלה בידו להשיב לעם הצרפתי את מולדתו הכבושה ואת כבודו.
20/07/2008  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
עדותו המוקדמת של טלנסקי לא נדרשה כלל מבחינה משפטית ונראה כי הבקשה להשמיעה הוגשה בחוסר תום לב. היה ברור מלכתחילה שגביית עדות מוקדמת, בטרם כתב אישום ובטרם יידע ראש הממשלה במה בכלל מתכוונים להאשים אותו, יש לה מטרה אחת והיא יצירת אווירה ציבורית שתקרא להדחתו גם בטרם הוגש כתב אישום.
20/07/2008  |  עו"ד משה גולדבלט   |   מאמרים
הידיעה שרשת סי-בי-אס האמריקנית פרסמה אמש מפי מקורות מודיעין כי ארה"ב החלה בתהליך של מהפך במדיניותה, כשבכוונתה לפתוח בקרוב בטהרן נציגות דיפלומטית (משרד אינטרסים, לראשונה מזה 31 שנה), כשהיא מוותרת על עמדתה הנחרצת שלא תקיים כל מגע עם אירן אם תמשיך בתוכנית הגרעין שלה- חושפת את ישראל לבדה מול האיום להשמידה.
19/07/2008  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
שלום אהוד,
19/07/2008  |  אריה אבנרי   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il