|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

האשם המרכזי בהתייקרות הקוטג': שלום שמחון

החוק להסדרת משק החלב שדחף שר החקלאות הקודם העניק הגנה לחקלאים על חשבון הצרכנים הורדת המחירים נעשתה ללא עבודת מטה שיעור הרווחיות של היצרנים זינק ל-20%-30%
12/09/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   המחאה החברתית   |   תגובות
מחיר הקוטג' עלה ב-35% - למרות שמחיר החלב ירד ב-11% [צילום: פלאש 90]

כרגיל: שר החקלאים
שלום שמחון היה, כמו רבים מקודמיו, שר החקלאים ולא שר החקלאות. מבקר המדינה קובע בצורה הברורה ביותר, שהעדפת האינטרסים של החקלאים פגעה בצורה ישירה וקשה בכל יתר הציבור הישראלי. מן הראוי שאת התפקיד הזה ימלא אדם אובייקטיבי, שאינו חקלאי בעצמו ושאינו נציג הלובי החקלאי. ואגב: על שמחון איננו מתפלאים; מי שהגיש תצהיר שקרי לבית המשפט, ממש אינו האדם ממנו ניתן לצפות לנקיון כפיים במילוי תפקידו.

הפיקוח מעל מחיריהם של עשרה מוצרי חלב, ובראשם הקוטג', הוסר בלא עבודת מטה ראויה ובלי שייבדקו האינטרסים של הצרכנים, תוך העדפה ברורה לאינטרסים של החקלאים בעידודו הנמרץ של השר שלום שמחון. כך קובע (יום ג', 12.9.12) מבקר המדינה, יוסי שפירא.

עד מאי 2006 היו מחיריהם של 20 מוצרי חלב נתונים בפיקוח ברמה הגבוהה ביותר. מיולי 2006 ועד יוני 2009 הסירו שרי האוצר והחקלאות את הפיקוח ממחיריהם של עשרה מוצרי חלב בארבע פעימות על-פי המלצת ועדת המחירים. מקצת המוצרים הללו הם מוצרים בסיסיים שצורכת רוב האוכלוסיה, ובייצורם לא מתקיימת מידה נאותה של תחרות. הורדת רמת הפיקוח הביאה אפוא לפגיעה בצרכנים, והם נאלצו לשלם מחיר גבוה בעבור מוצרי חלב אלה.

ביולי 2006 המליצה ועדת המחירים לשרים להוריד את רמת הפיקוח על מחירי גבינות הקוטג', לרבות קוטג' 5% שומן, בניגוד להחלטת הממשלה מאוגוסט 2005, שבה נקבע שמחירו יישאר בפיקוח פעיל. כתוצאה מכך לא נשארה אף לא גבינה לבנה רכה אחת בפיקוח פעיל, אף שמדובר בשוק ששולט בו מונופול: תנובה.

ואכן, בתוך זמן קצר עלה מחיר הקוטג' בשיעור חריג: קוטג' 9% התייקר ב-34% מיולי 2006 עד אוקטובר 2010, וקוטג' 5% התייקר ב-35.5% (בתקופה זו עלה מדד המחירים לצרכן ב-12%). מוצרים אחרים שרמת הפיקוח על מחיריהם הוּרדה התייקרו גם הם בשיעור חריג שבין 33.1% ("דני") ובין 37.7% (גבינה צהובה "גלבוע"). באותה התקופה התייקרו מחיריהם של מוצרי החלב שבפיקוח פעיל בשיעור ממוצע של 10% בלבד. בנוסף לכך, מינואר 2009 עד ספטמבר 2010 חלה ירידה הדרגתית של 11% במחיר החלב הגולמי, אך לא הייתה כל הוזלה במחירי מוצרי החלב לצרכנים. נתונים אלו היו ידועים למשרד החקלאות, שלא עשה דבר.

הנחה חסרת יסוד

שלום שמחון פעל בתקופות כהונתו כשר החקלאות להסדרת ענף החלב באמצעות חקיקתו של חוק תכנון משק החלב. המכסות לייצור חלב ומחיר המטרה שנקבעו בחוק זה מבטיחים את הייצור המקומי, ובצדם נקבע מכס גבוה כדי למנוע ייבוא. בהגבלות האלה יש משום תמיכה בענף החלב והגנה עליו, גם במחיר של הכבדה על הצרכן הישראלי, שלולא הגנה זו היה נדרש ככל הנראה לשלם מחיר נמוך יותר על מוצרי החלב.

המבקר מעיר למשרדי האוצר והחקלאות, שעל ועדת המחירים לבחון את ההשפעה האפשרית של הסרת הפיקוח הפעיל ממחירו של מוצר מסוים - ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במוצרים שמשרד החקלאות בעצמו הגדיר מוצרים בסיסיים - גם כשנשקלות רפורמות כוללניות, כגון חקיקת חוק תכנון משק החלב. גם במקרים כאלה יש להעמיד לרשות השרים ניתוח ענייני מקצועי שמבוסס על נתונים בדוקים, ובייחוד נתונים המלמדים על פגיעה פוטנציאלית באינטרסים ציבוריים, כדי שיתקבלו ההחלטות המקצועיות, המושכלות והראויות ביותר. ניתוח כזה לא נעשה.

ההנחה שהסרת הפיקוח ממחיר מוצרי החלב תגביר את התחרות ותוזיל את מחירי המוצרים לצרכן, ספק אם היה לה על מה שתסמוך בגלל מבנה שוק החלב והריכוזיות הגבוהה הקיימת בו. נתונים אלה היו ידועים לפני שהחל תהליך הסרת הפיקוח הפעיל ממחיריהם של מוצרי החלב, אומר המבקר.

דוחות תנובה לא נבדקו

משנת 2007 ועד סוף 2010 לא דרש בן-דוד מהמחלבות דיווח שנתי על רווחיות המוצרים שהועברו מפיקוח פעיל לפיקוח ברמה נמוכה יותר, כנדרש בחוק הפיקוח. רק בפברואר 2011 דרש מחליפו, אורי צוק-בר, דיווח כזה - ואז התברר ששיעור הרווחיות ברוב המוצרים הללו הגיע ל-20%-30%, לעומת רווח של אחוזים בודדים בזמן הפיקוח.

משנת 2005 ועד מועד סיום הביקורת בינואר 2012 לא נבדקו בידי רואה חשבון חיצוני הדוחות הכספיים של תנובה. סל התשומות כיום מבטא אפוא את עלות רכיבי הייצור של תנובה בשנת 2004, לאחר הצמדתם למדדי המחירים בתוספת שיעור הרווח שנקבע לכל מוצר. המרווח הקמעונאי במחירי מוצרים הנתונים בפיקוח פעיל נקבע לפני שנים רבות ונע בין 10% ל-15%, וועדת המחירים לא דנה בכך ולא בדקה אם נדרש לעדכנו. רק בעקבות הגשת דוח ועדת טרכטנברג עלה הנושא לדיון בוועדת המחירים.

שפירא מסכם: "משרד החקלאות המליץ להוריד את רמת הפיקוח על מחיריהם של תשעה מתוך עשרה מוצרים שמחיריהם היו בפיקוח פעיל בלא ביסוס והנמקה ראויים, ובלי שבדק בפירוט לגבי כל אחד מהם אם שוררים בשוק תנאי תחרות המאפשרים את הורדת רמת הפיקוח, ואם המהלך אכן יתרום להגברת התחרות במשק ולהורדת מחירים. גם משרד האוצר, שנציגו מכהן כיו"ר ועדת המחירים הממשלתית, לא דרש בדיקה כזאת. התוצאה הייתה עלייה ניכרת במחיריהם של רוב המוצרים שרמת הפיקוח על מחיריהם הורדה.

"בשנים 2011-2006, שבהן פעל משרד החקלאות נמרצות לקדם את חקיקת חוק תכנון משק החלב, לא ניתנה הדעת בצורה מספקת גם להגנה על האינטרס של ציבור הצרכנים. גם לאחר שאושר החוק בכנסת באפריל 2011, היו גורמים במשרד החקלאות שביקשו להסיר את הפיקוח הפעיל ממחיריהם של מוצרים נוספים, משום שמשרד החקלאות התחייב לפני משרד האוצר שיעשה זאת כתהליך משלים לחקיקת החוק".

הפיקוח הכרחי

כריכת רמת הפיקוח על מחיריהם של מוצרי חלב בחקיקת חוק תכנון משק החלב, בלא שמשרדי החקלאות והאוצר בחנו כיאות את האינטרסים של הצרכנים, אינה מתיישבת עם החובות המוטלות על השותפים לתהליך, ובהם השרים שבידיהם הופקדו סמכויות ההחלטה והאחריות להבטיח את האינטרס הציבורי. "התוצאות של תהליכים אלה הביאו לפגיעה בכלל הציבור, ובעיקר בשכבות החלשות הצורכות את המוצרים שהיו בפיקוח, שמוציאים נתח גדול יחסית מהכנסתם לצריכת מוצרי מזון, ולכן כל העלאה במחיריהם פוגעת בהן במישרין, מבלי שניתנה על כך הדעת כראוי", נאמר בחוות הדעת.

לדעת המבקר, "הורדת רמת הפיקוח על מחיריהם של מוצרי חלב לרמה הנמוכה ביותר בשוק ריכוזי, בלא שבשלו תנאי תחרות ממשיים, פגעה קשות באינטרסים הכלכליים של ציבור הצרכנים ובאמון שלו באופן קבלת ההחלטות על-ידי גופי השלטון. יש לתקן קודם כל, במידת האפשר, את הכשלים בשוק, ורק אחר כך לבחון את האפשרות להוריד את רמת הפיקוח על מוצרים נוספים.

"אמנם הפיקוח על המחירים הוא פתרון ביניים, חלקי ולא יעיל להסרת פגיעתם של כשלים תחרותיים, אולם במצב השוק הקיים של מוצרי החלב בישראל ונוכח הליקויים שהועלו בחוות דעת זו, יש לבחון, בין היתר, את הצורך בחידוש הפיקוח ברמה הגבוהה ביותר על מוצרי חלב בסיסיים, כדי להבטיח קיום בכבוד לצרכנים מקרב השכבות מעוטות היכולת". עוד קורא שפירא למצוא את הדרך לשמוע את נציגי הצרכנים לפני קבלת ההחלטות בנושא הפיקוח.
חוות דעת: הפיקוח על מחירי מוצרי חלב
חוות דעתו של מבקר המדינה על הוצאת מחירי מוצרי החלב מפיקוח

תאריך:  12/09/2012   |   עודכן:  12/09/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האשם המרכזי בהתייקרות הקוטג': שלום שמחון
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליפז+מטה המחאה
12/09/12 16:58
2
moshemoshe
12/09/12 23:02
 
רני
13/09/12 14:54
3
נגמרו המתנחלים
13/09/12 10:22
4
כנניהו המיסר
13/09/12 13:48
5
מכל ההיתיקרויות
13/09/12 16:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל בירנבאום, מנכ"ל חברת SodaStream העולמית, נבחר (יום ד', 12.9.12) על-ידי ועדת השיווק של איגוד השיווק הישראלי לאיש השיווק של חודש ספטמבר. הבחירה בבירנבאום נעשתה בזכות המהפך שהובילה החברה, שבמרכזו שינוי התפישה הצרכנית בתעשיית המשקאות הקלים העולמית.
12/09/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
"על המדינה חלה החובה להבטיח לכלל האוכלוסיה, ולשכבות החלשות בפרט, ביטחון תזונתי. הביקורת העלתה כי הממשלה לא מילאה חובה זו כנדרש". כך קובע (יום ד', 12.9.12) מבקר המדינה, יוסי שפירא, בחוות דעת שהכין לבקשת ועדת הכנסת לביקורת המדינה. חוות הדעת מצאה ליקויים קשים בפיקוח על המחירים ובפרט בהסרתו, אשר גרמו לזינוק בהם.
12/09/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות

12/09/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
מבקר המדינה הנכנס, יוסי שפירא, מתכוון לשים את הדגש בשבע שנות כהונתו על היבטים חברתיים. כך עולה מההקדמה לחוות הדעת שהוא מפרסם (יום ד', 12.9.12) בנושא הפיקוח על מחירי מוצרי המזון. חוות הדעת הוכנה עוד בימי מיכה לינדנשטראוס, אך שפירא הוא החתום עליה ויש משמעות לכך שבחר שנושא זה יהיה הראשון בו יעסוק. הוא אומר: "בכוונת משרד מבקר המדינה לשים בשנים הקרובות דגש מיוחד על חיזוק זכויות הפרט וזכויותיהן של האוכלוסיות החלשות בחברה. חוות דעת זו היא חוליה ראשונה בשרשרת זו".
12/09/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
מינהל מקרקעי ישראל עומד להוציא בימים הקרובים מכרזים למכירת מגרשים לכ-5,000 דירות. אך רוב מוחץ של המגרשים הם בפריפריה ובישובים מרוחקים. המינהל הודיע כי כבר הוציא את המכרזים, אך בדיקה באתר הרשמי של המינהל גילתה, כי עד הבוקר (יום ד', 12.9.12) לא הוצאו המכרזים בפועל. הרשימה בהמשך היא כנראה רשימת ותוכניות לתקופה הקרובה.
12/09/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   המחאה החברתית  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת שמחון  /  מי ומי  
40% טוענים: הממשלה אשמה במצב הכלכלה  /  עופר וולפסון
האינטרנט נתן במה: אין ביכולתו ליצור מחאה  /  מירב ארד
"איציק שמולי וסתיו שפיר הם הטייקונים"  /  עידן יוסף
שיעור בסיסי בכלכלה וצדק חברתי  /  נסים גבאי
יצאה לתרבות רעה  /  אהרון שחר
ממחאה למרד  /  דניאל גיגי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il