|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הולילנד בלי ש"ד

השופט דוד רוזן אמר מספר פעמים, כי שאלת המפתח במשפט הולילנד היא האם עברו כספים בלתי חוקיים. בשאלה הזו הוא יוכל להכריע גם בלי עד המדינה
03/03/2013  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משפט הולילנד   |   תגובות
ש"ד. פרטי-פרטים [צילום: פלאש 90]

ספקנות בלתי מוצדקת
כאשר התלונן ש"ד שוב ושוב לאורך עדותו, בעיקר בחקירה הנגדית, על מצב בריאותו - נטו הסניגורים והשופט דוד רוזן להתייחס לכך בספקנות. לכאורה הייתה להם סיבה לכך: ש"ד אמר במשך שנים שמצבו הבריאותי גרוע, אך תחזיותיו הקודרות לא התממשו. רוזן אף הזהיר שישלח אותו לבדיקת רופא מטעם השב"ס, כמה מן הסניגורים דרשו לקבל תיעוד רפואי, וש"ד אמר באחת הישיבות שהוא מפסיק לבקש הקלות ויבוא להעיד בכל מצב.

דומה שכמעט כולם התעלמו מכך, שהאינטרס של ש"ד היה כן להעיד - הן בשל תביעתו האזרחית נגד הלל צ'רני, והן כדי להוכיח את גירסתו. הם גם התעלמו מכך שאכן מדובר היה באדם שסבל בשנים הקודמות משורה של מחלות, חלקן קשות, ומכך שמדובר באדם בן 76 שנדרש למאמץ גופני ונפשי אדיר וכמעט בלתי פוסק. דומה שכעת ברור שהספקנות לא הייתה מוצדקת.

אין ספק שש"ד המנוח היה ונותר המפתח לפרשת הולילנד ולפרשות הנלוות אליה - הזרע ותעשיות מלח. אין ספק שלפטירתו בטרם סיים את עדותו יהיו השלכות, עליהן כבר עמדנו כאן. אך האם הן כה דרמטיות כפי שנראה? התשובה שלילית.

למסקנה זו ניתן להגיע לאור שורת התבטאויות של השופט דוד רוזן, אותן כבר פרסמנו. רוזן אמר מספר פעמים, כי הפרטים הרבים אליהם מתייחסים הצדדים, הם שוליים ביחס לשאלה המכרעת: האם עבר כסף ממי שמואשם במתן שוחד למי שמואשם בקבלתו? ומכאן - שאלת משנה: אם עובדי ציבור או נבחרי ציבור קיבלו כסף, האם מדובר היה בתקבולים חוקיים או לא? על זה, שב ואמר רוזן, תתבסס הכרעת הדין.

חשוב מאוד לזכור מהי עבירת השוחד: "עובד הציבור הלוקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו". אין צורך במתן תמורה או בקבלתה; עצם המתת והקיבול לעובד הציבור הם עבירת השוחד. רוזן העיר מספר פעמים, ובצדק, כי העבירה תוכח גם אם לא תוכל התביעה להראות שנאשם זה או אחר נתן תמורה. "אז הוא היה מנוול: גם קיבל שוחד וגם לא סיפק את הסחורה", העיר.

כאשר מסתכלים על פרשת הולילנד מנקודת מבט זו, היא הרבה יותר פשוטה מכפי שניתן לשער. היו העברות כספים ניכרות, חלקן מהיזמים לש"ד, חלקן מהיזמים לעובדי/אישי ציבור, חלקן מש"ד לעובדי/אישי ציבור. על כך אין מחלוקת. כל מה שצריך להכריע בו, הוא חוקיותן של אותן העברות - כולן או מקצתן. זה בעצם מה שאמר רוזן שוב ושוב.


האם יש צורך בפרטי-פרטים?


חלק ניכר מעדותו של ש"ד, שהתפרשה על פני 75 ישיבות, עסק בפרטי-הפרטים: כמה דירות אושרו וכמה נבנו, מתי ניתן אישור החפירה, כמה מסלולים תוכננו בגשר, מי השתתף בפגישה בעירייה וכך הלאה וכך הלאה. הפרטים הללו נועדו מבחינת המדינה ליצור את התשתית הנסיבתית המלמדת, במבחן התוצאה, שהיה שוחד. בפרטי-הפרטים הללו אכן היו לש"ד לא מעט סתירות, וחלקם אף הופרכו בחקירות הנגדיות. אך על פרטי-פרטים אלו העיר רוזן את מה שכבר ציטטנו. וכפי שאמר ש"ד מספר פעמים, הוא לא זז כהוא זה מליבת גירסתו: היה שוחד במיליוני שקלים.

הפרקליטות הצהירה עם תחילת המשפט, כי העמידה לדין רק באישומים להם נמצאו תימוכין משמעותיים לגירסתו של ש"ד. יתרה מזו: חלק מן הנאשמים אישרו את תשלום הכספים ואת קבלתם, אך הציגו גירסה נגדית לפיה מדובר בתשלומים/תקבולים חוקיים לגמרי. כדי להכריע בשאלה זו, שכאמור היא-היא הניצבת בליבו של המשפט, לא בטוח שרוזן צריך את כל פרטי עדותו של ש"ד, ולא בטוח שהוא לא יוכל להסתדר עם מה שכבר שמע.


מה נטען, מהן הראיות


הדבר בולט במיוחד אצל כמה מן הנאשמים. הרשימה שלהלן היא בגדר ראשי פרקים בלבד, מבלי להיכנס לכל הדמויות, הטענות, הסכומים וההסברים.

  • אהוד אולמרט. ש"ד טען, כי העניק 500,000 שקל לד"ר יוסי אולמרט, אחיו של ראש הממשלה לשעבר, לבקשתו של אולמרט. יוסי אולמרט אישר במשטרה שקיבל את הכסף והוא צפוי להעיד במשפט. אהוד אולמרט אומר שלא היה לו כל קשר למתנה זו. ש"ד לא נחקר בידי עו"ד רועי בלכר בנוגע לסיוע ליוסי אולמרט, אך אולי רוזן יוכל להכריע בכך למרות זאת.

  • אורי שטרית. מי שהיה מהנדס העיר ירושלים אינו מכחיש שקיבל מש"ד מיליוני שקלים, אך אומר שחלקם היו תשלום תמורת עבודות חוקיות וחלקם היו בגדר הלוואה. רוזן כבר העיר, שגם אם שטרית ביצע עבודות חוקיות - מעשיו עדיין בעייתיים מאוד. קביעת טיב התשלומים תיעשה על-פי עדויות נוספות וחקירתו הנגדית של שטרית. בא-כוחו, פרופ' קנת מן, כבר סיים לחקור את ש"ד.

  • אורי לופוליאנסקי. אין מחלוקת שש"ד ויזמי הולילנד תרמו מיליוני שקלים ליד שרה. השאלה היא האם היה זה מסווה לתשלומי שוחד ללופוליאנסקי, או תרומות חוקיות. רוזן אמר בדיון אחד שראוי להגיע להסדר טיעון עם לופוליאנסקי, ובדיון אחר כרך אותו בנשימה אחת עם שטרית. גם כאן, ההכרעה לגבי טיב התשלומים אינה תלויה בש"ד, שחקירתו הנגדית בידי עוה"ד עמוס ון-אמדן ושלומית הראל-שוורץ הסתיימה.

  • שולה זקן. בחקירתה במשטרה ובתגובתה לכתב האישום אישרה זקן שקיבלה מש"ד מאות אלפי שקלים, אך טענה שהיה זה על-רקע אישי וללא קשר לתפקידיה בלשכותיו של אולמרט. מה שאמר רוזן על שטרית, עשוי לחול גם לגביה. עם זאת, מצבה שונה במקצת, משום שסניגוריה, עוה"ד עופר ברטל ודב גלעד כהן, לא חקרו כלל את ש"ד.

  • הלל צ'רני. יזם הולילנד אישר בחקירתו במשטרה העברה של 300,000 שקל לצורכי שוחד, אך לאחר מכן חזר בו. ש"ד אמר שוב ושוב בעדותו, כי לצ'רני אין הסבר מדוע מחק מספרי הולילנד קרוב ל-9 מיליון שקל שנרשמו כחוב שלו (של ש"ד) לחברה. לטענת ש"ד, חוב זה היה כיסוי לתשלומי השוחד. צ'רני יעיד ורוזן יוכל להכריע בין גירסתו לבין זו של ש"ד. עו"ד גיורא אדרת כבר סיים לחקור את ש"ד.


  • מאיר רבין. מי שהיה יד ימינו של ש"ד, סיבך לכאורה את עצמו בצורה עמוקה בשיחתו המוקלטת עם פרקליטיו של ש"ד, עוה"ד אמנון יצחקניא ואילן סובל. גם הוא יעיד וגירסתו תיבחן בידי רוזן. סניגוריו, עוה"ד שמואל קליין ויובל גבעון, כבר סיימו לחקור את ש"ד.

לסיכום: המשפט הגיע לשלב מתקדם למדי, הן משום שסניגוריהם של כמעט כל הנאשמים המרכזיים כבר חקרו את ש"ד, והן משום שרוזן כבר שמע 25 עדים נוספים וקיבל מאות מסמכים. בידי התביעה עוד כמה עשרות עדים וכנראה עוד כמה מאות מסמכים, ולאחר מכן יישמעו הנאשמים. המדינה אולי תאלץ למחוק כמה מן הנאשמים ו/או כמה אישומים, אך דומה שבסופו של דבר תהיה הכרעת דין ובית המשפט יקבע מה באמת אירע בפרויקט הולילנד.

תאריך:  03/03/2013   |   עודכן:  03/03/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יד שרה   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעל גרוסמן / Yael Grosman   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   משה ישראל, משרד עורכי דין / Moshe Yisrael, Law Office   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   פרופ' קנת מן ושות', משרד עורכי דין / Mann & Co. Attorneys at Law   קנת מן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הולילנד בלי ש"ד
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ההיגיון הצרוף
3/03/13 04:41
 
יוסי מ
3/03/13 08:57
 
ההיגיון הצרוף
3/03/13 23:31
2
יוסי מ
3/03/13 08:30
 
א.ל. רמת-גן
3/03/13 16:35
 
יוסי מ
3/03/13 22:46
3
אורי פ
3/03/13 12:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
הפרקליטות הודיעה (יום ו', 1.3.13), כי משפט הולילנד יימשך כסדרו למרות פטירתו של עד המדינה, ש"ד.
01/03/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
תביעה יוצאת דופן נגד אגודת יד שרה מקבלת משמעות רבה עוד יותר, לנוכח זהותם של עורכי הדין שהגישו אותה ולאור טענה שאיננה מרכזית לתביעה זו - אך משמעותית לגבי משפט הולילנד.
01/03/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
ש"ד - עד המדינה בפרשת הולילנד, נפטר לפנות בוקר (יום ו', 1.3.13) בבית החולים איכילוב בתל אביב והוא בן 76. ש"ד סבל ממחלות קשות ואושפז בחודשים האחרונים מספר פעמים בבית החולים. ככל הנראה, הוא נפטר מהתקף לב - חצי שעה לאחר שאושפז. בשל מעמדו כעד מדינה, ונוכח הבטחה שלטונית שניתנה לו, נתון שמו גם עתה תחת צו איסור פרסום.
01/03/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
מצלמות הן כלי נשק לא פחות חשוב מאשר אמצעים לפיזור הפגנות מדוע דווקא סרטים של שינאה עצמית ייצגו את ישראל בתחרות האוסקר? שני פסקי דין שוב מגלים מחדלים וטמטום של המשטרה הגיע הזמן לעשות שימוש מושכל בצילומים ממשחקי כדורגל מתי באורח פלא התמלא האולם במשפט הולילנד? וגם: המלצה חמה על מוזיאון נוסטלגי בעכו
01/03/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
עידו דיסנצ'יק מכחיש שהשתתף עם ש"ד בפגישה עם אהוד אולמרט לגבי היטל ההשבחה בפרויקט הולילנד. כך ציטט (יום ה', 28.2.13) סניגורו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, מעדותו של דיסנצ'יק במשטרה.
28/02/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
התורמים שגייס ש"ד אינם בדוחות אולמרט  /  איתמר לוין
חולשה יחסית בראיות נגד אהוד אולמרט  /  איתמר לוין
אולמרט תמך בפרויקט הולילנד כבר ב-1993  /  איתמר לוין
רייפמן, אולמרט והולילנד  /  איתמר לוין
שתי פנים  /  איתמר לוין
חובבנים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il