|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

מדיניות התגובה החדשה של צה"ל מול חיזבאללה

בצה"ל מצהירים על מדיניות חדשה שתופעל במקרה של התלקחות המצב מול חיזבאללה: ירי והרס מוחלט של יישובים אזרחיים שמתוכם נורים טילים בהצהרות על מדיניות התגובה החדשה טמון סיכון לא מבוטל - אם אין נחישות חד-משמעית לממש אותה, התוצאה עלולה להיות כרסום ביכולת ההרתעה של ישראל במקום העצמתה
24/10/2008  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
לא יתמקדו יותר במשגרים עצמם, אלא יחריבו כפרים שלמים? [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  התלות הכלכלית בין מדינות המפרץ למערב
  מהלומה לא פרופורציונאלית
  הדוח התקופתי של סבא"א על אירן
  מה ניתן ללמוד מוועידת פריז?
  צחצוח חרבות ומפגני עוצמת טילים

לאחרונה התפתח דיון ער באשר למדיניות התגובה החדשה של צה"ל למקרה של התלקחות חדשה עם חיזבאללה. ביטוי לדוקטרינה חדשה זו ניתן במאמר שפרסם עמוס הראל ב'הארץ' ובראיון שנתן אלוף פיקוד צפון, גדי אייזנקוט, ל'ידיעות אחרונות'. סוגיה זו מצאה ביטויה גם בשני פרסומים של המכון ('מבט על' 73, מאת גבי סיבוני, 1 באוקטובר 2008 וכן במאמר מאת אלוף (מיל.) גיורא איילנד ב'עדכן אסטרטגי' כרך 11, מס' 2, אוקטובר 2008).

בראיון של האלוף אייזנקוט הוא דיבר על מדיניות תגובה חדשה של צה"ל מול חיזבאללה, שאותה הגדיר כ"דוקטרינת א-דחייה". על-פי דוקטרינה זו, "מה שהיה ברובע א-דאחייה בבירות ב-2006 יקרה בכל כפר שממנו יירו לעבר ישראל. נפעיל עליו כוח לא פרופורציונאלי ונגרום שם נזק והרס אדירים. מבחינתנו לא מדובר בכפרים אזרחיים אלא בבסיסים צבאיים ... המלחמה הבאה צריכה להיות מוכרעת במהירות, בעוצמה, בלי קריצה לדעת הקהל העולמית ... חיזבאללה מבין היטב שהירי שלו מתוך כפרים יביא לחורבנם". האלוף מבהיר, כי במלחמת לבנון השניה ניסה צה"ל למנוע את הירי המאסיבי של טילים לעבר ישראל בעיקר על-ידי מאמץ לפגוע נקודתית בטילים ובמשגריהם. מעכשיו, מבהיר האלוף, המדיניות תהיה שונה: "לא עוד ציד משגרים. זאת שטות מוחלטת. כשיש בצד השני אלפי טילים ורקטות אין לך אפשרות לצוד אותם. אפשר יהיה להתפעל ממבצע זה או אחר, אבל העורף יחטוף".

מדובר אכן במדיניות חדשה של הפעלת הכוח מול חיזבאללה, לעומת זאת שמומשה במלחמת לבנון השניה . מטרת מדיניות זו והצגתה בפומבי היא, כנראה, להעצים את מימד ההרתעה של ישראל מול חיזבאללה, ולנסות להניא את הארגון מפעולות בעלות אופי הסלמתי העלולות להצית אש מחודשת בצפון.

התשובה לשאלה אם אכן תעצים מדיניות זו את מימד ההרתעה של ישראל מול חיזבאללה טמונה, כמובן, בהערכה שתתגבש בקרב ראשי חיזבאללה באשר לאמינותה ובאשר לנחישותה של ישראל לממש אותה הלכה למעשה. בהקשר זה יש לבחון היטב את מאפייניה של מדיניות חדשה זו ואת הסיכונים הכרוכים בה מנקודת ראותה של מדינת ישראל.

המדיניות מנוסחת באורח חד-משמעי בכל הנוגע לאופי התגובה של צה"ל במקרה של פעולת התגרות מצד חיזבאללה. יחד עם זאת קיים בה מימד ניכר של ערפול באשר לנסיבות שבהן היא תופעל. בעיקרו של דבר היא אינה נותנת מענה ברור לשאלות העיקריות הבאות:

א. האם מדובר במדיניות תגובה שתופעל אך ורק במקרה של עימות מלחמתי כולל של ישראל מול חיזבאללה, כאשר ברור כי כללי המשחק "המקובלים" משתנים ממילא לחלוטין בין הצדדים, או שמא היא תופעל גם במקרה של עימות מוגבל?
ב. מהי עוצמת הירי מצד חיזבאללה שתביא לשינוי המדובר במדיניות התגובה? האם ירי ספורדי של טילים יצדיק שינוי בכללי המשחק, או שמא מתחייב ירי מאסיבי ורק הוא יוביל למימוש המדיניות החדשה?
ג. האם המדובר במדיניות תגובה שתופעל רק במקרה של ירי טילים או שמא גם ירי ארטילרי "רגיל" יגרור מדיניות תגובה חדשה?
ד. האם השינוי יופעל רק במקרה שירי חיזבאללה יביא לפגיעה בנפש, בהיקף נרחב, בצד הישראלי, או שמא גם ירי מאסיבי לעבר "שטחים פתוחים" ללא מספר רב של נפגעים יביא למימושה?
ה. האם תהיה אבחנה בין ירי של חיזבאללה לעבר יעדים צבאיים שבו ייפגעו חיילים או לבין ירי לעבר ישובים אזרחיים?
ו. האם מדיניות התגובה תופעל רק במקרה של ירי לעבר יעדים אסטרטגיים וריכוזים עירוניים המרוחקים מן הגבול הלבנוני או שמא יופעל העיקרון ש"דין קריית שמונה ומרגליות כדין תל אביב"?
ז. האם מדיניות התגובה החדשה תופעל לאחר שתינתן אזהרה לתושבי הכפרים כי כפרם ייפגע קשות ותתאפשר יציאתם משטח הכפר שממנו בוצע הירי או שמא מדיניות התגובה תתבצע אוטומטית בלי לאפשר שהות של נסיגה.
ח. ולבסוף כיצד תיושם התוכנית אם יסתבר שתושבי הכפרים נמנעים מעזיבה המונית? האם צה"ל יפעיל ירי מאסיבי שבמסגרתו ייהרגו, אולי, מאות או אלפי אזרחים?

על שאלות אלה ואחרות אין מענה ברור. חיזבאללה יכול להניח כי מדיניות התגובה החדשה מתייחסת אך ורק לתרחישים דומים לאלה של יולי-אוגוסט 2006, דהיינו: עימות מלחמתי כולל בין ישראל לחיזבאללה כאשר במסגרתו מבצע חיזבאללה ירי מאסיבי של טילים הן לעבר ישובי גבול הצפון והן לעבר ערים צפוניות כמו נהריה, עכו וחיפה עפולה וחדרה.

גם בנסיבות קיצוניות כאלו יכול חיזבאללה להעריך כי ישראל תהסס רבות אם לממש מדיניות הפעלת כוח כה ברוטאלית כלפי חיזבאללה והכפרים שמתוכם יתבצע ירי לעבר ישראל, כפי שמשתמע מעיקרי המדיניות החדשה. שורה של נימוקים וראיות, חלקן נסיבתיות, עשויות להביא אותו למסקנה שישראל תימנע ממימוש מדיניות התגובה שתוארה לעיל:

א. לאורך שנות העימות הארוכות למדי של ישראל עם 'ארגוני הטרור' הסתבר שדרגים בכירים מאוד בישראל יצאו באיומים חוזרים ונשנים באשר למדיניות התגובה שתופעל אם וכאשר תהיה התגרות ופגיעה בישראל. בפועל, במקרים רבים נמנעה ישראל ממימוש חלק ניכר מן האיומים. כך נהגה ישראל במהלך הנסיגה מדרום לבנון במאי 2000 ובעקבותיה וכך היא נהגה במהלך הנסיגה מרצועת עזה באוגוסט 2005 ובעקבותיה. אין זה מן הנמנע שגם עכשיו תישארנה ההצהרות הנחרצות שלה בבחינת "הלכה שאין נוהגים על פיה".

ב. הימנעותה של ישראל מפגיעה בתשתיות בלבנון בראשית מלחמת לבנון השניה למרות שהיה ברור שמדובר בעימות מלחמתי כולל מול חיזבאללה, וההססנות שלה מפגיעה באספקת דלק, חשמל ומים לרצועת עזה גם בימים של ירי מסיבי של טילי קאסם לעבר שדרות ואשקלון, מלמדת על מעצורים פנימיים שיש לה משימוש בכוח שיש בו משום פגיעה מסיבית ברווחתה של אוכלוסיה אזרחית, גם אם היא נמצאת ב"שטח אויב". הפצצה מסיבית של כפרים טומנת בחובה סיכונים חמורים יותר, כמו הרג המוני של אזרחים. ספק אם ממשלה בישראל תסתכן באישור צעדים כאלה.

ג. הימנעותה של ישראל מפגיעה מסיבית באוכלוסיה אזרחית אינה נובעת רק מן החששות מפני תגובות בדעת הקהל העולמית, אלא גם מאילוצים פנים ישראלים ומלחצים מצד מנהיגי הקהילה הבינלאומית ובעיקר הממשל האמריקני. חוגים נרחבים ברבדים שונים של הפוליטיקה הישראלית, מערכות המשפט, וכן אנשי רוח ואקדמיה עשויים להקשות מאוד על צה"ל לממש מדיניות הטומנת בחובה סכנה של הרג המוני של אוכלוסיה אזרחית שאינה נוטלת חלק פעיל בירי לעבר לישראל, וכל "חטאה" נובע רק מן העובדה שהירי מתבצע מתוך אזורים בהם חיה אוכלוסיה זו.

ד. מדיניות התגובה החדשה מתבססת בעקיפין על ההנחה כי לישראל יש יכולת לפגוע באופן מסיבי בריכוזי אוכלוסיה ובתשתיות בצד השני. עם זאת, על-פי דיווחים רבים יש כיום גם בידי חיזבאללה מערכת של טילים ארוכי טווח היכולה לפגוע כמעט בכל נקודה בישראל. ישראל לא יכולה להניח כי יעלה בידה שוב להשמיד מערכת זו כבר בראשית המערכה כפי שעשתה בתחילת מלחמת לבנון השניה. אם כך, חיזבאללה יכול לצאת מתוך הנחה כי יש בידו יכולת לקיים "מאזן אימה" מאוד אפקטיבי מול ישראל. מאזן אימה כזה, הוא יכול להעריך, ובצדק, ירתיע כל ממשלה בישראל מלממש את מדיניות התגובה החדשה שלה.

הערכות אלה ואחרות עלולות להביא את חיזבאללה למסקנה כי בסופו של דבר תימנע ישראל ממימוש מדיניות התגובה החדשה, שעליה מדברים היום בהרחבה. אם כך יהיה, הוא עלול לנסות בשלב כלשהו בעתיד, לבחון את אמינותה ונחישותה של ישראל במגוון משתנה של תרחישים. בהקשר זה טמון סיכון לא מבוטל בהצהרות על מדיניות התגובה החדשה. אם אין נחישות חד-משמעית לממש אותה, כפי שניתן להעריך במידה רבה של סבירות, התוצאה עלולה להיות כרסום ביכולת ההרתעה של ישראל במקום העצמתה.

כתובת הדוא"ל של המחבר zakis@inss.org.il

תאריך:  24/10/2008   |   עודכן:  24/10/2008
זכי שלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדיניות התגובה החדשה של צה"ל מול חיזבאללה
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אזרח קטן
24/10/08 15:46
 
אחמד זיבי אורגינל
25/10/08 00:41
 
אזרח קטן
25/10/08 19:52
2
רואה צאן
24/10/08 16:07
 
יותר עדיף
25/10/08 12:42
3
אחמד זיבי אורגינל
24/10/08 16:32
4
המדיניות החדשה?
24/10/08 17:16
5
לא עם אולמר וציפי
24/10/08 17:19
6
vgfhtfgghr
24/10/08 21:03
7
gilead
24/10/08 21:12
8
המטייל
24/10/08 21:47
 
(נונקונ)
25/10/08 12:56
9
נקודות: 1. לעשות
25/10/08 00:21
10
Joe Anaaref
25/10/08 02:50
 
גיוס נשים לצה"ל
25/10/08 07:36
11
קורן נאוה,טבריה
25/10/08 07:27
12
דורי
25/10/08 10:26
13
פתאום קיבלו אומץ?
25/10/08 12:31
14
לד-אור
25/10/08 16:07
15
החתול במגפיים
25/10/08 19:06
16
עבדאללה
27/10/08 01:00
17
סטודנט חושב
29/10/08 16:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עובד בשבילה
24/10/2008  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
הכנסת חוקקה ביום 16.2.2005 את חוק יישום תוכנית ההינתקות, התשס"ה -2005 (להלן - חוק הפינוי). חוק הפינוי מורה על פינויים של הישראלים המתגוררים ביישובים בחבל עזה ובצפון השומרון ושל נכסיהם 1. חוקתיותו של חוק זה אושרה, לא פה אחד, בבית המשפט העליון ביום 9.6.20052. נקודת המוצא של בית המשפט העליון הייתה גם במקרה זה, כבכל העתירות שהוגשו אליו בנושאים הקשורים ביהודה ובשומרון ובחבל עזה מאז שנת 1967, שאת השטחים שנכבשו במהלך המלחמה ב-1967 - אלה שמדינת ישראל לא החילה עליהם במפורש את החוק הישראלי - יש לראות כשטחים המוחזקים ב'תפיסה לוחמתית' (belligerent occupation). עמדה זאת מקובלת, משום מה, על כל הממשלות של מדינת ישראל מאז מלחמת ששת הימים. לגישה זאת מסכימה, לרוע המזל, כל העת גם פרקליטות מדינה, ומשזו נקודת המוצא, אין כל סיכוי להשיג בערכאה העליונה של המדינה היהודית החלטה שמכירה גם בזכויות הלגיטימיות של העם היהודי בארץ ישראל; או, למצער, בחוקתיות מפעלם של מי שהתיישבו מעבר ל"קו הירוק" ברשות ובסמכות לאחר תום מלחמת ששת הימים3.
24/10/2008  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
האמת, לא היה סיכוי להמשך שלטונה של מפלגת קדימה, אשר כבר חודשים רבים מדדה בדילוגים אחורה, עד לנפילה המוחלטת. קדימה הייתה מפלגת אילוזיה, שנבנתה על יסודות רעועים אשר הזמן, בכל מקרה, היה לרעתה.
24/10/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים

24/10/2008  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
"תוצאות הסקר מראות שלפליטים [הפלשתינים] עניין מועט במילוי התפקיד של נושאי דגל הלאומיות. הפליטים הם בני אדם עם צרכים אנושיים משלהם ... האנשים הללו פשוט רוצים לחיות את חייהם..."
24/10/2008  |  מרטין שרמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
התלות הכלכלית בין מדינות המפרץ למערב  /  ניצן פלדמן
מהלומה לא פרופורציונאלית  /  גבריאל סיבוני
הדוח התקופתי של סבא"א על אירן  /  אפרים אסכולאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
סקר שבוצע בנובמבר 2023, מורה כי 50% מן הנשאלים צידדו במבצע - לעומת 45% ששללו אותו    נתונים אלה מתפרסמים ב'וושינגטון פוסט'
זלמן שובל
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il