|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הממשלה אישרה העסקה עם החיזבאללה

נסראללה: בלי רוצח משפחת הרן - אין <br>עסקה; השר שלום: קונטאר לא ישוחרר

ההחלטה התקבלה ברוב 12 שרים נגד 11; לפי דרישת נתניהו: בהצעת-ההחלטה ייקבע - לא ישוחררו אסירים "עם דם על הידיים"; תמי ארד: מחר מתחיל מסע הלוויה של רון; חיים אברהם: "אחרי שלוש שנים, הגיע הזמן שנקבל את הבנים"
09/11/2003  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   פרשת טננבאום   |   תגובות

הצביע נגד, בגלל העדר מידע על רון ארד

דרש מאמץ נוסף במסגרת המו"מ להשיג מידע על רון ארד

תמי, רעייתו של רון ארד: "מחר מתחיל מסע הלוויה של רון"

דרש: לא לשחרר אסירים ועצירים עם "דם על הידיים"

הצביעה נגד

יואב יצחק, מירב לוי
לבנת החליטה: לא מצביעה בעד העסקה; נסראללה: בלי רוצחה של משפחת הרן "אין עסקה"

יואב יצחק
בעסקה עם החיזבאללה ישוחררו גם מחבלים "עם דם על הידיים"

   עומר כרמון
החיזבאללה: עסקת השבויים השפלה לישראל; הרשות הפלשתינית: העסקה חסרת כל ערך

ברוב של 12 שרים נגד 11 בלבד - היינו: על חודו של קול, אישרה הממשלה, לאחר ישיבה מרתונית שנמשכה כמעט 8 שעות, הצעת-החלטה המאשרת את עסקת חילופי השבויים עם החיזבאללה.

בעד העסקה הצביעו: אריאל שרון, שאול מופז, בנימין נתניהו, גדעון עזרא, יוסף פריצקי, מאיר שטרית, אהוד אולמרט, יהודית נאות, סילבן שלום, צחי הנגבי, דני נוה, ומודי זנדברג;

נגד העסקה הצביעו: ציפי ליבני, אפי איתם, זבולון אורלב, יוסף לפיד, עוזי לנדאו, בני אלון, לימור לבנת, אביגדור ליברמן, אברהם פורז, נתן שרנסקי וישראל כץ.

נסראללה: אין עסקה ללא קונטאר

על-אף ההחלטה, הודיע ארגון החיזבאללה שוב, כי החלטת ממשלת ישראל אינה מקובלת, וכי נסראללה לא יסכים לעסקה - אלא אם ישוחרר סמיר קונטאר, המחבל שרצח את בני משפחת הרן בנהריה ב-1979. נסראללה אמר במוצ"ש, כי שחרור קונטאר הינו תנאי לביצוע העסקה. בישראל, לעומת זאת, דוחים טיעון זה. שר החוץ סילבן שלום אמר, כי דרישה זו הינה "קו אדום", וכי הוא מתנגד לדרישה בתוקף.

עיקרי ההחלטה

א) יוחזרו לישראל החיילים החטופים עדי אביטן, בני אברהם ועומר סוואעד והאזרח החטוף אלחנן טננבאום;

בתמורה תשחרר ישראל אסירים ועצירים (בלא "דם על הידיים"), ותעביר גופות כמפורט:

- כ-400 אסירים ועצירים פלשתינים שישוחררו ליהודה, שומרון ועזה;

- כמה עשרות אסירים מלבנון, סוריה, מרוקו, סודן ולוב, שישוחררו לארצותיהם, למעט בודדים מבין האסירים הלבנונים שהיו מעורבים באירועים בדרום לבנון שבהם נהרגו חיילי צה"ל;

- יועברו ללבנון עשרות גופות לבנונים ומידע באשר לחללים;

- יועבר מידע באשר לשדות מוקשים שהועבר לאו"ם בזמן נסיגת צה"ל מלבנון.

הממשלה הסמיכה את אלוף (מיל.) אילן בירן, להמשיך במו"מ עד להשלמת הסכם מפורט בהחלטה; וכן - "המתאם יוסיף ויתבע כל מידע אפשרי הנוגע לגורלו של הנווט השבוי, רס"ן רון ארד".

קביעת זהות האסירים והעצירים בידי בירן, ונציגי השב"כ, צה"ל, משטרה ומשרד המשפטים, תאושר בידי ועדה מתאמת בראשה מנכ"ל משרד המשפטים. הממשלה הסמיכה את שרון ומופז להשלים ולבצע את ההסכם על-פי העיקרים המפורטים בהחלטה.

מאמץ נוסף להשיג מידע על רון ארד

בהתאם להסכמה המוקדמת בין שרון ומופז, החליטה הממשלה לעשות כל פעולה ומאמץ - ולא לחדול - עד החזרתו לישראל של הנווט השבוי רס"ן רון ארד. "הממשלה מנחה את כלל הגורמים הפועלים בעניינו של הנווט רון ארד להמשיך ולפעול על-מנת לנסות להשיג כל מידע על מקום הימצאו של הנווט רון ארד לשם החזרתו למדינת ישראל".

הממשלה, בהחלטה, קבעה "תחנה" נוספת שבה ניתן לעצור את ההסכם - אם לא יתקבל מידע על רון ארד. בהחלטה נקבע: "טרם ביצוע ההסכם כאמור, יבחנו ראש הממשלה ושר הביטחון אם אכן ניתן להשיג מידע או כל דבר אחר העשוי לקדם את החזרתו של הנווט השבוי רון ארד בגדרו של המו"מ הנזכר בסעיף ב', וינהגו, לעניין ביצוע ההסכם או השהיית ביצועו, על-פי מה שהעלתה בחינתם".

הממשלה חזרה ואישרה בהחלטתה את מחוייבותה לעשות כל פעולה ומאמץ עד חזרתם לישראל של שלושת נעדרי קרב סולטן יעקב - רס"ל צבי פלדמן, רס"ל זכריה באומל, רס"ל יהודה כץ, וכן לעשות כל פעולה ומאמץ על-מנת למצוא מה עלה בגורלו של רב"ט גיא חבר, וכן לעשות כל פעולה ומאמץ על-מנת להחזיר לישראל את כל הנעדרים וחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע.

"אני מחכה לרגע שאני אקבל את בני"

חיים אברהם אמר לאחר ההצבעה, כי הממשלה אמנם אישרה את העסקה, אך התנתה אותה - וזו התניה מאוד בעייתית. אברהם אמר: "אני מחכה לרגע שאני אקבל את בני". אברהם הוסיף, כי הוא מבין את הצבעתם של השרים, שכן ההצבעה אינה קלה. אני חושב שיהיו קשיים, אך אנחנו יוצאים לדרך. "אחרי שלוש שנים, הגיע הזמן שנקבל את הבנים ארצה".

השר עוזי לנדאו, שהתנגד לעסקת חילופי השבויים, אמר בצאתו מהישיבה: "תאר לך שרון ארד נמצא בכלא באירן או בלבנון או בכל מקום אחר. היעלה על הדעת מחזה נלעג, שדיראני יבוא לבקר את רון ארד ויגיד לו 'שיחררו אותי ושכחו אותך'?".

ארגון נפגעי הטרור דורש לקבל רשימת האסירים שישוחררו

ארגון נפגעי הטרור (אלמגור) פנה הערב לשר הביטחון מופז וליועץ המשפטי לממשלה רובינשטיין, בדרישה להעמיד לרשות הארגון את שמות כל 400 המחבלים.

דרישתם זו מבוססת על חוק זכויות נפגעי עבירה וחוק חופש המידע, ונועדה לאפשר למשפחות הנפגעים מהשחרור לעתור לבג"צ נגד ההחלטה ולאפשר לפרקליטי הארגון לבדוק אם השמות אכן תואמים את החלטת הממשלה.

בארגון מציינים, כי בפעם הקודמת בה שוחררו מחבלים, הצליח הארגון למנוע את שחרורם של 3 מחבלים עם 'דם על הידיים'.

עד כה, סירבו הגורמים הרשמיים להעביר את רשימת המחבלים, על-אף שזו הועברה כבר לחיזבאללה. הארגון מציין, כי יפנה לבג"צ אם הרשימה לא תפורסם.

שרון: חייבים להציל

ראש הממשלה, אריאל שרון, קרא הבוקר לשרים בישיבת הממשלה להצביע בעד עסקת החלפת השבויים. לדבריו, "חייבים להצביע בעד כדי להציל אזרח ישראלי חי. להשאירו שם זה להשאיר אותו למות".

הממשלה התכנסה הבוקר - ב-09:00 לדון באישור העסקה עם החיזבאללה. בפתח הישיבה הכריז ראש הממשלה על העסקה העומדת על הפרק ועל חשיבותה. "כולנו יודעים מהו הנושא העומד במרכזה של ישיבת הממשלה" אמר. "אין צורך להכביד מילים על חשיבות ההכרעה שהממשלה מתבקשת לקבל היום".

שרון ציין, כי הוא שוחח במהלך סוף השבוע עם רוב השרים, וציין במיוחד את שיחתו עם השר מופז (ראו בהמשך). שרון הקצה לכל אחד מהשרים 5 דקות (בלבד) כדי להביע עמדתו בנושא.

במהלך הישיבה, ציין האלוף אילן בירן, כי גם לאחר אישור העסקה צפויים קשיים נוספים עד לאישור הסופי. ראש השב"כ הסביר בסקירתו, כי לנסראללה אין יכולת להשיג מידע על הנווט השבוי, רון ארד. דיכטר ציין, כי הוא תומך בעסקה.

השרים שמעו סקירה גם מפי ראש חטיבת המחקר באמ"ן. הרמטכ"ל משה (בוגי) יעלון ציין, כי הוא תומך בביצוע העסקה. לדבריו, ישראל משלמת בה מחיר סביר, וכי אין לקשור בין עסקה זו ובין סוגיית הנווט השבוי, רון ארד. ראש המוסד, מאיר דגן הודיע, כי הוא מתנגד לעסקה, וכי לדעתו הנזק בעסקה רב על התועלת, בשל חיזוקו הצפוי של נסראללה. כל הדוברים ציינו, כי אין כוונה לשחרר את סמיר קונטאר, רוצח משפחת הרן.

בעיצומה של הישיבה מסתמן, כי שרון הצליח להשיג רוב דחוק לעסקה: 12 בעד, 11 נגד. השרים בנימין נתניהו ויוסף פריצקי משינוי החליטו להצביע בעד העסקה, בכפוף לשינויים בהצעה. השרה ציפי ליבני מהליכוד החליטה להתנגד להצעה.

לא ישוחררו: "אסירים עם דם על הידיים"

שר האוצר, בנימין נתניהו, הודיע כי יתמוך בעסקה עם החיזבאללה - ואכן בסופו של דבר תמך בה - בתנאי שלא ייכללו בה אסירים עם דם על הידיים. דרישה זו הועלתה, לאחר החשיפה כאן ב-Nfc (ביום ו', ראו קישור), לפיה רשימת האסירים המונה 430 איש, כוללת אסירים "עם דם על הידיים" - שנותרו להם עד שתי שנות מאסר. נתניהו הוסיף כי "בנסיבות אלה חשוב להעניק גיבוי לראש הממשלה, אריאל שרון". בעקבות דרישתו של נתניהו, הוספה בהצעת-ההחלטה פיסקה, שבה נאמר כי לא ישוחררו אסירים "עם דם על הידיים".

השר פריצקי ציין, כי "מתברר שעל כל טיעון נגד העסקה ישנו גם טיעון בעדה". הוא הוסיף, כי הוא מקווה שתמיכתו בעסקה תסייע לו לשכנע את ראש הממשלה, אריאל שרון, לשחרר אסירים, כמחווה של רצון טוב לממשלת אבו-עלא.

שר הביטחון, שאול מופז, נמנע עד שעות הערב המאוחרות במוצ"ש מגילוי עמדתו הסופית. מופז מסר לשרון, כי הוא יתמוך בעסקה, בתנאי שתהא זיקה בינה לבין רון ארד. בסביבתו הקרובה של שרון הביעו כעס גלוי על עמדתו. נטען, כי בלא שר הביטחון - אין עסקה, ואם אכן יצביע מופז נגד העסקה, הצבעתו משולה לאי אמון והתפטרות מהממשלה.

במהלך הערב (מוצ"ש) התקיימו שיחות בין שרון לבין מופז, ובסופו של דבר הושגה פשרה: בהצעת-החלטה ייכלל סעיף, שיקבע כי שרון ומופז, בסיועו של אילן בירן, יפעלו כצוות ויבצעו פעולות נוספות כדי להשיג מידע על רון ארד. מופז יצביע איפוא בעד העסקה.

תמי ארד, אמרה הבוקר בראיון לקול ישראל, כי "מחר מתחיל מסע הלוויה של רון". לדבריה, שוחחה ביום חמישי האחרון עם ראש הממשלה במשך שעתיים, אולם הרגישה כי שרון כבר קיבל את ההחלטה.

חיים אברהם, אביו של החייל בני אברהם שנחטף ונרצח בידי החיזבאללה, תקף את השרה לבנת - על שהניחה מכתב ובו התנגדותה לעסקה, ויצאה לחו"ל. "לבנת הניחה מעטפה וברחה לחו"ל", אמר, "זה מעשי לא מוסרי ולא חינוכי".

תאריך:  09/11/2003   |   עודכן:  11/11/2003
יואב יצחק, מירב לוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מכון היצוא החל לסייע לחברות ישראליות העוסקות בתחום הרכבות האלקטרוניקה לייצא לראשונה באופן ישיר לחו"ל. כך מסר יחיאל אסיה, מנכ"ל מכון היצוא.
09/11/2003  |  מירב לוי  |   חדשות
בתשעת החודשים הראשונים של השנה חלה ירידה ריאלית של כ-6.5% ביבוא חומרי גלם לתעשיה לעומת ממוצע 2002. היבוא הסתכם ב-9.4 מיליארדי דולרים. כך מסרה דפנה אבירם, מנהלת המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות התעשיינים, על סמך ניתוח בנושא יבוא סחורות.
09/11/2003  |  מירב לוי  |   חדשות
אורקל ישראל ומשרד הביטחון הודיעו (יום א', 9.11.03), כי הם חתמו על חידוש הסכם המסגרת לרכש ולתחזוקה של כל מוצרי הטכנולוגיה של אורקל עבור צה"ל לשלוש שנים נוספות.
09/11/2003  |  גלית יצחק  |   חדשות
בתוכנית של רשת הטלוויזיה הבריטית הממלכתית BBC, אשר תשודר ביום א' (9.11.03), יוקרן ראיון עם השר לשעבר בממשלה הפלשתינית, עבד אל-פתח חמאייל.
09/11/2003  |  עומר כרמון  |   חדשות
מושל מדינת מרילנד שבארה"ב, מר רוברט ארליך, ביקר ביום חמישי, ה-6.11.03 במשרדי בנק לאומי אצל יו"ר הדירקטוריון איתן רף, ובהשתתפות בכירי הבנק.
09/11/2003  |  אלונה קורן  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il