|
בנק אגוד. סימן את התובע ב"נקודה שחורה"
|
|
|
|
|
האם בנק רשאי לסרב לבקשת לקוחו לשעבר לפתוח בבנק חשבון חדש בשל מחיקת חוב של חברה בבעלותו בעבר לבנק? סוגייה זו הובאה לפתחו של בית המשפט המחוזי בתל אביב בעקבות תביעת הלקוח יוסף שבתאי מהרצליה נגד בנק אגוד.
בעקבות מחלוקות בעבר בין הבנק לבין התובע, התנהלו ביניהם הליכים משפטיים ובינואר 94' חתמו הצדדים על הסכם פשרה במסגרתו הסכים הבנק למחול על חוב של חברה בבעלות התובע בסכום של 750,000 שקל.
במהלך החודשים מאי-יוני השנה פנה התובע לבנק אגוד בבקשה לפתוח חשבון בנק חדש על שמו, תוך שהוא מבהיר לבנק כי אין בכוונתו לבקש מהבנק אשראי בחשבון. אולם הבנק סירב לבקשה בנימוק כי בשנת 1997 מחל הבנק לחברה שבבעלותו על חוב בסכום לא מבוטל ולפיכך בשל מחיקת חוב בעבר לבנק, מסרב הבנק לפתוח לו חשבון חדש.
לדברי התובע, פנייתו לבנק ישראל באמצעות היחידה לפניות הציבור של הפיקוח על הבנקים נענתה בתשובה, לפיה הטעם לסירוב הבנק נעוץ בכך שבעבר חשבון החברה בה היה התובע בעל מניות ומורשה חתימה "לא התנהל כשורה", במובן זה שבמסגרת הסדר חוב נמחל לו חוב על סך 750,000 ש"ח.
לתובע נמסר כי סירוב הבנק לפתוח חשבון למי שלא התנהל אצלו כשורה הינה בבחינת סירוב סביר, וכי באזור מגוריו של התובע ישנם בנקים מסחריים נוספים בהם הוא יכול לפתוח חשבון בנק בכל בנק אחר בו הוא התנהל כשורה בעבר או שלא ניהל בו חשבון כלל.
בתביעתו נגד סירוב בנק אגוד לאפשר לו לפתוח חשבון חדש טוען התובע, באמצעות עו"ד רועי סלוקי, כי מאחר שמדובר בניהול חשבון קרדיטורי בלבד, לא מוטל על הבנק כל סיכון וממילא שאלת האמון בלקוח הופכת בלתי רלוונטית.
לדברי התובע, קבלת הפיקוח על הבנקים את עמדת הבנק, לפיה כביכול מחל הבנק על חלק מחובו של התובע, עומדת בסתירה לעובדה שמדובר היה בחוב במחלוקת אשר לא התבררה בבית המשפט וממילא לא הוכרעה. בנוסף, הסכסוך בין הצדדים הסתיים בהסכם פשרה במסגרתו הבהיר הבנק שאין לו כל טענה נוספת בקשר לחוב שעמד במוקד הסכסוך.
לטענת התובע, סימון שמו במערכת הבנק במה שמכונה "נקודה שחורה", ולמעשה הטבעת אות קלון על מצחו והפצתה בתפוצה רבתי בין כל פקידי הבנק, מהווה לשון הרע. זאת באשר הדבר מציגו כאדם בעייתי ובלתי אמין אשר אין לאפשר לו לפתוח חשבון בבנק ולו למטרת הפקדת כספים ותו לא.
כל זאת, לדברי התובע, על-אף שהבנק מעולם לא טרח להוכיח כדבעי את החוב עליו מחל לו כביכול, ובחלוף עשרים שנים מאז הצהיר הבנק כלפיו כי אין לו כל תביעה או טענה בקשר לחוב נטען זה.
אשר על כן, מתבקש בית המשפט להורות לבנק לאפשר לתובע לפתוח חשבון קרדיטורי על שמו ולמחוק כל סימון המופיע במערכת הבנק בצמוד לשמו של התובע. בנוסף - להימנע מהמשך הפצת הסימון האמור באשר מדובר בפרסום המהווה לשון הרע.
טרם התקבלה תגובת בנק אגוד.