|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
סרט שחור שנתלה בכניסה לכפאר קאסם ביום השנה לטבח, ולידו מתייחדים ילדים עם זכר הוריהם

האם הטבח בכפר קאסם יילמד בבתיה"ס?

ועדת החינוך קראה פה אחד: להכניס לתוכנית הלימודים את הפקת לקחי הטבח בכפר קאסם
02/12/2013  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 19   |   תגובות

15 חברי כנסת מכל סיעות הבית השתתפו (יום ב', 2.12.13) בדיון בוועדת החינוך בנושא הטבח בכפר קאסם, ותמכו פה אחד בהכנסת לקחי האירוע לתכנים הנלמדים במערכת החינוך.

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ עמרם מצנע, הביא את הנושא לדיון בוועדה לאחר שנדחה במליאת הכנסת. "הרגשתי לא בנוח כאשר מליאת הכנסת דחתה את בקשתם של ח"כ אברהים צרצור וח"כ עיסאווי פריג' לדון בנושא הכללת לקחי הטבח בכפר קאסם במערכת החינוך. גיליתי שרבים לא מבינים את המשמעות ואת החשיבות של הפקת הלקחים בעקבות אותו טבח בתושבי הכפר באוקטובר 1956 עת חזרו לבתיהם משגרת יומם", אמר.

"מדובר במקרה יחיד בתולדות מדינת ישראל, בראשית דרכה בעת שגיבשה ועיצבה את דרכי ההתנהגות והמוסר שלה, שהעמידה, באמצעות שוטריה, 49 אנשים – נשים, ילדים, בוגרים וזקנים – וקצרה אותם מבלי להסס", אמר מצנע והוסיף כי הנושא אינו חלק מהוויכוח או מהסכסוך בין יהודים וערבים, אלא שיח ישראלי לחלוטין. "אני משוכנע שאירוע מסוג זה לא יחזור, אבל עדיין זה מחייב אותנו ללמד את הנושא על פרטיו ולהפיק את הלקחים החשובים, כי המצב המסוכסך שבו אנחנו נמצאים יוצר מדי פעם מציאויות שיכולות להוביל למקרים שאנחנו לא נרצה בהם".

העיתונאי רוביק רוזנטל, שכתב ספר על הפרשה, סיפר שבאותם ימים הבדיחה העצובה הייתה שהאחראים לטבח נמצאים במעצר, כי הרגו רק 50 ערבים ולא 500. "גם שנים לאחר המקרה האחראים לטבח לא הביעו חרטה על מעשיהם וקיבלו חנינה לאחר שלוש שנים. הייתה קריצה ביחס של המדינה ואל האירוע הזה באקט החנינה", אמר רוזנטל. לדבריו, חשוב מאוד ללמוד את לקחי הפרשה ואת האחריות של ממלאי הפקודות, אך עוד יותר של נותני הפקודות. האירוע כיום, לדבריו, אינו שנוי במחלוקת ובכך חשיבותו.

אבו איסמעיל, שהיה נער בן 17 בעת האירוע, סיפר למשתתפים בהתרגשות: "הגענו לכפר לאחר יום עבודה והחיילים אמרו לנו לרדת מהעגלות. העמידו אותנו בשורה ופשוט ירו בנו". הוא הראה לנוכחים את רגלו הקטועה ואמר: "ישבתי על עץ במשך ארבעה ימים והתולעים אכלו את הפצע שברגלי".

ראש ענף חינוך והסברה באכ"א, סא"ל כרמל דפרין, אמרה כי נושא הטבח בכפר קאסם מועבר כבר בטירונות בחידוד באבחנה בין סוגי הפקודות הקיימים בצבא. בנוסף, ציינה כי תאריך הטבח מצוין בתאריכון צה"ל. "הנושא אינו נעדר מסדר היום הצה"לי".

ראש עיריית כפר קאסם, עאדל כביר, אמר כי הוא מקווה שהממסד הישראלי ילמד את סיפור הטבח. "אנחנו מוכנים להתפייס, אבל כדי להתפייס צריך להיות צעד ראשוני מצד החברה והממסד הישראלי והיהודי. לעולם לא נשכח ולא נסלח".

אלירז קראוס, מנהלת אגף רוח וחברה במשרד החינוך וממלאת-מקום מפמ"ר אזרחות אמרה כי החובה ללמד על הרצח בכפר קאסם היא חוצת מגזרים. "הנושא נמצא בתוכנית הלימודים באזרחות בתוך הפרק של שלטון החוק תחת פקודה בלתי חוקית בעליל. אפשר לקחת מסר מהדיון והוא שיש צורך לחדד, לוודא ולהבהיר אבל אנחנו לגמרי שותפים".


ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו) אמר כי לקחי הטבח בכפר קאסם צריכים להילמד במערכת החינוך, כדי לומר לעולם לא עוד. "מכאן צריכה לבוא הקריאה שעלינו לדעת מה אסור, מה מותר ומה בלתי אפשרי". ח"כ איתן כבל (העבודה) בירך על קיום הדיון ואמר כי כפי שהשואה היא דבר שלא ישנה ואין להשוותו לשום אירוע אחר, כך גם הטבח בכפר קאסם - שאין להשוותו לשום אירוע בתולדות מדינת ישראל.

ח"כ זהבה גלאון (מרצ): "פרשת כפר קאסם היא פשע שמדינת ישראל ביצעה כנגד אזרחיה הערבים. אנחנו רואים איך בשנים האחרונות הכנסת שותפה לחקיקה וליוזמות אנטי דמוקרטיות שכל מטרותיהן להדיר את חברי הכנסת מהמשכן הזה ולייצר אוירה שלילית נגד האוכלוסייה הערבית. מערכת חינוך מתוקנת צריכה ללמד מהו ציות עיוור ומהי פקודה שדגל שחור מתנוסס מעליה".
.
ח"כ איברהים צרצור (רע"מ-תע"ל) התריע על הסכנות הטמונות בשימוש במילה אירוע ולא טבח. הוא סיפר את סיפורם של שני אחים - ג'מאל ועבדול רחים שנקלעו לטבח. "ג'מאל בן ה-12 היה על גבו של עבדול רחים. השוטרים ירו בגבו של ג'מאל והדם חילחל למטה אל תוך חולצתו של אחיו הגדול".

ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) הודה על הדיון החשוב, וסיפר שלמד את הנושא בקורסי הפיקוד בצה"ל. הוא ניצל את הבמה ופנה למנהיגי הציבור הערבי וקרא להפסיק עם השיח הקיצוני כלפי האוכלוסייה היהודית – "קחו אחריות על שיח השנאה", אמר.

חנא סוויד (חד"ש): "צריך להחדיר את הנושא הזה לכל האוכלוסייה – להיזהר בפקודות ובשיח. צריך לצרוב את הטבח הזה בתודעה של כל אזרחי מדינת ישאל – כפי שנצרב בתודעת אזרחיה הערבים של מדינת ישראל".

ח"כ יפעת קריב (יש עתיד): "הנושא צריך להיכנס לתוך תוכנית הלימודים, מדובר במציאות כואבת שצריך להתמודד עימה".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ): "אהוד ברק ביקש סליחה על קליטת היהודים הערבים במעברות. האם לא הגיע הזמן להגיד לערביי מדינת ישראל: חברים, טעינו כלפיכם?"

ח"כ דב חנין (חד"ש): "יש לפנות לשר החינוך ולבקש ממנו לחזור ולבחון את הטיפול בסוגיית כפר קאסם במערכת החינוך", הוא הוסיף כי "השתתפות של חברי הכנסת באירוע הזיכרון בכפר קאסם תהיה בעלת משמעות חשובה כלפי המיעוט הלאומי שחי במדינה הזאת".

יו"ר הוועדה ח"כ מצנע סיכם את הדיון: "בלי היכרות עם פרטי האירוע-הטבח ועם הסיפור של הניצולים שעדיין בינינו אי-אפשר להבין את גודל התופעה והמקרה. חלק גדול מהציבור הישראלי לא היה יכול להאמין שדבר כזה יכול לקרות במדינת ישראל הריבונית עם שוטרים וחיילים במדים. מה שאותי מטריד הוא שבאווירה הציבורית כיום יש הרבה דעות ש'ערבי טוב הוא ערבי מת'. השערות יסמרו לכם מקריאת הטוקבקים על הדיון הזה. הדבר הזה הוא כ"כ רלוונטי וכ"כ עכשווי במציאות שיש ציבורים שאמירות מסוג זה נופלות על קרקע פורייה ולכן אני חושב שהנושא הזה הוא בנפשנו. כאלוף פיקוד המרכז באינתיפאדה הראשונה נושא כפר קאסם ליווה אותי ללא הרף כאשר הטלתי עוצר על עיר גדולה בגדה המערבית וחששתי ממה שיקרה אם הפלשתינים יפרו את העוצר". בעקבות הדברים שנאמרו בישיבה קרא ח"כ מצנע לשר החינוך לקבוע כחובה לימוד אירע הטבח בכפר קאסם ומשמעויותיו וליו"ר הכנסת לקיים להקדיש את ה-29.10 כיום מיוחד לדיונים בנושא. "מדובר בכתם בהיסטוריה של מדינת ישראל אשר המדינה לקחה עליו אחריות. יחד עם זאת, אסור לשכוח, אסור לסלוח אבל צריך להתפייס".

תאריך:  02/12/2013   |   עודכן:  02/12/2013
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אהוד ברק   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   זהבה גלאון   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כרמל שאמה-הכהן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד ברכה   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רוביק רוזנטל   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם הטבח בכפר קאסם יילמד בבתיה"ס?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 19
מליאת הכנסת אישרה סופית (יום ב', 2.12.13) את הצעת החוק ולפיה אישה ששהתה במקלט לנפגעות אלימות הזכאית למענק כספי, תקבל אותו ערב יציאתה מהמקלט ולא חודשים לאחר שיצאה ממנו, כפי שקובע החוק כיום. המענק ישולם עד תום 60 ימים ממועד הגשת הבקשה על-ידי האישה, אך כאמור, לא מוקדם מיום יציאתה מהמקלט.
02/12/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים דחתה (יום ב', 2.12.13) בקשה של האוצר יאיר לפיד לאשר העברת עודפים בהיקף של 1.82 מיליארד שקלים בתקציב משרד הביטחון משנת התקציב 2012 לתקציב 2013. אילו הוועדה הייתה מאשרת את העברת העודף התקציבי, הוא היה נכנס לתוקפו בתוך 21 יום, אך חברי הכנסת דרשו לשמוע הסברים מקיפים יותר על עודף תקציבי כה גדול, נוכח דרישות חוזרות ונשנות של מערכת הביטחון לתוספות תקציביות.
02/12/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
לפני שבוע, אחרי כניסת השבת, הגיעה לתיבת הדוא"ל של סגן שר החוץ, זאב אלקין, טיוטת ההצעה של האיחוד האירופי בעניין תוכנית 'הורייזן 2020'. על ישראל היה לחתום עד לאחד בדצמבר. במוצאי שבת פתח אלקין במרוץ מחודש לקראת החתימה.
02/12/2013  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
ראש האופוזיציה נועד לפגישת עבודה עם ראש הממשלה, ראשונה מאז היבחרו לתפקיד יושב ראש מפלגת העבודה. יצחק הרצוג הגיע לפגישת העדכון, המחויבת על פי חוק, ושוחח עם בנימין נתניהו ומזכירו הצבאי אלוף אייל זמיר.
28/11/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
רמת ההתמצאות במשרדי האוצר והתחבורה בהוצאות התחבורה האמיתיות נמוכה. כך טוען צבי ורטיקובסקי, נציג משרד מבקר המדינה, לשמע דברי נציגי שני המשרדים במהלך דיון (יום ד', 27.11.13) בוועדה לביקורת המדינה שעסקה בסובסידיות לאגד עליהן נמתחה ביקורת בדוח המבקר האחרון.
28/11/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
סקר שבוצע בנובמבר 2023, מורה כי 50% מן הנשאלים צידדו במבצע - לעומת 45% ששללו אותו    נתונים אלה מתפרסמים ב'וושינגטון פוסט'
שיר טורם-הספרי
שיר טורם-הספרי
מספר המפונים מהגליל, יש לומר פליטים, נאמד באופן רשמי בכ-100 אלף. בפועל המספר גדול אף יותר    דה פקטו כל חבל הארץ הממוקם מהעיר כרמיאל צפונה לגבול הלבנון, הפך להיות "רצועת ביטחון" לכל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il