ועדת המשנה של ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים דנה (יום ג', 11.11.14) בנעשה בנתיבי ובמסלולי התחבורה הציבורית, לנוכח ריבוי תאונות הדרכים בהם נפגעים הולכי רגל בכלל וריבוי הנפגעים בציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה בפרט. היו"ר ח"כ
דוד צור פתח את הדיון וציין כי בזמן שחלף מאז שנקבע הדיון החליטה עיריית פתח תקווה לסגור את מסלול התחבורה הציבורית (מת"ץ) בציר ז'בוטינסקי, המכונה "ציר המוות".
ח"כ
ישראל אייכלר (יהדות התורה), שיזם את הדיון, הוסיף ביקש לברר אם מסגר כל המסלול או רק קטע ממנו, ואמר שצריך להחזיר את האוטובוסים לצד הימני של הכביש בנתיב מיועד לתחבורה ציבורית (נת"ץ). "אמרו שאנשים יתרגלו לכך שמסלולי התחבורה הציבורית יהיו במרכז הכביש, אבל מאז נהרגים עוד ועוד אנשים, רק בציר ז'בוטינסקי נהרגו כבר 21 אנשים ועוד 51 נפגעו", אמר אייכלר.
מנהל מחלקת תחבורה ציבורית בפתח תקווה, אבשלום שמחי, אמר כי נעשה הכל על מנת להקטין את התאונות במסלול, ולמרות זאת התאונות נמשכו. הוא הוסיף כי המסלול ייחסם כולו, לפחות עד אחרי שיסתיימו העבודות להקמת נתיב הרכבת הקלה – שיחלו רק בעוד 4-3 חודשים. מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה, מאיר חן, אמר כי המשרד ביקש מעיריית פתח תקווה להסדיר עד מחר בבוקר את מיקום התחנות ומפרצי עצירה כדי שהאוטובוסים יוכלו לנסוע בצד הימני של הכביש. הוא הסביר כי כיום יש 3 נתיבים לכלי רכב פרטיים בכל כיוון, שאחד מהם יילקח לטובת נתיב תחבורה ציבורית. קצין אגף התנועה המחוזי, סגן ניצב עמי דהן, אמר כי הסגירה הייתה מתואמת עם המשטרה.
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי דואני, אמר כי הרשות דווקא לא הייתה שותפה להחלטה ולא זומנה לסיור של המשטרה והעירייה. מנהלת חטיבת בטיחות והסברה ברשות, עליסה בן דוד, אמרה כי הרשות זיהתה את הבעיות בנתיב והצביעה על הפתרונות. היא התייחסה להצעת ח"כ אייכלר, להחזיר את האוטובוסים לנתיב הימני, ואמרה כי לא תמיד זה מוכיח את עצמו בעיקר בגלל האכיפה. לדבריה, הרשות תומכת בפתרון של הקמת אי מרכזי באמצע מסלול התחבורה הציבורית – אך הדבר יצריך דלת שמאלית לאוטובוסים.
ח"כ
תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי זה מסוג הדברים שהדיון בהם מתקיים אחרי האסון, וצריך להסתכל בצורה רחבה על הנושא ולדאוג לתת העדפה להסעת המונים ולא להתמקד בציר ז'בוטינסקי, כך שמי שעולה על אוטובוס ידע שהוא חוסך זמן וכסף ולא מסכן את בטיחותו. ח"כ
בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר כי אסור להגיע ליום של ההרוג ה-22 בציר. "התרענו כבר בעבר שהתקבלו החלטות לא נכונות, ומישהו צריך לשלם את המחיר על החלטה שגרמה לאובדן חיי אדם", אמר.
צור סיכם את הדיון ואמר כי חייבים לאזן בין הבטיחות לבין הצורך לדאוג שהתנועה על הציר תזרום. לדבריו, צריך לתת עדיפות עליונה להולכי הרגל שהם הכי פגיעים, ועדיפות לתחבורה הציבורית. הוא העריך כי בתקופה הקרובה התנועה בציר ז'בוטינסקי תהיה גדושה מאוד, והציע לזרז את העבודות להקמת הרכבת הקלה ולתיקון הליקויים במסלול, כך שהוא ייפתח כמה שיותר מהר. ח"כ צור סיפר כי עוד ב-2004, כאשר היה במשטרה, התקיים אצלו דיון לשלוח שוטרים לעבודות לטובת הרכבת הקלה בציר ואמר: "מזל שלא שלחתי אותם כי הם היו מחכים שם עד היום". הוא הוסיף כי האכיפה צריכה להיות אלקטרונית, כדי לא לעכב את התנועה, ואמר כי ועדת המשנה בראשותו תקיים דיון נוסף שיעסוק בהנגשת תחבורה ציבורית ובאמצעים להסעת המונים בטווח הארוך.
גם הוועדה המיוחדת לפניות הציבור של הכנסת צפויה לקיים מחר דיון באותו נושא.