|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

עיקרי הטיעון בבית המשפט העליון

המדינה: יש ראיות רבות לכל ההרשעות בהולילנד

טוענת שהערעורים עוסקים ברובם בממצאי עובדה ומהימנות – בהן ערכאת הערעור אינה נוהגת להתערב סבורה שההרשעות אינן מבוססות רק על דכנר, אלא גם ולעיתים בעיקר על ראיות עצמאיות רבות עוצמה
16/11/2014  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משפט הולילנד - הערעור   |   תגובות
השופט דוד רוזן [צילום: פלאש 90]

רבות מטענותיהם של הנאשמים שהורשעו במשפט הולילנד חוזרות כהד על הטענות שכבר נדחו בידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, וטענות אחרות מבקשות מבית המשפט העליון להפוך ממצאי עובדה של השופט דוד רוזן. כך טוענת המדינה (יום א', 16.11.14) בעיקרי הטיעון שלה בערעור הולילנד, שהוגשו לבית המשפט העליון.

המדינה מגיבה על ערעוריהם של שבעה מבין המורשעים בפרשת הולילנד על הרשעותיהם ועל חומרת עונשיהם: הלל צ'רני, אביגדור קלנר, מאיר רבין, אורי לופוליאנסקי, אהוד אולמרט, אלי שמחיוף ודני דנקנר. המדינה מצידה מערעת על קולת עונשיהם של צ'רני (3.5 שנות מאסר) וקלנר (שלוש שנות מאסר).


היו חיזוקים ראייתיים


בהתייחסות למהימנותו של עד המדינה, שמואל דכנר, אשר הותקפה חזיתית בידי כל המערערים, טוענת המדינה, כי רוזן קבע ממצאים על בסיס עדותו רק מקום בו נמצאו לה חיזוקים ראייתיים, וזאת ביחס לנאשמים שחקרו אותו בחקירה נגדית. באשר ליתר הנאשמים (אולמרט, שמחיוף ודנקנר) נקבע, כי היה בעדותו כדי להסיר "אבק טענות" שבהם ביקשו הנאשמים לכסות את האירועים, וכי בכוחה להבריק ולהאיר הפסיפס העובדתי הנסיבתי המושלם שנבנה בבית המשפט.

עוד טוענת המדינה, כי הכרעת הדין מבוססת בראש ובראשונה על ראיות עצמאיות שאינן תלויות בדכנר. כמפורט לגבי המערערים השונים, הרשעתו של כל אחד מהם הושתתה בעיקרה על ראיות עצמאיות המשתלבות היטב בעדותו של דכנר. תמצית הטיעונים ביחס לטענות המערערים השונים:

הלל צ'רני. רוב טענותיו של צ'רני מופנות באופן מובהק כנגד קביעות עובדה ומהימנות, בהן לא נוהגת ערכאת הערעור להתערב. אין ממש בטענה לפיה הרשעתו נשענת רק על דכנר, שכן עיקרי גרסתו של האחרון עוגנו בראיות עצמאיות שאינן קשורות בו. הכרעת הדין הושתתה על מארג של ראיות, ישירות ונסיבתיות, אשר הוכיחו את התנהלותם הפלילית של הצדדים לאורך שנים ארוכות.

המדינה מזכירה, כי בחקירתו במשטרה הודה צ'רני במתן שוחד דרך דכנר בסך 300 אלף שקל בשנת 2005. לביהמ"ש המחוזי הוגשו מסמכים רבים, החל משנות ה-90 וכלה בשלהי שנות ה-2000, המצביעים על כך שצ'רני נתן לדכנר נתן כספים לצורך תשלום שוחד, וכן שילם שוחד בעצמו. עדותו של דכנר משתלבת במסמכים אלו, לכלל תמונה אחידה.


אין סיבה להתערבות


אביגדור קלנר מבקש למעשה, שבית המשפט העליון יחזור ויבחן מחדש כל טענה עובדתית שנטענה במחוזי. קלנר לא העלה ולו טענה משפטית אחת ולא הצביע על טעות ביישום הדין או הפסיקה, המצדיקים את התערבותה של ערכאת הערעור.

בית המשפט המחוזי ביסס ממצאים מרשיעים בהסתמך על עדותו של דכנר רק במקום בו נמצאו לה חיזוקים ראייתיים. ראיות עצמאיות אלו, לבדן, די בהן כדי להוות בסיס מספיק להרשעת קלנר במתן שוחד (כגון הודאתו קלנר במהלך חקירתו במשטרה, התנהגותו המפלילה, ודבריו המפלילים של רבין). רוזן נהג משנה זהירות בבחינת עדותו של דכנר, וזיכה את קלנר כל אימת שהתעורר ספק קל שבקלים.

מאיר רבין. הרשעתו מבוססת על שורה של ראיות עצמאיות. עדותו של דכנר, לפיה תפקידו של רבין בשירותו היה לתת שוחד לעובדי ציבור, אינה עומדת לבדה. ראיות עצמאיות נוספות שימשו את בית המשפט המחוזי כדי לעגן את המסקנה העולה מגרסתו זו של דכנר, ואף די היה בהן לבדן כדי להרשיע את רבין. בין היתר מדובר בשיחתו המוקלטת של רבין עם עורכי דינו של דכנר ובמסמכים מזמן אמת.


טיעונים רגשיים וחוץ-משפטיים


אורי לופוליאנסקי. רוב טענותיו של לופוליאנסקי, אף אלו המוצגות כטענות משפטיות, מתייחסות לממצאי עובדה ומהימנות. חלק נכבד מן הטענות רווי טיעונים רגשיים וחוץ-משפטיים. הרשעתו בקבלת שוחד בדמות תרומות ליד שרה נסמכת על הלכות מושרשות של בית המשפט העליון, ואין בה כל חידוש משפטי הראוי לבחינה מחודשת. הזיקה הברורה בין תרומותיהם המשמעותיות של צ'רני ודכנר לאורך השנים ליד שרה, לבין תפקידיו הציבוריים של לופוליאנסקי וחשיבותו לקידום פרויקט הולילנד, נלמדת לא רק מעדותו של דכנר, אלא משורת ראיות עצמאיות:

היקפן יוצא הדופן של התרומות; העובדה שהן ניתנו לאורך חיי הפרויקט ורק לאחר שהחלו בקידומו; מודעותו של לופוליאנסקי לכלל התרומות ומעורבותו בגיוסן; תפקידיו הבכירים והרלוונטיים של לופוליאנסקי בכל שלב משלבי הפרויקט; סמיכות הזמנים בין מתן התרומות לבין ההליכים השונים בהם היה לופוליאנסקי מעורב; מודעותו של לופוליאנסקי לפסול העקרוני שבקבלת תרומות ממי שעניינו נמצא תחת טיפולו ואחריותו במסגרת תפקידיו הציבוריים; והודאתו של צ'רני לפיה תרם ליד שרה כ"לובינג" לפרויקט.

אורי שטרית הודה בעדותו ומודה גם בהודעת הערעור, כי דכנר אכן פעל מתוך כוונה לשחדו. לדברי שטרית, היום הוא מבין עובדה זו ואת הפסול במעשיו, אך לטענתו לא הבין זאת בזמן אמת. רוזן פירט באריכות את הראיות המלמדות אודות מצבו התודעתי של שטרית בימים בהם החלה להירקם מערכת היחסים המושחתת בין השניים, ובהן עדותו של שטרית במשטרה ובביהמ"ש. רוזן קבע, כי מודעותו של שטרית לפסול שבמעשיו הוכחה בפועל, בין היתר על-ידי דברים שמסר יצחק חלפון, שותפו לניהול משרדו. טענתו של שטרית לפיה טעה במצב הדברים או במצב המשפטי, אינה עומדת במבחן העובדתי והמשפטי.


ממצאי עובדה ומהימנות


אהוד אולמרט. על-אף הכסות המשפטית המולבשת עליהן, מרבית טענותיו של אולמרט מופנות כנגד קביעות עובדה וממצאי מהימנות של הערכאה הדיונית. בפני רוזן הובאו די ראיות עצמאיות וחיצוניות, מלבד עדותו של דכנר, המובילות למסקנה יחידה ולפיה יש להרשיע את אולמרט בשתי עבירות של לקיחת שוחד.

אלי שמחיוף הואשם בקבלת שוחד רק בגין צ'קים של דכנר אשר אותרו מתוך מאות צ'קים בחומר החקירה, שעליהם נמצאו "טביעות אצבעותיו" (ולא בכל הסכום שייחס לו דכנר), ובכל מקרה הרשעתו אינה מבוססת על עדותו של דכנר. הראיות אותן מצא רוזן הן ראיות מהימנות, בעלות עוצמה, ומוליכות למסקנה אחת ויחידה בדבר אשמתם בעבירות המיוחסות להם. "גירסת הפריטה" (לפיה נענה לבקשת רבין לפרוט עבורו את השיקים בגמ"ח בירושלים) היא גירסה כבושה, אשר שמחיוף העלה לראשונה רק עשרה ימים לאחר ששוחרר למעצר בית, ורבין העלה לראשונה רק בעדותו בבית המשפט.

דני דנקנר. מבנה הכרעת הדין והנימוקים המפורטים בה מובילים למסקנה לפיה רוזן קבע, כי ניתן להרשיע את דנקנר ורבין בפרשת תעשיות מלח לפי שתי חלופות השוחד, הן השוחד הישיר והן שוחד בדמות הפעלת רבין כמאכער. טענותיהם של רבין ודנקנר ביחס להרשעות אלה נסובות על קביעות עובדתיות והערכת מהימנות של עדים. בפני ביהמ"ש הובאו די ראיות, זולת עדותו של דכנר, אשר מובילות למסקנה ברורה אחת ויחידה, ולפיה יש להרשיע אותם בעבירות שוחד. לצד עדות דכנר, הונח מארג שלם של ראיות עצמאיות, חיצוניות, אשר אינו מותיר ספק סביר בדבר אשמתם בעבירות בהן הורשעו.

עיקרי הטיעון הוגשו בידי עוה"ד יוני תדמור, אתי בן-דור, ירון גולומב, אביבה חפץ-נוימן, אלעד פנחס ועודד קם מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), ועוה"ד זיו אריאלי ונורית הרצמן מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה.
ע"פ 4456/14, אביגדור קלנר נ' מדינת ישראל + ערעורים נוספים / עיקרי טיעון מטעם המשיבה
עיקרי הטיעון של המדינה בערעורים בפרשת הולילנד

תאריך:  16/11/2014   |   עודכן:  16/11/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   איריס ניב-סבאג   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלון ביכלר   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלעד פנחס   אריה פטר   אתי בן-דור   ג'ואי אש   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הלל צ'רני   הלל צ'רני   יד שרה   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יפעת מנור-נהרי   יצחק עמית / Issac Amit   ירון גולומב   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   נוית נגב   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עודד  קם   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   רועי בלכר   שמואל קליין   שמואל דכנר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המדינה: יש ראיות רבות לכל ההרשעות בהולילנד
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רדיפה עד צוואר
16/11/14 20:58
2
בבון זה קוף
16/11/14 21:27
3
ירושלמית
17/11/14 06:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד - הערעור
שישה מבין שמונת המורשעים במשפט הולילנד הגישו (19-21.10.14) לבית המשפט העליון את עיקרי הטיעון בערעוריהם על הרשעותיהם ועל חומרת עונשיהם. אהוד אולמרט קיבל ארכה של שבוע נוסף, ודני דנקנר - ארכה של שבועיים.
22/10/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
מי שמורשע בשוחד יישלח למאסר בפועל לתקופה ממשית - אומר (יום ב', 20.10.14) שופט בית המשפט העליון, צבי זילברטל, החבר בהרכב שידון בערעורים בפרשת הולילנד, בו מערערים כל המורשעים גם על חומרת עונשיהם - שלוש-שבע שנות מאסר בפועל.
20/10/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט העליון ידון בערעורים במשפט הולילנד בתחילת חודש דצמבר. כך קבע (יום ד', 17.9.14) רשם בית המשפט העליון, גיא שני.
17/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
לא צריך להתרגש יתר על המידה מהחלטתו של השופט נעם סולברג לעכב את ריצוי עונשי המאסר במשפט הולילנד. זה לא אומר דבר על סיכויי הערעורים, אלא רק - כפי שהוא עצמו אומר - שאין אלו ערעורי סרק. גם המדינה תודה, אם כי לא בקול רם, שמדובר בערעורים שצריכים להידון בכובד ראש.
15/09/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, עיכב את ריצוי עונשי המאסר שנגזרו על המורשעים במשפט הולילנד עד להכרעה בערעוריהם. סולברג אומר, (יום ב', 15.9.14), כי אין מדובר בערעורי סרק ואין מדובר במי שמסוכנים לציבור או שעלולים לברוח. הוא הורה למזכירות לקבוע את הערעורים לדיון בתוך שלושה חודשים.
15/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il