מופע מביך של מנהלת האגף לתכנון תחבורתי ב
משרד התחבורה אולי שופך אור על גודל המחדל התכנוני בקטע המכונה "ציר הדמים" - מסלול התחבורה הציבורית בפתח תקוה, שבשבוע שעבר נסגר לתנועה. בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדה לפניות הציבור של הכנסת, כינתה המנהלת עירית שפרבר את הליקויים בכביש "אוסף של שיפורים שצריך לבצע" וציינה כי "לא נמצא כשל דרמטי בתכנון". היא סירבה להודות כי מדובר ב"אוסף של כשלים" שנמצאת באחריות המשרד - כפי שהציעה יושב-ראש הוועדה, ח"כ
עדי קול. היא סירבה להמליץ אם לסגור או לפתוח את הציר וסירבה לפרט לוח זמנים בו יתוקנו הליקויים.
שפרבר ישבה כשנה וחצי בראש ועדה שאמורה הייתה לפתור את בעיית הבטיחות בציר ז'בוטינסקי. לדבריה, התקבלו המלצות שיושמו בקטע הסגור לתנועה, ובהן: "זווית מעבר החציה, אור ירוק רציף להולכי רגל בשני קטעי החצייה, פתיחת ראות ככל האפשר, סימון להולכי רגל שאתה נמצא במשהו שונה ממה שהיית עד עכשיו ע"י צביעה בצבע אדום והוספת חיצים משני צידי מעבר החציה, הורדת מהירות האוטובוס ל-40 קמ"ש לקראת מעבר החציה.
ח"כ
תמר זנדברג (מרצ) פנתה לנציגת משרד התחבורה: "הסירוב שלך להודות בבעיה ממלא אותי חרדה. הכשלונות פה זועקים לשמיים, הציר הוא מפגע מקצה לקצה. אם הייתם מודים שיש בעיה אולי גם היה נמצא פתרון".
בדיון פנתה מלכה חכם, אמם של יותם ויואב שנהרגו בכביש לפני שנתיים, לנציגי משרד התחבורה: "לא צריך להיות מהנדס כדי להבין שהמקום קטלני, לכן פניתי למשרד התחבורה בבקשה להפסיק את השימוש בו, אבל המשרד פשוט אדיש למותם של אנשים. המשרד יודע בעצמו שהוא רשלני, והוא רצח את הבנים שלי".
היו"ר קול אמרה כי "משרד התחבורה לא יכול לנכס לעצמו את הסגירה של הכביש עכשיו. הכביש נסגר בגלל שמלכה צעקה, בגלל שנקבעו דיונים בכנסת, בגלל הלחץ הציבורי. עכשיו הגיע הזמן לשמוע תשובות. אנחנו רוצים הבטחה שהכביש לא ייפתח שוב עד שכל הבעיות יתוקנו. ברור שיש פה אוסף של כשלים ואתם לא יכולים להמשיך לייפות את המציאות".
מנכ"ל "תחבורה בדרך שלנו" - ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, איתי חיים, תושב פתח תקוה בעצמו, אמר כי טעון שינוי תפישה שעניינו שימת הולכי הרגל בראש והתאמת התנועה בכלל והתחבורה הציבורית בפרט אליהם. "אנו מציעים שלא תהיה שום פנייה שמאלה מגהה ועד בילינסון, וכדי לפנות שמאלה ייעשה שימוש בככרות תנועה. ציר ז'בוטינסקי הוא אוטוסטרדה והאוטוסטרדה הזו לא יכולה יותר להכיל רכב פרטי. למה לוקח לנוסע תחבורה ציבורית שעה כדי להגיע מפתח תקוה לתל אביב?!" חיים גם ציין כי אין העדפה ברמזורים לתחבורה ציבורית, ואמר כי צריך להסיט חלק מהתחבורה הציבורית לציר מכבית ולציר אם המושבות.
אהוד שפירא, יועץ שבא מתחום הפסיכולוגיה התעבורתית, גילה כי בשנת 2012 פנה למהנדס עיריית פתח תקוה והתריע שבציר יהיו המון תאומות כי "בכביש יש דברים יפים לעין אך רעים מבחינה קוגניטיבית, מבחינה תפישתית ומבחינת פסיכולוגיה-תעבורתית. לא ייתכן שמעבר חציה מתחיל באלכסון וממשיך ישר. הולך רגל ייתקע כך באוטובוס. עונה לי מהנדס העיר: 'אני שם רמזור אדום, ואם הולך הרגל לא עוצר - זו בעיה שלו'". שפירא לא אמר נואש ופנה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולמשרד התחבורה. "אמרנו להם, יש בעיה ואנחנו מוכנים לעזור. אנחנו לא יודעים מה הפתרון. פיתחנו סימולטור ואת כל הרעיונות שעלו נעלה אליו. ניתן ל-1,000-500 איש להתנסות, וכך נדע איפה הכשלים. מהנדס ומתכנן בטוח שהולך הרגל יתנהג כך ולא אחרת, אבל אם לא מכניסים את הגורם האנושי - לא יעזור שום דבר - ימשיכו התאונות".
על-פי נתוני עמותת "אור ירוק", בשנים 2013-2011 אירעו בכביש ז'בוטינסקי בפתח תקוה 38 תאונות דרכים, בהן נפגעו 51 בני אדם. מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, טען כי מספרי ההרוגים בכביש המפורסמים בתקשורת, אינם משקפים את המציאות. לטענתו, מספר ההרוגים בכביש נמוך בהרבה מכפי שפורסם. נציג המשטרה אמר בדיון כי רוב התאונות היו במהירות 50 קמ"ש.
ח"כ
בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר כי "נראה שמשרד התחבורה יתחיל להתייחס לבעיה ברצינות רק אחרי שהם יבינו שמי שאחראי למותם של אנשים צריך גם לשלם את המחיר". ח"כ
ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר כי "ראש הממשלה צריך היה לכנס ישיבת קבינט בנושא. המסלולים במרכז הכביש הם סכנת נפשות, זאת הזמנת מוות מראש". ח"כ
אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "צריך לחפש פתרון ברצינות כפי שמתייחסים ברצינות לכבישים אחרים. הבעיות האלה חוזרות על עצמן שוב ושוב בכבישים נוספים".
ח"כ קול סיכמה את הדיון ואמרה: "מספר ההרוגים הוא לא הסיפור פה וההבדל בין 13 ל-19 לא משנה דבר. כולם אומרים שיש במקום כשלים, ורק משרד התחבורה לא מודה. אני מתכוונת לפנות לשר התחבורה בעניין ולדרוש ממנו להציג פתרון ראוי".