|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מקפיטן נמו ועד אוסאמה בן-לאדן

05/10/2003  |     |   מכתבים/הערות   |   תגובות
   רשימות קודמות
  שובם של עובדי האלילים

אשירה לאוסמה בן-לאדן
לאוסמה בן-לאדן אשיר

זה הגבר ראה עושר בגבורתו
בן הזקונים אשר עם חבר אחיו העשיר
והמה כולם רואי פני מלך במסיבו
אשר צלחה דרכם נוער
ולא חסר שולחנם מאום ...
אך אוסמה
צעיר עשרים אחיו ואחיותיו
הוא היחיד בם
אשר מאס הבלי עולם
גפופי שגל יבזה עם משכבי עלם
וחלקת לשון חנפים מהללי תקשורת
וקנו בסלע שם
(מתוך "אשירה לאוסמה בן-לאדן" מאת אהרון אמיר)

אם ננסה לחשוב מהי התמונה שצרובה בתודעתו של כל בן מערב בשנת 2003, תמונה שהופיעה אוטומטית כאשר כולנו שמענו על הפסקת החשמל הגדולה בארה"ב, הרי נגיע למסקנה שאחת התמונות המרכזיות היא של הטרוריסט המאיים החמוש בכלי נשק גרעינים בקטריולוגיים. ולטרוריסט בדרך כלל יש פרצוף בתודעה של כל בן מערב ובתקשורת העולמית. הפרצוף המזוקן של אוסמה בן-לאדן.

מאז ה-11 בספטמבר 2001, נמצא העולם בסיוט של מאבק בארגוני טרוריסטים שדומה שאין כמעט דבר שנבצר מהם כולל השימוש בנשק ביולוגי וכימי ואולי אף גרעיני כלי נשק שנחשבו עד כה לחזקתן של כמה מדינות מפותחות ביותר.

לאמיתו של דבר אין כל חדש בסצנריו זה, אנו מוצאים אותו בספרות מזה שנים רבות - קפיטן נמו:

"הנסיך דקר שלא נפל בקרב של בני עמו כנגד הבריטים שב להרי בונדלקונד. הוא היה חדור שנאה לעולם התרבותי וביקש להתרחק מחברתם של בני האדם ולהתבודד... היכן מצא לו איפה הנסיך דקר את העצמאות שחיפש ולא מצא עלי אדמות? מתחת לפני המים, במצולות הים, במקום שאיש לא יכול היה להשיגו!

איש המלחמה היה לאיש מדע. הוא גילה אי נידח ברחבי האוקיינוס השקט ששימש לו כמספנה, ושם בנה לעצמו צוללת בכוח החשמל... לצוללת קרא בשם נאוטילוס ואת עצמו כינה רב החובל נמו (מתוך "אי התעלומות" מאת ז'ול וורן).

לראשונה נתקלו הקוראים בני המערב בטרוריסט הטכנולוגי הבין לאומי בספריו של הסופר הצרפתי המכונה "נביא העת החדשה", ז'ול וורן. האיש שחזה בין דברים אחרים את ההליקופטר את המסע לירח ואת הצוללת הגרעינית. היום אנחנו יודעים שהוא חזה גם את סוג הטרוריסט של ראשית המאה ה-21.

בשנת 1870 פרסם ורן ספר בשם "עשרים אלף מיל מתחת למים" שאחד מגיבוריו היה קפטין נמו. הנ"ל היה גיבור יוצא דופן מאוד וחדשני בספרות הפופולארית של התקופה. היה זה למעשה טרוריסט שהשתמש בטכנולוגיה מתוחכמת מאוד, צוללת חשמלית משוכללת ביותר כדי לתקוף ספינות ובעיקר אמריקניות ובריטיות.

ורן חשב במקור לפרט את מוצאו ואת מניעיו של נמו ולתאר אותו כלאומן פולני הנלחם ברוסים שכבשו את ארצו. בלחץ המוציא לאור שלו שלא רצה להרגיז את הרוסים נמחקו פרטים אלה מהספר ומניעיו של נמו בהתקפותיו על הספינות נשארו בלתי ברורים אם כי רמזים שונים פוזרו לאורך הספר.

בספר מאוחר יותר "אי התעלומות" (1875) הסביר ורן שקפיטן נמו היה במקורו נסיך הודי ולוחם חופש כנגד האימפריה הבריטית למען שחרור ארצו הודו. בכך יצר דמות חדשה בספרות: איש מארץ נחשלת פוליטית ומדעית שמשתמש באמצעים הטכנולוגיים המדהימים ביותר כדי להיאבק בכובשי ארצו ובמעצמות המערב המתוחכמות וזאת תוך כדי ביצוע מה שאנו מכנים טרור בלתי פוסק.

הגדולה של ז'ול ורן היתה שהוא העלה על דעתו ב-1870 את סוג הטרוריזם שאנו מתמודדים עמו היום ואת סוג האידיאולוגיה שתעמוד מאחוריו. וזה היה רעיון מקורי ומדהים באמת לזמנו, בניגוד לרעיונות של הצוללת והמסע לירח שאכן לא היו חדשניים במיוחד. לא ידוע לי על אף אחד שקדם לז'ול ורן שהעלה על דעתו את רעיון הטרוריזם הטכנולוגי.

קפטין נמו היה גלגול חדש של הגיבור הביירוני שהיה פופולארי מאוד בספרות הרומנטית של המאה ה-19, דמות של הפושע המסתורי בעל העבר הרומנטי והמניעים הנאצלים. גלגולים אחרים של הדמות הם הרוזן ממונטה כריסטו וגם הערפד דרקולה. אבל האידיאולוגיה שלו הטכנולוגיה שלו הם דברים חדשים לחלוטין.

אבל קפיטן נמו גם מייצג סוג מסוים של טרוריסט שניתן לאמר שהוא היום כבר בגדר "מיושן", זהו הטרוריסט הפועל למען מטרות מוגבלות באופן יחסי, מטרות שהן בעיקרן של שחרור לאומי.נמו מעוניין רק בשחרור הודו מהאימפריה הבריטית ובדבר לא מעבר לכך. ניתן להקביל אותו לטרוריסטים מודרניים כמו ערפאת שמעונינים בשחרור ארצם ועמם וישתמשו בכל האמצעים וגם המתוחכמים ביותר לשם כך, אך לא מעבר לכך.

רובור הכובש

"המצאתי לא תהה שייכת לא לצרפתים, לא לגרמנים, לא לאוסטרים לא לרוסים ולא לאמריקנים. היא תישאר קנייני הפרטי ואשתמש בה כרצוני. היא מעניקה לי את השלטון על כל העולם, שום כוח אנוש לא יוכל להתנגד לי. הן העולם הישן והן החדש קצרה ידם מלפגוע בי פגיעה כלשהיא. ואילו אני יכול לגרום להם נזק רב. והנני החותם

"שר העולם" (מתוך "שר העולם" מאת ז'ול וורן)

מאוחר יותר יצר ורן דמות מקבילה שהיא כבר מייצגת סוג טרוריסט שונה. הטרוריסט ה"מגלומן" שמטרתו היא לא פחות מהשתלטות או יצירת שינוי דרמטי בכלל העולם ולא רק של שחרור של מדינה אחת בו כמו אצל נמו. זהו המדען רובור שגם הוא שבאמצעות ההליקופטר המדהים שלו מבצע מעשי טרור כנגד העולם בספר "שר העולם" (1904) והפעם לא ממניעים פוליטיים מובנים כמו אצל נמו אלא ממגלומניה וטירוף לשמם. אך שוב הראה ורן כיצד אמצעים טכנולוגיים שנמצאים בידי אדם יחיד או קבוצה קטנה יכולים לאיים גם על המעצמות האדירות ביותר.

הרעיון של טרוריסטים המשתמשים באמצעים הטכנולגיים המפותחים ביותר כדי לאיים על העולם הפך מאז לנושא שגור ביותר בספרות ההרפתקאות והמדע הבדיוני של העשורים הראשונים של המאה העשרים, כמעט קלישאה. כל גיבור שכיבד את עצמו בספרות הפופולארית ובקומיקס נאבק ביריבים מעין אלה.

אולם בשנות הארבעים והחמישים כאשר העולם עבר למאבק בין גושי בין שתי מעצמות על אדירות הרעיון שיחיד או קבוצה שאינם משתייכים לאחד מגושים אדירים אלה (או למעצמה השלישית סין) יכולים לאיים על העולם נראה מגוחך פשוטו כמשמעו. וכך הטרוריסט בעל נשק העל נעלם לחלוטין מספרות המדע הבדיוני והמתח הרצינית.

דוקטור נו

" …ידידי היקר מר בונד, מאניה היא תכונה חשובה וחסרת מחיר כמוה כגאוניות אמיתית… אני כפי שאתה בעצמך אמרת בצדק, מניאק, מניאק מר בונד. השיגעון שלי מופנה לדבר אחד - לכוח לעוצמה. זהו יסוד חיי. לכן הנני כאן לכן אתה כאן.

...היה עלי ללמוד להכיר את כלי לפני שאוכל להשתמש בהם כדי להשיג את מטרתי הבאה - הגנה מושלמת מפני חולשות גופניות, מפני סכנות חומריות ומפני פגעי החיים. ואז, מר בונד, מן הבסיס הבטוח הזה, חמוש מפני אבני הקלע של העולם וחציו... אצא להשיג לי כוח... הכוח לחרוץ חיים ומוות. הכוח להחליט ולשפוט. הכוח שבאי תלות מוחלטת בכל סמכות חיצונית. כי זו מר בונד, אם תרצה ואם לא, היא תמצית הכוח הגשמי". (מתוך "דוקטור נו" מאת איאן פלמינג)

הטרוריסט המגלומאני המשיך להתקיים רק בספרי הריגול הסנסציוניים של ג'יימס בונד וחקייניו, ששם הופיעו מדענים גאוניים מטורפים כמו דוקטור נו וגם ארגוני פשע בינלאומיים כמו "ספקטר" ארגוני פשע בינלאומיים שמשתמשים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר ובהם נשק גרעיני ובקטריולוגי למטרותיהם הנפשעות בלבד ולעיתים רחוקות יותר גם למטרה סופית של כיבוש העולם, אך לשימושם שלהם ולא למען עזרה לאחת ממעצמות העל.

בהדרגה השתלטו על ספרות הריגול הסופרים הריאליסטיים "הרציניים" כמו ג'ון לה קרה ולן דייטון שתיארו את עולם הריגול כמאבק בין סוכנים אפורים ומתוסכלים משני הצדדים, שמטרותיהם הן לרוב קטנוניות ובלתי ברורות אפילו להם עצמם או לשולחיהם המושחתים, ולא כמאבק בין גיבור מושלם הרואי וסקסי וארכי פושעים גאונים ומטורפים בעלי אידיאולוגיה גרנדיוזית . וכך גם כאן נעלמו לבסוף הסופר טרוריסטים האלה ואירגוני הפשע הכל יכולים שלהם.

הם המשיכו להתקיים בדוחק רק בסרטי ג'יימס בונד ובסיפורי הקומיקס. רק שם עדיין הותרו הפלגות פנטסיה חסרות רסן. רק בהם ניתן היה למצוא בשנות השמונים והתשעים את המיליונרים מטורפים שמאיימים על שלום העולם עם אמצעים טכנולוגיים מדהימים
ואירגוני הפשע וטרור הבינלאומיים שגם אם אתה כורת מהם ראש אחד כי אז עשרה אחרים צומחים במקומו וממשיכים לאיים על שלום העולם כולו כמו אירגון "הידרה" בסדרת הקומיקס הידועה על הסוכן החשאי "ניק פארי" של חברת "מארוול".

אוסמה בן-לאדן

לאוסמה בן-לאדן אשיר
שמיטתו בבטן האדמה
שבמרתפו שבאפיקי תהום
בעומק ארבעים אמה
מעבר להרי חושך
ובטון יצוק מעליו
רבדים רבדים
להיות לו מגן מעברת רשעים
מזדים מבקשי נפשו
מטילים יורדי שחת
מקרקרי חומות עיר.
(מתוך "אשירה לאוסמה בן-לאדן" מאת אהרון אמיר)

אלא שבשנים האחרונות מה שנחשב בעבר הקרוב מאוד לפנטסיות מטורפות שיאות רק לסיפורי קומיקס ולסרטי ג'מס בונד הפך למציאות מאיימת.

העולם כבר ראה ארכי נבלים מטורפים בעבר כמו היטלר וסטלין אך כל אלה תמיד ייצגו עד כה מדינות והשתמשו בעוצמתן. כיום אנו רואים יותר ויותר טרוריסטים וארגונים פרטיים שאינם מייצגים טריטוריה ולאום ספציפי, הם על לאומיים. ובעולמנו כיום יש אנשים פרטיים שמחזיקים בידיהם יותר כסף וביותר כוח ממדינות שלמות. אנשים אלה אינם חייבים להיות מוסריים ואם ירצו הם יכולים להיות מסוכנים לא פחות ממדינות.

היום יש ארגוני פשע בינלאומיים שעושרם אינו נופל מזה של מדינות, המחזיקים בטכנולוגיות המתוחכמות ביותר בדומה לאלה שתוארו בסיפורי ג'יימס בונד, אירגונים שהם נאמנים רק לעצמם, כמו אירגוני סוחרי סמים, והמאפיה הרוסית. ויש גם ארגונים בעלי אידיאולוגיה של השגת שלטון כלל עולמי לאמונה מסוימת: ארגון "אל-קאעידה" של בן-לאדן.

אוסאמה בן-לאדן, נשיאו של ארגון הטרור הגלובאלי "אל-קאעידה" שהצליח לגרום לפעולת הטרור החמורה ביותר בהיסטוריה, הרס מגדלי התאומים בניו יורק ולשינוי סדרי עולם כתוצאה (וללא פחות משתי מלחמות באפגניסטן ובעירק) הוא מיליונר בעל האמצעים הטכנולוגיים המתוחכמים עד להדהים עד כדי אפשרות שימוש בנשק ביולוגי ואף גרעיני! מזכיר מאוד את הדמות של קפטן נמו גם הוא איש "העולם השלישי" שיוצא להיאבק במעצמות המערב בכלי הנשק שלהם ואף מתוחכמים יותר.

בן-לאדן מתנגד לחברה המערבית ושואף להשמידה אך הוא משתמש באמצעי הטכנולוגיה המתוחכמים ביותר כמו טלפון לוויני והאינטרנט. בשלב מסוים הוא גילה ששירותי הביטחון המערביים מצליחים לעקוב אחרי שיחותיו בטלפון הלוויני ופיתח מערכת כדי לרמות את אמצעי העיקוב שלהם. בסופו של דבר שירותי הביון המערביים התגברו על מערכת זאת. אך לבן-לאדן יש גם אמצעים רבים אחרים.

בן-לאדן יצר את קבוצת הטרור הרב לאומית הראשונה של המאה ה-21 קבוצה שפועלת בכל היבשות ובחלק גדול מהארצות מדרום אמריקה ועד ליפן קבוצה ששדה הפעולה שלה הוא כלל עולמי, קבוצה המזכירה יותר מכל את ארגון "ספקטר" הרב לאומי מסרטי ג'יימס בונד. תנועה שיש לה יכולות חדשות ומגוונות שלא היו קיימות עד כה בארגוני טרור. מבחינה זאת אל-קאעידה היא מרוויחה גדולה מ"הגלובליזציה".

הארגון מקבל מתנדבים מכל העולם המוסלמי לשורותיו ואלה הם רק המיטב מבין האלפים המרובים שרוצים להצטרף ולרוב לא מתקבלים. על-פי דוחות ביון מערביים ששונים מאוד בהערכותיהם במחנות אל-קאעידה באפגניטן התאמנו בין עשרת אלפים למאה אלף איש בין 1989 ל-2001. מאלה גייס הארגון לשורותיו רק 3000 או 3% בלבד. מסתבר שיש לו יותר כוח אדם ממה שהוא זקוק לו בהווה ובעתיד. ובכל העולם הטירוריסטים המוסלמיים רואים בהצטרפות לאל-קאעידה כחבר מלא ככבוד הגדול ביותר.

אנשי אל-קאעידה הם מאומנים היטב הן מבחינה פיזית והן מבחינה פסיכולוגית, טוב יותר מכל לוחם גרילה או טרוריסט מוסלמי אחר. ואם להתבסס על הדוגמה של הטרוריסטים ממגדל התאומים הרי שרבים מהם ואולי אף רובם מוכנים ללכת למותם כמתאבדים בעת ביצוע המשימה. אל-קאעידה דומה מאוד לארגונים הפלשתינים בכך שהוא שם דגש על המתאבד וההתאבדות כאמצעי לוחמה עיקרי באויב המערבי העדיף בטכנולוגיה שלו. לפחות עד שיושגו כלי נשק גרעיניים ובקטריולוגיים.

על-מנת להמשיך להתקיים גם בפני המתקפה של ארה"ב ושירותי הביטחון של המערב יצר בן-לאדן מערכת עולמית מבוזרת מאוד שיכולה לפעול גם ללא פיקוד מרכזי כך שגם אם משמידים תא אחד של ארגונו עשרה אחרים יכולים להמשיך להתקיים ולפעול כמו מעין "הידרה" החיה האגדית שכאשר כורתים ראש אחד שלה עשרה אחרים צומחים במקומו. על-פי דוחות הסי. איי. איי חמישית מהארגונים המוסלמיים ברחבי העולם חדרו בצורה זאת או אחרת בידי סוכני "אל-קאעידה" ונציגי קבוצות טרור אחרות. ועל-ידי כך הם פועלים לרדיקליזציה של המוסלמים ברחבי העולם.

כיום הוא מתחבא אי שם בגבול פקיסטן ואפגניסטן אך גם הכיבוש האמריקני של אפגניסטן לא הצליח לשתק אותו ואת ארגונו. מבחינות רבות הוא מזכיר את הדמות של "רובור" ושל הנבלים של ג'יימס בונד ומבחינות אחרות הוא שונה. יש לו אידיאולוגיה מסוימת האיסלם שאותה הוא רוצה להשליט בעולם כולו במסגרת "חליפות איסלמית עולמית".

בן-לאדן מזכיר מאוד את הנבלים מספרי ג'יימס בונד שכולם הם בני תערובת של גזעים שונים ותחושת המגלומניה שלהם היא גם פיצוי פסיכולוגי על הרגשת נחיתות בילדותם. בן-לאדן כידוע הוא בן תערובת שאביו היה תימני ואימו סורית (ויש אומרים פלשתינית) וייתכן שמעולם לא חש בנוח בחברה סעודית "טהורת הגזע".

יש אף טענה שבן-לאדן מושפע ישירות מספרי מדע בדיוני מערביים. הרי בהשכלתו הוא מהנדס ולא איש דת שהספרות המערבית היתה נגישה לו. טוענים ששם הארגון שלו "אל-קאידה" שמשמעותו "הבסיס", לקוח משם התרגום לערבית של ספר ידוע מאוד במערב, סדרת ספרי המדע הבדיוני "המוסד" של סופר יהודי אייזק אסימוב. סדרה זאת מתארת את מאמציו של ארגון חשאי "המוסד" להשתלט על כלל הגלקסיה על-מנת להקים בה "קיסרות גלקטית שניה" לאחר נפילתה של הראשונה. מזכיר קצת את מטרותיו הסופיות של בן-לאדן שהן הקמה מחדש של חליפות מוסלמית והפעם כלל עולמית.

ידוע בוודאות שסדרה זאת אכן השפיעה על טירוריסט מגלומאן אחר, שוקו אסארה מנהיג כת מטורף מיפן שניסה ב-1995 להרעיל את הרכבת התחתית היפנית בגז מרעיל מתוך מטרה לחסל עשרות אלפי אנשים בדרך להשגת שלטון עולמי. הם הצליחו להרוג עשרה אנשים "בלבד" אבל פצעו עוד 5000.

כיום ברור יותר ויותר שחומרים רדיואקטיביים וכאלה הקשורים לנשק בקטריולוגי וכימי הם זמינים יותר מאי פעם לארגוני טרור ופשע מאורגן שנחושים להשיגם. והמסוכנים מכל הם ארגונים אפוקליפטיים בעל אמונה דתית משיחית שישאפו להשמיד חלקים לא קטנים מהעולם עם כלי נשק. כאלה קיימים לא רק במסגרת דתות כמו היהדות והנצרות והאיסלם, שבהן יש קבוצות השואפות להבאת העידן "האפוקליפטי" שהוא מקדים הכרחי עבורם לביאת המשיח, אלא גם במסגרת התנועה האקולוגית הלא דתית. ישנן קבוצות של אקולוגיים קיצוניים שמאמינים שרוב המין האנושי יושמד לבסוף בידי אסונות טבע וחורבן אקולוגי ובעיניהם אין זה אסון גדול כלל וכלל שכן הדבר יחזיר לתיקנו את המאזן הטבעי.

עם אמונות כאלה תהיה קצרה הדרך לנקוט בפעולות טרור בקנה מידה גדול כדי להאיץ את התהליך "הבלתי נמנע". וסביר להניח שלטרוריסטים בודדים או כאלה ששייכים לקבוצות קטנות וקיצוניות במיוחד יהיו הרבה פחות מגבלות בשימוש בכלי נשק לא קונבנציונליים אם ישימו עליהם את ידיו מאשר לקבוצות גדולות יחסית וכאלה שקשורות למדינות "רציונליות" פחות או יותר שבסופו של דבר אינן מעונינות בחורבן בקנה מידה גדול שכן הדבר עלול לפגוע גם בהן.

הטרוריסט המגלומן

"אתה "שר העולם"?
"של העולם הזה, שכבר הוכחתי לו, כי אני האיש הכל יכול".
"אתה?" קראתי בקול, מבלי יכולת לכבוש את התפלאותי.
"אני - ענה, בהזדקפו בגאון "אני רובור... רובור הכובש...
(מתוך "שר העולם" מאת ז'ול וורן)

האם אכן מהווה בן-לאדן איום חדש על העולם כולו?

חוקרת בן-לאדן אסתר ובמן ממכון דיין שבאונ' תל אביב אינה כה בטוחה:

בן-לאדן מייצג השקפה מוסלמית ותיקה על הצורך בהקמת חליפות מוסלמית שתכלול את כל ארצות האיסלם. זאת השקפה מוסלמית מסורתית ובן-לאדן באמת אינו מחדש הרבה בעניין זה באופן שבו הוא מציג אותו, אולי רק באמצעים.

לעומת ובמן, דוקטור שאול שי מומחה לטרור ולאוסמה בן-לאדן מהמכון למאבק בטרור מהמרכז הבין תחומי בהרצליה רואה את בן-לאדן את מה שהוא מייצג בצורה שונה למדי:

שאלה: מר שי, האם אפשר לאמר שאוסאמה בן-לאדן מייצג טירוריסט מזן חדש שלא היה מוכר עד כה?

שאול שי: לא בדיוק. אהוד שפרינצק כבר טבע את מונח "הטרוריסט המגלומן" ששואף להביא לשינויים דרמתיים חובקי עולם. זהו זן שמתקיים כבר משנות השבעים אבל מתבלט במיוחד משנות התשעים. הוא פועל לא רק לשינויים מקומיים כפי שהיה מקובל עד כה ברוב ארגוני הטירור כמו למשל אש"ף או חאמס, שבסופו של חשבון מתעניינים רק בפלשתינים. הטרוריסט המגלומן פועל מכוח היגיון שונה לחלוטין. מגרש המשחקים של הטרוריסט המגלומן הוא גלובלי וקשת היעדים שלו היא גלובלית. לעיתים קרובות הוא פועל כ"זאב בודד" אבל הוא מאמין בכנות שהוא יכול להשפיע על העולם כולו.

הוא הולך מעבר ל"טרוריזם רגיל". ובניגוד לטרוריסטים הרגילים שמעונינים יותר בסימפתיה ובהשפעה תקשורתית למען השגת המטרות המוגבלות מראש שלהם הוא לא יהסס להשתמש בכלי נשק לא קונבנציונליים. הם רואים את עצמם במונחים "היסטוריים" כמי שבכוחות עצמם יביאו לשינויים גלובאליים הטרוריסטים מהסוג הזה מחפשים כל הזמן חידושים טכנולוגיים כדי להפתיע עימם את האויב, ומבחינתם אין זה משנה כלל אם הם ימותו או יאסרו בעת ביצוע משימתם ואם היא תביא לחורבן גדול. מבחינתם רק ההיסטוריה יכולה לשפוט אותם.

אפשר לתת כדוגמאות אנשים כמו רמזי יוסוף שניסה להשמיד לבדו את מגדל התאומים וחשב על ביצוע פיגועים כימיים גדולי היקף בפיליפינים והכל לבדו, או את טימוטי מקוי שביצע את הפיגוע בבניין הממשל הפדראלי באוקלהומה פיגוע הטרור הגדול ביותר בארה"ב לפני מגדל התאומים. אפשר גם להזכיר את הטרוריסט הידוע משנות השבעים "קארלוס" שהיה בדיוק אדם כזה.

שאלה: מתוכנית שראיתי בערוץ ההיסטוריה התברר שקרלוס בעצם לא היה כזה טירוריסט גאוני או מוצלח. הוא היה יותר אמן של יחסי ציבור.

תשובה: ועובדה הוא הצליח במטרתו. זה בכלל לא משנה אם הוא עשה משהו העיקר הוא עצם ההשפעה שלו. תמונת הטרור בעיני הציבור הרחב בשנות השבעים הייתה של קרלוס בין אם הוא היה אחראי לפיגועים ובין אם לא כמו שרק לפני כמה ימים כאשר הייתה הפסקת החשמל הגדולה בארה"ב התמונה הראשונה שכולנו ראינו בראשינו היתה של אוסמה בן-לאדן כאחראי. זאת כבר השגה של מטרתו.

הטרוריסטים האלה נהנים לא פעם משרידות מדהימה ולפעמים לוקחים עשרות שונים עד שהם נתפסים מאחר שבאמת יש להם כישורים מדהימים.גם מבחינת החזון והיכולות של השרידה. בן-לאדן הוא מבחינות רבות ההתגלמות האולטימטיבית כיום של הטירוריסט המגאלומן.

אפשר אם כך לאמר, שאם כי בן-לאדן אינו ראשון מסוגו הרי הוא מבטא מעין שלב משודרג בהתפתחות הטירוריסט המגלומן.

ייחודו של בן-לאדן לעומת האחרים היא שרוב הארגונים המוסלמיים הקיצוניים האחרים ממוקדים ביעדים לוקאליים. מטרתם היא קודם להפיל משטרים ערביים ומוסלמים "מושחתים" ואחר כך לאחדם במסגרת מדינה מוסלמית גדולה אחת. בן-לאדן, לעומת זאת, טוען שתחילה יש לפגוע ב"ראש הנחש" בארה"ב ולהביא לנפילתה ואז כל בני חסותה יקרסו. בן-לאדן מאמין כי ניתן להביס את ארצות הברית בדיוק כפי שלוחמי הג'האד באפגניסטן הביסו את המעצמה העולמית האחרת ברית המועצות ולטענתו הם אלה שהביאו להריסתה כישות מדינית ואידיאולוגית לאחר שפלשה לשטח מדינה איסלאמית.

ולכן, כל פיגועיו מכוונים נגד ארה"ב סמל התרבות המערבית החילונית האנטי איסלמית, והם מיועדים למטרות סימבוליות שפוגעות ביוקרתה של ארה"ב וכולם פיגועי התאבדות בגלל המסר של תשובתו ליכולות המערב: ההקרבה העצמית.

מבחינתו המאבק הוא לא תחום בזמן ומי שינצח בו הוא מי שישרוד לאורך הזמן. מבחינתו הניצחון יכול לבוא רק בעוד 100 שנה, אבל הוא בוא יבוא. בזה הוא שונה מקנאים המוסלמים האחרים.

עם זאת, בעקבותיו צומחים לאחרונה גם אחרים. למשל אבו באקר אל-באשיר באינדונזיה שרצה להקים שם ארגון טרור ענקי מעין זה שהקים בן-לאדן. אל-באשיר נעצר לאחרונה אבל מנהיגים כאלה כוחם בכלא רק גודל, כפי שאנחנו יודעים ממקרה שיך יאסין מנהיג החמאס אצלנו.

ובנתיים פועל בן-לאדן במלוא המרץ להשיג כלי נשק לא קונבנציונליים שיוכלו להפוך אותו עצמו לאיום אפוקליפטי על המערב והעולם ושיעמידו את ארגון הטרור שלו במעמד שיוכל לאיים איום פיזי על מעצמות העל. הוא רואה בהשגת הפצצה הגרעינית "חובה דתית".

ידוע שמזה שנים הוא מנסה להשיג חומרים רדיואקטיביים ליצור פצצה גרעינית "מלוכלכת" שתגרום נזק עצום בכל מקום שתופעל. לא רק בהרג המוני של אלפי אנשים, אלא גם בזיהום המקום לעשרות שנים ובנזקים גנטיים ארוכי טווח אצל השורדים. נראה שאנשיו הוציאו יותר ממיליון שטרלינג בניסיון להשגת חומרים לפצצה כזאת מרוסיה ומפקיסטן, ונראה היה שהצליחו אולם לפי עדויות חדשות מה שהשיגו היה הונאה בידי ארגון פשע רוסי. חומרים שאי אפשר היה לאמיתו של דבר ליצור עימם פצצה מלוכלכת. אך סביר להניח שאל-קאעידה לא יפול בפח פעם שניה.

בבסיסיו של בן-לאדן באפגניסטן נמצאו מסמכים מפורטים שתיארו ניסיונות מתוחכמים ליצור נשק גרעיני מסוגים שונים ומגוונים. בין השאר נמצאו מסמכים שתיארו ניסיונות ליצור תותח על המופעל בידי אנרגיה קינטית ומסוגל לירות טילים גרעיניים וכימיים. כן נמצאו עדויות מפורטות על שימוש בנשק בקטריולוגי בדי אנשיו שהופעל בניסויים על בעלי חיים מתוך מטרה להשתמש בו לבסוף על בני אדם.

בן-לאדן יצר סוג חדש של טרור המונע במוטיבציה דתית ומטרתו להביא נזק קטסטרופאלי.

במערכת של מנהיגי הטרור העולמיים כיום אין שווה לבן-לאדן. הוא המנהיג היחיד עד כה שהצליח ליצור ארגון טרור רב לאומי אמיתי שיכול לפגוע בכל מקום בעולם ובביצוע פיגועי טרור רבי היקף כמו במגדל התאומים.

ומה שחמור אולי אף יותר - בחוגים עצומים בכל רחבי העולם הערבי והמוסלמי באסיה ובאפריקה ובקהילות של מוסלמים מהגרים באירופה ובאמריקה הוא נחשב לגיבור ועל שמו נקראו ילדים רבים ומן הסתם רבים שואפים לחקות אותו ואת "מעשי גבורתו". רבים בעולם המוסלמי מכחישים כל קשר בינו ובין הפיגוע במגדל התאומים וטוענים זאת הייתה מזימה ציונית (אם כי בן-לאדן עצמו מאשר זאת בכל הזדמנות וסביר שאינו מרוצה מהכחשת הקשר בינו ובין הפיגוע). בן-לאדן הוא היום הרבה יותר מטרוריסט על. הוא "אגדה חיה".

וכך לצערנו יש לנו דוגמה נוספת של מה שנחשב פעם לדמיון הפרוע והילדותי ביותר הופך למציאות. בזמן שספרי ג'ון לה קארה עם הסוכנים האפורים והעייפים ו"הריאליסטים" שלו התיישנו, הרי שהמגלומנייקים השואפים לכבוש ולשנות או לכל הפחות להשמיד את העולם של סרטי ג'יימס בונד נראים היום ראליסטיים יותר מאשר אי פעם.

אשירה לאוסמה בן-לאדן...
אשר אחת גזר ולא ישוב:
בנפש ובדם
יפדה את האיסלם
בדם ואש
יטהר כל יש
באש ובדמים
יצרוף-יגאל עמים...
כי חרב לאללה ולאוסמה
וסיף בן-לאדן לא ישקר

(מתוך "אשירה לאוסמה בן-לאדן")

תאריך:  05/10/2003   |   עודכן:  06/10/2003
אלי אשד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"ישראל חלשה כקורי עכביש", אמר נסראללה וצפה בהנאה במסכים שהציגו את הנסיגה המבזה, מבולגנת וכושלת מלבנון, שהיתה המשך לפשלות של מפקדי הגזרה שלא יכלול 1,000 חייליו, בשהותנו בלבנון.
השביתה שפרצה בנמלים הופכת לסמל נוסף לדרך הטיפול במשברים של ראש הממשלה. דרך זאת משולה לאדם שנקלע לביצה ובמקום לחפש חבלים שימשכו אותו מבחוץ, הוא מתנהג באיטיות וכבדות ובכל רגע שבו הוא מבקש לבחון את מצבו, ומגלה שהוא עוד כמה סנטימטרים עמוק בבוץ הטובעני הוא פוטר עצמו במשפט כמו: "מצבי עוד לא נורא, הרי הראש שלי עדיין בחוץ."
02/10/2003  |  חזי שטרנליכט  |   מכתבים/הערות
פרשת "האזינו" נקראת סמוך ליום כיפור - שהינו היום הקדוש ביותר בשנה - ברוב השנים בשבת שלפניו, המכונה "שבת שובה". מעמד השמעת שירת האזינו, טרם מותו של משה, הינו מעמד יחודי והרה גורל, בו מעיד משה את השמים ואת הארץ. ניתן ממש להנשא במעמד זה על כנפי הזמן לערפילי עתיד רחוק. הדברים הנאמרים אינם דברי נועם, דומה שהממשות עצמה, מעבר לטוב ולרוע מרעימה כאן:
02/10/2003  |  מיכאל שרון  |   מכתבים/הערות
אין לך דבר מעליב יותר מניתוק של פוליטקאי קטן וחסר עמוד שידרה, שמאן-דהוא נתן בידיו מפתח למעבדה הגדולה בתבל. אין פרמטר כלכלי אחד בו יכול אותו סגן שר להתגאות או להציג שמאושש את תוכניתו של הבוס נתניהו.
02/10/2003  |  guss  |   מכתבים/הערות
על 13 הרוגי אירועי אוקטובר 2000 ישבה ועדת חקירה ממלכתית במשך כשלוש שנים, חקרה מאות עדים, כתבה דוח מלומד, פסקה פסוקה, והארץ היתה כמרקחה.
26/09/2003  |  דוד אגמון  |   מכתבים/הערות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il