מחלוקת מתמשכת בין משרד האוצר למשרד הביטחון מונעת יישום הסכם משנת 2007 לעידוד לימודים אקדמיים של הנגדים בצה"ל, וכך פוגעת בסיכוי לשמר אותם בשירות - קובע (יום ד', 5.8.15)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
באוקטובר 2013 היוו הנגדים (מסמל ועד רב-נגד) 45% מכלל משרתי הקבע בצה"ל - במגוון רחב של תחומי עיסוק וב-450 מקצועות שונים. כשליש מכלל הנגדים משרתים בחילות של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה; כשליש נוסף - בחיל-האוויר; וכ-10% בחיל המודיעין.
בשנת 2007 סוכמו בין משרד האוצר ובין צה"ל עקרונות הסכם בנוגע לשכרם של הנגדים בצה"ל. בספטמבר 2007 נחתם חלק א' להסכם (הסכם האקדמיזציה), המהווה שלב ראשון במימוש עקרונות אלו. על-פי ההסכם, במטרה להמריץ נגדים בשירות קבע להשתלב בלימודים גבוהים הישימים לתפקידיהם, בוטלו להם רכיבי השכר שעד אותה עת תגמלו אותם בגין כל תואר אקדמי שהוא, וכן בוטל רכיב השכר בגין תעודת גמול השתלמות ב'. בהסכם ואחריו לא נקבעו לוחות זמנים למימושו, והשלב השני בהסכם נחתם רק בפברואר 2013.
לאחר החלת הסכם האקדמיזציה, עמד משרד האוצר על הוספת תנאי לחלק ב' להסכם, ולפיו הוא ייכנס לתוקף רק לאחר שהממשלה תחליט שתנאיו לא יחולו על המשרתים במשטרה ובשב"ס. אולם עד לסיום הביקורת לא יזם משרד האוצר דיון מתאים בממשלה. שר האוצר דאז,
יאיר לפיד, טען שהסכם הנגדים צריך להיות חלק מהדיונים על תקציב הביטחון. פניותיו של שר הביטחון, משה יעלון, ללפיד לא נענו, ובנובמבר 2014 הגיש יעלון הצעה משלו - אך היא ורם נדונה.
התוצאה היא, שחלק ב' להסכם הנגדים לא מומש עד היום. לטענת יעלון וראש אכ"א לשעבר,
אורנה ברביבאי, אי-מימוש ההסכם גורם לפרישתם של נגדים איכותיים. בשנת 2011 פרשו מיוזמתם 12% מכלל הנגדים שהשתחררו; בשנת 2013 שיעורם כבר התקרב ל-18%. שפירא מסכים איתם: "העיכוב המתמשך במימוש חלק ב' להסכם שכר הנגדים פוגע בזכויות של הנגדים, ועלול להביא לפגיעה ישירה ביכולתו של צה"ל לשמר את הנגדים הנחוצים ביחידותיו, ובכלל זה גם כמוקדי ידע ביחידותיהם לאורך זמן".
שפירא קובע, כי על משרד האוצר ומשרד הביטחון, בשיתוף משרד ראש הממשלה, לפעול בדחיפות להבאת חלק ב' להסכם שכר הנגדים לדיון בממשלה, כדי שניתן יהיה לממשו, וכדי לסייע לצה"ל לשמר נגדים כמוקדי ידע ביחידותיהם לאורך זמן. עוד הוא מצביע על ליקויים בהליכי שחרורם של נגדים מחד וקידומם לדרגת נגד-בכיר מאידך.
ביחס לקידום הנגדים, אומר שפירא: "היעדרם של מסמכי הנמקה להחלטות שבהן הועדפו נגדים מסוימים על פני נגדים אחרים בעלי נתוני איכות זהים, מונע ממקבלי ההחלטות ברמות השונות את כל המידע הנדרש לצורך ההחלטות. במצב דברים זה עלול להיפגע גם אמונם של נגדים בשוויוניות תהליך המיון, בהגינותו, ובניהולו לפי אמות מידה קבועות ותוך בחירת הכשירים והמתאימים ביותר לתפקיד.
"במצב זה גם נפגעת מהותית יכולתה של מחלקת הסגל לקיים בקרה על תהליכי המיון של נגדים לשירות קבע מובהק, ונפגעת גם היכולת לקיים ביקורת על תהליכים אלה. על אכ"א להדק את הבקרה שלו על תהליכי המיון הנעשים בָּחילות".