"לפי חוק משק החשמל החדש, שר האנרגיה יכול לבקש דיון מחדש על כל החלטה ספציפית, רישיון גדול כקטן. עצמאות הרגולטור, המחויבת על-פי דירקטיבה של מדינות
האיחוד האירופי, תרוקן מתוכן". כך אמרה (יום ג', 13.10.15) יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן, בדיון הוועדה המיוחדת של הכנסת לדיון בהצעת חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובסעיפים מהצעת חוק התוכנית הכלכלית.
"עידכון התעריפים המתמיד של הרשות חסך לציבור עשרות מיליארדי שקלים, תוך שהיא עומדת בלחצים רבים וקשים", הוסיפה פרקש-הכהן. "הממשלה, כבעלים של חברת החשמל, מושפעת ממצבה הפיננסי של החברה, ולכן צריך גורם עצמאי שיכפה על החברה תעריפים. האינטרס הציבורי מונח פה של השולחן. החוק לא פותר את הכפילות הפקידותית, כי הרישיונות הגדולים נותרו באישור השר, וממילא תקנות הרישוי לכל סוגי הרישיונות נשארות באחריות המשרד ולא ברשות".
לדבריה, הרשות עוברת לתוך משרד האנרגיה, מינוי היו"ר כפוף לשר במישרין (סעיף חריג שלא קיים בשום רגולטור אחר), קביעת התעריפים תהיה בכפוף לעלויות הנובעות ממדיניות השר ולשר תהיה סמכות לדיון מחדש בהחלטות. "במודל הקיים הרשות לא תוכל עוד להשמיע את קולו של הצרכן במנותק משיקולי הממשלה" ציינה.
שר התשתיות, האנרגיה והמים,
יובל שטייניץ, אמר בתחילת הדיון כי "רפורמה זו הכרחית ודובר בה רבות טרם כניסתי לתפקיד. כל הגורמים הממשלתיים הסכימו, כי המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל ואי-אפשר לבצע כך רפורמות במשק החשמל. ללא רפורמה זו, שר האנרגיה אינו יכול לממש את אחריותו במשק החשמל. אנחנו מתקנים מצב, שכל שרי האנרגיה האחרונים והממשלה ראו בו צורך. ממשלה אינה יכולה לתפקד, כאשר החלטותיה לא מובאות לידי יישום. זה חיוני לאחד בין רשות החשמל ומנהל החשמל לגוף אחד, להפסיק את העימותים האינסופיים בין הגופים, המובילים לשיתוק משק החשמל, ולחדד את העובדה שהרשות החדשה תקיים את מדיניות הממשלה לצד שמירת עצמאותה בקביעת התעריפים".
שטייניץ אף הודיע כי "עם הקמתה של הרשות החדשה, ניתן יהיה לקדם את הרפורמה בחברת החשמל התקועה שנים" וסיכם באומרו כי "בכל יישום רפורמה, ישנם חששות, אך התוצאה הסופית תהיה גוף מאוחד יותר, בעל סמכויות ברורות יותר, רשות אפקטיבית יותר שתהיה גוף המסייע לממשלה בגיבוש המדיניות וביישומה".
עדי חכמון, רכזת אנרגיה באגף התקציבים של משרד האוצר, אמרה כי ישנו ריבוי גופים הפועלים במשק החשמל, אשר חלוקת הסמכויות ביניהן לא תמיד ברורה, וכי הדבר מביא לחוסר ודאות ופגיעה בפיתוח המשק. "אנו מציעים לאחד את רשות החשמל ומנהל החשמל ולהכפיף אותם לשר. השר יקבע מדיניות, אך הרשות תהיה עצמאית לקבוע מדיניות תעריפים ואת התעריפים עצמם. עקרונות המדיניות שייקבע השר גם יפורסמו ברשומות ויהיו גלויים וידועים. רישיונות קטנים יאושרו ברמת הרשות, ומעל גודל של 100 מגהוואט יובאו לאישור השר. היו"ר יהיה כפוף לשר, אך מליאת הרשות תישאר עצמאית. הסעיף התקציבי וניהול התקציב יישארו נפרדים, כמו גם ניהול כוח האדם והייעוץ המשפטי", אמרה.
לדברי חכמון, "השינוי יביא כתובת אחת לשחקנים, ודאות במשק, הגברת יכולת השר לקבוע, הארכת תוקף רישיונות חברת החשמל ופיתוח המשק בצורה מיטבית".
יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל, אמר כי הצעת החוק היא בבחינת "הצלת הנפשות של משק החשמל במדינת ישראל". לדבריו, "אי-אפשר לתאר את חוסר היכולת של המשק להתנהל וחברת החשמל בתוך זה. כל פעילותנו נקבעת ע"י מדיניות משרד האנרגיה, אך את הכסף לביצוע קובעת רשות החשמל. כולנו צריכים להגן על האזרחים, ואוי ואבוי אם אזרח ישלם יותר ממה שהוא צריך, אבל התעריף הוא גם זה שיאפשר לנו לפתח את משק החשמל, כדי לספק את מה שהאזרחים צריכים. אזרח מוכן לשלם עוד כמה שקלים כדי שלא יהיו לו הפסקות חשמל!"
רון-טל ביקש להעיר לגבי הצעת החוק: "תחרות במשק צריכה להיות באחריות השר והחוק מאפשר לרשות להחליט עצמאית על הוספת רישיונות קטנים, בהיקף בלתי נשלט, שיכולים להגיע לסדרי גודל עצומים. כמו-כן צריך לחייב בחוק שקיפות של תהליך קבלת החלטות ברשות, וכן להכניס מגנון של ערעור על החלטות הרשות, שהיום לא קיים מלבד בג"ץ. היום יש אלפי אזרחים שהם יצרני חשמל ומנגנון ערעור יגן גם עליהם".
יו"ר הוועדה, ח"כ
אלי כהן (כולנו), ביקש ממנכ"ל משרד התשתיות, האנרגיה והמים, לגבש מדיניות לגבי ההיקפים שיועברו לידיים פרטיות ממשק הייצור ומשק ההולכה של החשמל. יו"ר הוועדה אמר כי צריך לקבוע מנגנון ערעור, אך גם מנגנון של סופיות החלטה, ושבכל מקרה ההנחיות וההגדרות לרשות החדשה לא יהיו שונות מרשויות ממשלתיות אחרות. לבסוף ביקש יו"ר הוועדה מן המנכ"ל, שאול מרידור, לזמן אליו את יו"ר רשות החשמל ולשוחח כדי שיגיעו להסכמות והבנות שיאפשרו את קידום החוק בצורה המיטבית.