בשנים 2013-2010 התקשרה התעשיה האוירית עם 42 יועצי שיווק ואסטרטגיה בהיקף כספי של 14 מיליון שקל לשנה בממוצע, ובסך-הכל - למעלה מ-56 מיליון שקל. כל ההתקשרויות נעשו בניגוד לחוק חובת מכרזים והפיקוח על היועצים היה רופף עד אפסי - מגלה (יום ד', 28.10.15)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
הנהלת תע"א לא הביאה בפני ועדות המכרזים את המינוי של יועצי שיווק ואסטרטגיה כדי לקיים מכרז בעניינם או כדי לבקש פטור ממכרז; בכל המקרים לא תועדו פניות ליועצים אחרים. כתוצאה מהתהליך המנוגד לחוק, לא ניתן לוודא אם היועצים שעימם התקשרה תע"א הם בעלי הידע והכישורים המיטביים, המתאימים ביותר לצורכי החברה.
האחריות של יושבי הראש
על אף הנחיית מנהל רשות החברות מפברואר 2009, להעלות את נושא היועצים בדירקטוריון תע"א, יו"ר הדירקטוריון דאז [והשר לעתיד],
יאיר שמיר, לא עשה כן בפרק הזמן שקבעה רשות החברות - שלושה חודשים. רשות החברות לא וידאה, שההנחיות ששלחה לתע"א במאי 2007 ובפברואר 2009 בנוגע לקביעת נוהל בעניין העסקת היועצים אכן מולאו, ושתע"א אכן קבעה נוהל כזה על דעת דירקטוריון החברה.
הנהלת תע"א לא דיווחה בשנים 2010 ו-2011 לדירקטוריון ולוועדותיו בנושא העסקת יועצי שיווק ואסטרטגיה. בשנים 2013-2010 (למעט בשנת 2012) לא העלו יושבי הדירקטוריון - יאיר שמיר, דב בהרב ו
רפי מאור - את נושא העסקת היועצים הדירקטוריון, ובכך לא מילא הדירקטוריון את תפקידו כנדרש בחוק החברות הממשלתיות ואת הנחיות רשות החברות. מדובר בליקויים משמעותיים בפיקוח ובבקרה של הדירקטוריון על העסקת היועצים, קובע שפירא.
בהסכמי הייעוץ שחתמה תע"א עם שני יועצי שיווק ואסטרטגיה בכירים ביותר בשנים 2012-2008 בהיקף של 1.9 מיליון שקל, הם לא נדרשו לדווח על פעילותם. בשנים 2013-2008 קיבלה תע"א משלושה יועצי שיווק ואסטרטגיה אחרים חשבוניות בלי שצורפו אליהן דוחות פעילות, ולמרות זאת החשבוניות שולמו. תע"א לא קיבלה מיועצים אחרים מדי חודש בחודשו בתקופה האמורה דוחות פעילות; 81%-31% מהדוחות החודשיים לא התקבלו, ולמרות זאת שילמה החברה מלוא דמי הייעוץ.
תע"א לא קבעה אמות מידה לקביעת גובה השכר המשולם ליועצים, כגון מעמדם המקצועי, היותם בעלי ידע, השכלה ויכולות ייחודיות, חיוניותם לפעילות תע"א, היקף העבודה הנדרש מהם ואיכות תפוקותיהם. במצב זה נקבע שכרם בהתאם לשיקול דעתם של גורמים בתע"א, במסגרת מו"מ עם היועצים.
בונוסים לבכירים לשעבר
בתע"א לא נמצאו מסמכים שבהם תועדו הסיבות והשיקולים שהביאו את הנהלת תע"א בינואר 2008 להכפיל את שכר הייעוץ של יועץ ב' - בכיר לשעבר במערכת הביטחון - ולהעניק לו בונוס בסך 500,000 שקל. כמו-כן, לא נמצאו סימוכין המפרטים את מאמציו המיוחדים או את השקעתו החריגה והייחודית, כפי שנדרש בהסכם בינו לבין תע"א.
תע"א שילמה "בונוס" בסך של 4.6 מיליון שקל לחברה ב' ללא קבלת כל האישורים המתחייבים וללא בקרה מספקת מצד ההנהלה, דבר שאינו עומד בכללי המינהל התקין. תשלום משמעותי זה של "דמי ההצלחה" לא הובא לאישור הגורמים הרלוונטיים בתע"א. תע"א שילמה לחברה ב' "דמי הצלחה" בשיעור העולה משמעותית, פי שניים ויותר, על השיעור אותו הציגה לגורמים הרלוונטיים של ההנהלה ולמשרד הביטחון, ושפירא אומר שיש לראות זאת בחומרה.
הסכם שירותי ייעוץ, שהעניק לחברה ה' (גם היא בבעלות בכיר לשעבר במערכת הביטחון) "דמי הצלחה" בסך 750,000 דולר, נחתם בתע"א חצי שנה לאחר תחילת העסקתה. שפירא קובע, שהעסקת החברה ללא אישור הגורמים הרלוונטיים של ההנהלה וללא הסכם ייעוץ תקף איתה, נעשתה שלא על-פי כללי מינהל תקין. וזה לא היה מקרה יוצא דופן: התקשרויות רבות נערכו בהסכמים שאינם נושאים תאריך, או באמצעות הסכמים בדיעבד.
שפירא קובע: "על תע"א לקיים מכרזים לבחירת היועצים, או לפעול לקבלת פטור ממכרז כדין; להקפיד על קיום הליך שוויוני ותחרותי בבחירתם; לוודא העסקת היועצים בהתאם לכללי מינהל תקין, תוך הקפדה על קבלת דיווחים מפורטים מהם על-אודות פעילותם; ולשפר משמעותית את תפקוד מנגנוני הפיקוח והבקרה של הדירקטוריון על אופן בחירת היועצים והעסקתם. כמו-כן, ראוי שתע"א תבחן את סוגיית קביעת גובה שכר הייעוץ, ותקבע קווים מנחים ואמות מידה בעניין. כן ראוי, כי רשות החברות תיתן גם היא את דעתה בעניין".
שפירא מסכם: "מדובר בהתנהלות בלתי תקינה, שאין לקבלה. ממצאי דוח זה מעידים על כשלים בפעילות הנהלת תע"א בנושא התקשרות החברה עם יועצי שיווק ואסטרטגיה, ובפיקוח ובבקרה של הדירקטוריון על פעילות ההנהלה. כשלים אלה הביאו למצב המתואר לעיל, שבו החברה התקשרה עם יועצים אלה בצורה לא תקינה, ולא קיימה בקרה מספקת על פעילותם.
"יודגש בהקשר זה, כי גם רשות החברות הממשלתיות לא עשתה את הנדרש ממנה כדי לוודא כי תע"א פועלת בהתאם למתחייב על-פי חוק חובת המכרזים והתקנות, בכל הקשור להתקשרות עם היועצים והבקרה על פעילותם. משרד מבקר המדינה רואה בחיוב את הודעתה של תע"א בדבר הצעדים שהיא נוקטת לשיפור תהליכי בחירת יועצי שיווק ואסטרטגיה והעסקתם. עם זאת, נדרשת מערכת בקרה רציפה כדי לוודא את ביצועם".