|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

וינשטיין מנקה את השולחן

כצפוי: נסגר התיק נגד אשכנזי בפרשת הרפז

נסגרו גם התיקים נגד אבי בניהו וארז וינר היחיד שיועמד לדין: מזייף המסמך, בועז הרפז
20/01/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת הרפז   |   תגובות
אשכנזי. המסמך היה בידיו [צילום: פלאש 90]

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט כצפוי (יום ד', 20.1.16) לסגור את התיק נגד גבי אשכנזי, אבי בניהו וארז וינר בפרשת הרפז, ולהגיש כתב אישום נגד בועז הרפז בלבד. וינשטיין מותח ביקורת חריפה במיוחד על התנהגותם של מי שהיו הרמטכ"ל, דובר צה"ל וראש לשכת הרמטכ"ל, אך קובע שמעשיהם לא היו פליליים.

החקירה החלה על-רקע מסמך שזייף הרפז, ואשר התיימר להיות שורה של פעולות שמבצע יואב גלנט - אז סגן הרמטכ"ל וכיום שר הבינוי - במטרה לרשת את אשכנזי בתחילת 2011. מטרתו של הרפז הייתה לפגוע בסיכויו של גלנט, על-ידי הצגתו כמי שאינו בוחל באמצעים כדי להשיג את המינוי.

חקירת הפרשה בידי מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, חשפה אווירה עכורה ביותר בין אשכנזי לבין שר הביטחון דאז, אהוד ברק, במסגרתה ניהלו לשכותיהם מאבקי יוקרה וכוח, שכללו השמצות והדלפות הדדיות. עם זאת נקבע, כי אשכנזי לא עשה ניסיון לפעול בצורה בלתי חוקית נגד ברק. וינשטיין הורה בעיכוב ניכר על ההיבטים הפליליים של הפרשה, שהועברו אליו בידי לינדנשטראוס.


לא הייתה חתירה פלילית


וינשטיין קובע, לא נמצא בסיס ראייתי לחשדות אודות חתירת דרג צבאי תחת דרג מדיני, ממניעים פוליטיים שנובעים מרצון להריץ את אשכנזי לראשות הממשלה. לא נמצאו ראיות להתנהלות על בסיס "תוכנית פעולה כוללת שבבסיסה כוונות פוליטיות" או ל"איסוף חומרים" אגב ביצוע עבירות פליליות.

לאור זאת, נסגר מחוסר אשמה התיק נגד אשכנזי, וינר ובניהו בחשד למרמה והפרת אמונים, ונגד הרפז ורונית אשכנזי בחשד לסיוע להפרת אמונים. הוא מדגיש, כי אין בהחלטה זו "כדי להשליך, לשנות או להקהות כהוא זה מקביעותיו הקשות של מבקר המדינה, במישור הערכי והציבורי, על התנהגותם של אשכנזי ווינר, שבוודאי איננה הולמת קצינים כה בכירים בצבא".

לדברי וינשטיין, איסוף חומרים על מאן דהוא – כשלעצמו – אינו עבירה פלילית. החוקרים מצאו, כי אכן היה עיסוק שוטף ומשמעותי של לשכת אשכנזי באיסוף מידע על המתרחש במשרד הביטחון, וממצאי חקירה זו ביססו עוד יותר את קביעותיו הקשות של לינדנשטראוס. יתרה מזו: החקירה העלתה, כי "מידת מעורבותו של אשכנזי באיסוף החומרים, לא הייתה פאסיבית כפי שעלה מדוח ביקורת המדינה, ולא התמצתה במודעות סבילה למעשי וינר והרפז" – אך כאמור, אין בכך משום עבירה פלילית.

עוד העלתה החקירה, כי אשכנזי מסר ידיעות סודיות ביותר לעיתונאים ולשר שאיננו שותף סוד, שחלקן נגעו לגופי ביטחון אחרים. וינשטיין אומר, כי לאחר התלבטות לא-פשוטה החליט שלא להעמידו לדין על כך, משום שאשכנזי כנראה לא התכוון לעבור עבירה אלא "גלש" בדבריו לתוכן אסור; הייתה נורמה רווחת של מסירת ידיעות סודיות לעיתונאים כדבר שבשגרה; מדיניות ההעמדה לדין בנושא הייתה עד כה מצמצמת מאוד; וחוסר הרצון לחשוף את אותו מידע במסגרת הליך משפטי.

וינשטיין ממליץ לראש הממשלה ולשר הביטחון למנות צוות מקצועי אשר ימליץ על קביעת גבולות ברורים לשיח מסוג זה: "תיק זה והחלטתי האמורה, אמורים לסמן נקודת מפנה ותמרור אזהרה משמעותי, בפני כל אלו העשויים למסור מידע סודי בעתיד בנסיבות דומות. רק העדר נורמה ברורה והעדר אכיפה קודמת, לצד השיקולים האחרים שיפורטו להלן, הביאו אותי שלא להגיש כתב אישום נגד אשכנזי בעניין זה" נכתב בהחלטה.


אין ראיות לשיבוש הליכים


עוד נחקר חשד לפיו וינר ובניהו החזיקו מידע סודי שלא כדין, בדמות מסמכים סודיים ביותר שנמצאו בבתיהם – במיוחד אצל בניהו. בחקירה נמצא שיש ראיות לכאורה לעבירה של התרשלות בשמירה על ידיעות שהגיעו לידיהם בתפקידם הציבורי. אולם וינשטיין החליט שלא להעמידם לדין לאור מדיניות העמדה לדין של התביעה הצבאית בעבירות מסוג זה, ובשים לב לכך שמדובר באירוע של "פוטנציאל נזק בלבד", בו מעולם לא אבדה השליטה על המסמכים ולא נגרם נזק לביטחון המדינה.

הראיות העלו חשד לעבירת שיבוש מהלכי משפט ביחס להתנהלות אשכנזי סביב שיחתו עם וינר, בה סוכם להתריע בפני הרפז על הכוונה למסור שהוא מקור המסמך; נסיבותיה הקונספירטיביות של השיחה, עיתויה ומשכה; ההשתהות בהעברת המסמך אל היועץ; ההתנהלות בחקירה, בה נמנע אשכנזי מלמסור את כל הידוע לו על הגעת המסמך ללשכתו, תוך שהקטין משמעותית את קשריו עם הרפז, באופן המתיישב עם סיכום מוקדם עימו לצמצם את הקשר ביניהם; והסתרת השיחה - כל אלה הקימו חשד לביצוע עבירה של שיבוש מהלכי משפט, אומר וינשטיין.

ואולם, הוא מצא שאין די ראיות נגד אשכנזי בנושא זה, בעיקר בשל הקושי להסתמך על דבריו של הרפז בנושא. עוד יהיה קושי להוכיח שאשכנזי ידע שדבריו עלולים לפגוע בחקירה, "בהיותם בפריפריה הרחוקה שלה". לפיכך, נסגר התיק בנושא זה בעילה של העדר ראיות.


חלק משמעותי מאוד להרפז


ממצאי החקירה חיזקו את התשתית הראייתית לפיה הרפז ביצע לבדו עבירות של זיוף מסמך בנסיבות מחמירות ושיבוש מהלכי משפט, תוך שנשללה מעורבות של אשכנזי או וינר בזיוף, והתחזקה מאוד ההערכה, כי הללו סברו שהמסמך אותנטי. לפיכך הוחלט להגיש כתב אישום נגד הרפז, בכפוף לשימוע.

"מחומרי החקירה עולה, כי חלקו של בועז הרפז בהעצמת הקרע בין הלשכות היה משמעותי מאוד. לא זו בלבד שהוא יזם חלק גדול מהשיח, הלעיט במידע ויזם פעילות איסוף מידע ושימוש בו, אלא שבהרבה הקשרים נמצא שהוא תעתע בלשכת הרמטכ"ל", אומר וינשטיין.

חשד נוסף היה ש-וינר ובניהו השמידו הקלטה של שיחה עם העיתונאי בן כספית, לקראת חקירה לאיתור מקור ההדלפה (בעקבות פרסום של כספית). אולם החקירה העלתה שהמניע למעשיהם היה החשש של מפני שימוש ב"חקירת ההדלפה" כפלטפורמה לאנשי לשכת שר הביטחון לעשות שימוש בהקלטה זו כדי להביך את אשכנזי ןלפגוע בו במסגרת מאבק הלשכות, שכן בקלטת היו "דברי רכילות". חשש זה הוא שעמד בלב המחיקה, ולפיכך- קובע וינשטיין – קיים קושי להוכיח את מודעותם לכך שמדובר בשיבוש חקירה, והתיק נסגר בשל העדר ראיות.


בין התקשורתי לפלילי


וינשטיין מסכם: "פרשה זו העסיקה את כלי התקשורת בעוצמה גדולה, לרבות יצירת מחנות יריבים. היו שראו בה אחת הפרשות החמורות ביותר של חתירת דרג צבאי תחת החלטות הדרג המדיני, של ערעור על עקרון המשילות, ושל פגיעה בסדרי שלטון ומשפט ובאושיות הדמוקרטיה. כנגד אלה, היו שראו בלחץ של כלי התקשורת על רשויות אכיפת החוק חלק ממאמץ של בעלי אינטרס שתכליתו לסכל את עתידו הפוליטי של אשכנזי.

"לימוד התיק בפרקליטות המחוז ובמטה פרקליטות המדינה ארך כשנה וחצי, עקב היקפו הענק של חומר החקירה והצורך לדון בסוגיות עובדתיות ומשפטיות מורכבות שהתעוררו בנדון – במחוז, במטה הפרקליטות ובלשכת היועץ המשפטי לממשלה.

"בסופו של יום, ממצאיה של חקירה זו הפרידו הפרד היטב, בין תזה עיתונאית שתפשה מקום נכבד בשיח הציבורי – שיח שמטיבו הינו רחב מד' אמותיו של המשפט הפלילי, ושעל כתפיו נטל הבאת ראיה קל לאין ערוך מזה של המשפט הפלילי - לבין העובדות שניתן להוכיח ברמה הנדרשת במשפט פלילי.

"העובדות שניתן להוכיח ברמה הנדרשת במשפט פלילי, הובילו למסקנה כי אין מקום להגיש בנדון כתב אישום והחזירו את ההתנהגות שנבחנה בחקירה זו, והשיבו אותה אל השדה הציבורי- שדה שבו התנהגות זו כבר נחשפה בעיקרה בהליך ביקורת המדינה, שהסתיים בממצאים חמורים נגד אשכנזי וארז וינר.

"לדעתו של היועץ המשפטי לממשלה כמפורט בהחלטתו, אין בממצאיה של חקירה זו – המקבילים בעיקרם לממצאי מבקר המדינה נגד השניים, להוביל להגשת כתב אישום בגין ביצוע של עבירת הפרת אמונים. בהיעדרה של התנהגות פסולה בעלת ממד של שחיתות – הרי שבמעשיהם של החשודים לא נעברה עבירה פלילית.

"עם זאת, היועץ מבהיר, כי אין בהחלטתו זו כדי להשליך, לשנות או להקהות כהוא זה מקביעותיו הקשות של מבקר המדינה, במישור הערכי והציבורי, על התנהגותם של אשכנזי ווינר, שבוודאי איננה הולמת קצינים כה בכירים בצבא. כאמור, ממצאי החקירה הפלילית לא הפריכו קביעות קשות אלו, ואדרבה – אף ביססו אותן, אך כפי שהוסבר בהחלטה הממצאים נותרו בזירה הציבורית ולא הגיעו לזו הפלילית".

התיק נגד מזכיר הממשלה כיום והיועץ המשפטי הבא, אלוף (מיל.) אביחי מנדלבליט, נסגר אשתקד. מנדלבליט היה אז הפרקליט הצבאי הראשי, וכאשר דיווח לו אשכנזי שהמסמך בידיו - הוא ביקש יממה למחשבה לפני שהנחה אותו למסור על כך לחוקרי הפרשה. בג"ץ קבע השבוע, כי אין בחלקו של מנדלבליט בפרשת הרפז כדי למנוע את מינויו ליועץ המשפטי.
החלטת היועץ המשפטי לממשלה: פרשת הרפז
החלטת היועץ המשפטי בפרשת הרפז: סגירת התיקים נגד גבי אשכנזי, אבי בניהו וארז וינר; כתב אישום נגד בועז הרפז

תאריך:  20/01/2016   |   עודכן:  20/01/2016
איתמר לוין
+מבחיל ומבהיל
21:18 20/01/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קריאת החלטתו של וינשטיין בפרשת הרפז מלמדת לאיזו דרגה של ריקבון הגיעו אשכנזי ואנשיו, מעלה שאלות מדאיגות בתחום אבטחת המידע וגם חושפת את כשלונו של מי שבכלל לא נזכר בה
(לעוף מחיינו הציבוריים [צילום: חן גלילי/Shilopro])
+בניהו: השנתיים האחרונות היו קשות מנשוא
17:03 20/01/16  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
דובר צה"ל לשעבר: "נאלצתי להתמודד עם החשדות, עם החקירות, עם מעצר מיותר ומתוקשר, עם הפרסומים ועם העננה שריחפה מעל ראשי. האמנתי וידעתי כל העת כי דין צדק להיעשות"  ▪  סגן הרמטכ"ל לשעבר, ארז וינר: "עברתי עינוי דין בלתי מוצדק"
(בניהו. "עינוי דין" [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כצפוי: נסגר התיק נגד אשכנזי בפרשת הרפז
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
20/01/16 17:10
 
ארי כספי
20/01/16 20:15
2
להבנתי
20/01/16 17:19
3
צורי
20/01/16 17:38
4
חרד
20/01/16 18:07
5
חרד
20/01/16 19:39
6
החלטה מצערת
20/01/16 19:45
7
הגוי..
20/01/16 22:30
8
צורי
21/01/16 08:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת הרפז
העיתונאים דן מרגלית ורונן ברגמן דורשים מבית המשפט לסלק את בקשתו של סא"ל (במיל') בועז הרפז לזמן את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, כעד בתביעה שהוא מנהל נגד השניים.
21/10/2015  |  לי-אור אברבך  |   חדשות
מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס, סבור שיש להוציא את בחירת המבקר מידי הכנסת ולהעביר אותה לידי ועדה מקצועית. הוא דיבר בראיון למוסף של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה לקראת כנס סיכום שנת המשפט שהתקיים השבוע (14.10.15).
16/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בג"ץ דחה (יום ה', 8.10.15) את עתירת התנועה לאיכות השלטון, שביקשה להורות למדינה לסיים את החקירה בפרשת הרפז. בהחלטתו מציין השופט צבי זילברטל את הודעת המדינה, לפיה החלטות בנושא אמורות להתקבל בחודשים הקרובים.
08/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
דן מרגלית כותב בגרסת האינטרנט של ישראל-היום ערב החג: "התוודעתי לשמו של המועמד למפכ"ל ר' כאשר אחד מרבני יהודה ושומרון ‏העביר אליו את המסמך הקרוי על שמו של בועז הרפז. הוא עיין בו כמה דקות, והגיע למסקנה כי תוכנו ‏מזויף וראוי לאשפתות‎‏". ואת זאת מכנה דן מרגלית - "וזו פתיחה טובה, ברגל ימין‎.‎‏"
29/09/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
על-פי הדיווח של בערוץ 10, הפרקליטות תמליץ שלא להגיש כתב אישום נגד עוזריו של הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי - ארז וינר ‏ואבי בניהו. ההסבר על-פי ברוך קרא באותו דיווח הוא - "בין היתר משום שהחקירה בעניינם לא הייתה ‏ממשית". ‏‎
10/09/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il