ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה (יום ג', 26.7.16) דיון מעקב ודיווח בנושא 'טכנולוגיות לתחבורה שיתופית בעידן החברתי'.
יו"ר הוועדה, ח"כ
אורי מקלב: "מאז הדיון הקודם עברנו לא מעט משברים של תחבורה שיתופית, משברים פוליטיים, תקשורתיים ופומביים בנושא. ביקשנו ש
משרד התחבורה יגבש כיוון, הצעתי להתחיל בנושא של מוניות שיתופיות ואנחנו שומעים שיש בזה פריצת דרך". מקלב כיוון לתזכיר חוק ההסדרים אותו מגבש משרד האוצר ולפיו תתאפשר שיתופיות במוניות מיוחדות ("ספיישל").
מקלב: "אי-אפשר להתעלם ואי-אפשר להדחיק את הנושא של תחבורה שיתופית. אם אנחנו בעצמנו לא נעשה הסדרה זה יגיע, לא נוכל לעצור את זה ואז נצטרך להלביש הסדרה על דבר קיים וזה יהיה קשה הרבה יותר".
מה עומד מאחורי התנגדות השר לאובר
בועז ארד, מנהל התנועה הליברלית: "נציגי משרדי הממשלה מגלמים את חסימת יוזמת התחבורה השיתופית. ניסנו לברר מה מאחורי ההצהרה של שר התחבורה שאם המדינה רוצים להכניס את אובר שיכינו 8 מיליארד ש"ח פיצויים. במסגרת חוק
חופש המידע, פנינו למשרד התחבורה ועלה כי אין נתונים על כמה רשיונות נמכרו באיזו שנה. מה שיש זה רק נתונים על חמש השנים האחרונות בהן סך הכל 359 מיליון שקל של מכירת רשיונות בלבד: ב-2010 נמכרו שני רשיונות בלבד, ב-2011 - 21 רשיונות, ב-2012 - 72 רשיונות, ב-2013 473 רשיונות, וב-2015 שיא של 674 רשיונות. המסקנה היא שמשרד התחבורה מנסה ליצור מציאות בשטח שתקשה על ההתקדמות".
ח"כ
יעל כהן-פארן (
המחנה הציוני): "צמצום השימוש ברכב הפרטי צריך להיות המטרה. זה ישפר את איכות החיים והסביבה של כולנו. הניסיון לעצור את זה משול לעובדי בזק שיתנגדו להמצאות הפלאפונים. נהגי המוניות צריכים להצטרף, אם תעמדו רק מנגד, הקיר יפול עליכם".
ח"כ
אמיר אוחנה (ליכוד): "בימים אלה אני מקדם הצעת חוק בנושא, אבל איתי או בלעדי - תחבורה שיתופית מקוונת בישראל תהיה. זה קיים ב-400 ערים בעולם, לא יכול להיות שה'סטארט-אפ ניישן', חזית הטכנולוגיה העולמית, תמשיך להתנהל בתחום הזה כפי שפעלה עם קום המדינה. נהגי המוניות יזכו לפיצוי הגבוה ביותר שקיבלו באיזשהו מקום בעולם, כל הצעה אחרת תהיה נמוכה יותר. השמיים כבר פתוחים - הגיעה העת לכבישים".
מגעים בתוך הממשלה
דרור גנון, נציג משרד התחבורה: "אנחנו נמצאים במגעים בתוך הממשלה על קידום תחבורה שיתופית במוניות. מחיר הנסיעה יהיה פחות מהמחיר הקבוע שיהיה מפורסם, הנוסע יידע כמה זמן תארך הנסיעה, כמה אנשים יסעו איתו, כמה יעלה לו ואיפה יצטרך לחכות. הנסיעה תיסגר ברגע שמגיעים למספר הנוסעים או היעדים. יש עניין של חקיקה, של היערכות. אני מניח שעד סוף השנה נגיע למסקנות".
על הדברים תהה יו"ר הוועדה: "מה קשורה הממשלה? משרד התחבורה צריך לקבל החלטה, קטונתי מלהבין, אולי הקבינט הביטחוני-מדיני יידרש לזה קודם. משרד התחבורה יכול וצריך לקדם הליכי חקיקה. גם המחיר צריך להיות כמעט חצי, ואז גם השימוש יהיה גדול הרבה יותר".
הראל שליסל, נציג משרד האוצר: "היתרונות הם הגברת התחרות, הורדת המחיר, צמצום הגודש בדרכים. יחד עם משרד התחבורה אנחנו שוקלים את הקונספט של מוניות שיתופיות במסגרת התקציב, זה יבוא במסגרת התוכנית הכלכלית".
נהגי המוניות מציגים תוכנית משלהם
יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר-אור, הציג תוכנית מצד נהגי המוניות: "הענף מצא אפשרות חוקית להוזיל בהצעה שיתופית את הנסיעות, כל נוסע שמצטרף יביא להוזלה משמעותית: ב-35% בנוסע שני, ועם נוסע שלישי נוזיל ב-50%. כולם מרוויחים".
"אי-אפשר לקחת 37 אלף בעלי מקצוע ולומר להם, אנחנו שמים במקומכם אנשים בלי שום ניסיון במקצוע. הלכנו להוזלה, אנחנו בפיקוח, לא ניתן לזה לקרות על חשבון 37 אלף משפחות, זה גזל, לא ניתן לזה יד. זה יהיה או אנחנו או הובר", תבע בר-אור.
מנכ"ל חברת אובר (UBER), יוני גרייפמן: "מעבר לסיסמאות, כל מי שפגשנו והסתכל על התמונה הרחבה תומך בשיטה. משרד התחבורה מעולם לא ישב איתנו. מוניות שיתופיות זה נכון וטוב, אך מאוד-מאוד לא מספיק. אין פתרון לבעיה של הזמינות, יש זמנים ומקומות שאין מספיק מוניות. כנוסע אתה לא יכול מיד להוזיל את הנסיעה עם המוניות, לכן המוטיבציה לזנוח את הרכב הפרטי תהיה נמוכה יותר".
מארק און, מנכ"ל גט (GET): "הכל מסתכם בביקוש והיצע. לפני כשנה יצאנו בפיילוט פרטי להוריד את הגודש בכבישים. סבסדנו מחיר הגעה ישירות מהרכבת ואליה, ואנשים שינו את נהלי ההתנהגות שלהם תחבורתית באופן מהותי".
אוהד רון, גוגל ישראל: "אנחנו מתקדמים עם הפרויקט שלנו של הסעות משותפות של אנשים שנוסעים לעבודה, כאשר הנהג לא מרוויח מזה כסף אלא רק מכסה את עלויות הנסיעה. יש לנו חוות דעת משפטיות שלנו לגבי זה. הרבה פעמים אנשים שעובדים קומה מתחת לקומה לא מכירים, והאפליקציה תגשר בניהם".
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו: "עליית הכדאיות בשימוש הרכב הפרטי נובעת מתלוש המשכורת שיש בו החזקת רכב. אם מישהו חשב לוותר על הרכב הפרטי, המשכורת שלו תצנח ב-4,000 שקל, זו המדיניות שקבע הממונה על השכר".
עו"ד מיכל שיק הר טוב, עמותת נגישות ישראל: "האם נלקחה בחשבון הנגישות? יש היום מוניות נגישות, ניתנו להם תמריצים כדי שגם אנשים עם מוגבלות יוכלו להשתמש בכך. השאלה אם יש מחשבה על הנושא הזה?".
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "הסעת המונים זו מטרה וזו דרך. אני מקווה שלמשרד התחבורה אין את הצל של גופים מסוימים שמאיימים על הנושא, הוא צריך לצאת מהקיפאון, אסיפת נוסעים מצד מונית על הדרך אינה תחבורה שיתופית. מדובר גם בצעד חברתי של הוזלת התחבורה, אנחנו חייבים את זה לאזרחי המדינה. נמשיך ונלווה את הנושא הזה ונדאג לקידומו".