ראש ה
ממשלה בנימין נתניהו הנחה (יום א', 6.11.16) להביא לאישור הממשלה בשבועות הקרובים הצעה להחלטה בממשלה, במסגרתה תאושר תוכנית רב-שנתית לפיתוח התחבורה החכמה בישראל, שתחזק את הפעילות הקיימת ותבסס את ישראל כמובילה עולמית בתחום.
הנחיה זו באה במסגרת סקירה שנתית והעמקה לשרים שהובאה הבוקר לממשלה, על התקדמות התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה. הסקירה ניתנה ע"י ראש התוכנית הלאומית אייל רוזנר. במהלך הדיון, ניתן דגש על כך שבעקבות ההתקדמויות הטכנולוגיות המואצות בשנים האחרונות, המיקוד העולמי בתחום התחבורה מתקדם לכיוון התחבורה החכמה - רכבים אוטונומיים, שיתופיים, חשמליים, בעלי תקשורת נתונים ביניהם ובין סביבתם. על כן, הנחה נתניהו את ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ'
אבי שמחון, יחד עם
משרד התחבורה והתוכנית הלאומית לתחליפי דלקים, להביא לממשלה תוכנית מגובשת, עם יעדים מדידים לשנים הקרובות.
מסקירת ראש התוכנית לתחליפי דלקים עולה כי מאז הקמת התוכנית, מספר החברות הפעילות בתחום עלה מ-60 ל-500, וכן ההשקעות בתחום (על פני 5 שנים) הכפילו את יעדי הממשלה והגיעו ל-9,000 מלש"ח. מספר קבוצות המחקר עומד כיום על 220, וקהילת היזמים על כ-2,500 איש.
התוכנית, אשר מטרתה לשמש זרז עולמי לקידום השימוש בדלקים חלופיים, הושקה בשנת 2011, בשותפות של עשרה משרדי ממשלה שונים, ותוקצבה בכמיליארד שקלים וחצי לעשור.
בשנים האחרונות ישראל מיצבה את עצמה כמובילה עולמית בתחום, וחתמה על מספר רב של שיתופי פעולה עם חברות רכב הרואות בישראל מרכז עולמי מתפתח של טכנולוגיות חדשניות לתחומי התחבורה החכמה. לדוגמה, פרויקט המתנול, שנעשה בשת"פ עם חברת פיאט קרייזלר, יצר את הרכב הראשון בעולם שנוסע על כל סוג דלק נוזלי.
בנוסף, התוכנית מעודדת חוקרים בעלי שם עולמי, באמצעות הענקת פרס ראש הממשלה לחדשנות בשימוש בתחליפי נפט על סך מיליון דולר, המוענק מדי שנה. לפני מספר ימים, התקיים הכנס השנתי הבינלאומי לתחליפי דלקים בת"א זו השנה הרביעית ברציפות. הפרס הוענק השנה לשני מדענים, פרופ' מרקורי קַנַצִ'ידִיס מאוניברסיטת נורת'ווסטרן מארה"ב ופרופ' גרגורי סְטֵפַנוֹפּוֹלוֹס מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) שבארה"ב.
בכנס השנה השתתפו למעלה מ-2,000 אורחים, 300 אורחים מחו"ל המגיעים מכ-30 מדינות, וכן 40 חברות רב-לאומיות.
נתניהו אמר בישיבה: "אנחנו שוקדים במשך חמש השנים האחרונות למצוא חלופות לשימוש בדלקים בתחבורה. השימוש בדלק, בנפט, רוב רובו הולך לשימוש בתחבורה. אנחנו מנסים לקדם את ההשתחררות העולמית מהתלות הזאת, וישראל הופכת להיות מובילה עולמית במציאת חלופות לאנרגיה שמבוססת על נפט. אנחנו עושים את זה על-מנת ליצור עולם נקי יותר, בריא יותר וטוב יותר.
אנחנו רואים את הדבר הזה כמרכזי וחשוב, ויש לציין בסיפוק שגם שקמו בישראל הרבה מאוד סטארט-אפים שמפתחים אנרגיה חלופית ושיטות מהפכניות לתחבורה יעילה יותר, בטוחה יותר וגם נקייה יותר".
ראש הממשלה הודה לרוזנר שמסיים את תפקידו בשבועות הקרובים לאחר ארבע שנים וחצי ואמר: "אני מבקש להודות לך אייל על שירות המילואים לאומה, הצבנו יעד גדול מאוד לישראל, ויעד ענק בראייה בינלאומית".
ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון: "יש לישראל הזדמנות נדירה להוביל את עולם התחבורה החכמה בזכות הידע הייחודי שלנו בתחומי 'ביג דאטה', סייבר, עיבוד תמונה ועוד. אם ממשלת ישראל תפעל עכשיו מהר ונכון, נוכל לסייע ליצירת עוד הרבה חברות ישראליות מובילות בקנה מידה עולמי כמו מוביל-איי, ווייז וגט, ולתרום בצורה ניכרת לצמיחה הכלכלית שלנו.
רוזנר: "תעשיית התחבורה העולמית חווה מהפכה בשנים האחרונות - מהפכת התחבורה החכמה שמשמעותה תחבורה מחוברת, שיתופית וחשמלית. השינוי מתאפשר בגלל תהליכים עולמיים בתחום המחשוב, ניתוח והעברת מידע ועולם התקשורת האישית - הפלאפונים. התחבורה החכמה מאפשרת לנו להתאים בין ביקוש והיצע, לייצר תחבורה דינמית יותר - על-פי דרישה, אשר תתרום להסטה בין אמצעי ניידות בזבזניים (בשטח, בדלק, בזמן ובכסף), לאמצעי נידות יעילים, בטוחים, נקיים וזולים יותר. תחבורה חכמה תתרום להפחתת הגודש בדרכים, צמצום מספר תאונות הדרכים, הפחתת יוקר המחיה והפחתת זיהום אוויר מתחבורה.
מדינת ישראל מהווה כבר היום מרכז ידע ותעשיה בתחום התחבורה החכמה. עם למעלה מ-500 סטארטפים וחברות בתחום, והשקעות של למעלה מ-2 מיליארד דולר בשנים האחרונות, תחום זה מהווה מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי, עת יצרני הרכב מסתכלים אל ישראל למצוא פתרונות ורעיונות לעתיד התעשיה".
לפני כן, הממשלה דנה בפיתוח הקשרים הכלכליים עם סין.
אלי גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, סקר בפני הממשלה את תוצאות הביקור בישראל של משלחת בכירה של משרד העל - הכלכלי הסיני ה-NDRC (National Development and Reform Commissionׂ) איתה נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר.
המשלחת הסינית כללה למעלה מ-200 אנשי ממשל ועסקים בכירים בראשותו של סגן יושב-ראש המועצה הלאומית לפיתוח ולרפורמות של סין.
במסגרת הביקור נחתם מזכר הבנות בין ישראל לבין סין שמקדם את הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות ונחתמו 15 הסכמים על פרויקטים משותפים בין חברות סיניות וישראליות.
גרונר ציין כי הסינים מגלים עניין רב בשיתוף פעולה בתחום הכלכלי והם מעוניינים להשקיע בישראל ולרכוש ידע ישראלי בתחומים שונים.
כן ציין מנכ"ל משרד ראש הממשלה כי חל גידול בהיקף ההשקעות הסיניות בישראל ובהיקף התיירות הנכנסת מסין וזאת בין השאר גם כתוצאה מהפעלת קו תעופה ישיר מבייג'ין לישראל על-ידי חברה סינית.