|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

מון שרי

התנהלותה של שרי אריסון לאורך השנים וההתבטאויות התמוהות שלה בסוף השבוע מלמדות, שבנק ישראל חייב לבדוק בצורה שוטפת את בעלי השליטה בבנקים
21/06/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   פרשת חזקיהו-דנקנר   |   תגובות
טעונת בדיקה. שרי אריסון [צילום: פלאש 90]

"ירשתי אימפריה" היא אומרת - אך את האימפריה האמיתית של תד אריסון ירש בנו מיקי. קרניבל קרוז, בה שולט מיקי, שווה 27 מיליארד דולר. שרי עצמה אמרה יותר מפעם אחת, שאביה לא חשב שהיא מתאימה לעסקים - לדבריה בשל מינה, אבל אולי מותר להניח שתד הכיר את בתו יותר טוב מכל אדם אחר

נכון שבנק ישראל בודק בצורה שוטפת מה קורה בבנקים, אבל ככל הידוע - הוא מעולם לא ביצע בדיקה חוזרת לבעלי שליטה. אפילו אם אין שום סימנים המעידים שמשהו לא תקין, האם לא ראוי שבעל שליטה בבנק יעבור בדיקה לפחות כמו מכונית?

מסתבר, שמה שראינו עד עכשיו היו רק התסמינים. פיטוריהם של שלמה נחמה ואמיר ברנע, המינוי ההזוי של איריס דרור לדירקטורית, פרשת דני דנקנר, הפסדי הענק במכשירים פיננסיים, העסקות התמוהות לרכישת בנקים איזוטריים - כל אלו אינם הבעיה האמיתית של בנק הפועלים. לבעיה האמיתית קוראים שרי אריסון.

זה לא שעד היום אריסון התנהלה בצורה העולה בקנה אחד עם הציפיות מבעלת השליטה בבנק השני בגודלו בישראל (אגב: כאשר היא נכנסה לתמונה, בנק הפועלים היה הגדול בישראל). כבר חייה האישיים העידו על כך שהיא לכל הפחות שולפת מן השרוול. את שירותה הצבאי לא סיימה, היא נישאה לקצין אמריקני-קובני באחת הספינות של אביה ואחרי שש שנים ושלושה ילדים התגרשה, נישאה למיקי דורסמן והתגרשה אחרי תשע שנים וילד אחד, נישאה לעופר גלזר והתגרשה אחרי שש שנים (לא לפני שניצבה לצידו כאשר הורשע בעבירות מין; למרות פסיקת שני בתי משפט, היא עדיין משוכנעת שזוהי עלילה מרושעת של התקשורת).

היה כמובן הקטע הרוחני. אי-אפשר לשכוח את מוטו "מהות החיים" שלה: "לפני כמה שנים ירשתי אימפריה והבנתי שזה לא סתם, שיש לי שליחות, הכוח והכסף זה לא מה שמניע אותי. כשהסתכלתי פנימה לתוך עצמי, כדי להבין בעצם מה השליחות שלי, הבנתי שמה שחשוב לי בעולם זה להגיע לשלום. אבל כדי להגיע לשלום, כל אחד צריך להגיע לשלום עם עצמו קודם כל. אם אני אגיע לשלום עם עצמי ואתה תגיע לשלום עם עצמך, אז המעגלים יגדלו ויגדלו, אז בסופו של דבר יהיה שלום בין כולנו".

אם כבר מדברים על זה, אז משפט אחד במוטו הזה אינו הכי מדויק. "ירשתי אימפריה" היא אומרת - אך את האימפריה האמיתית של תד אריסון ירש בנו מיקי. קרניבל קרוז, בה שולט מיקי, שווה 27 מיליארד דולר. שרי עצמה אמרה יותר מפעם אחת, שאביה לא חשב שהיא מתאימה לעסקים - לדבריה בשל מינה, אבל אולי מותר להניח שתד הכיר את בתו יותר טוב מכל אדם אחר. בסופו של דבר הוא הוריש לה את עסקיו בישראל ובמרכזם בנק הפועלים, ששוויים בערך עשירית מזה של קרניבל.

כאמור, כל זה כבר היה ידוע. אבל מה שאמרה אריסון בסוף השבוע, כבר אינו עניין לגיחוך או לבדיחות על חשבונה. "אני מקבלת מסרים ישר מלמעלה. קיבלתי לפני שנתיים מסר שיהיה משבר כלכלי, שהרבה אנשים ישתגעו ושיהיו הרבה מחלות ואפילו תאונות של מטוסים - אבל גם קיבלתי מסר שאנחנו לקראת הגאולה", אמרה לערוץ 2.

וזה לא הכל. "יש לי חזון מאוד גדול של הבטחת הקיום האנושי ואני חושבת שאני יכולה להביא ערך מוסף לעולם. כבר הרבה שנים אני רואה דברים לפני שהם קורים, והתשובה שקיבלתי ממי שמעביר לי מסרים זה ללכת עם האמת. זה עובד אצלי בתמונה או במילים - לא דרך אנשים".

גם ל-"7 ימים" התראיינה אריסון, ומה שאמרה שם מוכיח שדבריה לערוץ 2 לא היו פליטת פה. "כילדה בת 5-4 הייתי הולכת לישון והייתי רואה תזוזות בחדר, ראיתי דברים... גם כבוגרת כשהייתי חווה שמשהו יכול לקרות - זה יכול להיות פיגוע, זה יכול להיות אסון טבע או התנגשות של מטוס - ויש אנשים מסביבי, אלה אנשים לא רוחניים שלא מאמינים לי. אני אומרת להם: משהו לא טוב הולך לקרות - והם מסתכלים עלי כאילו אני פסיכית".

מה המרחק בין "קבלת מסר מלמעלה" לבין "אני שומע קולות שאומרים לי לעשות"? האם אנו צריכים לחשוב שבעלת השליטה בבנק הפועלים, שבידיו פקדונות של הציבור ב-230 מיליארד שקל ומעניק לציבור אשראי ב-220 מיליארד שקל, מקבלת החלטות על סמך "מסרים מלמעלה"? האם מסרים אלו אמורים להסביר לנו את ההתנהלות התזזיתית וחסרת האחריות של הבנק, הדירקטוריון שלו והנהלתו בשנים האחרונות?

אם יש לנו מכונית, אנו מחויבים לבדוק אותה פעם בשנה. אבל מי שמקבל היתר שליטה בבנק - יכול להחזיק בו עשרות שנים בלא כל בדיקה נוספת. הוא יכול להתחרפן, לחלות באלצהיימר או לאבד את הקשר עם המציאות - וההיתר שריר וקיים.

נכון שבנק ישראל בודק בצורה שוטפת מה קורה בבנקים, אבל ככל הידוע - הוא מעולם לא ביצע בדיקה חוזרת לבעלי שליטה. אפילו אם אין שום סימנים המעידים שמשהו לא תקין, האם לא ראוי שבעל שליטה בבנק יעבור בדיקה לפחות כמו מכונית? ואגב: לא רק בבנקים. בדיקה כזו היא מחויבת המציאות גם בחברות ביטוח, שהפכו בשנים האחרונות לענקים פיננסיים המשפיעים על כל אחד מאיתנו.

בדיקה כזו חייבת לעסוק גם באישיותו של בעל השליטה, ולא רק בהתנהלותו העסקית. בשוק ההון מסתובבת שנים שמועה על כך שבנק ישראל מנע מאיש עסקים מסוים לרכוש בנק, בשל חיבתו להימורים. גם אם השמועה הנקודתית אינה נכונה, היא מלמדת שהבנק המרכזי בוחן - ובצדק - גם היבטים אישיים העשויים להשפיע על התנהלותו של בעל השליטה.

מידע פנים

אם אריסון ניחנה בכזו יכולת לחזות את העתיד, כיצד לא הצילה את בנק הפועלים לפחות מכמה מהבורות אליהם נפל בשנים האחרונות? היא דווקא טוענת, שלפחות במקרה אחד חזתה את הנולד: "לפני כמה חודשים למשל, קיבלתי מסר שהולך לקרות משהו עם המחשבים, שהם הולכים לקרוס. המזל שלי בשנתיים האחרונות שאני חופשיה עם המנהלים שלי. הם יודעים שאם יש לי מסר, אז זה קורה. אז באתי לדני [דנקנר] ואמרתי לו: תשמע, אני מרגישה לא נוח, כי הולכים לקרוס המחשבים בבנק הפועלים, תעשה בדיקה. ושבועיים אחרי כן קרסו המחשבים".

אז ככה. אם דנקנר האמין לה, מדוע לא ננקטו הפעולות הדרושות? אם האמין ולא עשה דבר - זו כבר סיבה לפטר אותו. ואם לא האמין אלא רק התייחס בחיוך סלחני לדבריה של אריסון - ברור שהיא לא יודעת כיצד לשפוט את האנשים העובדים עימה.

ומה שיותר מטריד: מדוע אריסון חזתה רק את קריסת המחשבים - אירוע לא נעים אך ללא כל תוצאות ארוכות טווח - ולא חזתה את ההפסד של 1.3 מיליארד דולר שייגרם לבנק מהשקעותיו המסוכנות בארה"ב? ומדוע לא חזתה שתפסיד בקרב נגד בנק ישראל על כהונתו של דנקנר? האם היא חששה שזה יהיה שימוש במידע פנים?

אבל מעבר לצחוק, יש כאן נקודה רצינית ביותר. אריסון משוכנעת, כאמור, שהיא מקבלת מסרים מדויקים. שכנוע כזה פועל לשני הכיוונים, לאמר: אם לא קיבלתי מסר - סימן שהכל בסדר, ולכן אני יכולה לסכן את כספם של המפקידים, להמר על המוניטין של הבנק, למנות דירקטורים בלתי ראויים ולהיכנס למלחמה חזיתית נגד הרגולטור.

האם מישהו עדיין חושב שבנק ישראל לא צריך לבחון היטב את היתר השליטה של אריסון?

תאריך:  21/06/2009   |   עודכן:  21/06/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מון שרי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ש.ר
21/06/09 13:45
2
יוסי קרמר.
21/06/09 16:47
3
הצופה
21/06/09 20:12
פורום: פרשת חזקיהו-דנקנר כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הטכנולוגיה אומנם משתכללת חדשות לבקרים, אך ככל שהיא שועטת קדימה היא גם מותירה הרחק מאחוריה דור של "מפגרים" - כאלה שאינם מסוגלים להתמודד עימה: בני גיל הזהב.
21/06/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הרמן שוורץ (Schwartz) הוא פרופסור למשפטים ב-American University בוושינגטון. הוא בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת הרוורד, בה גם הגיש בשנת 1956 את עבודת הדוקטור שלו. פרסם מאמרים וספרים רבים; האחרון שבהם — RIGHT-WING JUSTICE: THE CONSERVATIVE CAMPAIGN TO TAKE OVER THE COURTS — יצא לאור בשנת 2004. במקביל לעבודתו האקדמית הוא פעיל שנים רבות גם במאבקים לקידום זכויות האדם והאזרח בארצות-הברית וברחבי העולם, ובראשם המאבק להגנה על זכויות אסירים. בין השאר ייסד שוורץ את פרויקט האסירים של האגודה האמריקנית לחירויות האזרח (ACLU Prison Project). הוא עסק רבות גם בפעולה למען אנשים החיים בעוני ובהגנת הפרטיות. בשנות ה-60 וה-70 היה מעורב במאבקי הליטיגציה כנגד ההפרדה הגזעית בבתי הספר האמריקניים. לאחר נפילת הקומוניזם שימש שוורץ כיועץ לרפורמות חוקתיות ודמוקרטיות במדינות רבות במזרח אירופה, ובשנים האחרונות סייע גם לקידום רפורמות חוקתיות בעירק ובאפגניסטאן.
21/06/2009  |  ד"ר נטע זיו  |   מאמרים
תביעה שהגישו חברות כריית פחם וגז טבעי בארה"ב נגד עיירה במדינת פנסילווניה, בעקבות ניסיונותיה לאסור קידוחים בסביבתה מחשש לפגיעה בבריאות הציבור וזיהום מקורות מים, עשויה להגיע לבית המשפט העליון בארה"ב ולהעמיד במבחן פסק דין מלפני יותר מ-120 שנה, אשר החיל על תאגידים את סעיף ה"ההגנה השווה" שמקנה התיקון ה-14 לחוקה האמריקנית לכל אדם.
20/06/2009  |  נמרוד הלפרין  |   מאמרים
בטרם ייבחנו התועלות שבתהליך בקורת מבנים, צריך לבדוק מהיכן נובע הצורך בהסברה מסוג זה. מול הדייר הרוכש דירת מגורים, ניצבים תחילה אנשי המכירות המשכנעים אותו במתק-שפתיים, להיכנס לעסקה הגדולה בחייו תוך מתן אמון עיוור בחברה הקבלנית הגדולה, האמינה, המקצועית, שהשקיעה מהונה בעסקי דלא ניידי כדי ליישב את הארץ ולבנותה, והוא - האזרח, הקונה, הדייר - בסך הכול צריך ללכת בתלם בשקט, לשחות עם הזרם בלי לעשות גלים, לחתום ללא הינד עפעף מתוך אמון מלא בעורכי הדין של החברה הקבלנית, בבקשה, בלי תהיות ובלי התחכמויות על חוזה המכר, כאן, כאן, וגם כאן וכאן... וזהו.
20/06/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לא מזמן, לפני מערכת בחירות אחת, שני נאומים מדיניים בפריים-טיים טלוויזיוני ושלושה חודשים, שטף אותנו גל פוסט-פיננסי - שילוב ייחודי של פוסט-מודרניזם ושל פיננסים. רוב נביאי הדור לא הביאו עמם ניסיון מרחוב אחד-העם או השכלה פיננסית כלשהי, אך די היה בלהט ובשכנוע העצמי שלהם כדי לסחוף אחריהם המונים. תוך שימוש בכמה מילות קישור ובמאגר מונחים ושמות די מצומצם - "פנסיה", "הימור", "קזינו", "קופת גמל", "בכר", "רפורמה", וכמובן "ביבי" - הם הצליחו לשכנע רבים, ש"הקפיטליזם החזירי" שיובא מארה"ב על-ידי קבוצת נוכלים אינטרסנטיים או-טו-טו מכלה את עתידם הכלכלי.
20/06/2009  |  עידו שטרנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il