|   15:07:40
דלג
  עוזי בנזימן  
עורך העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הדרישה לסמל

ידיעות אחרונות בפולו-אפ ליוטיוב אולמרט סופג ביקורת, אבל מקבל גם ידיעה חיובית אחת ורק הארץ מבליט את המצב החמור שנחשף בבתי הכלא
21/06/2009  |   עוזי בנזימן   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
תוקף את אולמרט. שליט [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  פיל לבן, חור שחור
  נא לכוון שעונים
  הכחשה עמוקה
  בשם ההגנה: העיתונות
  בחור טוב

חנה סנש באירן

כל הכותרות הראשיות הבוקר מוקדשות למתחולל באירן, לאחר שאתמול הפגינו המונים ברחובות על אף האיסור המפורש והאזהרות החמורות שנפוצו מצד השלטון. אך לא כל כותרות העיתונים עוסקות באותו הפן בהתקוממות האירנית.

בעוד הדיווחים במעריב, הארץ, ו"ישראל היום" מבקשים, ראשית לכל, לתת לקוראים תמונה מקיפה ככל האפשר על המתרחש ברחובות טהרן ובין גורמי השלטון במדינה, אל ראש הסיקור בידיעות אחרונות מגיע דיווח על סרטון שהועלה אתמול לאתר יוטיוב, ובו נראית מפגינה אירנית אחת הגוססת ומתה לאחר שנורתה בחזה.

"הסרטון שזיעזע את העולם: מפגינה נרצחה בטהרן", קוראת כותרת הגג בעמוד השער, ואילו כותרת המשנה מסכמת את הנראה בסרטון: "הירייה בלב. המבט האחרון אל המצלמה. הדם שמכסה את הפנים. מותה של מפגינה אלמונית הוא הסמל החדש של המרד באירן". בין שתי הכותרות הללו, מתחת לתצלום מטושטש של המפגינה שוכבת על גבה, מוכרזת האשה כ"פני המהפכה".

מרבית הכפולה הפותחת של העיתון מוקדשת אף היא לסרטון, כששלושה תצלומים גדולים הלקוחים ממנו מופיעים לרוחב העמודים, תוך מתן קרדיט לאתר יוטיוב. סמדר פרי מספקת את מעט הפרטים הידועים על הסרטון (הועלה לרשת על-ידי אדם הטוען כי הוא רופא שהתהלך בשדרות העיר), ולצד הדיווח החדשותי, שאינו יבש כלל וכלל, מופיע טור פרשנות מאת אורי משגב, הפונה באופן מכוון אף יותר לרגשות הקוראים במטרה לקבע את דמותה של המפגינה כדמות היסטורית.

"עיניה מתגלגלות, שולחות מבט אחרון של תדהמה ואז צונחות, בעוד הדם זורם מכל עבר ומכסה את פניה. ייתכן שהפנים הללו ייכנסו להיסטוריה כפני המהפכה", כותב משגב ובהמשך משווה את ההרוגה לסטודנט הסיני שהתייצב מול טנקים בכיכר טיינאנמן, ומזכיר על הדרך גם את חנה סנש.

בעיתונים האחרים קשה למצוא אפילו אזכור קצר לסרטון שתופס את הכותרת הראשית בידיעות אחרונות. במעריב כותב בן כספית על "מהפך אסטרטגי משמעותי היסטורי" (חוסר סימני הפיסוק במקור) שעובר בימים אלה על אזרחי אירן, ותומס ארדברינק מה"וושינגטון פוסט" ממשיך לדווח לקוראי מעריב היישר מבירת המדינה. ב"ישראל היום" ממשיכים לעשות שימוש בדיווחיה של כתבת רויטרס באירן, פריזה חאפזי, ואילו קוראי הארץ לומדים על הנעשה שם מדיווחיו של יוסי מלמן, היושב בישראל.

אפשר לראות בהחלטה של ידיעות אחרונות לספר לקוראיו ראשית כל על הסרטון המתעד מות מפגינה, ורק אחר כך על אירועים אחרים המתרחשים באירן, החלטה פנים-תקשורתית. במילים אחרות, בעוד העיתונים האחרים מדווחים על התרחשויות, בידיעות אחרונות מדווחים ראשית כל על האופן בו מופץ מידע על התרחשויות אלה בעולם המערבי (שלא באמצעות העיתונות אלא באמצעות רשת האינטרנט).

המניע להחלטה העריכתית אינו אקדמי אלא מידת העניין שיכול להתעורר בציבור הקוראים. אם יש דרישה לסמל, אמצעי התקשורת ינסו לספקו. ידיעות אחרונות פשוט מוביל מבחינה זו על מתחריו, והבוקר שוב מדגים מדוע הוא בצדק העיתון הפופולרי במדינה.

אגב, כשאין דרישה לסמל, זה יתקשה להיווצר מעצמו. בשולי ידיעה במדור החוץ של הארץ מצוין כי "בסוף השבוע לקחה ארה"ב על עצמה אחריות להרג של עשרות כפריים אפגנים בירי ממזל"טים במחוז פארה בחודש מאי". האם מישהו מבין קוראי הידיעה זוכר שהייתה בכלל תקיפה כזו? האם מי מהם יודע על מה ולמה האמריקנים התקיפו והרגו את עשרות האזרחים האפגנים? ואם היה מועלה לאתר יוטיוב סרטון בו מתועדת ההפצצה מנקודת המבט של הכפריים, האם היה מוצא את דרכו לכותרת הראשית של ידיעות אחרונות?

ענייני תקשורת

כל העיתונים מדווחים על בריחתו של דייוויד רוד, עיתונאי ה"ניו-יורק טיימס", משבי הטאליבן, שבעה חודשים לאחר שנשבה. פרט מעניין בסיפור הוא שעד אתמול, לא דווח כלל על חטיפתו של רוד, וזאת למרות שמידע על כך היה ידוע לא רק ל"ניו-יורק טיימס", אלא גם לכלי תקשורת אחרים. יש לציין כי לא דווח על החטיפה גם לאחר שרוד זכה השנה בפרס פוליצר, בעודו נתון בשבי. ה"ניו-יורק טיימס", כך מדווח, ביקש שלא לדווח על המעשה מחשש לחיי כתבו, וכלי תקשורת אחרים ניאותו להיענות לבקשה.

לי-אור אברבך מדווח במעריב כי במסגרת הדיונים על השלמת הרפורמה ברשות השידור נשקלת האפשרות להעלות מחדש את אגרת הטלוויזיה.

במדור חדשות החוץ של "ישראל היום" מדווח [דן לביא וסוכנויות הידיעות] על תגובת עיתוני בריטניה להתפתחות האחרונה בפרשת החזרי ההוצאות הפיקטיביות של חברי הפרלמנט. קבלות שונות של חברי פרלמנט הועלו לאתר האינטרנט הרשמי של הפרלמנט, אך תוך צנזורה של חלקים גדולים מהן. העיתונות הגיבה בזעם, ושערי כמה עיתונים כוסו בריבועים השחורים שהסתירו מהציבור חלק מהמידע המופיע בקבלות. בעיתון "הטיימס", למשל, מתחת לכותרת הראשית "חופש המידע" הופיעו שני ריבועים שחורים וגדולים.

ביקורות הטלוויזיה בהארץ ו"ישראל היום" מתייחסות הבוקר בדאגה לוידוי של בעלת השליטה בבנק הפועלים בנוגע למסרים שהיא מקבלת "מלמעלה" על משברים כלכליים ומטוסים מתפרקים, כמו-גם לגאולה המתקרבת. הוידוי הובא אתמול במסגרת מהדורת חדשות השבת של ערוץ 2, בראיון ידידותי במיוחד שערך עם שרי אריסון עמנואל רוזן. בעיתון ידיעות אחרונות לא מתפרסמת היום ביקורת טלוויזיה, כך שאין התייחסות לא למרואיינת ולא למרואיין. במעריב דווקא מתפרסם טור ביקורת טלוויזיה [אסף שניידר] אך אין בו זכר לבעלת השליטה בבנק, המחזיק במניות העיתון, ולוידוי האחרון שלה. ידיעה לקונית על דבריה מופיעה בעמוד האחורי של העיתון [כתב מעריב], ובה כלולה ביקורתה על "דה מרקר".

עוד בנושא:



רחוק מהעין

הדוח השנתי של הסנגוריה הציבורית מתפרסם הבוקר, וכולל גילויים חמורים על תנאי הכליאה בישראל. רק עיתון הארץ מצא מקום בשערו כדי ליידע את קוראיו על ממצאי הדוח [תומר זרחין]. קל לתרץ זאת בכך שרק לעיתון זה שער גדול ממדים, המסוגל להכיל יותר מכותרת אחת או שתיים, אבל אין בכך הסבר מספק. גם אם בוחנים את מידת הסיקור בעמודים הפנימיים, מתגלה כי הארץ מדווח על הממצאים המדאיגים (אלימות, צפיפות, עכברים ומקקים) בהרחבה ובבולטות, בעוד שבעיתונים האחרים הסיקור מצומצם.

ב"ישראל היום", למשל, הדיווח קצר ומופיע בתחתית עמוד 17. כך גם במעריב. בידיעות אחרונות, עיתון בו קונטרס החדשות כולל הבוקר 24 עמודים, יותר מכל עיתון אחר, מוקדשת הכפולה המרכזית לבילויים הצפויים לתלמידי התיכון בחופש הגדול. דיווח מצומצם ביותר על דוח הסנגוריה הציבורית מופיע רק אחר-כך, בתחתית עמוד 16. זהו סדר עדיפויות המשמר את הקיים, לא פועל לשינוי הפגמים שמתגלים בו..

שומרים נאמנות

הביקורת החריפה שמתח אתמול נועם שליט, אביו של החייל השבוי גלעד שליט, על ראש ממשלת ישראל לשעבר, אהוד אולמרט, מגיעה הבוקר לשערי הארץ ו"ישראל היום". במעריב ובידיעות אחרונות ילמד עליה רק מי שידפדף בעמודים הפנימיים.

באופן רשמי, אולמרט לא מגיב לטענה של שליט כי נזף במשפחה, השפיל אותה, ולא עשה כל שביכולתו להחזרת החייל השבוי. מלשכתו נמסר רק כי "מר אולמרט לא יגיב פומבית על טענות כאלה או אחרות של משפחת שליט - מוטעות, פוגעות או בלתי מדויקות ככל שיהיו", אי-תגובה שבכל זאת מצליחה להכיל די הרבה תוכן.

באופן בלתי רשמי, אפשר לראות בידיעות אחרונות עוד סוג של תגובה להתקפה. ביום קשה לאולמרט מבחינה תקשורתית, הקשה ביותר מזה תקופה ארוכה, מודפסת בשער האחורי של העיתון ידיעת תצלום מאת איתמר אייכנר תחת הכותרת "חוזר הביתה".

בידיעה מדווח כי אולמרט צפוי לשוב היום מניו-יורק לישראל, לאחר שסיים את תקופת ההתאוששות מניתוח להסרת בלוטת הערמונית שעבר. הטקסט של אייכנר מלווה בתצלום מטושטש של ראש הממשלה לשעבר מנופף בידו האחת ליד דוכן רחוב בניו-יורק, ומחזיק בידו האחרת גיליון עיתון. מחמת האיכות הגרועה של התצלום (אין כל קרדיט לצלם), לא ניתן לראות איזה עיתון מחזיר אולמרט בידו, אך לפי הדיווח של אייכנר, מדובר בגיליון ידיעות אחרונות. הברית בין אולמרט לעיתון מזמן לא הייתה כל-כך גלויה.

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  21/06/2009   |   עודכן:  21/06/2009
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רחמנות היא תחושה שמרככת אותנו, ולעיתים דוחפת אותנו לעזור למי שהתחושה הזאת מכוילת כלפיו. מדובר בתחושה חשובה. היא עוזרת לנו לשמור על צלם אנוש. אצל רבים מאיתנו הזמן שוחק את הרחמנות, ומהסיבה הזאת, חשוב ללמוד לתחזק אותה. אדם שמתקשה לרחם על מי שראוי לרחמים, נחשב לאטום.
21/06/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
כתבה זו מוקדשת לכם, מנהלים חרוצים, ואכפתיים, שעובדים עם הנשמה, משקיעים מרץ רב בעבודה, ודורשים מעצמכם ומעובדיכם את המיטב, לקידום השליחות הארגונית.
"צעד בכיוון הנכון" - הגיב האיחוד האירופי על נאום נתניהו, וזו אינה סתם מליצה. כי אחרי הצעד הראשון מצפים לצעדים נוספים, עד שלא יהיה עוד לאן לצעוד. מול הציניות הזאת בולטת הנאיביות שלנו. ביסוד נאומו של נתניהו מונחת ההנחה הפשטנית, שמישהו שם בחוץ יידע להעריך, כמה קשה היה לו לבגוד בעקרונות התנועה שלו ובהבטחותיו לבוחריו ויתגמל אותו בתמורה, למשל על-ידי התרת בנייה ביישובים. כמה הוא טועה! שכן, אם "הכיוון הוא נכון", איזה פרס מגיע לו בתמורה? להפך, כל בית נוסף במזרח ירושלים ובהתנחלויות הוא עוד מכשול אחד שיש לסלק מן הכיוון הנכון...
21/06/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
אין לחשוד באהוד אולמרט, שהוא רצה פחות מכל אחד מאתנו בשובו של גלעד שליט הביתה במהרה.
21/06/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
מסתבר, שמה שראינו עד עכשיו היו רק התסמינים. פיטוריהם של שלמה נחמה ואמיר ברנע, המינוי ההזוי של איריס דרור לדירקטורית, פרשת דני דנקנר, הפסדי הענק במכשירים פיננסיים, העסקות התמוהות לרכישת בנקים איזוטריים - כל אלו אינם הבעיה האמיתית של בנק הפועלים. לבעיה האמיתית קוראים שרי אריסון.
21/06/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
פיל לבן, חור שחור  /  אורן פרסיקו
נא לכוון שעונים  /  אורן פרסיקו
הכחשה עמוקה  /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il