|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
נתניהו, גנץ ויעלון בזמן "צוק איתן" [צילום: אריאל חרמוני]
מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על מבצע צוק איתן

נתניהו לא הציג כראוי את איום המנהרות;
לקבינט לא נמסר מידע חיוני על הרצועה

"איום המנהרות לא הוצג לקבינט במפורט אלא באמירות כלליות ומעטות בלבד, שלא היה בהן כדי להביא את חומרת האיום והיקפו למודעות שאר שרי הקבינט" ההיערכות לאיום לא הייתה מתוכננת ומסודרת, ורק פעולות מאולתרות בשטח אפשרו להתמודד עם המנהרות בזמן המבצע הקבינט לא קיים במשך שנה דיון אסטרטגי על הרצועה נתניהו, יעלון, גנץ וראשי המודיעין לא מסרו מידע משמעותי והכרחי לפני "צוק איתן"
28/02/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות

המבקר: הפוליטיקאים משמיצים
המבקר יוסף שפירא טוען, כי לקראת פרסום הדוח הוא הפך לקורבן של מתקפות של השמצות מצד גורמים בדרג הפוליטי. לדבריו, הפוליטיקאים יודעים שהביקורת נעשתה בצורה מקצועית וללא משוא פנים, ומוטב שיתמקדו בתיקון הליקויים.

שפירא יוצא ספציפית נגד דבריו של בנימין נתניהו, מהם עלה כאילו הביקורת לא נתנה גיבוי לחיילי צה"ל, ומציין שההפך הוא הנכון והחיילים זכו לשבחים רבים כבר בהקדמה לדוח.

איום המנהרות מרצועת עזה היה מוכר לדרג המדיני והביטחוני, שאף הגדירו אותו כאיום אסטרטגי - אך הפעולות להתמודד לא היו מתוכננות ומסודרות, ולא עלו בקנה אחד עם האיום. כך קובע (יום ג', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, באחד משני הפרקים המרכזיים בדוח שלו על מבצע צוק איתן. הפרק האחר עוסק בתפקודו של הקבינט לפני המבצע ובמהלכו, וגם בו התגלו ליקויים קשים.

שפירא קובע, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון דאז, משה יעלון, לא הציגו לקבינט מידע מלא על איום המנהרות, אלא עשו זאת בצורה לקונית וספוראדית, שלא עלתה בקנה אחד עם כך ששניהם קבעו שמדובר ב"איום אסטרטגי". הוא מאשר, כי היה זה השר נפתלי בנט שדרש שוב ושוב לקבל מידע על האיום ועל ההתמודדות מולו, דרישות שהביאו לבסוף את נתניהו להורות ליעלון להציג תוכנית מסודרת אל מול המנהרות - רק ערב מבצע צוק איתן.

שפירא קובע: "איום המנהרות לא הוצג לקבינט במפורט אלא באמירות כלליות ומעטות בלבד, שלא היה בהן כדי להביא את חומרת האיום והיקפו למודעות שאר שרי הקבינט. רק בשילוב הדברים שנמסרו בדיון הקבינט ב-30.6.14 ובדיון הקבינט בתחילת יולי 2014 ניתן היה להבין את מהותו של האיום. כאשר נזכר איום המנהרות בדיוני הקבינט, שרי הקבינט לא הביעו התעניינות, לא ביקשו הרחבה בנוגע אליו ולא ביקשו שצה"ל יציג להם את היערכותו לטיפול באיום". עוד מצא שפירא, כי נתניהו, יעלון והרמטכ"ל דאז, בני גנץ, לא וידאו שקיימות בצה"ל תוכניות מבצעיות ללחימה במרחב רווי מנהרות ולהתמודדות עימן בלחימה.

שפירא מזכיר, כי כבר בשנת 2007 קבע קודמו, מיכה לינדנשטראוס, כי הטיפול במנהרות בשנים 2004-2001 היווה "כישלון מתמשך". בביקורת הנוכחית נמצא, כי אף שעוצמת האיום גברה בשנים שעברו מאז פרסום הדוח, ובשנת 2013 קבעו נתניהו וגנץ שמדובר באיום אסטרטגי - נמצאו ליקויים בכל מרכיבי ההתמודדות של צה"ל ומערכת הביטחון עם האיום. לא נעשה מאמץ מספק לגבי איום זה, וגם כאשר נעשה מאמץ - הוא היה מאוחר ולא נתן מענה, שייתכן שניתן היה להשיגו לפני מבצע צוק איתן אילו התקיימו מאמצים מוקדמים יותר.

ליקויים במודיעין, בתוכניות ובטכנולוגיה

בשנים שקדמו למבצע צוק איתן הושקעו אומנם מאמצי איסוף מודיעיניים רבים בהתמודדות עם איום המנהרות, אך הם לא היו מאמץ כולל ומשולב של כלל המערכים והיחידות באמ"ן. ולא הלמו את התפתחות איום המנהרות והגדרת חומרתו. רק בסוף שנת 2013, לאחר שנחשפו בשטח ישראל בתוך שנה שלוש מנהרות מרצועת עזה, הגביר אמ"ן משמעותית את ההתמודדות שלו עם איום המנהרות, וכך נהג גם השב"כ.

בנושאי בניין הכוח והכנת התוכניות המבצעיות אל מול המנהרות, נמצאו ליקויים מהותיים במוכנות של צה"ל. זאת, בשל העדרן של תפיסות מבצעיות מטכ"ליות ותורות זרועיות וחיליות לפני מבצע צוק איתן, בשל הכשרה לקויה ובשל הצטיידות חסרה באמל"ח הדרוש, בשל העדרן של תוכניות מבצעיות ללחימה במרחב רווי מנהרות ולהתמודדות עימן תוך כדי לחימה, ובשל מוכנות נמוכה של חיל-האוויר לטפל באיום. כל אלה הביאו לכך שכוחות היבשה והאוויר נאלצו להתמודד עם איום המנהרות במהלך "צוק איתן" בלא שהוכנו לכך כראוי. רק תוכנית "הגנה קדמית" שהוכנה ברגע האחרון, עוז הרוח התושייה והיוזמה של המפקדים והחיילים, אפשרו לצה"ל להילחם במרחב רווי המנהרות ברצועת עזה, לחתור למילוי משימתם ולטפל כמיטב יכולתם במנהרות - קובע שפירא.

בדוח מודגשת במיוחד ההתנהלות של מערכת הביטחון לפני מבצע צוק איתן, שלא נתנה מענה מספק לצורכי הביטחון של תושבי עוטף עזה. לא רק שמרכיבי הביטחון ביישובי עוטף עזה לא חוזקו לפני המבצע, אלא שהם אף קוצצו, לרבות היקף הכוחות להגנת היישובים. הדבר חמור בעיקר נוכח היכולת המוגבלת שהייתה לצה"ל לפני המבצע לאתר את המנהרות ההתקפיות שחדרו מגזרת עזה לשטח ישראל. הדבר פגע קשות בתחושת הביטחון של תושבי היישובים בעוטף עזה, מציין שפירא.

בהיבט הטכנולוגי נמצא, כי עד שנת 2010 התמודדו גופי המחקר והפיתוח בצה"ל עם איום המנהרות באופן צר, תוך שימת דגש בעיקר על יכולת הגילוי והאיתור ועל מערכת מרכזית אחת. לאחר כישלונה של מערכת זו בשנת 2010, אומנם החלו גופי המו"פ בצה"ל ובמשרד הביטחון לפתח מענה רחב ומעמיק יותר לאיום, אך בקצב שלא תאם את התפתחות האיום ואת הצורך המבצעי, וכן תוך מתן קשב מועט לתחומים מרכזיים בהתמודדות ובקרה לקויה של המטכ"ל. העדר המענה לאיום בתחום המו"פ הביא לכך שיחידות בצה"ל יזמו פעולות עצמאיות, אשר חלקן הביאו להתפתחות יכולת משמעותית, שהיא ששימשה את הכוחות במבצע צוק איתן.

שפירא מציין לחיוב את המאמצים הרבים שעושים צה"ל ויתר גופי מערכת הביטחון מאז מבצע צוק איתן כדי לשפר את התנהלותם בכל התחומים שעסקה בהם הביקורת בפעולות לבניין הכוח, במאמצי המודיעין ובחיפוש פתרונות טכנולוגיים, ואת ההתקדמות שחלה בכל אחד מתחומי העשייה.

צה"ל קבע לעצמו את היעדים

בפרק על הקבינט נמצא, כי בשנה הראשונה לפעילותו בממשלה הקודמת (2014-2013), הוא לא קיים דיונים לקביעת יעדים אסטרטגיים בנוגע לרצועת עזה. כאשר כבר קיים הקבינט דיון כזה, הוא בחן חלופות מוגבלות בלבד, שנגעו רק במדרגות חומרת הפעילות הצבאית, ולא דן בחלופה מדינית או במצב ההומניטרי הקשה ברצועה, שמערכת הביטחון העריכה, כי עלולות להיות לו השלכות על ישראל.

קביעת היעדים האסטרטגיים, שנעשתה לאחר שצה"ל הציג לקבינט את התוכניות המבצעיות לרצועת עזה, הביאה לכך שצה"ל נדרש לקבוע לעצמו את יעדיו ולהכין תוכניות אופרטיביות שאינן נגזרות מיעדים של הדרג המדיני בנוגע לרצועת עזה, אלא מיעדים שקבע לעצמו. לפיכך, הדיון בקביעת יעדי הדרג המדיני והאסטרטגיה שלו בנוגע לרצועת עזה, לאחר שכבר אושרו התוכניות המבצעיות לעזה, מהווה ליקוי, שכן הוא חורג מן הסדר הנכון של תהליכי קבלת ההחלטות.

עוד מצא שפירא, כי מידע משמעותי והכרחי שנדרש לשרי הקבינט לצורך קבלת החלטות מיטביות - דוגמת מידע על פעילות עוינת משמעותית ואסטרטגית שעמדה לצאת מהרצועה, על פערי מודיעין משמעותיים שהיו אז בגזרה ועל מגבלות שהיו אז בתקיפות אוויריות ברצועה - לא הובא לפני השרים באופן מספק בדיונים שקדמו למבצע צוק איתן. זאת, אף על-פי שמידע זה עמד לרשותם של נתניהו, יעלון, גנץ, ראש אמ"ן דאז, אביב כוכבי, וראש השב"כ דאז, יורם כהן.

מבצע "צוק איתן" / דוח מבקר המדינה: הקדמה
עיקרי הממצאים בדוח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן" - ההתמודדות עם איום המנהרות ותהליכי קבלת ההחלטות בקבינט
תהליכי קבלת החלטות בקבינט בנוגע לרצועת עזה לפני מבצע "צוק איתן" ובתחילתו / דוח מבקר המדינה
נתניהו, יעלון וגנץ לא מסרו לקבינט מידע מפורט על איום המנהרות מעזה. החלטות הקבינט בנוגע ל"צוק איתן" התבססו על מידע חסר גם בנוגע לתמונת המודיעין, בנק המטרות ויעילות התקפת המנהרות מן האוויר
התמודדות עם איום המנהרות / דוח מבקר המדינה
כשלים בהתמודדות המודיעינית, הטכנולוגית והמבצעית עם איום המנהרות לפני מבצע "צוק איתן" ובאופן חלקי גם אחריו


תאריך:  28/02/2017   |   עודכן:  28/02/2017
איתמר לוין
+נתניהו: איום המנהרות הוצג בצורה מפורטת
19:48 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוען שמבצע צוק איתן הסתיים בהצלחה רבה  ▪  ריבלין: להתמקד בתיקון הליקויים ולא במהלומות הדדיות  ▪  לפיד: הוכח שנתניהו התעלם מהאיום ולא אמר אמת לציבור  ▪  המשפחות השכולות דורשות נטילת אחריות
(נתניהו. "מכה קשה לחמאס" [צילום: קובי גדעון, לע"מ])
+המבקר שגה כאשר התעלם מההקשר הכולל
19:39 28/02/17  |  אריאל י. לוין   |   לרשימה המלאה
עמידרור, שהיה ראש חטיבת המחקר וראש המל"ל, סבור שאיום המנהרות לא היה קריטי כפי שתואר  ▪  "ראש הממשלה לא צריך לעסוק בפתרונות טקטיים"  ▪  "אם שרי הקבינט חושבים שאינם מקבלים די מידע - עליהם לשאול"
(פורום מצומצם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+שוב אותם כשלים מוכרים וקטלניים
19:38 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כמה הערות בעקבות הדוח: מי יוצא ממנו הכי רע, מיהו המנצח הגדול בעקבותיו, מה אמרו נתניהו ויעלון בזמן אמת, מה הכי מדאיג בהתנהגות שלהם כעת, כיצד יסקרו את הדוח שני העיתונים הגדולים ומדוע אנחנו נזכרים במלחמת יום הכיפורים
(שלושתם אחראים [צילום: חיים צח, לע"מ])
+רוב הביקורת - כלפי נתניהו, יעלון וגנץ
16:02 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השלישייה הביטחונית המובילה של מבצע צוק איתן נושאת באחריות לכך שהקבינט לא קיבל את כל המידע ולכך שצה"ל לא היה מוכן כראוי להתמודדות עם המנהרות  ▪  שפירא קיבל את גרסתו של בנט לאירועים
(לא דיווחו [צילום: דובר צה"ל])
+נתניהו, יעלון וגנץ לא דיווחו על המנהרות
16:01 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה, שר הביטחון דאז והרמטכ"ל דאז ידעו כבר מתחילת 2013 על האיום הגובר של המנהרות ההתקפיות מרצועת עזה - אך מסרו לקבינט במקרה הטוב רק רסיסי מידע שלא שיקפו את דעתם-שלהם על האיום
(יעלון. "הופץ דוח שוטף" [צילום: אלון בסון])
+מידע משמעותי על עזה לא נמסר לקבינט
16:00 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקבינט לא קיים במשך חודשים דיון אסטרטגי על הרצועה  ▪  יעלון וגנץ לא דיווחו על המצב המתהווה ברצועה ערב "צוק איתן"  ▪  שפירא: השרים לא קיבלו מידע שהיה נחוץ לקבלת החלטות מיטביות
(לא נמסר דיווח על ההסלמה [צילום: AP])
+התוכניות נגד המנהרות גובשו רק ביולי 2014
16:00 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נתניהו הנחה חצי שנה קודם לכן להכין תוכניות כאלו - והדבר לא נעשה  ▪  התוכנית הוצגה רק לאחר לחצים של בנט  ▪  גנץ: המבקר אינו מוסמך להחליף את שיקול דעתם של צה"ל והקבינט
(נתניהו. ביקש לראות תוכנית [צילום: עמוס בן-גרשון, לע"מ])
+כך פעל הקבינט: עדויות מתוך החדר
15:59 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שרים שהיו חברים בקבינט בממשלה הקודמת תיארו כיצד התקשו למלא את תפקידם - משום שצה"ל התעקש לא למסור מידע, משום אין חלופות לעמדתו של צה"ל ומשום שאין תהליך מסודר של קבלת החלטות
(הקבינט ב"צוק איתן". "הוצאת קיטור" [צילום: פלאש 90])
+שפירא: לוודא שהקבינט מקבל את כל המידע
15:59 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ממליץ על שינויים מהותיים בפעילות הקבינט, כולל חיזוק מעמדה של המועצה לביטחון לאומי והטלת אחריות על ראש הממשלה ושר הביטחון להצגת כל המידע הרלוונטי לשרים האחרים
(שפירא. לעגן בכתב [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת])
+איום המנהרות לא הוגדר כיעד מודיעיני מרכזי
15:58 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
האחראים: נתניהו, יעלון, אביב כוכבי ויורם כהן  ▪  השב"כ נותר אחראי להרצועה עשר שנים אחרי ההינתקות  ▪  העדר מודיעין הקשה על ביצוע משימת השמדת המנהרות ב"צוק איתן"
(לא הוקצו משאבים [צילום: דובר צה"ל])
+צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת למאבק במנהרות
15:57 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תוכנית מ-2008 לא יושמה במלואה עד המבצע  ▪  תחושת הביטחון של תושבי עוטף עזה נפגעה בשל מהלכים ממשלתיים  ▪  חיל-האוויר לא היה מוכן לפעולה נגד המנהרות  ▪  רק מחצית מהמנהרות נוטרלו ב"צוק איתן"
(המשימה לא הושלמה [צילום: דובר צה"ל])
+כישלון מתמשך במתן מענה טכנולוגי למנהרות
15:56 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מערכת מובילה נכשלה בשלב הניסויים המבצעיים  ▪  פיקוד הדרום הפר הוראות של המטכ"ל בנוגע לפריסת מערכת אחרת  ▪  הקמת המכשול בגבול הרצועה נעשית בצורה בלתי מסודרת
(אייזנקוט. העיכובים נמשכו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו לא הציג כראוי את איום המנהרות; לקבינט לא נמסר מידע חיוני על הרצועה
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
28/02/17 16:31
 
זה מאד פשוט.
28/02/17 18:30
 
מגיב ותיק
28/02/17 19:14
 
באום
28/02/17 21:01
2
א.ל. רמת-גן
28/02/17 17:00
 
מגיב ותיק
28/02/17 17:58
3
דורון.צ
28/02/17 17:52
4
דן ה
28/02/17 18:56
5
עידןסובול
28/02/17 19:35
6
באום
28/02/17 19:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
מבקר המדינה, יוסף שפירא, אינו מרכז בדוח שלו על מבצע צוק איתן את ממצאיו האישיים, אך קריאת הדוח לפרטיו מאפשרת לצייר את התמונה הכוללת של האחריות שהוא מטיל (יום ג', 28.2.17). את רוב הביקורת סופג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומי שהיו שר הביטחון והרמטכ"ל ערב המבצע ובמהלכו, משה יעלון ובני גנץ.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בנימין נתניהו, משה יעלון ובני גנץ הם האחראים העיקריים לכך שאיום המנהרות לא הוצג לקבינט במלואו משמעותו עוד לפני מבצע צוק איתן - קובע (יום ג', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, חושף (יום ג', 28.2.17), כי מידע משמעותי על המתרחש ברצועת עזה לא הובא לידיעת שרי הקבינט עד תחילת יולי 2014 - ימים אחדים לפני מבצע צוק איתן.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
התוכנית המפורטת לטיפול באיום המנהרות גובשה רק ב-2.7.14 - ימים אחדים לפני תחילת מבצע צוק איתן, וזאת למרות שאיום המנהרות היה מוכר היטב לפחות מאז תחילת 2013 - מגלה (יום ד', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שרים שהיו חברים בקבינט בממשלה הקודמת תיארו בפני משרד מבקר המדינה מציאות, בה התקשו מאוד למלא את תפקידם בו - בעיקר משום שלא קיבלו מידע בזמן, אם בכלל. הדברים כלולים בדוח שמפרסם יוסף שפירא (יום ג', 28.2.17) על תפקוד הקבינט ערב מבצע צוק איתן ובמהלכו.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
שפירא: לוודא שהקבינט מקבל את כל המידע  /  איתמר לוין
איום המנהרות לא הוגדר כיעד מודיעיני מרכזי  /  איתמר לוין
צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת למאבק במנהרות  /  איתמר לוין
תגובת רא"ל מיל' בני גנץ היא החמורה  /  ד"ר אורי מילשטיין
מה יש למהר  /  איתמר לוין
אור וצל בקצה המנהרות   /  אברהם פכטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
זה יהיה הקרב האחרון: מיומנו של מפגין ברחוב קפלן    לאוסף הסיסמאות הנובל יש כבר סיסמה נוספת, חדשה: "בחירות עכשיו"
דרור גרין
דרור גרין
הרהור על שיר עגום ביותר מאת דן פגיס    את השיר 'הקרב' קראתי בספר 'שנים-עשר פנים'    הכותרת 'הקרב' אינה מתאימה לשיר, שאינו מתאר קרב אלא תהלוכה של מתים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il