|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
ריטמן. "ניסה לנשק" [צילום: משטרת ישראל] אלשיך. לא נתן משקל [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מפכ"ל המשטרה סופג מכה קשה מבג"ץ:

השארת ריטמן בראש להב תיבחן מחדש

פוגלמן: החלטתו של אלשיך שלא להעביר מתפקידו את רוני ריטמן בשל טענה על ניסיון לנשק קצינה, לא התמודדה עם חומר הראיות - ולכן יש לבחון אותה מחדש רומז שיש לפטר את ריטמן מן המשטרה או לפחות להעבירו לתפקיד אחר
20/11/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משטרה במוקד   |   תגובות

ההחלטה להותיר את ניצב רוני ריטמן בתפקידו כמפקד להב 433, למרות הטענות על הטרדה מינית שביצע, אינה יכולה לעמוד. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, ומפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, חייבים לבחון שוב את הנושא ולקבל החלטה מחודשת. כך קובע (20.11.17) שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, הרומז שאין להותיר את ריטמן בתפקידו.

בסוף שנת 2015 העידה קצינה בחטיבת המודיעין של המשטרה, כי בשנים 2011-2010 השמיע ריטמן באוזניה הערות מיניות, ובשנת 2011 הוא רדף אחריה, תפס אותה וניסה לנשק אותה, אך היא הצליחה להימלט. המתלוננת סיפרה על כך ליוחנן דנינו, שהיה אז ראש אגף החקירות, והוא גם עדכן אותה על מינויו של ריטמן למפקד להב 433 באוגוסט 2014 - אך היא לא פנתה למח"ש ולא שיתפה גורם כלשהו בתלונותיה.

העדות באה רק לאחר שראש חטיבת המודיעין דאז, תת-ניצב גיא ניר, טען שריטמן היה חלק מקנוניה נגדו וכי קיימים אי-סדרים בלהב 433. בעקבות העדות נחקר ריטמן בידי מח"ש בחשד לעבירות של ניסיון למעשה מגונה בכוח והטרדה מינית, ויצא לחופשה עד לסיום החקירה. בדצמבר 2015 קבע היועץ המשפטי דאז, יהודה וינשטיין, כי המקרה אינו מתאים לבירור פלילי וכי הליך משמעתי כבר התיישן, ולכן העביר לאלשיך את ההחלטה האם לנקוט בהליך מינהלי.

אלשיך החליט שלא לנקוט בהליכים כלשהו והחזיר את ריטמן לתפקידו, בין היתר בהסתמך על בדיקת פוליגרף שנערכה לריטמן ולמתלוננת; בנימוק שהוא לא יוכל להוכיח את חפותו; ובכך שלא הוגשו נגדו תלונות נוספות ושהמתלוננת שתקה במשך חמש שנים. אלשיך קבע, כי "המשקל נוטה בבירור לכיוון הרצון לסגור חשבון" עם ריטמן.

נתונים משמעותיים לא זכו להתייחסות

המתלוננת עתרה לבג"ץ, בבקשה לפטר את ריטמן או להעבירו מתפקידו הנוכחי. פוגלמן קבע, כי כרגע אין מקום לנקיטת צעד שכזה, אך כאמור הורה לארדן ואלשיך לקבל החלטה חדשה בעניין. הוא אומר, כי החלטתו של אלשיך אינה עולה בקנה אחד עם הראיות שהיו בפניו, ובפרט הקביעה בסיכום הראיון עם ריטמן ולפיה "לא נמצאה תשתית לחשדות שבגינם נחקרת". ההחלטה "אינה נותנת ביטוי הולם למכלול הנתונים הרלוונטיים, לרבות נתונים משמעותיים בחומר החקירה, שלא זכו להתייחסות מספקת", ובמיוחד לגבי האירוע בו ניסה ריטמן לנשק את המתלוננת - קובע פוגלמן.

אלשיך לא התמודד עם עדותה של שוטרת נוספת, שראתה שריטמן החזיק את המתלוננת בצורה חריגה, קירב את פיו אליה והיא הדפה אותו. עדות זו מנוגדת לגרסתו של ריטמן, שטען שהאירוע כלל לא התרחש - אך אלשיך אינו מתייחס לכך. אלשיך התייחס כאמור לבדיקות הפוליגרף שעברו ריטמן והמתלוננת, אך התעלם מכך שבעוד שהמתלוננת נמצאה דוברת אמת - אצל ריטמן לא נמצאו סימנים פיזיולוגיים המעידים על שקר. פוגלמן גם דוחה את עמדתו של אלשיך, לפיה יכולות להיות "פרשנויות לגיטימיות" לאותו אירוע.

לעומת זאת אומר פוגלמן, כי אין מקום להתערב בהחלטתו של אלשיך ככל שהיא נובעת מהתלונה על אמירות מיניות בלתי הולמות, באומרו שהמסקנה לפיה לא היו ראיות מספיקות אינה בלתי סבירה. אולם אלשיך לא נתן משקל מספיק לדבריו של ריטמן בחקירתו במח"ש, "מהן עולה בבירור התנהלות בעייתית, הכוללת אמירות לא ראויות, באופן שאינו חד-פעמי, שהופנו גם כלפי פקודותיו.

"קביעת אלשיך מוקשית בנסיבות אלו"

"קביעתו המסויגת של המפכ"ל בתצהיר המשלים כי קיימות ראיות
לכך שריטמן התבטא לעתים 'בצורה שיכולה להתפרש ולו סובייקטיבית כלא ראויה' מוקשית בנסיבות אלו, בשים לב הן לאופן בו הגדיר ריטמן עצמו את ההתבטאויות, הן להקפדה המיוחדת המצופה משוטרים בהגנה על נורמות ארגוניות מכבדות וראויות, לא כל שכן כאשר עסקינן במי שעומד בשורה הבכירה של קצונת המשטרה", אומר פוגלמן.

פוגלמן מסכם: "בחינת התשתית העובדתית שעמדה לרשות המפכ"ל לצורך החלטה על נקיטת אמצעים מינהליים נגד ריטמן העלתה כי קיימים פערים ניכרים בהתייחסות המפכ"ל לבעייתיות שהתעוררה בנוגע לחלק מהראיות, לעומת נתונים כבדי משקל שלא ניתן להם ביטוי בהחלטה... בחינת נימוקי המפכ"ל בהחלטתו וקביעתו בסיכום
הראיון בדבר העדר תשתית עובדתית לחשדות, מלמדת כי לא ניתן משקל ראוי וסביר לעדויות הקיימות בעניין תלונתה של העותרת, שערכן ההוכחתי על-פי מבחן הראיה המינהלית הוא למצער ובזהירות המתבקשת - בלתי מבוטל".

עוד דוחה פוגלמן את הסתמכותו של אלשיך על החלטתו של וינשטיין (אשר נוסחה בעמימות וכל צד יכול היה לקרוא בה כרצונו, הוא מעיר). אלשיך לא יכול היה להסתפק בשיקולים בהם התחשב וינשטיין, אלא היה עליו להתחשב גם בפער ההיררכי בין ריטמן למתלוננת, למעמדו הבכיר של ריטמן ולמכלול המעשים שיוחסו לו. הוא גם אומר, שלא היה מקום לייחס משקל רב לעיתוי התלונה ולממצאים שנמצאו בבדיקת התנהגותה המקצועית של המתלוננת. "אין לקבל גישה המעניקה למניעים נטענים כאלה או אחרים בבסיס תלונה את הבכורה, חלף ניתוח יסודי ומעמיק של התשתית הראייתית הקיימת", אומר פוגלמן.

העדר תלונות נוספות אינו ראיה

הוא גם מזכיר, כי המתלוננת לא פנתה מיוזמתה להעיד נגד ריטמן ושהיו עדויות שסיפרה על מעשיו כבר בזמן אמת. גם העדר תלונות נוספות אינו מהווה ראיה שהתלונה הנדונה אינה אמת: "התחשבות
בהעדרן של תלונות נוספות כשיקול שיכול להפחית כשלעצמו ממהימנות תלונה בדבר עבירות מין, לרבות הטרדה מינית, ואפילו להוביל לחשש כי זו נבעה משיקולים זרים, אין לה מקום והיא אינה מתחשבת ברתיעה הקיימת בפועל מהגשת תלונות אלו, במיוחד כאשר עסקינן בתלונות על מעשים שבוצעו לכאורה בין כותלי מקום העבודה".

לסיכום קובע פוגלמן: "ההחלטה בדבר הימנעות מנקיטת צעדים מינהליים נגד ריטמן איננה מתייחסת לנתונים ענייניים מהותיים שנכללים בתשתית העובדתית בעניין שלפנינו, מן העבר האחד, ונותנת משקל לא ראוי לשיקולים אחרים, מן העבר השני". הסעד עליו החליט רומז בצורה ברורה להחלטה שלדעת פוגלמן צריכה להתקבל: "אין מקום שניעתר בשלב הנוכחי לבקשת העותרת בהליך זה להורות על פיטוריו של ריטמן או על העברתו מתפקידו וכי יש להחזיר את ההחלטה בעניינו לפתחם של המפכ"ל והשר, לצורך קבלת החלטה חדשה בדבר הצעדים המינהליים הפיקודיים הנדרשים, שתיתן
מענה לסוגיות שעליהן עמדתי".

השופטים יצחק עמית וג'ורג' קרא הסכימו עם עמית. את המתלוננת ייצגו עוה"ד חי בר-אל, אילן יונש, אפרת גלר וקרן שאול; את המדינה ייצגה עו"ד מיטל בוכמן-שינדל; ואת ריטמן - עוה"ד אופיר סטרשנוב, ירון לונדון, איל כהן ואיתי לוי.
בג"ץ 3884/16, פלונית נ' השר לבטחון פנים ואח' / פס"ד
השר גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך יבחנו שוב את ההחלטה להותיר את רוני ריטמן בתפקיד מפקד להב 433 למרות התלונה נגדו על עבירות מין

תאריך:  20/11/2017   |   עודכן:  20/11/2017
איתמר לוין
+תגובה שקרית של המשטרה לפסה"ד בנושא ריטמן
13:08 20/11/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשטרה טוענת ש"ביהמ"ש בחר שלא להתערב בהחלטת המפכ"ל" - אך האמת היא הנכונה: בג"ץ קבע שהחלטתו של אלשיך להותיר את ריטמן בתפקידו אינה יכולה לעמוד והורה לו לדון מחדש בנושא
(שקר והטעיה ביודעין [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השארת ריטמן בראש להב תיבחן מחדש
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
20/11/17 12:43
2
אורי פ
20/11/17 13:19
3
באום
20/11/17 13:44
4
מאבחן מושחתים
20/11/17 14:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
תלונה הוגשה (יום ב', 13.11.17) במשטרה נגד יו"ר ועדת הפנים, חבר הכנסת דוד אמסלם, בגין סחיטה באיומים. מדישת התלונה אושרה אסף, יושב-ראש ארגון נשות השוטרים, הסוהרים והגמלאים, אמרה כי "חבר הכנסת אמסלם משתלח במשטרת ישראל, מנסה לאיים על המפכ"ל. כל החוקים הקשים האלה זה איומי הסתה כנגד משטרת ישראל והמפכ"ל".
13/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכנסת אישרה (יום ב', 13.11.17 את בקשתו של ח"כ דוד אמסלם, להעביר את הצעת "חוק ההמלצות" הקובע איסור המלצה או חוות דעת של רשות חוקרת, מדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט לדיון בוועדת הפנים והסביבה, בראשותו של היוזם אמסלם. הצעת החוק שמקדם אמסלם עצמו תמנע מהמשטרה לפרסם המלצות בתום ביצוע חקירה.
13/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
תנועת 'מפקדים למען ביטחון ישראל', יחד עם בכירים נוספים לשעבר ממערכת הביטחון, ובהם 4 רמטכ"לים לשעבר, 3 ראשי מוסד לשעבר, כל מפכ"לי המשטרה, 4 רבי-גונדר, 54 ניצבים בדימוס, 37 אלופים במילואים ומאות תתי-אלופים, תתי-ניצבים ומקביליהם ביתר כוחות הביטחון בצה"ל, בשב"כ ובמוסד, פרסמו (יום א', 12.11.17) גילוי דעת פומבי בו הם מחזקים ומגבים את מפכ"ל משטרת ישראל, רב-ניצב רוני אלשיך, את סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה ואת כלל שוטרי ישראל ומשמר הגבול.
12/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
מה צריך לקבוע בחוק בנוגע לחקירות משטרה התנפלות חסרת שחר על חוק יסוד הלאום הפללת הזנות בלא אכיפה תהיה גרועה יותר מהמצב הנוכחי המשטרה מפרה חוק בצורה שיטתית בתי המשפט מתעלמים מהפסיקה שלהם עצמם יש לאפשר תביעות לשון הרע בשמם של נפטרים
10/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
נחשף המסמך עליו חתם איש יחסי הציבור ויועץ התקשורת ליאור חורב. בחוזה למתן ייעוץ אסטרטגי-תקשורתי למפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך נכתב כי חורב "מתחייב להימנע מלפעול באופן שיש בו טעם לפגם מבחינה ציבורית ובפרט להימנע מלהתבטא בפומבי בנושאים משטרתיים ולבקר בפרסום פומבי את מדיניות הממשלה ומשרדיה או להציגם באור שלילי".
08/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי  
המדינה: לא נגרם נזק לקורבן תפירת תיק  /  איתמר לוין
400 שעות של"צ לסמפכ"ל לשעבר  /  איתמר לוין
נפרץ מפלג התביעות במשטרת ת"א  /  עידן יוסף
למשטרה אין סמכות להמליץ  /  איתמר לוין
הגשימו את חלומו - על חשבוננו  /  איתמר לוין
השאלה האמיתית  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il