|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

העליון אישר: נתניהו ישלם מס על מימון הוצאות מעונו הפרטי

בית המשפט העליון אישר את עמדת המדינה, לפיה מימון הוצאות מעונו הפרטי של נתניהו מהווה הטבה שמקבל ראש הממשלה, ועליו לשלם עליה מס
27/12/2017  |   globes globes   |   חדשות   |   תגובות
מאת: אלה לוי-וינריב  |    |  גלובס  |  תגובות
נתניהו. הטבה החייבת במס [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

בית המשפט העליון קבע (יום ד', 27.12.17) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יתחיל לשלם מס על מימון הוצאות מעונו הפרטי, זאת החל ב-1 בינואר 2018.

בכך אישר העליון, ונתן תוקף של פסק דין, לעמדת המדינה, לפיה מימון חלק מהוצאות המעון הפרטי של ראש הממשלה מהווה הטבה החייבת במס.

ההחלטה ניתנה במסגרת עתירה שהוגשה על-ידי עו"ד שחר בן-מאיר נגד הפטור ממס שניתן לראש הממשלה בנימין נתניהו עבור טובות הנאה שהוא מקבל מהמדינה כמעסיקתו במעונו הפרטי בקיסריה. המדינה ביקשה תחילה למחוק את העתירה עד לקבלת מסקנות צוות בינמשרדי שבכוונתה להקים לבחינת הנושא, ואולם בית המשפט קבע כי העתירה תידון.

בשבוע שעבר הודיעה המדינה לבג"ץ כי הצוות הבינמשרדי שבחן את הנושא הגיע למסקנה כי אכן, כפי שנטען בעתירה, חלק מהוצאות המעון הפרטי של נתניהו הממומנות על-ידי המדינה מהוות הטבה שנתניהו מקבל ממעסיקתו - המדינה, ועל כן יש לחייבו במס בגינה.

הוצאות מעון ראש הממשלה נמצאות על סדר היום הציבורי מזה תקופה. בין היתר, הדיונים בחיוב המס שיוטל או לא יוטל על נתניהו בגין הוצאות מעונו הפרטי, התקיימו בשנה האחרונה על-רקע הפרסומים לפיהם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, יודיע בקרוב על הגשת כתב אישום נגד רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו ב"פרשת המעונות", שבמרכזו עומד החשד כי נתניהו וגורמים במשרד ראש הממשלה גלגלו הוצאות פרטיות אל כיסו של הציבור.

בלב העתירה, שהוגשה בנובמבר אשתקד, עמדה השאלה מדוע ראש הממשלה לא משלם מיסים עבור טובות הנאה שהוא מקבל מהמדינה כמעסיקתו, אשר אינן נחשבות להוצאות שהוצאו במסגרת מילוי תפקידו; בין היתר מדובר בכספים ששולמו להחזקת מעונו הפרטי, בהן עבודות איטום, צביעה וסיוד וכן הוצאות כלכלה בהיקף של כ-1,500 שקל מדי חודש.

העתירה הוגשה לבג"ץ נגד ראש הממשלה נתניהו, היועץ המשפטי לממשלה, חשב משרד ראש הממשלה ורשות המיסים, על-ידי עורכי הדין שחר בן-מאיר ויצחק אבירם - ובמסגרתה התבקש בית המשפט להוציא צו מוחלט שיורה לחשב משרד ראש הממשלה לנכות מס ממשכורתו של נתניהו בגין הוצאות פרטיות, וכן יורה לרשות המיסים לגבות מס מנתניהו בגין טובות ההנאה שהן מימון "הוצאות פרטיות" במעון הפרטי.

"אם העותר משלם מס, ואם שאר אזרחי המדינה משלמים מס - מדוע זה ייפקד מקומו של העומד בראש הרשות המבצעת, איש הציבור בעל התפקיד והדרגה הרמים ביותר מכלל משלמי המס?", נשאל בעתירה.

הפטור הניתן ממס, נטען, פוגע בעיקרון השוויון. "היכול להיות כי הנושא במשרה הביצועית הגבוהה ביותר במדינה יזכה להטבות מפליגות שאף אחד אחר לא זוכה להן ושאינן קיימות בדין? דווקא למול 'רמי-המעלה' ערך השוויון צריך לבוא לידי ביטוי באופן דווקני", כתבו.

צריך לאפשר לנתניהו "תפקוד רציף"

המדינה התנגדה תחילה לחיובו של נתניהו במס. בתגובה הראשונית והקצרה שהגישה לעתירה, דחתה המדינה באופן כללי את הטענות המועלות בה, וטענה כי מימון ההוצאות במעונו הפרטי של ראש הממשלה נתניהו הן בגדר טובות הנאה הנדרשות לו לשם ביצוע תפקידו.

בתגובה נכתב כי "הנורמה שנקבעה על-ידי הרשות המחוקקת, לפיה המדינה תשתתף בהוצאות מעונו הפרטי של ראש הממשלה מחוץ לירושלים, משקפת תפיסה על-פיה יש לאפשר לראש הממשלה תפקוד רציף בכל שעות היממה ועל פני כל ימות השנה, וזאת כמתבקש מאופיו המיוחד של התפקיד הבכיר ביותר בממשלת ישראל. כיוון שבהתאם לנוהל השתתפות ההוצאות הממומנות על-ידי המדינה עבור המעון הפרטי הן רק כאלה הכרוכות בשימוש לצורכי התפקיד, העמדה הייתה כי טובת ההנאה הצומחת לו ממימון זה אינה חייבת במס" .

ואולם בכל מקרה, נטען בתגובת המדינה, אין צורך להכריע בשלב זה בשאלה שמעלה העתירה, כיוון שהוקם צוות חדש לבחינת הנושא, המייתר בשלב זה את הדיון בבג"ץ.


בן-מאיר ואבירם חלקו על מסקנה זו של המדינה. בתשובה להצהרת המדינה, עורכי הדין מסרו לבית המשפט כי אין כל מקום להקים צוות לבחינת שאלת המיסוי שבמחלוקת. ראשית, היות שהכוונה לעשות זאת פוגעת, שוב, בעיקרון השוויון.

"האם דמו של ראש הרשות המבצעת סמוק יותר משל כל אזרח? וכי מדוע זה ולשם מה על דיון בשאלת המיסוי של ראש הממשלה צריכה או אמורה המדינה להקים צוות שלם, ממשרדי ממשלה שונים שיבחן את שאלת המס הנכבדה?", כתבו לבג"ץ.

מעבר לפגיעה שבעיקרון השוויון, העותרים טענו עוד כי המדינה מתחמקת ממתן תשובה לשאלה המהותית בנוגע למיסוי טובות ההנאה של נתניהו, ואינה מספקת תשובה לשאלה זו מזה כשנה, מאז שפנו אליה בעניין.

בית המשפט קיבל את עמדת העותרים ושם סוף ל"סחבת" הנטענת, תוך שהוא קובע כי התיק יתברר בפניו, ללא קשר לעבודת הצוות הבינמשרדי.

בשבוע שעבר, כאמור, הודיעה המדינה לבג"ץ כי עמדת הצוות הבינמשרדי תומכת בטענות העותרים, לפיהן על נתניהו לשלם מס.

וכך, החל משבוע הבא, יצטרך נתניהו לפתוח את ארנקו ולשלם לרשות המיסים מס על חלק מהוצאות מעונו הפרטי.

נוכח השינוי בעמדת המדינה המקורית והתמשכות ההליכים בבית המשפט, חייב בית המשפט העליון את המדינה לשלם לעותר הוצאות משפט בסך 5,000 שקל.

"פרשת המעונות": גלגול הוצאות לקופת המדינה

כאמור, ההוצאות במעונו הפרטי של נתניהו מעסיקות את המדינה מזה זמן, גם בזירה האזרחית וגם בזירה הפלילית. בזירה הפלילית, כאמור, חשודה רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו ב"פרשת המעונות" ב-4 עבירות שונות, שעלותן הכוללת לקופת המדינה מוערכת במאות אלפי שקלים. הראשונה היא העסקת חשמלאי באופן פרטי תוך גלגול ההוצאות לקופת המדינה; השנייה היא העסקת עובדת עבור מעון ראש הממשלה, כשבפועל היא טיפלה באביה המנוח של הגברת נתניהו; השלישית היא רכישת ריהוט גן עבור מעון ראש הממשלה הרשמי והעברתו למעון הפרטי של משפחת נתניהו בקיסריה; והרביעית עוסקת בניפוח הוצאות ארוחות בבית ראש הממשלה.

העתירה שהוגשה בעניין המיסוי התבססה, בין היתר, על קביעותיו של מבקר המדינה בדוח שפרסם בפברואר 2015 בנוגע ל"הוצאות מעונות ראש הממשלה", במסגרתו תיאר בלשון דיפלומטית בזבוז כספי ציבור בוטה ומתמשך שנעשה במעונות ראש הממשלה.

בהמשך, לאחר פרסום דוח מבקר המדינה, פורסמו פרוטוקולים של "ועדת השלושה", שהוקמה במשרד ראש הממשלה והוסמכה לקבל החלטות בקשר למימון הוצאות פרטיות במעון הפרטי של ראש הממשלה.

מהפרוטוקולים של "ועדת השלושה" עלה כי המעון הפרטי של נתניהו "זוכה" להיות מבחינת אחזקתו רכושה של מדינת ישראל - אך זאת, נטען, רק מבחינת צד ההוצאות, שכן בצד "ההכנסות" מי שנהנה מהמעון ומהשווי שלו הוא נתניהו.

עוד עלה מהפרוטוקולים כי מדינת ישראל נוהגת לשלם באופן תדיר על הוצאות רבות במעונו הפרטי של נתניהו, ובהם האיטום במעון הפרטי; הצביעה והסיוד במעון הפרטי; כלכלה במעון הפרטי בסך 1,500 שקל מדי כל חודש; הוצאות המים במעון הפרטי, לרבות היטלי מים; תיקון תריסים ומערכת שאיבה מרכזית במעון הפרטי (לגבי מערכת השאיבה ככל הנראה מדובר ב-25% מהעלות); 25% מעלות הביטוח של מכשירי החשמל במעון הפרטי; 25% מעלות תיקון מערכת מיזוג אוויר; דמי ההשתתפות העצמית של הפוליסה לביטוח נזילות במעון הפרטי ותיקונים עבור נזילות.

תאריך:  27/12/2017   |   עודכן:  27/12/2017
אלה לוי-וינריב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העליון אישר: נתניהו ישלם מס על מימון הוצאות מעונו הפרטי
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
או שהמדינה תחייב אותו לקחת אחד עם אישורי בטחון, אם ככה אז שהמדינה תשלם את ההפרש
27/12/17 11:36
2
חנוך.
27/12/17 12:07
3
החלטה אוילית
27/12/17 12:30
4
אוריאל1
27/12/17 22:42
 
1 העם
28/12/17 08:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשות המיסים מפרסמת (יום ד', 27.12.17) את קובץ החלטות הוועדה להטלת עיצום כספי על מפרי דיווח שלא דיווחו במחצית השנייה של שנת 2016 למכס על הכנסת כספים והוצאתם, בהעברה פיזית במעברי הגבול או באמצעות הדואר. הפרסום מכיל 31 החלטות, שסך העיצום הכספי בהן עומד על 765,075 שקלים.
27/12/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
נשיא המדינה ראובן ריבלין מבהיר (יום ד', 27.12.17) את דבריו בכינוס לאוטמן בזכות היציאה למחות בכיכר העיר, ואומר: "למען הסר ספק, ואני אומר זאת בקולי בצורה הברורה ביותר, לא קראתי ולא יעלה על דעתי לקרוא לאזרחי ישראל להצטרף להפגנה זאת או אחרת והדבר לא יעלה על הדעת. אין אלא להצטער שבעת הרגישה הזאת השתמשו בדברי מחוץ להקשרם על-מנת להוסיף שמן למהדורה".
27/12/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת אי.אם.אס קלאב, המייבאת את מכשירי Miha Bodytec לאימוני EMS ומפעילה מועדונים בתחום זה, תובעת 5 מיליון שקל מערוץ 10 בטענה ללשון הרע שכמעט והביאה לקריסתה.
27/12/2017  |  יצחק דנון  |   חדשות
מומחים בזיהוי מגמות חמות בעולם הקולינריה מסמנים את המעבר למזונות מבוססי צמח בתור המגמה הלוהטת ביותר לשנת 2018. בחברת באום-וויימן, המתמחה בייעוץ בינלאומי לעסקי המסעדנות, מציינים כי הן בתחום המסעדנות והן בתחום המלונאות המגמה המובילה צפויה להיות מעבר למזונות טבעוניים, מגמה המובלת בעיקר על-ידי בני דור ה-X, דור המילניום ודור ה-. עוד מציינים בבאום-וייטמן, כי מסעדות המפגרות אחר ביקוש הצרכנים צפויות להינטש על-ידי הצרכנים. גם ברשתות המזון המגמה נותנת אותותיה, כאשר יותר ויתר מוצרים מבוססי צומח מגיעים לכלל הרשתות. על-פי באום-וייטמן, ארגונים גדולים, כגון חברת גוגל ורשת מלונות הילטון הם חלק מהובלת השינוי, והם משלבים בתפריטיהם מנות רבות מהצומח.
27/12/2017  |  יפעת גדות  |   חדשות
הצוות הממשלתי לרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל, בראשותם של מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הגיע הלילה (יום ד', 27.12.17) להסכמות עקרוניות לגבי מתווה הרפורמה בחברת חשמל, וכן להסכמות עקרוניות עם חברת החשמל, יו"ר ההסתדרות ויו"ר ועד עובדי חברת החשמל.
27/12/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il