|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

השופט גרוניס: פטור מערבון ניתן לגוף איתן ואמין. לא לעיריות

השופט אשר גרוניס דחה את בקשת עיריית חיפה להיפטר ממתן ערבון לתשלום הוצאות המשפט של המשיבה בערעור שהגישה העירייה הסיבה רק גוף אמיד ואמין זוכה בפטור
28/07/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות
השופט אשר גרוניס. "לא ניתן לעמוד על מצבה הכלכלי של רשות מקומית בכל מקרה ומקרה" [צילום: פלאש 90]

"...כאמור, בנוסף להוכחת איתנות כלכלית נדרש כי יוכח נוהג לכבד פסיקת הוצאות ללא סייג וללא העמסת מכשולים בירוקרטיים. נוכח מסקנתי כי רשות מקומית אינה חוצה את סף הדרישה להוכיח איתנות כלכלית לעניין הסוגיה בה עסקינן, איני נדרש לשאלה: האם מתקיים התנאי הנוסף במקרה של המערערת." כך (יום ה' 16.7.09), בפוסלו את כל העיריות בארץ מלהיות ראויות למתן פטור מערבון להוצאות משפט הצד שמנגד, חילץ עצמו באלגנטיות שופט בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, מהצורך להכריע האם העיריות במדינת ישראל - ייתכן הוא הדבר כי נגועות הן בכשלים ביורוקרטיים.

עיריית חיפה הפסידה במשפט מנהלי לעמותת העדה הספרדית בחיפה. מכאן ערעור העירייה לבית המשפט העליון. רשמת בית המשפט העליון שטיפלה בפרוצדורת הערעור, הרשמת גאולה לוין, קבעה כי על עיריית חיפה, כעל (כמעט) כל מערער אחר, להפקיד ערבון בבית המשפט לכיסוי הוצאות המשיבה, באם תזכה זו גם בערעור. סכום הערבון שנקבע:25,000 ש"ח.

העירייה, מודעת לעובדה שבית המשפט העליון נוטה לפטור גופים אמידים ואמינים מהפקדת ערבון ומסתפק בהבטחתם לשלם את הוצאות המשפט באם יחויבו בהם, לא מצאה סיבה מדוע לא תיפטר אף היא מהפקדת הערבון וביקשה את הפטור המיוחל. ביקשה - ונדחתה על-ידי הרשמת גאולה לוין, שכן מצאה סיבה מדוע לא תיפטר העירייה מהפקדת הערבון. מכאן הערעור בו מבקשת העירייה להיפטר מהפקדת הערבון תחת שיסתפק בית המשפט בהתחייבותה העצמית למקרה בו תחויב בהוצאות משפט.

לדברי העירייה, היות והיא גוף איתן ואמין על בית המשפט לפטור אותה מהפקדת ערבון ולהסתפק בהבטחתה, בהתחייבותה העצמית לשלם את הוצאות המשיבה באם תחויב בכך.

שופט בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, דחה את הערעור. לדבריו, על-מנת שגוף מסוים ייפטר מחיוב הפקדת ערבון לכיסוי הוצאות משפט עליו לעמוד בשני תנאים: א'. להיות גוף אמיד ב'. להיות גוף אמין.

מאחר ועיריות ככלל, לסברת השופט, אינן גופים אמידים, נשללת מהן, לדבריו, האפשרות להיפטר ממתן הערבון. מאחר ופסלן כבר מתחילה בשל אי עמידתן במבחן הפיננסי חילץ עצמו השופט גרוניס מהצורך לעסוק בשאלה, האם העיריות בארץ עומדות בתנאי האמינות.

עובדות המקרה

העדה הספרדית בחיפה זכתה בעתירה המנהלית כנגד עיריית חיפה. כנגד פסק הדין הגישה העירייה ערעור לבית המשפט העליון ונדרשה על-ידי הרשמת גאולה לוין להפקיד ערבון בסך 25,00 ש"ח לשם הבטחת הוצאות הערעור של העדה הספרדית, למקרה בו תפסיד העירייה בערעור ותחויב בהוצאות משפט.

מאחר ועל-פי משוואת תקנות 427-430 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984 קבע בית – המשפט העליון בפסיקות קודמות כי גוף שהוא גם איתן פיננסית וגם אמין יכול להמיר ערבות בהתחייבות עצמית - ביקשה עיריית חיפה, שכנראה ראתה עצמה כנסיכה שרגליה נכנסות לנעלי שני תארים אלה, להמיר את הערבון בהתחייבות עצמית. ביקשה - ונדחתה על-ידי הרשמת גאולה לוין, שאף סירבה לעיון מחודש בבקשה. מכאן הערעור בו מבקשת עיריית חיפה לפוטרה מהצורך במתן ערבון.

טענות הצדדים

בערעורה גורסת עיריית חיפה כי בשל היותה גוף פיננסי איתן יש לפוטרה ממתן עירבון ולהסתפק בהתחייבותה העצמית.

קביעות בית המשפט

השופט אשר גרוניס דחה את ערעורה של עיריית חיפה. לדבריו, לרשם המאשר את הערעור ניתנה הסמכות על פי התקנות האמורות להכריע האם להתנות את זכות הערעור במתן ערבון או האם להסתפק בהתחייבותו העצמית של המערער.

למעשה, כותב השופט, אין בהתחייבותו העצמית של מערער לתשלום הוצאות משפט שום משמעות משפטית. זאת משום שבאם נפסקו על המערער הוצאות הוא הפך למחויב על פי דין. כך שהתחייבותו העצמית מיותרת ביחס לחיובו על ידי בית המשפט. בפרקטיקה, באם המחויב בהוצאות משפט לא מכבד את הפסיקה יאלץ המשיב, על מנת לגבות את חובו, לכתת רגליו במידה שווה בין לשכות ההוצאה לפועל בין אם המערער התחייב לשלם את הוצאות המשפט בין אם לאו. כך השופט גרוניס.

מכל מקום, כותב השופט גרוניס, הושרש בקרב רשמי בית המשפט העליון הנוהג לפטור גופים שמקוימים בהם שני התנאים כדלקמן מהפקדת ערבון על סמך התחייבותם העצמית:

  • הגוף איתן מבחינה פיננסית.
  • הגוף הוא בעל מוניטין של מי שמשלם את הוצאות המשפט של המשיב במידה וחויב בהן.

דוגמאות לגופים שניתן לסמוך עליהם ומשכך נפטרו בעבר על סמך התחייבותם העצמית מהפקדת ערבון מביא השופט גרוניס בדמות ממשלת ארה"ב והסוכנות היהודית. אף דוגמאות הפוכות, של מי שלא ניתן לסמוך עליהם, ולכן, חרף בקשותיהם, לא פטרם בית המשפט מהפקדת ערבון הביא השופט, ואלו הן עיריית נצרת עילית, עיריית באר שבע ועיריית ירושלים.

מאחר ואין ערך משפטי ממשי להתחייבות העצמית, שואל השופט גרוניס, מדוע פוטרים הרשמים גופים מסויימים ממתן ערבות בתמורה להבטחה בעלמא? ומשיב – שערך משפטי אינו חזות הכל. להתחייבות עצמית לתשלום חוב ישנו ערך מוסרי. משכך היכן שהוכח לגבי גוף כי הוא דבק בערך המוסרי של קיום הבטחה – יש להסתמך על הבטחתו.

לדברי השופט גרוניס, בבוא הרשם להכריע האם לפטור גוף מסוים מהפקדת ערבות עליו לברר - לא בצורה פרטנית - אלא בקווים כלליים של "ידיעה שיפוטית" ושל חזקות האם הגוף איתן פיננסית אם לאו והאם הוא משלם את חובותיו במהרה או שמא מערים קשיים ביורוקרטים רבים. משכך צדקה, לדבריו, הרשמת, שאור למצב הכללי הפיננסי של הרשויות המקומיות לא איפשרה לעיריית חיפה להמיר את הערבון בהתחייבות עצמית.

מאחר ובין כה, בשל היותה רשות מקומית, נפסלה עיריית חיפה מלהמיר את הערבון בשל המצב הפיננסי הלקוי של כלל הרשויות המקומיות, לא מצא השופט גרוניס מקום להמשיך ו"לברר" האם – באמת - ייתכן - שרשויות מקומיות נכשלות לעבור גם את המשוכה השניה שצריך לעבור גוף הרוצה להיפטר ממתן ערבות - משוכת היעדר הביורוקרטיה וקיום התחייבויות. כך:


"המערערת היא רשות מקומית. מן המפורסמות, כי מצבן הכלכלי של חלק מן הרשויות המקומיות אינו שפיר (לפיכך, העובדה שהמערערת הינה רשות מקומית אינה מהווה כשלעצמה עילה להסתפק בהתחייבות עצמית חלף הפקדת ערבון). המערערת טוענת, כי היא נמנית על הרשויות המקומיות שמצבן הכלכלי איתן. להוכחת טענתה זו, צירפה המערערת תצהיר שבו מפרט הגזבר שלה את מצבה הכלכלי. אלא שכאמור, איני סבור שבגדר הליך מסוג זה יש לשעות לטענות ספציפיות של בעל דין בדבר חוסנו הכלכלי. משעה שהחוסן הכלכלי אינו נתון מובן מאליו, מתחייבת המסקנה שאין להסתפק בהתחייבות עצמית. אילו היינו מקבלים את גישת המערערת, היה על הרשם לבדוק בכל תיק ותיק בו רשות מקומית היא המערערת את מצבה הכלכלי, אם הוגשה בקשה בעניין. יתרה מזו, לא לעולם חוסן ומצבה של רשות מקומית עלול אף להתדרדר. היינו, אף אם בגדרו של תיק פלוני היה נקבע כי רשות מקומית מסוימת איתנה מבחינה כלכלית, לא היה הדבר מונע את הצורך לבדוק זאת שנית לאחר זמן. מצב דברים כזה עלול להטיל על המערכת השיפוטית ועל בעלי הדין נטל כבד ובלתי מוצדק.

כאמור, בנוסף להוכחת איתנות כלכלית נדרש כי יוכח נוהג לכבד פסיקת הוצאות ללא סייג וללא העמסת מכשולים בירוקרטיים. נוכח מסקנתי כי רשות מקומית אינה חוצה את סף הדרישה להוכיח איתנות כלכלית לעניין הסוגיה בה עסקינן, איני נדרש לשאלה האם מתקיים התנאי הנוסף במקרה של המערערת."

תוצאת ההליך

הערעור נדחה. על עיריית חיפה להפקיד ערבות על מנת שיקויים ערעור בעניינה, ולא- יידחה ערעורה.

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון
- בפני השופט אשר גרוניס
- בא כח המערערת עיריית חיפה: עו"ד נועה הדרי קירשנר

בש"א 5385/09 עיריית חיפה נ' העדה היהודית הספרדית בחיפה ומדינת ישראל
תאריך:  28/07/2009   |   עודכן:  28/07/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השופט גרוניס: פטור מערבון ניתן לגוף איתן ואמין. לא לעיריות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלונטר
5/08/09 02:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"הדעת נותנת כי יש אינטרס לפרסום שכזה, על כל הכרוך בו לרבות על דבר מעצרם של החשודים בביצועו, נוכח מהותן של עבירות המכס. עבירות אלה הן עבירות שקל יחסית לבצען אך מנגד תפיסת העוברים אותן קשה יותר", כך כתב (יום ב' 1.6.09) שופט בית משפט השלום בירושלים, השופט ארנון דראל בנימוקי החלטתו להתיר את פרסום זהות החשודים בעבירות מכס חרף התנגדותם לפרסום והנזק העלול לצמוח להם בגינו.
25/07/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"שנינו ולמדנו "כבולעו כן פולטו", ובאותה דרך בה נכנס הקטין למצבו הקשה והבלתי מוסבר, דרך שאינה נהירה לרופאים המטפלים, יש ליתן לו הזדמנות להיחלץ ממצבו הקשה בעזרת כלים הלקוחים מאותה דרך". את הדברים האלו קבע ( יום א, 12.07.09) שופט בית המשפט לענייני משפחה, יצחק עמית, בדיון בערעור שהגישה אמו של קטין אשר אושפז בכפייה, לשחרורו. באותה פרשה, אשר סוקרה כאן, בחדשות מחלקה ראשונה, כמו גם בכלי תקשורת נוספים, התערבבו מאבקי כוח בירורקטים עם מאבקים בין תרבותיים. ראשיתה של הפרשה באשפוזו של קטין אשר שב עם אימו בטיבט לאחר עיסוק אינטנסיבי במדיטציה. האם אשפזה את הקטין מרצונה, מצבו החל להשתפר, אולם לאחר מספר ימים השינוי לטובה נעצר, והאשפוז, לדבריה הפסיק להועיל לקטין והחל להזיק.
19/07/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
פיצוי בגין עוגמת נפש פירושו פיצוי בגין נזק נפשי שנגרם לאדם, לדוגמה בשל פגיעה בצנעת חייו וברגשותיו עת מופרת האינטימיות של חייו, או כאשר נוצרים אצלו רגשות לא-רצויים, כגון עצב, תסכול, כעס ועלבון. עוגמת נפש אינה יכולה להגרם מעיכוב בתשלום חוב. כך קבע (יום ב', 29.06.09) שופט בית משפט השלום בתל אביב, מנחם קליין, בתביעה שהגיש בעל עסק לשליחויות כנגד עורך דין שהיה לקוחו לשעבר. עוד קבע השופט קליין כי מקום בו מעלה הנתבע טענות כפירה בחוב - נטל ההוכחה עליו.
17/07/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"...למערערים, כמנהלי האולם והאחראים לקיומם של אירועים במקום, היה אינטרס לאפשר ביצוען של היצירות בפומבי כחלק מתנאי קיומו של כל אירוע שנערך במקום, על-מנת שהאירועים יקוימו לשביעות רצון המזמינים, ובכך טמונה הצלחת האולם כעסק כלכלי והצלחתם של המערערים בביצוע תפקידם על הצד הטוב ביותר", כותבת (יום ה' 2.7.09) שופטת בית המשפט המחוזי בבאר - שבע, השופטת שרה דוברת, בדחותה את ערעורם של מנהלי אולם אירועים שחויבו בבית משפט השלום בבאר - שבע לפצות אישית את אקו"ם ב-12,000 ש"ח מכיוון שבהרשותם לתקליטן לנגן באירוע שנערך באולם מוזיקה המוגנת על-פי חוק זכויות יוצרים הם הפרו, אליבא דבית משפט השלום את זכויות היוצרים המוגנות.
15/07/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"ייחודו של מקצוע עריכת נדין נועד להגן על ציבור הצרכנים, שכן עורכי דין כפופים לכללי אתיקה נוקשים. במסגרת זו כלל 11ב לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), התשמ"ו - 1986 אוסר על עורך דין ליתן שירות משפטי ללקוח אשר הופנה אליו על-ידי גוף שאינו עו"ד הפועל למטרות רווח, וכן אוסר על עו"ד ליתן שירות משפטי למי שאינו מעסיקו אם המעסיק פועל למטרת רווח וגובה תמורה בעד אותו שירות משפטי". את הדברים האלו קבע (יום א', 12.7.09) שופט בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון, רפי ארוניה, בתביעה שהגיש ניסן משה כנגד אדם אחר, לו סייע להגיש תביעה במוסד לביטוח לאומי.
14/07/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il