|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

דוח המבקר מגלה:

וינשטיין והפצ"ר מנעו פעולות ב"צוק איתן"

שרים העידו ששיקולים משפטיים מנעו פעולות סיכול הקבינט הביא בחשבון את החוק הבינלאומי בפעולות בעזה חלק מהמלצות ועדת טירקל טרם יושמו - חמש שנים לאחר שהוגשו
14/03/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
תשומת לב למצב ההומניטרי [צילום: פלאש 90]

בזמן מבצע צוק איתן מנע היועץ המשפטי דאז, יהודה וינשטיין, ביצוע פעולות של צה"ל בעזה מחשש לפגיעה באזרחים. דוח מבקר המדינה חושף עובדה זו, אותה מסרו למשרד המבקר השרים גלעד ארדן ונפתלי בנט (שהיו אז שר הפנים ושר הכלכלה, בהתאמה, וחברים בקבינט).

המבקר יוסף שפירא מפרסם (יום ג', 14.3.18) דוח על היבטי המשפט הבינלאומי ב"צוק איתן" בשנת 2015, ועל יישום המלצות ועדת טירקל שהוקמה בעקבות אירועי המרמרה, בנוגע ליישום הוראות החוק הבינלאומי בפעילות של צה"ל נגד ארגוני טרור.

בנט אמר למשרד המבקר: "נושא נזק אגבי עלה מספר פעמים, בעיקר כדיווח מפי הרמטכ"ל שהיה מאוד ממוקד בעניין. היועץ המשפטי לממשלה התערב גם הוא ואף חסם פעולות משיקולים של פגיעה בבלתי מעורבים". ואילו ארדן אמר: "נושא הדין הבינלאומי נדון הרבה בקבינט. גם הרמטכ"ל העלה נושא זה במהלך דיוני הקבינט. למעשה, שר בקבינט הוא חסר אונים כאשר היועמ"ש אוסר על ביצוע פעולה מסוימת. בכך למעשה מותירים את הקבינט עם אפשרות מאוד מוגבלת לאישור פעולות".

השר דאז לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, גילה, כי גם הפרקליט הצבאי הראשי דאז, דני עפרוני, התערב בהחלטות מבצעיות: "בכל ישיבת קבינט, שולבו גורמים משפטיים לרבות היועץ המשפטי לממשלה, על-מנת לוודא שהפעילות הצבאית אינה חורגת מהמותר על-פי הדין הבינלאומי. נוסף על כך, הקבינט קיבל עידכון מעת לעת על-ידי הרמטכ"ל אודות סטאטוס בחירת המטרות הצבאיות, הפעלת האש ותקפותן המשפטית כפי שאושרה על-ידי הפצ"ר. הרמטכ"ל מסר מספר פעמים שהיו הזדמנויות סיכול אך הוא פסל אותן בשל החשש לפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל מסר שיש צוותי עבודה משפטיים שמלווים את הכוחות. בלי הסכמת היועץ המשפטי לא הותקפו מטרות".

ליקויים במנגנון לבירור עובדתי

שפירא מסכם בנוגע ל"צוק איתן": "הן הדרג המדיני והן הדרג הצבאי הבכיר נתנו את דעתם במפורש למגבלות ולכללים הקבועים במשפט הבינלאומי בכל הנוגע לניהול הלחימה בעזה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, אף הנחה להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. הן הדרג המדיני והן הדרג הצבאי הבכיר הביאו בחשבון, כחלק מניהול הלחימה ברצועת עזה, גם את סוגיית הסיוע ההומניטרי לתושבי רצועת עזה".

שפירא מוסיף: "הן הדרג המדיני והן הדרג הצבאי הבכיר הביאו בחשבון, כחלק מניהול הלחימה בעזה, גם את סוגיית הסיוע ההומניטרי לתושבי עזה. ראש הממשלה הנחה את צה"ל, כמה פעמים, שיש לייחס חשיבות לשיפור המצב ההומניטרי בעזה עקב הלחימה. הדרג הצבאי הקפיד להדגיש לפני הדרג המדיני את החשיבות הרבה שהוא מייחס לשיפור המצב ההומניטרי של תושבי עזה עקב הלחימה ופירט את המאמצים שהוא נוקט כדי לסייע בתחום זה... במתן הנחיותיהם הקפידו הן הממונים האזרחיים והן הממונים הצבאיים לפעול למניעת הפרות פוטנציאליות של הוראות המשפט הבינלאומי".

לצד זאת אומר שפירא, כי נמצאו ליקויים בנוגע ליעילות ולמהירות של עבודת המנגנון לבירור עובדתי, הן באיסוף הממצאים והן בתיעוד המידע שנאסף. עם זאת, המנגנון עשה את עבודתו בתום לב ומתוך רצון כן לקיים הערכה עובדתית מלאה ויסודית ולהגיע לחקר האמת. המנגנון הוקם במהירות, אד-הוק, רק לאחר תחילת מבצע צוק איתן. הקמתו נעשתה ללא היערכות שלמה ומסודרת, ללא נוהל עבודה מסודר וללא מינוי מוקדם של בעלי התפקידים במנגנון, והדבר גרם לקשיים בעבודתו. בעבודת צוותי התחקור בשטח לא שולבו יועצים משפטיים, ורק בחלק מצוותי הבירור הראשונים שובצו חוקרים ממצ"ח, אך שילובם בתחקור היה חלקי ומצומצם.

עוד קובע הדוח, כי שילוב מערך הייעוץ המשפטי האופרטיבי (המופעל במהלך לחימה ובהיערכות לקראתה) באוגדות במסגרת הלחימה כפי שעלה במבצע צוק איתן, דורש שיפור ניכר.

לעמוד בלוחות הזמנים

דוח ועדת טירקל בנוגע ל"מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על-פי המשפט הבינלאומי" הוגש לממשלה בפברואר 2013. בינואר 2014 הקימה הממשלה צוות בראשותו של ד"ר יוסי צ'חנובר ליישום הדוח והקציבה תשעה חודשים לעבודתו; בפועל הוא מסר את המלצותיו רק בספטמבר 2015, והללו אומצו בידי הקבינט ביולי 2016. דוח המבקר מעלה, כי חלק מההמלצות לא יושמו עד היום. בין היתר מצביע שפירא על הנקודות הבאות:

  • חרף פעילותו של משרד המשפטים בעניין החקיקה בנושאים "פשעי מלחמה" ו"אחריותם של מפקדים וממונים אזרחיים", הוא עדיין לא הגיש הצעות חוק לתיקון החקיקה בנושא כדי להשלים פערים בין החקיקה הפלילית הישראלית ובין המשפט הבינלאומי.

  • בשעת חרום או במלחמה עלולה להתרחש הפרה של כללי המשפט הבינלאומי כתוצאה מפעולה מבצעית, המחייבת דיווח על-פי כללי המשפט הבינלאומי. הגם שהוראת הדיווח החדשה של צה"ל מורחבת ומפורטת, היא אינה מחייבת לדווח על אירוע של פגיעה לא מכוונת באזרחים אם לא הייתה בו פגיעה נרחבת. הדבר מעורר חשש, כי לא יימסר דיווח על אירועים שנכון לבדוק אותם אף שהפגיעה באזרחים בהם לא הייתה מכוונת.

  • ישנה חשיבות שצה"ל יעגן בהוראות מתאימות את מדיניות הטיפול בתלונות באירועים שבהם יש חשד סביר לעבירה על כללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי, כדי להדגיש את חשיבות הנושא, וכדי שיהיה אפשר לוודא שמדיניות זו עולה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי.

  • לא פורסמה הנחיה הנוגעת למשך הזמן המירבי מההחלטה לפתוח בחקירה ועד החלטה לנקוט צעדים משפטיים כפי שקבע צוות צ'חנובר. נוסף על כך, הפרקליטות הצבאית ואגף כוח האדם במטכ"ל טרם הסדירו את הקצאת המשאבים הדרושים, כדי שהתביעה הצבאית ומצ"ח יוכלו לעמוד בלוחות הזמנים שקבע צוות צ'חנובר לקבלת החלטה בדבר תוצאותיה של חקירה.

הבעייתיות של פקודת "חניבעל"

עוד מתייחס שפירא לפקודת "חניבעל" - פקודה מטכ"לית שנועדה להסדיר את ההוראות המבצעיות למניעת חטיפת חייל או אזרח ולסיכולה לאחר שאירעה. הפקודה כוללת התייחסות מפורשת לכללי הפתיחה באש אל מול החוטפים, בשל הסכנה שגם החטוף ייפגע. באוקטובר 2013 תוקנה הפקודה המטכ"לית בעקבות הנחיותיו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אך הפקודה של פיקוד הדרום והפקודה של אוגדת עזה לא תאמו זו לזו, ואף לא לפקודה המטכ"לית. הדבר היה עלול להביא לפרשנויות שונות של הפקודות על-ידי גורמים שונים בצה"ל.

אף שהוראת מדיניות האש המטכ"לית מחייבת פעולה של כוחות צה"ל הפועלים בשטח לפי עקרונות המשפט הבינלאומי, עקרונות ההבחנה והמידתיות, לא צוינו במפורש בפקודות "חניבעל". צה"ל לא וידא שכל הפקודות הנגזרות מפקודת "חניבעל" המטכ"לית כוללות את התיקון שאישר היועץ המשפטי לממשלה, ושנוסחן תואם לפקודת "חניבעל" המטכ"לית.

ביוני 2016 ביטל הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, את ביטול פקודת "חניבעל". לדברי שפירא, המתכונת החדשה של הפקודה צריכה לתת מענה לממצאים שעלו בביקורת. על כן, על איזנקוט לבחון את העלאת דרג הסמכות המורה על הפעלת אש בעת חטיפה או חשש לחטיפה וזאת בהתאם לחומרת האירוע, לאפשרות שיביא להסלמת המציאות הביטחונית, ובהתאם לסביבה שבה הוא מתרחש ולמידת הוודאות של התממשות האירוע. על צה"ל לקבוע חובת ליווי של הייעוץ המשפטי להליך גיבוש פקודות ברמות השונות, לכל הפחות לגבי פקודות העוסקות בהפעלת אש, אשר עלולות להיות להן השלכות על חיי אדם, וביתר שאת לגבי פקודות שיש להן נגיעה לכללי המשפט הבינלאומי.

אגב כך עומד שפירא על ליקוי רוחבי: "בצה"ל לא קיים הליך אישור ובקרה של תוכן הפקודות המבצעיות המנוסחות ברמות השונות. במצב זה ייתכן שהוראות הביצוע שאליהן התכוונו ברמה הממונה לא ימומשו על-ידי הדרגים הנמוכים יותר. חשש זה מתעורר ביתר שאת בכל הנוגע לפקודות מבצעיות הנוגעות למצבים רגישים במיוחד, דוגמת אלו הנוגעים לחיי אדם, המחייבות תיאום מלא ברמות השונות כדי לגרום לכוחות הפועלים בשטח לפעול באופן שעולה בקנה אחד עם מדיניות צה"ל".

שפירא מסכם: "על המדינה להוסיף ולהיערך באופן יסודי ומיטבי ומבעוד מועד לעמידה בדרישות המשפט הבינלאומי ולמערכה המשפטית בתחום זה, ולא להמתין לשעת משבר. לאחר שפורסם דוח טירקל ב' וזכה להכרה בקרב הקהילה הבינלאומי, ומשהחליטה ממשלת ישראל על אימוץ המלצות צוות צ'חנובר, על ממשלת ישראל ועל צה"ל לפעול ללא דיחוי ליישום המלצות אלה ולפעול לתיקון הליקויים שעלו בנוגע לעבודת המנגנון בדוח זה.

"על המערכת המדינית והמערכת הצבאית להבטיח שההתמודדות של מדינת ישראל עם גורמי הטרור תהלום את העקרונות והדינים המקובלים של המשפט הבינלאומי שמדינת ישראל שותפה להם. פעולה על-פי המשפט הבינלאומי עשויה גם לסייע בהתמודדות במערכה המשפטית, המדינית והציבורית, שתהיה קרוב לוודאי בלתי נמנעת".


"צוק איתן": פעילות צה"ל בהיבטים של המשפט הבינלאומי / דוח מבקר המדינה
התמודדות צה"ל עם המשפט הבינלאומי במהלך מבצע "צוק איתן" ולאחריו, אופן יישום המלצות ועדת טירקל לבחינה אירועים במהלך פעילות צבאית

תאריך:  14/03/2018   |   עודכן:  14/03/2018
איתמר לוין
+לא יושמו כל הלקחים מחטיפת הנערים
16:05 14/03/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשטרה לא ביצעה את כל הצעדים שגובשו לגבי מוקד 100 ולגבי מרכז השליטה של מחוז ש"י  ▪  אפודים בלתי תקינים וכלי רכב לא מתאימים למשימות השיטור באיו"ש
(אחרי שלוש שנים [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
וינשטיין והפצ"ר מנעו פעולות ב"צוק איתן"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישראל בר-ניר
14/03/18 20:52
2
yust
14/03/18 21:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הרעיון שהיציאה מלבנון לא תהיה חד-צדדית אלא במסגרת לגיטימיות בינלאומית. זה לא היה בהינתקות מרצועת עזה; כל רעיון בעתיד של "היפרדות" חד-צדדית ביהודה ושומרון, בלי לגיטימיות בינלאומית, הוא הרה אסון
14/03/2018  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
קראתי את מאמרו של ארנס שהתפרסם השבוע "נתניהו בארץ הגמדים", ואני בהחלט מסכימה לכותרת שמשקפת את האמת לאמיתה. הוא כמובן איננו מחדש דבר. זה ש"נתניהו הוא אחד המנהיגים הדגולים בעולם בעת הזאת" אין על כך ויכוח. מרקל מגרמניה, מקרון מצרפת, תרזה מיי מבריטניה, איש מהם איננו מתקרב אליו. אלא שלמאמר דרוש תיקון גדול! "בין שאוהבים אותו ובין שלא" - על איזו אהבה הוא מדבר, של דרוקר? לאהבה של הבריות אין כל משמעות לגבי דמותו ואישיותו של נתניהו. ועוד תיקון - "תהא התוצאה אשר תהא, אין ספק שנתניהו היה ראש ממשלה מצוין". מה זה? הספד? רצית אולי לברך, אבל המתחיל בברכה מוטב שיסיימה כראוי.
14/03/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
ההתנקשות הכושלת בראש הממשלה הפלשתיני ראמי חמדאללה ובראש המודיעין הכללי הגנרל מאג'ד פרג' בעת שנסעו בשיירה בצפון רצועת עזה לטקס חנוכת מתקן לטיהור שפכים מתרחש תבשיא המאמצים שמשקיעה מצרים להביא לפיוס לאומי בין פתח וחמאס לפני פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
14/03/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
השמאל הציוני מרבה לדבר על פתרון שתי המדינות לשני העמים, בעוד שעל ההונאה הגדולה שהחלה בשנת 1967 חתומה ממשלה, שנווטה על-ידי מפלגות השמאל הציוני. ההונאה מתבטאת בתוצאה, שאנחנו "הקורבנות" של ערב 1967 שולטים למעשה ב-2018 כבר יותר מחמישים שנה על עם אחר.
13/03/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
15 היהודים שנכנסו לבית המכפלה בחברון חייבים לפנות אותו - קובעת (יום ב', 12.3.18) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות.
13/03/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
שני פלשתינים הרוגים בהפרות סדר   /  עומר כרמון
חירש אילם נורה למוות בחברון  /  עומר כרמון
במשפט הפלילי אין מושג של "בגיר-צעיר"  /  איתמר לוין
הנכבה השנייה של הפלשתינים  /  יוני בן-מנחם
מדוע ג'בריל רג'וב תוקף את מצרים  /  יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס מנסה למנות את יורשו  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il