"סיכונים כבדי משקל לעמידה בלוח הזמנים ובתקציב עליו מצהירה
נת"ע" - זו המסקנה העיקרית בדוח
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, על חברת נתיבי תחבורה עירוניים, הבונה את הרכבת הקלה בגוש-דן. הדוח מצביע (יום ד', 14.3.18) על עיכובים ניכרים במכרזים המרכזיים של הפרויקט ועל חילוקי דעות מתמשכים בין משרד האוצר לבין נת"ע ו
משרד התחבורה.
תקציב פרויקט הקו האדום (מפתח תקוה לבת ים) ועלותו המשוערת נכון לסוף 2017 הם 16.1 מיליארד שקל (לא כולל עלויות נוספות בסך 2.1 מיליארד שקל, בעיקר עבור פינוי תשתיות. בהחלטת הממשלה מ-2010 הוצג בפניה תקציב ראשוני של 10.7 מיליארד שקל, והתקציב הנוכחי מלמד על גידול ניכר בשיעור של כ-50%. באוגוסט 2016 החליטה הממשלה להטיל על נת"ע לקדם גם הקמה והפעלה של הקו הסגול (מתל אביב ליהוד) והקו הירוק (מהרצליה לחולון). האומדן לפרויקט הקו הירוק הוא 20 מיליארד שקל, והאומדן לקו הסגול הוא 8.6 מיליארד שקל.
עד סוף שנת 2015 העבירה המדינה לנת"ע 4.9 מיליארד שקל, מהם 4.3 מיליארד שקל לתקצוב הפרויקטים והיתר כתקצוב תפעולי של נת"ע. בתשעת החודשים הראשונים לשנת 2016 קיבלה נת"ע מהמדינה, באמצעות משרד התחבורה, 1.3 מיליארד שקל, כך שעד סוף ספטמבר 2016 העבירה המדינה לנת"ע 6.1 מיליארד שקל. כל אלו נעשו בלא שנחתם הסכם מסגרת בין המדינה לבין נת"ע, הקיימת מזה 20 שנה.
מאז אפריל 2014 מכהן יהודה בר-און כמנכ"ל החברה. שאר חברי הנהלת החברה הם: שי יפתח, המשנה למנכ"ל; אושיק בן-עטר, סמנכ"ל הכספים; גלי גלט-שמחי, סמנכ"לית איכות וקיימות; קרן זוהר, סמנכ"ל ביצוע; ניר קוגל, סמנכ"ל תכנון;
טל דגן, יועצת משפטית ומזכירת החברה; וחיים לוי, סמנכ"ל רכש, התקשרויות ולוגיסטיקה.
מכרז המערכות בוטל אחרי 4.5 שנים
הליכי המכרז לרכישת 90 קרונות נמשכו שלוש שנים עקב שלוש דחיות במועדי הגשת ההצעות, ועקב בדיקת צוות החשכ"ל את תקינותו. גורמים שונים הביאו לדחיות, ובהם רמת מוכנות בלתי מספקת דייה, העדר תוכנית הפעלה במסמכי המכרז, מאות בקשות הבהרה מצד המתמודדים ובקשות דחייה שלהם.
על אף הדיונים הרבים שהתקיימו בוועדת ההיגוי בנושא מכרז הקרונות, בהשתתפותם ובאישורם של נציגי משרד האוצר, ועל אף החלטת ועדת ההיגוי להפריד את מכרז הקרונות ממכרז המערכות, דרשו בשנים 2014 ו-2015 נציגי האוצר לבטל את מכרז הקרונות, ובמקומו לפרסם מכרז חדש משולב של הקרונות והמערכות. כל זאת אף שמכרז הקרונות פורסם והתקבלו הצעות מהמתמודדים. "ביטול מכרז שכבר יצא לדרך צריך להיעשות רק במקרים חריגים במיוחד, אגב התייחסות ראויה לנזקים שייגרמו בעקבות ביטולו", מעיר שפירא לאוצר.
מכרז המערכות עוסק במערכות הרכבתיות, מרכז תפעול ותחזוקת הקרונות (הדיפו) והמקטעים הקרקעיים של פרויקט הקו האדום. ביוני 2012 פרסמה נת"ע הליך מיון מוקדם, ובפברואר 2016 שלחה הזמנה לכל המציעים שנמצאו כשירים בשלב המיון המוקדם להשתתף במכרז המערכות. מדובר במשך זמן ארוך מאוד שבמהלכו יכולים להתרחש שינויים המחייבים את עידכון המכרז, בייחוד כאשר מעורבים בהליך מציעים בינלאומיים שהתארגנו במיוחד למטרה זו. הימשכות הליך המכרז עלולה להרתיע בעתיד קבלנים וספקים בינלאומיים מלגשת למכרזים בישראל.
בסוף ינואר 2017 החליטה ועדת המכרזים של נת"ע לבטל את מכרז המערכות, עקב פערים כספיים גדולים, בסכום של 4-2 מיליארד שקל, בין ההצעות הכספיות לבין ההערכה התקציבית של החברה. ההערכה של החברה הייתה 2.1 מיליארד שקל ועודכנה ל-2.5 מיליארד שקל, בעוד המתמודדות ביקשו 4.4 ו-6.2 מיליארד שקל. כפתרון מציעה נת"ע לפצל את מכרז המערכות לארבע "חבילות", כשלכל חבילה יתבצע מכרז נפרד, וכן נעשו עידכונים ושינויים בפרויקט ובסדר העבודה, אשר לדעתה יאפשרו לה עמידה בתקציב ובלוח הזמנים. על-אף השינויים והעידכונים בפרויקט ובשיטות העבודה, עדיין נותרו סיכונים כבדי משקל לעמידה בלוח הזמנים ובתקציב עליו מצהירה נת"ע.
שפירא מוסיף: "החלטה שמקבלת חברה זרה להתמודד במכרז בישראל היא החלטה אסטרטגית המחייבת היערכות והתארגנות, וכן השקעת משאבי ניהול, זמן וכסף. לפיכך מכרז המתמשך על פני כמה שנים יוצר חוסר אמון ומפחית את מספר החברות שירצו להשתתף בו או במכרזים דומים בעתיד. התנהלות כזו עלולה להשפיע בשלילה על חברות אחרות השוקלות להשתתף בפרויקטי תשתית בישראל, לאו-דווקא בתחום התחבורה".
800 מיליון שקל ללא מכרז
נת"ע התקשרה ב-2011 עם הסניף האנגלי של חברה מסוימת למתן ייעוץ לפרויקט הקו האדום. אף שנת"ע העריכה את סכום ההתקשרות ב-78 מיליון שקל, ועדת המכרזים לא קבעה בהחלטתה את ההיקף הכספי של ההתקשרות או את מספר השעות המירבי שלה. כעבור שנתיים הועלו בעשרות אחוזים התעריפים המשולמים לחברה זו. ביוני 2014 אף קיבלה אותה חברה את ניהול הפרויקט, בהיקף 800 מיליון שקל - ללא מכרז ובלא אישור ועדת ההיגוי.
נת"ע התקשרה בפטור ממכרז עם יועץ לליווי פעילות חטיבת הכספים. ההתקשרות, שהחלה כהתקשרות דחופה, הוארכה לארבע שנים, והיקפה הכספי הנוכחי הוא 4 מיליון שקל. ועדת המכרזים אישרה את ההתקשרות ושתי הארכות בלי שהוצגו לפניה כל הנתונים הרלוונטיים ולעיתים אף ללא נימוקים.
החברה גם ניהלה הליך התקשרות למינוי יועצים אסטרטגיים, ובמסגרתו פנתה לקבלת הצעות משני יועצים בלבד, אחד מהם - אחרי שבפועל כבר אייש את התפקיד. נת"ע התקשרה עם יועץ בתחום ניהול פרויקט ממוחשב ERP ללא מכרז, ובסופו של דבר בחרה זוכה מבין שני מציעים בלבד.
החברה הציבה במכרז לתכנון 66 רמזורים (בהיקף 26 מיליון שקל) תנאי סף מחמירים, אשר גרמו לכך שההתרשמות האישית מרוב המציעים הישראלים הפכה להיות קנה המידה העיקרי למתן הציון. נת"ע לא בדקה את היתכנותם של תנאי ההשכלה לגבי מתכננים זרים ואת ההסמכה המקצועית הנדרשת מהם; לא הגדירה כראוי מונחי יסוד במסמכי המכרז; ולא הביאה בחשבון את מכלול הנתונים בקביעת תנאי הסף למכרז ואמות המידה.
נת"ע יצאה למכרז להקמת מינהלת מיגון אקוסטי, אשר תנהל ותתכנן את המיגון האקוסטי של הדירות הזקוקות למיגון באזור ביצוע עבודות הרכבת הקלה, בהיקף של 18 מיליון שקל, ומאוחר יותר הגדילה את ההתקשרות ל-32.7 מיליון שקל. נת"ע החליטה להתקשר עם שני המציעים שהגישו הצעות במכרז, על-פי שאחת מההצעות הייתה זולה יותר ואיכותית יותר מהשנייה בהפרש ניכר.