|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

דוח מבקר המדינה על חברת נת"ע:

ספק אם הרכבת הקלה תושלם בזמן ובתקציב

עיכובים של שנים במכרזים המרכזיים וחריגה של 50% מהתקציב המקורי נת"ע ביצעה בלא מכרזים התקשרויות של מאות מיליוני שקלים
14/03/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 68ב (2018)   |   תגובות
שלוש שנים של מכרז

"סיכונים כבדי משקל לעמידה בלוח הזמנים ובתקציב עליו מצהירה נת"ע" - זו המסקנה העיקרית בדוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, על חברת נתיבי תחבורה עירוניים, הבונה את הרכבת הקלה בגוש-דן. הדוח מצביע (יום ד', 14.3.18) על עיכובים ניכרים במכרזים המרכזיים של הפרויקט ועל חילוקי דעות מתמשכים בין משרד האוצר לבין נת"ע ומשרד התחבורה.

תקציב פרויקט הקו האדום (מפתח תקוה לבת ים) ועלותו המשוערת נכון לסוף 2017 הם 16.1 מיליארד שקל (לא כולל עלויות נוספות בסך 2.1 מיליארד שקל, בעיקר עבור פינוי תשתיות. בהחלטת הממשלה מ-2010 הוצג בפניה תקציב ראשוני של 10.7 מיליארד שקל, והתקציב הנוכחי מלמד על גידול ניכר בשיעור של כ-50%. באוגוסט 2016 החליטה הממשלה להטיל על נת"ע לקדם גם הקמה והפעלה של הקו הסגול (מתל אביב ליהוד) והקו הירוק (מהרצליה לחולון). האומדן לפרויקט הקו הירוק הוא 20 מיליארד שקל, והאומדן לקו הסגול הוא 8.6 מיליארד שקל.

עד סוף שנת 2015 העבירה המדינה לנת"ע 4.9 מיליארד שקל, מהם 4.3 מיליארד שקל לתקצוב הפרויקטים והיתר כתקצוב תפעולי של נת"ע. בתשעת החודשים הראשונים לשנת 2016 קיבלה נת"ע מהמדינה, באמצעות משרד התחבורה, 1.3 מיליארד שקל, כך שעד סוף ספטמבר 2016 העבירה המדינה לנת"ע 6.1 מיליארד שקל. כל אלו נעשו בלא שנחתם הסכם מסגרת בין המדינה לבין נת"ע, הקיימת מזה 20 שנה.

מאז אפריל 2014 מכהן יהודה בר-און כמנכ"ל החברה. שאר חברי הנהלת החברה הם: שי יפתח, המשנה למנכ"ל; אושיק בן-עטר, סמנכ"ל הכספים; גלי גלט-שמחי, סמנכ"לית איכות וקיימות; קרן זוהר, סמנכ"ל ביצוע; ניר קוגל, סמנכ"ל תכנון; טל דגן, יועצת משפטית ומזכירת החברה; וחיים לוי, סמנכ"ל רכש, התקשרויות ולוגיסטיקה.

מכרז המערכות בוטל אחרי 4.5 שנים

הליכי המכרז לרכישת 90 קרונות נמשכו שלוש שנים עקב שלוש דחיות במועדי הגשת ההצעות, ועקב בדיקת צוות החשכ"ל את תקינותו. גורמים שונים הביאו לדחיות, ובהם רמת מוכנות בלתי מספקת דייה, העדר תוכנית הפעלה במסמכי המכרז, מאות בקשות הבהרה מצד המתמודדים ובקשות דחייה שלהם.

על אף הדיונים הרבים שהתקיימו בוועדת ההיגוי בנושא מכרז הקרונות, בהשתתפותם ובאישורם של נציגי משרד האוצר, ועל אף החלטת ועדת ההיגוי להפריד את מכרז הקרונות ממכרז המערכות, דרשו בשנים 2014 ו-2015 נציגי האוצר לבטל את מכרז הקרונות, ובמקומו לפרסם מכרז חדש משולב של הקרונות והמערכות. כל זאת אף שמכרז הקרונות פורסם והתקבלו הצעות מהמתמודדים. "ביטול מכרז שכבר יצא לדרך צריך להיעשות רק במקרים חריגים במיוחד, אגב התייחסות ראויה לנזקים שייגרמו בעקבות ביטולו", מעיר שפירא לאוצר.

מכרז המערכות עוסק במערכות הרכבתיות, מרכז תפעול ותחזוקת הקרונות (הדיפו) והמקטעים הקרקעיים של פרויקט הקו האדום. ביוני 2012 פרסמה נת"ע הליך מיון מוקדם, ובפברואר 2016 שלחה הזמנה לכל המציעים שנמצאו כשירים בשלב המיון המוקדם להשתתף במכרז המערכות. מדובר במשך זמן ארוך מאוד שבמהלכו יכולים להתרחש שינויים המחייבים את עידכון המכרז, בייחוד כאשר מעורבים בהליך מציעים בינלאומיים שהתארגנו במיוחד למטרה זו. הימשכות הליך המכרז עלולה להרתיע בעתיד קבלנים וספקים בינלאומיים מלגשת למכרזים בישראל.

בסוף ינואר 2017 החליטה ועדת המכרזים של נת"ע לבטל את מכרז המערכות, עקב פערים כספיים גדולים, בסכום של 4-2 מיליארד שקל, בין ההצעות הכספיות לבין ההערכה התקציבית של החברה. ההערכה של החברה הייתה 2.1 מיליארד שקל ועודכנה ל-2.5 מיליארד שקל, בעוד המתמודדות ביקשו 4.4 ו-6.2 מיליארד שקל. כפתרון מציעה נת"ע לפצל את מכרז המערכות לארבע "חבילות", כשלכל חבילה יתבצע מכרז נפרד, וכן נעשו עידכונים ושינויים בפרויקט ובסדר העבודה, אשר לדעתה יאפשרו לה עמידה בתקציב ובלוח הזמנים. על-אף השינויים והעידכונים בפרויקט ובשיטות העבודה, עדיין נותרו סיכונים כבדי משקל לעמידה בלוח הזמנים ובתקציב עליו מצהירה נת"ע.

שפירא מוסיף: "החלטה שמקבלת חברה זרה להתמודד במכרז בישראל היא החלטה אסטרטגית המחייבת היערכות והתארגנות, וכן השקעת משאבי ניהול, זמן וכסף. לפיכך מכרז המתמשך על פני כמה שנים יוצר חוסר אמון ומפחית את מספר החברות שירצו להשתתף בו או במכרזים דומים בעתיד. התנהלות כזו עלולה להשפיע בשלילה על חברות אחרות השוקלות להשתתף בפרויקטי תשתית בישראל, לאו-דווקא בתחום התחבורה".

800 מיליון שקל ללא מכרז

נת"ע התקשרה ב-2011 עם הסניף האנגלי של חברה מסוימת למתן ייעוץ לפרויקט הקו האדום. אף שנת"ע העריכה את סכום ההתקשרות ב-78 מיליון שקל, ועדת המכרזים לא קבעה בהחלטתה את ההיקף הכספי של ההתקשרות או את מספר השעות המירבי שלה. כעבור שנתיים הועלו בעשרות אחוזים התעריפים המשולמים לחברה זו. ביוני 2014 אף קיבלה אותה חברה את ניהול הפרויקט, בהיקף 800 מיליון שקל - ללא מכרז ובלא אישור ועדת ההיגוי.

נת"ע התקשרה בפטור ממכרז עם יועץ לליווי פעילות חטיבת הכספים. ההתקשרות, שהחלה כהתקשרות דחופה, הוארכה לארבע שנים, והיקפה הכספי הנוכחי הוא 4 מיליון שקל. ועדת המכרזים אישרה את ההתקשרות ושתי הארכות בלי שהוצגו לפניה כל הנתונים הרלוונטיים ולעיתים אף ללא נימוקים.

החברה גם ניהלה הליך התקשרות למינוי יועצים אסטרטגיים, ובמסגרתו פנתה לקבלת הצעות משני יועצים בלבד, אחד מהם - אחרי שבפועל כבר אייש את התפקיד. נת"ע התקשרה עם יועץ בתחום ניהול פרויקט ממוחשב ERP ללא מכרז, ובסופו של דבר בחרה זוכה מבין שני מציעים בלבד.

החברה הציבה במכרז לתכנון 66 רמזורים (בהיקף 26 מיליון שקל) תנאי סף מחמירים, אשר גרמו לכך שההתרשמות האישית מרוב המציעים הישראלים הפכה להיות קנה המידה העיקרי למתן הציון. נת"ע לא בדקה את היתכנותם של תנאי ההשכלה לגבי מתכננים זרים ואת ההסמכה המקצועית הנדרשת מהם; לא הגדירה כראוי מונחי יסוד במסמכי המכרז; ולא הביאה בחשבון את מכלול הנתונים בקביעת תנאי הסף למכרז ואמות המידה.

נת"ע יצאה למכרז להקמת מינהלת מיגון אקוסטי, אשר תנהל ותתכנן את המיגון האקוסטי של הדירות הזקוקות למיגון באזור ביצוע עבודות הרכבת הקלה, בהיקף של 18 מיליון שקל, ומאוחר יותר הגדילה את ההתקשרות ל-32.7 מיליון שקל. נת"ע החליטה להתקשר עם שני המציעים שהגישו הצעות במכרז, על-פי שאחת מההצעות הייתה זולה יותר ואיכותית יותר מהשנייה בהפרש ניכר.
נת"ע - חברת נתיבי תחבורה עירוניים / דוח מבקר המדינה
נתונים על חברת נת"ע, הבונה את הרכבת הקלה בגוש דן
נת"ע - ניהול מכרזים והתקשרויות / דוח מבקר המדינה
התמשכות ניכרת של המכרזים המרכזיים בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן
נת"ע - התקשרויות עם יועצים / דוח מבקר המדינה
התקשרויות במאות מיליונים שקלים ללא מכרז בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן

תאריך:  14/03/2018   |   עודכן:  14/03/2018
איתמר לוין
+משרד הביטחון היה ארבע שנים ללא דובר
16:05 14/03/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המבקר: מנכ"ל המשרד ובכירים נוספים חרגו מהנהלים ולכן לא אוישה המשרה  ▪  כשלים בפרסום הודעות בפרשת הצוללות ועל הסכם הגרעין עם אירן
(שני. על דעת עצמו [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
+לא יושמו כל הלקחים מחטיפת הנערים
16:05 14/03/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשטרה לא ביצעה את כל הצעדים שגובשו לגבי מוקד 100 ולגבי מרכז השליטה של מחוז ש"י  ▪  אפודים בלתי תקינים וכלי רכב לא מתאימים למשימות השיטור באיו"ש
(אחרי שלוש שנים [צילום: פלאש 90])
+אגף התקציבים שולט במיליארדים ללא פיקוח
16:01 14/03/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השימוש בעתודות ובסעיף עמום של "הוצאות שונות" מעניק לאגף התקציבים שליטה על מיליארדי שקלים בצורה בלתי שקופה, ללא דיון ציבורי וללא פיקוח פרלמנטרי
(עושה כרצונו [צילום: יואב ארי דודקביץ, פלאש 90])
+אין פיקוח על החרדים המשוחררים מגיוס
16:00 14/03/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
למרות המלצה ברורה על הקמת מערך בקרה - הוא לא הוקם  ▪  פער הולך וגדל בין יעדי הגיוס של החרדים לבין הגיוס בפועל  ▪  איזנקוט: הנח"ל צריך להפוך לשירות מלא
(הנח"ל לא נבדק [צילום: דובר צה"ל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ספק אם הרכבת הקלה תושלם בזמן ובתקציב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירין לוי
15/03/18 01:05
2
קךרןבם
27/03/18 08:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
בזמן מבצע צוק איתן מנע היועץ המשפטי דאז, יהודה וינשטיין, ביצוע פעולות של צה"ל בעזה מחשש לפגיעה באזרחים. דוח מבקר המדינה חושף עובדה זו, אותה מסרו למשרד המבקר השרים גלעד ארדן ונפתלי בנט (שהיו אז שר הפנים ושר הכלכלה, בהתאמה, וחברים בקבינט).
14/03/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
אגף התקציבים שולט בצורה בלתי ראויה וללא פיקוח פרלמנטרי על מיליארדי שקלים המוגדרים כעתודה ("רזרבה") בתקציב המדינה - קובע (יום ג', 14.3.18) מבקר המדינה. השנה היוו העתודות 5.3% מהתקציב - 20 מיליארד שקל.
14/03/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
בשנים 2016-2013 לא עמדה מערכת הביטחון ביעדי הגיוס של בחורי הישיבות שקבעה הממשלה, והפער בין היקפי הגיוס בפועל ובין יעדי הגיוס גדל פי שמונה בערך במהלך שלוש שנים, מפער של 1.4% בשנת 2013 לפער של 11% בשנת 2016. כך מוסר (יום ד', 14.3.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא. בעיצומו של הוויכוח על חוק הגיוס החדש, מצביע שפירא על ההיערכות הדרושה לקיום פסיקת בית המשפט העליון, שפסלה את מתווה הפטור הקודם.
14/03/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
אף שטרם ברור האם יתקיימו ההצבעות על תקציב המדינה לשנת 2019, אישרה (יום א', 11.3.18) ועדת הכספים, את תקציב משרד מבקר המדינה באופן נפרד. תקציב המבקר הוא אחד מתוך אותם גופים שתקציביהם נדונים ומאושרים בנפרד מתקציב המדינה הכולל, כגון רשות ניירות הערך, בנק ישראל וועדת הבחירות המרכזית, זאת מתוך הכוונה לשמור על עצמאותם של גופים אלו.
11/03/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה לביקורת המדינה דנה (יום ד', 7.2.18) בדוח מבקר המדינה על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2017, תוך התמקדות בהעברת תמיכות כספיות שלא כדין לעמותות פרטיות בעיריית טבריה, בעיריית נהריה, במועצה האזורית מטה בנימין ובמועצה המקומית באר יעקב.
09/02/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il