הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות
אביגדור יצחקי, אישרה (יום ב', 9.4.18) את העברת תוכנית המסילה הרביעית באיילון (תת"ל 33) לאישור סופי של קבינט הדיור.
התוכנית למסילה הרביעית באיילון היא מיזם לאומי בעל חשיבות ממדרגה ראשונה ומהווה נדבך מרכזי במדיניות הארצית לתגבור התחבורה הציבורית. מימוש התוכנית יאפשר תוספת של מסילה רביעית לאורך נתיבי איילון, מצפון למחלף ההלכה ועד למחלף קיבוץ גלויות ותוספת של מסילה שלישית ורביעית ממחלף קיבוץ גלויות ועד תחנת לוד דרום.
ברצועת האיילון עוברות כל הרכבות הארציות בכיוון צפון-דרום וכן לכיוון מזרח (מודיעין ובקרוב מאוד ירושלים), בנוסף לרכבות שיעדן תל אביב. כיום, עוברות במקטע האיילון שלוש מסילות בלבד, ומשמעות הדבר היא כי המסילה הפרברית פועלת כמסילה דו-כיוונית, המגבילה מאוד את תדירות הרכבות. תוספת המסילה הרביעית, ביחד עם מערכות איתות חדשות של הרכבות, תאפשר להגביר את תדירות הרכבות ברצועת האיילון מ-28 רכבות בשעת שיא ל-40 רכבות בשעת שיא ובכך לשפר מאוד את רמת השירות לנוסעים ואת האטרקטיביות של הנסיעה ברכבת.
העברת המסילה הרביעית ברצועת נתיבי איילון תחייב הצרה של התעלה הקיימת באופן שיפחית את כושר ספיקת המים שלה בעת שיטפונות, ועל כן, בד-בבד עם קידום התוכנית למסילה הרביעית, החליטה הוועדה בעבר כי יש להגיש תוכנית משלימה שתאפשר פתרונות לאיגום, החדרה וניהול נגר במעלה אגן הירקון/איילון. פתרונות אלה כוללים שימוש במחצבות נטוף, מודיעין ונשר וכן מאגר משמר איילון לצורך איגום והחדרת מים, יצירת איגום בפארק
אריאל שרון מצפון לכביש 1 ואזורי הצפה בשטחי מקוה ישראל מדרום לכביש 1 וכן אפשרות בעתיד למובל לים.
העבודות המוקדמות להקמת המאגר בפארק אריאל שרון כבר החלו, מתוקף התוכנית המאושרת לפארק, והשלמתו מהווה תנאי לתחילת העבודות להקמת המסילה. השלמת מאגר זה תשפר במעט את תדירות הסיכוי להצפות באיילון ביחס למצב הקיים כיום, גם לאחר הקמת המסילה הרביעית.
על-מנת להבטיח את פעילותן התקינה של המסילות בעתיד, ומתוך ראייה ארוכת טווח וכוללת ברמה הארצית, החליטה הוועדה כי הגשת התוכנית המשלימה לכל האתרים האלה תהווה תנאי לתחילת העבודות להצרת התעלה. השלמתן תביא לשיפור ניכר בתדירות ההצפות באיילון ביחס למצב הקיים כיום.
מתכננת הוועדה, נאוה אלינסקי-רדאעי, ציינה עם קבלת ההחלטה כי "מדובר בפרויקט בעל חשיבות לאומית, שיתרום בצורה ניכרת למערך תנועת הרכבות בישראל בכלל ובמטרופולין תל אביב בפרט. בנוסף לחשיבותה של התוכנית לתחבורה ציבורית איכותית, היא נותנת מענה לבעיית הניקוז שבאיילון".
התוכנית היא ביוזמת חברת נתיבי ישראל.