|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

דוח הרשות השנייה

העדר אתיקה מצד מראיינים מרגיז את הציבור

הדוח השנתי של נציב פניות הציבור: זינוק של 40% במספר התלונות על שידור תכנים פוגעניים מאות תלונות בנושאי מיניות וסקסיזם עלייה בחלקן של התלונות העוסקות בתכני הפרסומות
25/07/2018  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
רגב. מסכם עוד שנה [צילום: יח"צ]

העיקר חסר מן הספר
נתוני העיצומים הכספיים שהוטלו על הזכיינים ברדיו ובטלוויזיה אינם מופיעים בדוח הנציב. נתונים אלה מופיעים בדוח אחר - הדוח השנתי שמוציאה הרשות השנייה. עד היום לא פורסם הדוח לשנת 2017, כך שלא ניתן לדעת מה ההשלכות הכספיות של ממצאי הנציב. הנציב מפרסם את פילוח נושאי התלונות, את אחוז התלונות המוצדקות ופרטים אחרים - אך את העיקר הוא משמיט מן הספר: את האופן בו מטופלות התלונות.
דוד רגב אומנם מציין את אופן הטיפול בתלונות נבחרות, אך בוחר להסתיר מן הציבור את האופן בו הוא מטפל בכלל התלונות המוצדקות - בכמה מהן הוחלט לא לעשות דבר, בכמה מהן הסתפק הנציב בהערה/נזיפה ובכמה מהן הוחלט להעביר את הטיפול להליך הפרה שבסופו עלול הזכיין להיתקל בקנסות. מידע זה חיוני על-מנת שהציבור יוכל לעמוד על טיבו של הנציב ולדעת האם מדובר בקישוט על הקיר או בנציב עם שיניים.
▪ עידן יוסף

זינוק של 40% במספר תלונות הציבור שהתקבלו על שידור תכנים פוגעניים במהלך 2017. כך עולה מהדוח השנתי של נציב פניות הציבור ברשות השנייה. בסיכום הכללי הוגשו במהלך השנה 6,544 תלונות, לעומת 3,983 תלונות ב-2016. הדוח הוגש על-ידי דוד רגב, נציב פניות הציבור של הרשות השנייה לשר התקשורת איוב קרא ובנוכחות מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן, יו"ר מועצת הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ' והמנכ"ל בפועל של הרשות השנייה ניר שוויקי.

מניתוח התלונות עולה כי 89% מהן עסקו בתכנים טלוויזיוניים, 5% עסקו בתכנים רדיופוניים ו-8% עסקו בנושאים כלליים. בחלוקה לנושאים עולה כי 37% מהתלונות היו נגד תוכניות. 33% בעניין חדשות, 22% בנוגע לפרסומות והשאר בעניין קדימונים ונושאים כלליים.

בתחום הטלוויזיה נרשמה עלייה משמעותית של 100% במספר התלונות, מ-2,959 תלונות ב-2016 ל-5,799 ב-2017. עיקר העלייה נבע מאלפי תלונות שהתקבלו בעקבות אמירות פוגעניות של אברי גלעד, מנחה תוכנית הבוקר של רשת. אמירתו, שהתפרשה כתמיכה במעשי אלימות של מתנחלים בכפר פלשתיני. בנושא התקבלו כ-3,900 תלונות במסגרת קמפיין ארצי. מקרה בולט נוסף בשידורי הטלוויזיה היה כאשר התקבלו כ-200 תלונות נגד חברת חדשות 2 בעקבות הכתבה על מסיבות הרווקים של צעירים ישראלים בבוקרשט בירת רומניה.

עוד ביחס לתלונות על שידורים טלוויזיוניים, הנתונים מעידים על מעבר מרכז הכובד של התלונות מהתוכניות לחדשות ולפרסומות. הדבר בא לידי ביטוי בירידה בהיקף התלונות העוסקות בתכנים פוגעניים, מ-52% בשנת 2016 ל-43% ב-2017, ומנגד לעלייה בתלונות העוסקות באתיקה בתכנים חדשותיים, מ-30% בשנת 2016 ל 36% מכלל התלונות בשנת 2017. התלונות עסקו בחוסר איזון בדיווחים חדשותיים, הבעת דעה של מראיינים ומגישי חדשות והתנהגות מראיינים.

זינוק חל גם בהיקף התלונות כנגד הפרסומות המשודרות בערוצים השונים מ-341 תלונות ל-415 בשנת 2017. אלה היוו 22% מכלל התלונות, לעומת 12% בלבד מכלל התלונות בשנת 2016. המשמעות היא כי הציבור הלין על תכנים בוטים ששודרו בפרסומות השונות ועל ריבוי הפרסומות. לעלייה בהיקף התלונות נגד הפרסומות תרמו 50 תלונות שהוגשו נגד תשדיר פרסומת של חברת הודיס, בה נראית הדוגמנית בר רפאלי בסיטואציה המרמזת על גילוי עריות עם אחיה. 30 תלונות נוספות התקבלו נגד פרסומת לחברת המכוניות "אופל", בה שולבו אלמנטים אלימים. 38 תלונות אחרות הוגשו על-ידי אבות וארגוני אבות כנגד תשדיר של ארגון ויצ"ו, שעסק באלימות במשפחה ושהציג את הגברים כאלימים.

בכל הקשור לתלונות הצופים, עושה רושם כי גם כאן קמפיין "מי טו" #metoo העולמי נותן את אותותיו. בתלונות בנושא מיניות, מגדר וסקסיזם נרשמו 356 תלונות, לעומת 216 ב-2016. בכלל זה תלונות נגד שדרני רדיו שנטען כי היו מעורבים לכאורה בהטרדות מיניות.

בתחום הרדיו נרשמה ירידה בהיקף התלונות על תוכניות ב-2017 מ-400 תלונות בשנת 2016 ל-277 תלונות בשנת 2017. 77% מהתלונות היו נגד תוכניות, בהמשך למגמה מ-2016 אז 88% מהתלונות היו נגד תוכניות מה שמעלה כי מאזיני הרדיו ממשיכים להביע חוסר שביעות רצון מתכנים בוטים ופוגעניים המשודרים בתוכניות השונות.

פילוח התלונות לפי גוף השידור בשידורי הטלוויזיה מעלה כי בשל התלונות נגד המגיש אברי גלעד חברת רשת קיבלה 4,335 תלונות, לאחר מכן חדשות 2 עם 498, קשת עם 393. ברדיו, עיקר התלונות הופנו ל'רדיו ללא הפסקה' - 239 תלונות מתוך 366 תלונות בסך-הכל. לאחר מכן 'רדיו תל אביב' עם 23 תלונות ו'רדיו קול ברמה' עם 20 תלונות. בין התלונות נגד 'רדיו ללא הפסקה': 20 תלונות נגד עו"ד יורם שפטל בעקבות דברים פוגעניים שאמר על הרמטכ"ל, 18 תלונות נגד גבי גזית על אמירה בוטה שלו נגד שדרן מערוץ 20, ו-15 תלונות נגד השדרן נתן זהבי בעקבות טענות להטרדות מיניות מצדו, אותן הכחיש מכל וכל.

באשר לטיפול בתלונות, מהדוח עולה כי 76% מהתלונות שהתקבלו נמצאו מוצדקות. מדובר בנתון חסר תקדים. רוב רובן של התלונות שנמצאו מוצדקות עסקו בתכנים ששודרו בתוכניות חדשות, בידור ופרסומות.

במהלך שנת 2017 טיפלה נציבות פניות הציבור בתלונות במגוון דרכים, שאת חלקן פיתחה בשנים האחרונות. בין הפתרונות שהוצעו היו: התנצלויות בשידור, המלצות לרשות השנייה להסרת תכנים פוגעניים, המלצות לגופי השידור לתיקון תכנים פוגעניים, גישור, יצירת שיח ישיר ובלתי אמצעי בין זכייניות לפונים, פרסום דוחות ייעודיים, פרסומים תקשורתיים, הרצאות והשתתפות בחברי-דיון מקצועיים והבעת דעה ציבורית על נושאים שעלו. בחלק מהמקרים חיפתה הנציבות על תופעות שליליות, דוגמת ההטרדה בשידור של יאיר נתניהו מצד אופירה אסייג, שהתקשרה אליו שוב שוב.

לבד מהטיפול בתלונות הציבור גם בשנה זו עסקה הנציבות בגישור בין פונים לזכייניות, באיתור ושילוב נאמני פניות ציבור במוסדות חינוך ומסע הרצאות של הנציב בעשרות בתי ספר על צפייה ביקורתית בתכנים, פיתוח אמצעי הנגשה חדשים אל הנציבות בהן התאמת טופס הפנייה לנציבות למובייל, טופס פניה בשפה הערבית, שילוב סטודנטים בעבודת הנציבות והנגשתה של הנציבות לאוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה.

שר התקשורת איוב קרא: "אני מברך את נציב פניות הציבור של הרשות השנייה על הגשת דוח פניות הציבור לשנת 2017. כולי תקווה כי דוח זה יגרום לשיפור השיח ולשיפור באיכות השידורים, שיתבטא בתכנים איכותיים בסובלנות לדעת האחר, בשפה יפה ומקבלת ובאחריות מצד הגופים והאנשים המשדרים את אותן תוכניות הן ברדיו והן בטלוויזיה. הדוח נכתב בעזרת אנשים יקרים שאיכות השידורים יקרה ללבם ולהם תודתי נתונה"

נציב פניות הציבור דוד רגב אומר כי קיימת דרישה של הציבור לתכנים חדשותיים נקיים ואוביקטיביים יותר. "מהעלייה הנמשכת בהיקף התלונות הנוגע לאתיקה בשידור עולה כי לא מעט מהצופים סבורים כי התכנים החדשותיים אינם מאוזנים, מוטים לצד זה או אחר וכי בלא מעט פעמים עולה חוסר נחת מכך שמגישי מהדורות ומראיינים מביעים את דעותיהם. מתלונות עולה כי הצופים מצפים לחדשות 'נקיות' יותר. על הזכייניות לתת את הדעת על כך".

פיצול ערוץ 2 לקשת ולרשת והתווספות ערוצים נוספים בהם ערוצים 20, 24, הלא טי-וי ואחרים בפיקוחה של הרשות השנייה, יבואו לידי ביטוי בדוח הבא של הנציבות.
דו"ח פניות הציבור תשע"ז-תשע"ח 2017 / דוח שנתי
דוח נציב פניות הציבור ברשות השנייה לשנת 2017 (38 עמ')

תאריך:  25/07/2018   |   עודכן:  25/07/2018
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העדר אתיקה מצד מראיינים מרגיז את הציבור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גימי-יהודי מיהודה
25/07/18 11:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החרדים המתגוררים בירושלים, המהווים 34% מאוכלוסיית העיר, מתנגדים לתיירות בעיר - כך עולה ממחקר שנערך במחלקה כלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת אריאל. מהמחקר עולה כי למרות ש-77% מהתיירים שנכנסו לישראל ב-2016 ביקרו בירושלים, התנגדו החרדים בעיר גם להשפעות הכלכליות בהן יצירת מקומות עבודה וגידול בהשקעות הכלכליות. מבחינה חברתית טענה אוכלוסייה זו, כי יש לכך סיכוי בגבוה יותר ליצירת קונפליקט חברתי בין התיירם לתושבים, ולהשפעת התיירות על שיעורי הפשיעה.
25/07/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
איש הטלוויזיה ליאור שליין יגיש במהלך חודש אוגוסט את תוכנית האקטואליה "מה בוער" בגלי צה"ל, במקומו של רזי ברקאי שיוצא לחופשת קיץ. רינה מצליח ובועז ביסמוט, המגישים את התוכנית לצד ברקאי, ימשיכו גם לצד שליין. "מה בוער" בהגשת שליין תשודר כרגיל, בימים א'-ד' בין 9:00 ל-11:00. ברקאי יחזור לתוכנית בתחילת ספטמבר.
25/07/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
"הביקוש לדירות יד שנייה בלוד גדל בחודשים האחרונים, בניגוד למגמה של ירידה במכירות בערים אחרות". כך אומר ל-News1 מנהל סניף החברה בעיר, המתווך ברוך טל, אחד מבכירי חברת התיווך רימקס. לדבריו, ברבעון אפריל-יוני שיווקה החברה 16 דירות, עליה ניכרת לעומת חודשים קודמים.
25/07/2018  |  אלעזר לוין  |   חדשות
82% מכתבי האישום בהם טיפלה הפרקליטות ואשר הוכרעו בשנת 2017 הסתיימו בהרשעה מלאה או חלקית, כאשר ב-76% מהתיקים הושגו הסדרי טיעון. כלומר: 93% מההרשעות הן פרי הסדרי טיעון. כך מוסרת הפרקליטות (יום ד', 25.7.18) בדוח השנתי שלה. בשנה שעברה ניתנו פסקי דין ב-5,700 תיקים נגד 7,900 נאשמים.
25/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רוסיה עלולה לפעול לטובת הדמוקרטים בבחירות הקרובות לקונגרס - טוען (יום ד', 25.7.18) נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הוא צייץ: "אני מאוד מודאג שרוסיה תילחם קשה מאוד כדי להשפיע על הבחירות הקרובות. בהתחשב בעובדה שאף נשיא לא היה קשוח איתה יותר ממני, הם ידחפו קשה מאוד לטובת הדמוקרטים. הם לבטח לא רוצים את טראמפ!".
25/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il