זינוק של 40% במספר תלונות הציבור שהתקבלו על שידור תכנים פוגעניים במהלך 2017. כך עולה מהדוח השנתי של נציב פניות הציבור ברשות השנייה. בסיכום הכללי הוגשו במהלך השנה 6,544 תלונות, לעומת 3,983 תלונות ב-2016. הדוח הוגש על-ידי דוד רגב, נציב פניות הציבור של
הרשות השנייה לשר התקשורת
איוב קרא ובנוכחות מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן, יו"ר מועצת הרשות השנייה
יוליה שמאלוב ברקוביץ' והמנכ"ל בפועל של הרשות השנייה ניר שוויקי.
מניתוח התלונות עולה כי 89% מהן עסקו בתכנים טלוויזיוניים, 5% עסקו בתכנים רדיופוניים ו-8% עסקו בנושאים כלליים. בחלוקה לנושאים עולה כי 37% מהתלונות היו נגד תוכניות. 33% בעניין חדשות, 22% בנוגע לפרסומות והשאר בעניין קדימונים ונושאים כלליים.
בתחום הטלוויזיה נרשמה עלייה משמעותית של 100% במספר התלונות, מ-2,959 תלונות ב-2016 ל-5,799 ב-2017. עיקר העלייה נבע מאלפי תלונות שהתקבלו בעקבות אמירות פוגעניות של אברי גלעד, מנחה תוכנית הבוקר של רשת. אמירתו, שהתפרשה כתמיכה במעשי אלימות של
מתנחלים בכפר פלשתיני. בנושא התקבלו כ-3,900 תלונות במסגרת קמפיין ארצי. מקרה בולט נוסף בשידורי הטלוויזיה היה כאשר התקבלו כ-200 תלונות נגד חברת חדשות 2 בעקבות הכתבה על מסיבות הרווקים של צעירים ישראלים בבוקרשט בירת רומניה.
עוד ביחס לתלונות על שידורים טלוויזיוניים, הנתונים מעידים על מעבר מרכז הכובד של התלונות מהתוכניות לחדשות ולפרסומות. הדבר בא לידי ביטוי בירידה בהיקף התלונות העוסקות בתכנים פוגעניים, מ-52% בשנת 2016 ל-43% ב-2017, ומנגד לעלייה בתלונות העוסקות באתיקה בתכנים חדשותיים, מ-30% בשנת 2016 ל 36% מכלל התלונות בשנת 2017. התלונות עסקו בחוסר איזון בדיווחים חדשותיים, הבעת דעה של מראיינים ומגישי חדשות והתנהגות מראיינים.
זינוק חל גם בהיקף התלונות כנגד הפרסומות המשודרות בערוצים השונים מ-341 תלונות ל-415 בשנת 2017. אלה היוו 22% מכלל התלונות, לעומת 12% בלבד מכלל התלונות בשנת 2016. המשמעות היא כי הציבור הלין על תכנים בוטים ששודרו בפרסומות השונות ועל ריבוי הפרסומות. לעלייה בהיקף התלונות נגד הפרסומות תרמו 50 תלונות שהוגשו נגד תשדיר פרסומת של חברת הודיס, בה נראית הדוגמנית
בר רפאלי בסיטואציה המרמזת על גילוי עריות עם אחיה. 30 תלונות נוספות התקבלו נגד פרסומת לחברת המכוניות "אופל", בה שולבו אלמנטים אלימים. 38 תלונות אחרות הוגשו על-ידי אבות וארגוני אבות כנגד תשדיר של ארגון ויצ"ו, שעסק באלימות במשפחה ושהציג את הגברים כאלימים.
בכל הקשור לתלונות הצופים, עושה רושם כי גם כאן קמפיין "מי טו" #metoo העולמי נותן את אותותיו. בתלונות בנושא מיניות, מגדר וסקסיזם נרשמו 356 תלונות, לעומת 216 ב-2016. בכלל זה תלונות נגד שדרני רדיו שנטען כי היו מעורבים לכאורה בהטרדות מיניות.
בתחום הרדיו נרשמה ירידה בהיקף התלונות על תוכניות ב-2017 מ-400 תלונות בשנת 2016 ל-277 תלונות בשנת 2017. 77% מהתלונות היו נגד תוכניות, בהמשך למגמה מ-2016 אז 88% מהתלונות היו נגד תוכניות מה שמעלה כי מאזיני הרדיו ממשיכים להביע חוסר שביעות רצון מתכנים בוטים ופוגעניים המשודרים בתוכניות השונות.
פילוח התלונות לפי גוף השידור בשידורי הטלוויזיה מעלה כי בשל התלונות נגד המגיש אברי גלעד חברת רשת קיבלה 4,335 תלונות, לאחר מכן חדשות 2 עם 498, קשת עם 393. ברדיו, עיקר התלונות הופנו ל'רדיו ללא הפסקה' - 239 תלונות מתוך 366 תלונות בסך-הכל. לאחר מכן 'רדיו תל אביב' עם 23 תלונות ו'רדיו קול ברמה' עם 20 תלונות. בין התלונות נגד 'רדיו ללא הפסקה': 20 תלונות נגד עו"ד
יורם שפטל בעקבות דברים פוגעניים שאמר על הרמטכ"ל, 18 תלונות נגד
גבי גזית על אמירה בוטה שלו נגד שדרן מערוץ 20, ו-15 תלונות נגד השדרן
נתן זהבי בעקבות טענות להטרדות מיניות מצדו, אותן הכחיש מכל וכל.
באשר לטיפול בתלונות, מהדוח עולה כי 76% מהתלונות שהתקבלו נמצאו מוצדקות. מדובר בנתון חסר תקדים. רוב רובן של התלונות שנמצאו מוצדקות עסקו בתכנים ששודרו בתוכניות חדשות, בידור ופרסומות.
במהלך שנת 2017 טיפלה נציבות פניות הציבור בתלונות במגוון דרכים, שאת חלקן פיתחה בשנים האחרונות. בין הפתרונות שהוצעו היו: התנצלויות בשידור, המלצות לרשות השנייה להסרת תכנים פוגעניים, המלצות לגופי השידור לתיקון תכנים פוגעניים, גישור, יצירת שיח ישיר ובלתי אמצעי בין זכייניות לפונים, פרסום דוחות ייעודיים, פרסומים תקשורתיים, הרצאות והשתתפות בחברי-דיון מקצועיים והבעת דעה ציבורית על נושאים שעלו. בחלק מהמקרים חיפתה הנציבות על תופעות שליליות, דוגמת ההטרדה בשידור של
יאיר נתניהו מצד
אופירה אסייג, שהתקשרה אליו שוב שוב.
לבד מהטיפול בתלונות הציבור גם בשנה זו עסקה הנציבות בגישור בין פונים לזכייניות, באיתור ושילוב נאמני פניות ציבור במוסדות חינוך ומסע הרצאות של הנציב בעשרות בתי ספר על צפייה ביקורתית בתכנים, פיתוח אמצעי הנגשה חדשים אל הנציבות בהן התאמת טופס הפנייה לנציבות למובייל, טופס פניה בשפה הערבית, שילוב סטודנטים בעבודת הנציבות והנגשתה של הנציבות לאוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה.
שר התקשורת איוב קרא: "אני מברך את נציב פניות הציבור של הרשות השנייה על הגשת דוח פניות הציבור לשנת 2017. כולי תקווה כי דוח זה יגרום לשיפור השיח ולשיפור באיכות השידורים, שיתבטא בתכנים איכותיים בסובלנות לדעת האחר, בשפה יפה ומקבלת ובאחריות מצד הגופים והאנשים המשדרים את אותן תוכניות הן ברדיו והן בטלוויזיה. הדוח נכתב בעזרת אנשים יקרים שאיכות השידורים יקרה ללבם ולהם תודתי נתונה"
נציב פניות הציבור דוד רגב אומר כי קיימת דרישה של הציבור לתכנים חדשותיים נקיים ואוביקטיביים יותר. "מהעלייה הנמשכת בהיקף התלונות הנוגע לאתיקה בשידור עולה כי לא מעט מהצופים סבורים כי התכנים החדשותיים אינם מאוזנים, מוטים לצד זה או אחר וכי בלא מעט פעמים עולה חוסר נחת מכך שמגישי מהדורות ומראיינים מביעים את דעותיהם. מתלונות עולה כי הצופים מצפים לחדשות 'נקיות' יותר. על הזכייניות לתת את הדעת על כך".
פיצול ערוץ 2 לקשת ולרשת והתווספות ערוצים נוספים בהם ערוצים 20, 24, הלא טי-וי ואחרים בפיקוחה של הרשות השנייה, יבואו לידי ביטוי בדוח הבא של הנציבות.