|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
ריבלין. "ערך מוסף" [צילום: יוסי זמיר, הנהלת בתי המשפט] בית המשפט באילת. לא הגיבה לאיומים

"האמון לבית המשפט ניבט במשקפיו של מי שמשקיף מן הצד"

ריבלין קיבל את תלונת News1: השופטת <br>ליאורה אדלשטיין התנהלה בצורה פסולה

נציב תלונות הציבור על שופטים אימץ את התיאור במדור "שיפוט מהיר" של הדרך בה ניהלה אדלשטיין תיק תביעות קטנות באילת קובע: עורך הדין שנתבע קיבל הזדמנות טובה יותר מלקוחו לשעבר להציג את עניינו ובכך נפגעו עיקרי הצדק הטבעי; די במראית עין של משוא פנים כדי לפגוע באמון הציבור בבתי המשפט משמעות החלטתו של ריבלין: קידומה של אדלשטיין יעוכב ואולי אף יימנע לחלוטין
06/08/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות
משוא הפנים של השופטת אדלשטיין
איתמר לוין
לקוח שעלה מרוסיה תובע את עורך דינו לשעבר, שבעצמו מיוצג בידי עורך דין. פערי הכוחות הללו לא מונעים מהשופטת ליאורה אדלשטיין לנהל את הדיון בצורה חד-צדדית לחלוטין לטובתו של עורך הדין, תוך שהיא מאפשרת לו לטעון באריכות ובצורה בוטה - ובמקביל קוטעת בחוסר סבלנות ואף בלעג את הנתבע. לבסוף אף מבהירה אדלשטיין לתובע, כי החליטה לדחות את תביעתו - ומוטב לו שיסכים למחוק אותה, אחרת יחויב בהוצאות. האם אדלשטיין ראויה להיות שופטת? ספק רב
לרשימה המלאה

נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר ריבלין, מצא כמוצדקת את תלונתו של הח"מ על שופטת בית המשפט לתביעות קטנות באילת, ליאורה אלדשטיין. התלונה הוגשה בעקבות ביקורו של כתב News1 באולמה של אדלשטיין בחודש מאי והסקירה שפורסמה במדור "שיפוט מהיר", ולפיה אלדשטיין נשאה פנים בצורה בולטת לטובתו של עורך דין שנתבע בידי לקוח לשעבר.

ריבלין אינו ממליץ על צעדים כלשהם נגד אדלשטיין, אך הוא העביר (1.8.18) את החלטתו לידיעת השרה איילת שקד, הנשיאה אסתר חיות, נשיאת בתי המשפט במחוז הדרום אבירה אשקלוני, ומנהל בתי המשפט יגאל מרזל. משמעות הדבר: התלונה תובא בחשבון בכל מקרה בו יישקל קידומה של אדלשטיין, ולפחות בשנים הקרובות היא צפויה למנוע קידום שכזה.

הכתבה שפורסמה ב-News1 (ראו קישור משמאל) היוותה את הבסיס לתלונה, וריבלין גם קיבל לבקשתו את העתק רשימותיו המקוריות של הח"מ. בשורה התחתונה של הכתבה נאמר: "ליאורה אדלשטיין נהגה במשוא פנים מובהק... אדלשטיין הייתה חכמה על חלשים והפגינה יראה מפני החזקים. ייתכן שמבחינה עובדתית ומשפטית אדלשטיין צדקה והתביעה הייתה חסרת יסוד. אבל כאשר היא מאפשרת לנתבע לטעון ראשון וללא הפרעה, להכפיש את התובעים שוב ושוב ללא הפרעה, להחליט מי מדבר מתי, להיכנס לדבריה - אדלשטיין יוצרת חשש כבד שפסק הדין היה מוטה כשם שניהול הדיון היה מוטה. וכאשר היא מעלה טענות עבור הנתבע, קשה עד מאוד לסמוך על האוביקטיביות של ההצעה שלה לתובעים".

אדלשטיין: התרשמות שמקורה בחוסר בקיאות

ריבלין מציין, כי הנתבע בתיק, עו"ד מרדכי שטרית, לא השיב לפנייתו ו"שתיקתו אומרת דרשני". הוא גם לא הצליח ליצור קשר עם התובע. לעומת זאת, קיבלה הנציבות את תגובתם של אדלשטיין, של עו"ד אריה פבר שייצג את שטרית ושל עתליה ניני מפרקליטות מחוז דרום שייצגה את משרד הפנים (אליו נשלחה הודעת צד ג').

אדלשטיין דחתה את המסקנות שעלו מן הביקורת באולמה וטענה, שכתב News1 אינו בקיא בפרטים ואינו מודע לאשר התחולל בתיק. לדבריה, היא דווקא סייעה לתובע והיא נוהגת לגנות בצורה מיידית כל אמירה פוגענית שהיא שומעת באולם. אדלשטיין הביעה צער על תחושתו "הסובייקטיבית המוטעית" של הח"מ, כאילו ההליך נטה מראש לטובת הנתבע, וייחסה זאת לחוסר בקיאותו בפרטי התיק.

אדלשטיין אף הפנתה לתגובית (טוקבק) של פבר לכתבה שפורסמה ב-News1, אותה סיים במילים: "חבל ועצוב שאפשר לנצל את המקלדת ולהשמיץ אחרים, בלי לבקש את תגובתם ואפילו מבלי ליידעם על-אודות הפרסום... מן הראוי שהכותב ילמד מהשופטת קצת ענווה ודרך ארץ ושלא יובן לא נכון, לא בכל המקרים מול השופטת אדלשטיין אני בצד 'המרוצה'". בתגובתו לריבלין הוסיף פבר, כי הכתבה מבטאת את "היד הקלה על המקלדת ואת המהירות בה כל דכפין יכול לשפוך דם רעהו, אך מבלי לנסות להבין את שראו עיניו". הוא תיאר באריכות את גרסתו למהלך הדיון והוסיף, כי התיאור והלשון המשתלחת (כלשונו) של הח"מ יצרה אצלו את הרושם "שלמתלונן יש עניין אישי בתביעה או שיש לו עניין מיוחד לפגוע בשופטת".

ניני מסרה בתגובתה, כי "הדיון התנהל באי סדר במידת מה". לדבריה, "במרבית הזמן טען הנתבע [שטרית], בשעה שלא ניתנה לה אפשרות להציג את עמדת משרד הפנים באופן סדור ורציף, וגם לתובע 1 לא ניתנה אפשרות כזו". עוד ציינה, כי אדלשטיין לא הגיבה על הערות פוגעניות מצידו של שטרית כלפי התובע; לא הגיבה כאשר אמר ביחס לתובעים "אני אטפל בהם בדרכים שלי"; ולא הגיבה כאשר שטרית הטיח בה "כמה זמן למדת משפטים". גם היא התרשמה, שאדלשטיין התייחסה אל התובע "בנוקשות מה", וכן ציינה שהתערבויותיה של אדלשטיין בדיון לא תועדו בפרוטוקול בצורה מדויקת.

"התלונה מעבירה את הקורא לאווירה באולם"

ריבלין אומר בתחילת החלטתו, כי אין כל בסיס להשערתו של פבר כאילו לכתב News1 היה עניין בתיק או עניין לפגוע באדלשטיין. "מי שמתלונן על שימוש לרעה במקלדת (כדברי עו"ד פבר בתגובית שפרסם) ראוי שיהיה זהיר בניצולה של המקלדת לצורך העלאת השערות בעלמא", הוא מעיר לו. לגופם של דברים אומר ריבלין: "על פני הדברים ניתן להתרשם, כי אין מדובר כאן ב'תחושתו הסובייקטיבית המוטעית' של המתלונן, כדברי השופטת, אלא בתחושתו האוביקטיבית של מי שאין לו עניין אישי בנשוא התלונה".

ריבלין מוסיף: "לא כל התלונות המגיעות לשולחני כתובות בדרך המצליחה להעלות על הנייר, בצורה בהירה ומפורטת, את 'הצבע' שאופף את הנסיבות - נשוא התלונה - במסגרת הכובלת של הכתיבה הדו-גוונית, שחור על גבי לבן. התלונה במקרה זה היא כזו. יש בה כדי להעביר את הקורא המרוחק את האווירה ששררה באולם באותו יום.

"המתלונן, כאמור, לא היה צד למשפט. ישוב היה בקהל והשקיף מן הצד. יש חשיבות לנקודת מבטו של המשקיף מן הצד, שהרי האמון שרוחש הציבור לבית המשפט ניבט בדרך כלל במשקפיו של מי שמשקיף מן הצד על מלאכת השיפוט. יש חשיבות לאספקלריה הנשקפת בעיניו של המשקיף אפילו הוא מרוחק מעיסוק במקצוע המשפט. יש ערך מוסף להתרשמותו של משקיף כזה כשהוא גם בקיא בהלכות המשפט. התלונה כאמור מדברת בעד עצמה, אולם במקרה זה ביקשתי מן המתלונן, וקיבלתי מידיו, את הרשימות שערך בזמן אמת, באולם בית המשפט. הרשימות מאוששות את התלונה".

עוד אומר ריבלין, כי אפילו אם תיבדק התלונה לאור ההנחה - שאין לה מקום הפעם - לפיה הח"מ ניצב מצד אחד ואדלשטיין מן הצד השני, המסקנה לא תשתנה. זאת, מאחר שיש משקל מיוחד לעדותה של נציגת הפרקליטות, אשר "מאשרת בפועל, ובזהירות הראויה, 'למיטב זכרונה', את עיקר התלונה".

התעלמה מחובתה להזהיר את העדים

ריבלין מוסיף ומדגיש, כי ההקלות הניתנות בסדרי הדין כאשר מדובר בתביעה קטנה (כמו במקרה זה), "אינן פוטרות את בית המשפט לתביעות קטנות מחובות יסוד". אדלשטיין לא הקפידה כראוי שהפרוטוקול ישקף את הדיון, והתעלמה מהחלטה קודמת של ריבלין ולפיה גם בערכאה זו יש להזהיר את העדים. "ההקלות הפרוצדורליות והראייתיות החלות בבית המשפט לתביעות קטנות אינן מאיינות כללי יסוד של מתן עדות בבית המשפט, לרבות החובה להזהיר עדים. גם מחובה זו התעלמה השופטת", הוא קובע.

עוד אומר ריבלין, כי העובדה שהתובע ויתר על זכותו לייצוג משפטי בעוד הנתבע היה עורך דין שיוצג בידי עורך דין, חייבה את אדלשטיין להביא בחשבון את פערי הכוחות ביניהם בעת ניהול המשפט. הוא גם מזכיר את זכותו ואף את חובתו של השופט להעיר למי שאינו נוהג כהלכה באולמו, וקובע:

"לא כך נהגה השופטת. הדיון עצמו התנהל באי סדר, נשמעה 'עדות' ממי שלא נקרא להעיד בפרוצדורה המתבקשת, ואחד מן הצדדים אף הטביע חותמו על הדרך בה התנהל ההליך. במהלך הדיון הושמעו הערות פוגעניות - בלא שבאה לכך התגובה המתבקשת מצד בית המשפט. הרושם שנוצר הוא, כי אחד הצדדים זכה להזדמנות טובה יותר להציג את עניינו במשפט".

ריבלין מסיים באומרו: "די במראית עין של משוא פנים כדי לפגוע באמון הציבור בבתי המשפט. גם הפגיעה בזכות הטיעון והפגיעה בשוויון בין הצדדים מהווה פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי. התנהגות השופטת לא הייתה ראויה, גם בהיבטים נוספים, כמפורט לעיל. בשל כל אלה נמצאה התלונה מוצדקת".

374/18/תביעות קטנות אילת / החלטה
נציב תלונות הציבור על שופטים מוצא כמוצדקת את תלונת כתב News1, איתמר לוין, על אופן ניהול תיק תביעה קטנה בידי שופטת בית המשפט באילת, ליאורה אדלשטיין

תאריך:  06/08/2018   |   עודכן:  06/08/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ריבלין קיבל את תלונת News1: השופטת ליאורה אדלשטיין התנהלה בצורה פסולה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורח
6/08/18 08:41
2
עצוב
6/08/18 09:51
3
מדינה מושחתת
6/08/18 10:56
 
שמ
6/08/18 12:00
4
גימי-יהודי מיהודה
6/08/18 12:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יחליט בחודשים הקרובים האם להגיש כתב אישום על עבירות בנייה נגד שופט בית משפט השלום בחיפה, ד"ר זאיד פלאח. נטעאל בנדל מדווח (יום ו', 3.8.18) בעיתון מקור ראשון, כי מנדלבליט ערך לאחרונה שימוע לפלאח. הנהלת בתי המשפט מסרה בתגובה, כי פלאח התבקש לפני שנה וחצי לענות על שאלות בכתב ומאז לא התקבלה כל החלטה בעניינו.
03/08/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
שלושה פסקי דין קצרים של בג"ץ שניתנו כולם אתמול (יום ד', 1.8.18), בנושאים שונים בתכלית: דיני עבודה, התנחלויות ופרשות נתניהו.
02/08/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
אורי שהם, הפורש השבוע (2.8.17) מתפקידו כשופט בית המשפט העליון, יהיה נציב תלונות הציבור על שופטים החל מחודש נובמבר. השרה איילת שקד והנשיאה אסתר חיות מציעות (יום א', 29.7.18) לוועדה לבחירת שופטים למנות את שהם, ובחירתו מובטחת.
29/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
82% מכתבי האישום בהם טיפלה הפרקליטות ואשר הוכרעו בשנת 2017 הסתיימו בהרשעה מלאה או חלקית, כאשר ב-76% מהתיקים הושגו הסדרי טיעון. כלומר: 93% מההרשעות הן פרי הסדרי טיעון. כך מוסרת הפרקליטות (יום ד', 25.7.18) בדוח השנתי שלה. בשנה שעברה ניתנו פסקי דין ב-5,700 תיקים נגד 7,900 נאשמים.
25/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה ממשיכה למנוע מרבבות עצורים את זכות הייצוג המשפטי - אומרת (יום א', 22.7.18) הסניגוריה הציבורית בדוח שלה לשנת 2017. בשנה שעברה הודיעה המשטרה לסניגוריה שהיא מתבקשת לייצג עצורים ב-49% מהתיקים (לעומת 44%) בשנה הקודמת - אך בהתחשב בכך שלרוב המכריע של העצורים אין עורך דין פרטי, משמעות הדבר היא שהמשטרה מונעת מהם את זכות הייצוג בכך שאינה מודיעה לסניגוריה על המעצרים.
22/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
ביה"ד הארצי תיארך לאחור פסק דין  /  איתמר לוין
פליטמן חתם על פס"ד לאחר המועד  /  איתמר לוין
פוזננסקי-כץ הודחה משיפוט בשל המסרונים  /  איתמר לוין
ציוני שיא לשופטים ב-2017/18  /  איתמר לוין
הילדים היו הכי מנומסים  /  איתמר לוין
אוכפי חוק? סוררי חוק!  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il