|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
גולדין. לחץ להחזרת הגופה פוגלמן. קדושת החיים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] שאול. ליברמן הקשיח

"החזרת השבויים והנעדרים אינה מצדיקה כל אמצעי באשר הוא"

בג"ץ פסל מניעת טיפול רפואי מקרובי <br>פעילים בחמאס לצורך החזרת הנעדרים

פוגלמן: אין מקום למנוע טיפול מציל חיים בישראל או ביו"ש מקרוביהם של אנשי חמאס; ההכרה בקדושת ערך חיי האדם מחייבת בחינה פרטנית של הבקשות עמית: ממילא קיים ספק אם אמצעי הלחץ הזה יפעל גרוסקופף: המדיניות אינה תואמת את ערכיה של מדינת ישראל
26/08/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

המדינה חייבת לאפשר לקרובי משפחה מדרגה ראשונה של אנשי חמאס לקבל טיפול רפואי מציל חיים בישראל, וזאת למרות שהקבינט הביטחוני החליט למנוע טיפולים כאלו כחלק מהלחץ על החמאס במטרה שישיב נעדרים וגופות של חיילים. כך קובע (יום א', 26.8.18) שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן.

הקבינט החליט אשתקד על שורה של צעדים, במטרה ללחוץ על חמאס להשיב את גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול ולמסור מידע על הנעדרים אברה מנגיסטו, הישאם שעבאן א-סייד וג'ומעה אבו-ענימה. בין היתר נקבע, כי קרובי משפחה מדרגה ראשונה של אנשי חמאס לא יורשו לקבל טיפול רפואי בישראל. בתחילת השנה מסר לבג"ץ היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי ההחלטה אינה חלה על טיפולים מצילי חיים.

ואולם, כיום קובעת מדיניותו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כי גם במקרים של הצלת חיים - יוכלו קרוביהם של אנשי חמאס רק לעבור בישראל בדרכם לבתי חולים מחוצה לה. ליברמן הותיר פתח למקרים חריגים, בהם יוכלו קרובים כאלה לקבל טיפול בבתי חולים בישראל או ביהודה ושומרון: כאשר מדובר בטיפול חרום מיידי, כאשר אין ידע רפואי מתאים מחוץ לישראל וכאשר מדובר בקטין מתחת לגיל 16 שאינו יכול לקבל טיפול ביו"ש או בחו"ל. מנדלבליט אישר מדיניות זו.

הנושא הגיע לפתחו של בג"ץ בעתירתן של חמש פלשתיניות תושבות רצועת עזה, קרובות מדרגה ראשונה של אנשי חמאס, סובלות מסרטן ומגידולים המצריכים ניתוחי מוח מורכבים אחרים. מאחר שאינן יכולות לקבל טיפול ברצועה, הן ביקשו להיכנס לישראל ולקבלו בבתי חולים במזרח ירושלים, במימון הרשות הפלשתינית. ישראל סירבה, בנימוק שאינן עומדות בחריגים שקבע ליברמן.

הנשים וארגונים התומכים בהן טענו בעתירה, כי החלטה זו נוגדת את חובותיה של ישראל לפי המשפט הבינלאומי. פרופ' בלה קאופמן, נשיאת המערך האונקולוגי בבית החולים תל השומר, חיוותה את דעתה לפיה יש לאפשר לחולות לקבל מיד טיפול במזרח ירושלים. המדינה השיבה, כי מדובר בחלק ממדיניות שנועדה להפעיל לחץ על חמאס בנושא החללים והשבויים, וטענה כי "מדובר בהחלטה הנטועה בלב שיקול הדעת המדיני-ביטחוני של הרשות וכי לפיכך מתחם התערבות בה הוא צר עד מאוד".

פוגלמן אומר, כי המדינה מכירה בעליונתה של קדושת החיים ומוכנה להעניק טיפול גם לאויביה, אך לגורמים המוסמכים מסור שיקול דעת רחב ועליהם לוודא שטיפול שכזה לא יפגע במדינה ובאינטרסים חיוניים שלה. לכן, קבע בג"ץ לא פעם שכניסת תושב עזה לטיפול רפואי בישראל, תיבחן מול האפשרות של מניעה ביטחונית להתיר זאת. אלא שכעת מבקשת המדינה לסטות ממדיניות זו וכאמור למנוע קבלת טיפול מציל חיים מקרובי משפחתם של אנשי חמאס.

"עמדה זו אינה יכולה לעמוד במבחן הביקורת השיפוטית על-פי אמות המידה שנקבעו בפסיקתנו", קובע פוגלמן. "על כף המאזניים ניצב ערך החיים במובנו הגרעיני והבסיסי ביותר. מניעתו של טיפול רפואי זמין מאדם כזה או הכבדה ממשית על אפשרות קבלתו באופן גורף בלא בחינה פרטנית, בנסיבות שבהן אין היתכנות מעשית לקבלתו בחו"ל, משמעה העמדת חייו של זה בסכנה ממשית... מטרתה של המניעה אינה נוגעת למבקש הכניסה ואינה נותנת משקל ראוי לגורלו ולהשפעת הסירוב על מצבו הבריאותי. מניעה זו אינה עולה בקנה אחד עם פסיקתנו".

פוגלמן מוסיף: "הגם שאין חולק כי ממשלת ישראל רשאית לנקוט את מירב האמצעים כדי לקדם את השבתם של שבויים ונעדרים ישראלים המוחזקים על-ידי ארגון החמאס; וכי מדובר בתכלית ראויה שיש לחתור ללא לאות להגשמתה - הרי שאין בכוחה של תכלית זו להצדיק הסדר השולל אפשרות לקבל טיפול רפואי מציל חיים בישראל מבן משפחה של איש חמאס. זאת, הגם שמן החולה עצמו לא נשקפת סכנה ולא מיוחסת לו כל פעילות אסורה. ההכרה בקדושת ערך חיי האדם מחייבת כי בקשה להיכנס לישראל לצורך קבלת טיפול רפואי הומניטרי מציל חיים תיבחן באופן פרטני.

"לא ניתן לסרב לבקשה מסוג זה על בסיס גורף כשמדובר במי שלא נשקפת ממנו סכנה ביטחונית מבלי שנבחנו, בין היתר, מצבו הרפואי העדכני של מבקש הכניסה; החלופות הרפואיות האפקטיביות העומדות לרשותו; והשפעתו של חלוף הזמן - בין היתר עקב הידרשות לחלופה טיפולית רחוקה מישראל - על מצבו הרפואי. התעלמות מכל אלה וביסוס ההחלטה על פעילות אסורה של בן משפחה, שאין כל טענה כי החולה מעורב בה או מודע לה, מנוגדת למושכלות היסוד שבהן אנו מחויבים".

פוגלמן מסכם: "תכלית השו"ן [שבויים ונעדרים], על-אף חשיבותה הרבה שאינה שנויה במחלוקת, אינה יכולה להצדיק כל אמצעי באשר הוא. החלטת המשיבים בענייננו אינה נותנת משקל הולם לערך חיי אדם העומד על הפרק, כמו גם למכלול השיקולים שעליהם עמדנו ובכלל זה להיעדר מעורבות של החולה בפעילות אסורה מכל סוג שהוא. משכך, ההחלטה אינה מצויה במתחם הסבירות".

השופט יצחק עמית הסכים עם פוגלמן, ואף הטיל ספק באפקטיביות של המדיניות שנפסלה: "אשרי המאמין, וחוות הדעת של מתאם שו"ן (שבויים ונעדרים) בנושא לא הוסיפה נתונים של ממש. ככל שבעתיד אשתו/בתו/אחותו של אחד מבכירי חמאס תזדקק לטיפול רפואי, מן הסתם החמאס ידאג לממן עבורה את הטיפול בחו"ל (בירדן, מצרים, טורקיה, קטאר וכו') מבלי להזדקק לחסדיה של ישראל. רוצה לומר, כי גם בהיבט התועלתני, ספק רב אם יש בהחלטה כדי לקדם באופן אפקטיבי את המטרה של השבת השבויים והנעדרים".

השופט עופר גרוסקופף הסכים אף הוא ואמר: "האפשרות לעשות שימוש בחולה הזקוקה נואשות לטיפול רפואי מציל חיים, ואשר אין כל טענה כי היא עצמה מעורבת בפעילות נגד מדינת ישראל, כ'מנוף לחץ' אינה תואמת את ערכי מדינת ישראל, ואינה יכולה לעמוד מבחינה משפטית. לא כל שכן, כאשר מדובר במדיניות גורפת המופנית כלפי קבוצה המונה מספר לא ידוע של מטופלים במצב קריטי, אשר כל חטאם הוא היותם קרובי משפחה מדרגה ראשונה של אנשי חמאס, זוטרים כבכירים". את העותרים ייצגו עוה"ד מונא חדאד, סיגי בן-ארי ואסנת כהן-ליפשיץ, ואת המדינה - עו"ד ערין ספדי-עטילה.
בג"ץ 5693/18, סמיה ציאם ואח' נ' ראש הממשלה ואח' / פס"ד
בג"ץ פוסל את המדיניות שמנעה מקרוביהם של אנשי חמאס לקבל בישראל וביו"ש טיפול רפואי מציל חיים, כחלק מהלחץ בנושא הנעדרים והחללים

תאריך:  26/08/2018   |   עודכן:  26/08/2018
איתמר לוין
+בג"ץ כרמטכ"ל-על
08:24 27/08/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פסק הדין בנוגע לטיפול בקרוביהם של אנשי חמאס ניתן בצורה המנותקת מן המציאות, והוא עתיד להביא לגל של עתירות שינסו לנגוס בסגר על הרצועה - מעבר לפגיעה באפשרות להשבת השבויים והנעדרים
(קדושת החיים - של מי [צילום: אבי דישי, פלאש 90])
+טראמפ מגביר את הלחץ על הרש"פ
08:14 27/08/18  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
הרש"פ לא הופתעה מהחלטת הממשל לקצץ 200 מיליון דולר מתקציב הסיוע לפלשתינים בגדה וברצועה  ▪  גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי מדובר בניסיון סחיטה וכי יו"ר הרש"פ לא יכנע ללחצי הנשיא טראמפ להסכים לדון ב"עסקת המאה"
(עבאס. לא נכנע [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ פסל מניעת טיפול רפואי מקרובי פעילים בחמאס לצורך החזרת הנעדרים
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
26/08/18 21:54
2
הצילנו נא!
26/08/18 22:08
 
על זכויות אזרח
27/08/18 08:18
3
מייק
26/08/18 22:23
4
אוליבר וונדל
26/08/18 22:53
5
בגץ ? סתם באג
26/08/18 23:11
6
אקטואלי
27/08/18 00:13
7
לא לפייסבוק
27/08/18 02:28
8
אלטע קאקער
27/08/18 03:01
9
אורי... .
27/08/18 03:30
10
מיותר?
27/08/18 03:41
11
מול ביהמ"ש העליון
27/08/18 05:10
12
ארי כספי
27/08/18 07:10
13
רואה צאן
27/08/18 07:25
14
מרק_טווין
27/08/18 08:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
מבחינה תיאורתית עסקת המאה האמריקנית אמורה להיות תהליך ריאלי לפתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני, רק מה? עסקה כזו לא תעבור מעל ההנהגה הדו-ראשית של הפלגים הפלשתינים.
26/08/2018  |  דביר מור   |   מאמרים
שר המודיעין וחבר הקבינט, ישראל כ"ץ, אומר (יום א', 26.8.18) כי בשלוש השנים האחרונות לא הונחה הצעה למיטוט חמאס. בראיון במה בוער בגלי צה"ל, אמר כ"ץ: "אני חבר בקבינט מעל שלוש שנים, ושר לענייני המודיעין שגם מעורב מטבע הדברים אפילו יותר. לא הונחה. יש הרבה תוכניות מבצעיות גם למיטוט החמאס, אבל לא הונחה שום הצעה למיטוט החמאס בקבינט בשלוש השנים האחרונות. ולכן אם לא הונחה הצעה כזאת ואין כרגע מעלה או החלטה להפחית באופן יזום למוטט את החמאס בוא נקבל החלטה אסטרטגית איך נפרדים מאחריות אזרחית על עזה".
26/08/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארצות הברית צפויה לקצץ כ-200 מיליון דולר מתקציב הסיוע לפלשתינים ולפרסם נתונים המפחיתים באופן משמעותי את הערכת מספרם של הפליטים הפלשתינים.
25/08/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
המשטרה עצרה (שבת, 25.8.18) בן 23 מקריית חיים ובן 29 מנשר, בחשד לתקיפתם של שלושה צעירים ערבים משפרעם בחוף הים "בלנגה" בעיר.
25/08/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
ח"כ מיקי (מכלוף) זוהר (הליכוד), המשמש כיו"ר ועדת הכנסת ויו"ר הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, יצא (יום ו', 24.8.18) נגד ערביי ישראל שרחצו בים התיכון עם חולצות שעליהן הכיתוב: "פלשתין 48". דבריו עוררו את זעמו של מו"ל עיתון הארץ, עמוס שוקן.
24/08/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   נעדרים  /  מי ומי  
נתניהו: אין כל דחיפות בהצגת תוכנית שלום   /  עומר כרמון
ליברמן: לא מאמין בהסדרה עם חמאס  /  איציק וולף
"ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה יותר"  /  עידן יוסף
איך ידיעה שקרית נקנית בחמדה  /  עמוס גלבוע
טראמפ עלול להציע "זכות שיבה חלקית"  /  עמי דור-און
כישלון התעמולה הפלשתינית   /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il