לקראת פתיחת שנת הלימודים, תש"ע, הפיץ משרד החינוך לכל בתי הספר חוזר חדש אשר עוסק במניעת אלימות וביצירת אקלים בטוח, זאת בהתאם להכרזת שר החינוך ומנכ"ל המשרד, להעמיד את נושא האלימות כאחד מהיעדים המרכזיים של המשרד.
המשרד הקצה תקציב בהיקף של כ-10 מיליון ש"ח, לצורך יישומו של החוזר והתוכנית המערכתית. התוכנית תלווה בהדרכה ב-1,300 בתי ספר ובכללם כל חטיבות הביניים.
החוזר מציב סטנדרטים וכלים לבניית אקלים בית ספרי נעים ובטוח וכן הנחיות ברורות לבתי הספר, כיצד להנהיג משמעת, לקבוע גבולות ולאכוף אותם.
הנושאים העיקריים שבהם עוסק החוזר:
- היערכות חינוכית מערכתית כוללת ליצירת אקלים בית ספרי בטוח ולצמצום האלימות – כולל הנחיות לבניית תוכנית בית ספרית;
- אורחות חיים – התנהלות בשגרה והתמודדות עם אירועי אלימות – הקפדה על כללי המשמעת וטיפול באירועי אלימות במסגרת בית הספר.
כל בית ספר יבנה תקנון בית ספרי מחייב. התקנון יכלול: כללים העוסקים בהופעה הולמת, בהתנהגות ובהפרות סדר, בנוכחות ובעמידה בזמנים, בטוהר הבחינות ובאיסור המוחלט של עישון ושתיית אלכוהול במסגרת בית הספר.
בחוזר יש התייחסות לשימוש לרעה בטכנולוגיה בבית הספר: טלפונים ניידים, מצלמות וכו' והרחבת ההתייחסות של בית ספר גם לזירות אחרות כמו האינטרנט.
בפעם הראשונה נוסחו קריטריונים שיאפשרו לבית הספר להעריך את חומרת האירוע ואירועי האלימות חולקו על-פי סוג הדיווח שיש להעביר אודותיהם ולצדם מפורט טווח התגובות הכולל פעולות חובה ופעולות לשיקול דעת מנהל בית הספר.
הורחבה סמכותם של מנהלי בית הספר וצוות המורים בטיפול באירועי משמעת ובאירועי אלימות, ומתן גיבוי מלא למורים ולמנהלים שיפעלו על-פי הנהלים.
כמו-כן, בחוזר ישנו פרק נפרד המתייחס לקידום אקלים בטוח והתמודדות עם אלימות בגן הילדים ולאורך כל החוזר יש התייחסות גם לאוכלוסיות של ילדים בעלי צרכים ייחודיים.
בתי הספר יקבלו גם כלים ניהוליים כגון: נתוני המיצ"ב, נתוני היעדרות של התלמידים וכו' שיאפשרו טיפול ועבודה מבוססים על נתונים.