|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

ביהמ"ש: התביעה כנגד סלקום היא שירות לציבור

לקוח סלקום שביקש להתנתק מחבילות שירותים סלולאריים טורטר על-ידי החברה עד שנעתרה לבקשתו זכה בתביעתו לפיצויים לדברי השופט, הפיצויים שהושתו על סלקום מהווים הרתעה לעוסקים מעוולים אחרים ומשכך התביעה היא בגדר "שירות ציבורי"
28/08/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות
חברות נותנות שירותים אינן יכולות להתעלק על הלקוח בעל כורחו

לקוח סלקום, מר יפרח רפאלי, הזמין מהחברה חבילת שירות הודעות וחבילת משחקים עבור הטלפון הסלולארי שברשותו. על-פי החוזה מול סלקום ועל-פי הדין, רשאי הלקוח לבטל את השירותים הנ"ל בכל עת, ועל חברת הסלולאר להפסיק את החיוב בגינם לא יאוחר משלושה ימים לאחר שהתקבלה הודעת הביטול.

בינואר 2009 פנה מר רפאלי לסלקום בבקשה כי תפסיק לספק לו את שירותי ההודעות והמשחקים וכי לא תחייבו בגינם מכאן והלאה. החברה השיבה בחיוב - והמשיכה לחייבו עבור שני השירותים...

ככל אזרח ישראלי, שמי שחדל לספק לו שירות ממשיך לחייבו, פנה מר רפאלי שוב ושוב (ושוב וכן הלאה...) אל חברת סלקום בבקשה ובדרישה שתפסיק לחייבו עבור השירותים שאינו חפץ בהם. בחלוף כחודשיים, לאחר טרטור והפצרות רבות מצד מר רפאלי, נעתרה סלקום חלקית לבקשתו: היא הפסיקה לחייבו עבור שירות ההודעות והחזירה לו ארבעה (מתוך שישה) תשלומי שירות ההודעות שחויב בהם בעל כורחו. את חיוביו בשל חבילת המשחקים הפסיקה סלקום לגבות רק ביולי 2009.

בשל שתי הפרות החוזה מצד סלקום, אחת ביחס להתחייבותה כלפי חבילת שירות ההודעות ואחת ביחס להתחייבותה כלפי שירות המשחקים) הגיש כנגדה מר רפאלי בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים תביעה בסך 20,000 ש"ח. זאת אור לקביעת סעיף 31 א' – (2 ב') לחוק הגנת הצרכן התשמ"א-1981 הקובע כי בשל כל הפרת חוזה מצד עוסק בעסקה מתמשכת (כדוגמת העסקות שמציעות חברות הסלולאר) זכאי הצרכן לפיצוי של עד 10,000 ש"ח.

לדברי סלקום, האיחור בהפסקת חיובי חשבונו של מר רפאלי נגרם עקב טעות תמת לב שנפלה בהליך הטיפול בבקשתו. לטענתה, מאחר שהיא גם הציעה למר רפאלי פיצוי בדמות "הטבת 20 30 60 ", הטבה המזכה לקוח ביחס לחלק מחיוביו בהתאם לזמן האוויר שהוא צורך ואף הציעה לו שובר לארוחת בוקר זוגית – יש לפוטרה מחיובי פיצויים.

שופט בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, השופט אברהם טננבוים, דחה את גרסת סלקום הטוענת לטעות תמת לב. לדבריו, מהקלטת השיחות שנערכו בין נציגי סלקום לבין מר רפאלי, אותן השמיע התובע בבית המשפט, ניכר כי מדובר בטרטור לקוח המבקש לממש את זכות הביטול החוזית, וכלל לא בטעות תמת לב.

עוד כותב השופט טננבוים בהנמקות פסק דינו כי פרקטיקה זו, בה נקטה סלקום, שעל פיה צרכן המבקש לממש את זכותו החוזית לביטול עסקה מוצא עצמו "מחזר" אחר העוסק, פסולה מעיקרה ומעכבת עסקות במשק. זאת היות וצרכנים רבים נמנעים מלבוא במגע עם עוסקים מהחשש שמא בבוא היום שבו ירצו להשתחרר מהעסקה לא יתאפשר להם לעשות כן - פרקטיקה שפוגעת הן בצרכנים, הן בעוסקים.

לדברי השופט, השתת חיובי פיצויים ללא הוכחת נזק על עוסקים כדוגמת סלקום הנוקטים ב"שיטת מצליח" (כך במקור) תהווה מקור להרתעת עוסקים וליצירת אווירת מסחר הוגנת. השופט שיבח את התובע על הגשת התביעה, המהווה לדבריו שירות ציבורי בהיותה אבן דרך בהרתעת החברות הגדולות מעושק הציבור ואף קרא בגיליונות פסק דינו לכלל הציבור בארץ לתבוע מעוולים מסחריים. כך הוא כותב:

"... אם יש כאלו אשר מוצאים את הזמן והכוח לבדוק את חשבונותיהם בפרטים, ואף להגיש תביעות בגינן, מבצעים הם שירות ציבורי ביצירת אווירה טובה יותר. הם נוקטים בפעולה שהרבה יותר היו צריכים לעשות אך אין בידם. ממילא יש לעודדם ולא להיפך."

בסיכומו של דבר, חייב השופט טננבוים את סלקום לשלם למר רפאלי פיצויים בסך 10,000 ש"ח.

עובדות המקרה

התובע, מר יפרח רפאל, הנמנה עם צרכני תקשורת סלולארית מבית סלקום, רכש מהחברה חבילת הודעות וחבילת משחקים עבור הטלפון הנייד שברשותו. בחלוף זמן מה הוא החליט לממש את זכותו החוזית לביטול שתי החבילות לאלתר. משכך, בינואר 2009 פנה מר רפאלי לחברת סלקום בבקשה כי תפסיק את שירותי ההודעות והמשחקים. החברה השיבה שהשירותים והחיובים בגינם יבוטלו מיידית, והמשיכה לחייב את חשבונו.

משגילה מר רפאלי, באפריל 2009 , שהחיוב לא הופסק - למרות שהובטח לו כי כאמור בחוזה וכמתחייב מן הדין יופסק החיוב תוך שלושה ימי עסקים מיום שמסר את הודעת הביטול - פעל מר רפאלי ככל אזרח ישראלי, שמי שחדל לשרתו ממשיך לחייבו, והתקשר שוב ושוב (ושוב וכן הלאה...) אל החברה בבקשה כי תפסיק לחייבו בשל שירות שאינו צורך כלל.

אחרי שהתובע פנה אל החברה פעמים רבות, ניאותה החברה ביוני 2009, כחצי שנה לאחר שהתבקשה בראשונה, לבטל את החיוב בגין חבילת ההודעות ולזכותו עבור ארבעה חודשי תשלום. את חבילת המשחקים ואת החיוב בגינה ביטלה סלקום רק ביולי 2009. זאת אחר הפצרות רבות מצד מר רפאלי. מכאן תביעתו של מר רפאלי לפיצוי ללא הוכחת נזק על-פי חוק הגנת הצרכן.

טענות הצדדים

לדברי סלקום, העיכוב בביטול חבילות השירותים והחיובים בגינן נבעו מטעות שאירעה בתום לב, וכפיצוי היא אף הציעה למר רפאלי הטבת 20 30 60 - הסדר שעל פיו יזוכה חשבונו אחת לחודש בהתאם לזמן האוויר שיצרוך, ואף הציעה לו שובר זוגי לארוחת בוקר. היות וחוק הגנת הצרכן נועד להטיל סנקציה על עוסק שפגע באינטרס הלקוח בזדון ולא על עוסק ששגה בתום לב, אין, לדברי סלקום, מקום לחייבה בפיצויים מאחר וכל אשמה נעוץ בטעות אנוש.

לדברי התובע, מר רפאלי, לא מדובר בטעות כלל, אלא החברה הייתה מודעת היטב לבקשת הביטול ובחרה להתעלם ממנה למרות בקשותיו האינטנסיביות מול נציגים אין - ספור של החברה, דבר המלמד על חוסר תום לב וכוונת יצירת עושר שלא כדין.



קביעות בית המשפט

שופט בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, השופט אברהם טננבוים, דחה את גרסתה של סלקום - שהשיהוי בהפסקת החיובים נבע מטעות שבתום לב. זאת בשל שיחותיו המוקלטות של מר רפאלי עם נציגי סלקום, שהשמיע התובע בבית המשפט, מהן ניכר הטרטור - משולל תום הלב - שגרמה סלקום למר רפאלי עד שניאותה להיעתר לבקשותיו ולהפסיק לחייבו.

מאחר וסלקום, לדברי השופט, לא הפסיקה לחייב את מר רפאלי בשל שירותים שלא חפץ בהם החיל עליה בית המשפט את הוראות סעיף 31 א(2ב) לחוק הגנת הצרכן התשמ"א-1981 הקובעות כי באם עוסק - למרות בקשת ביטול מצד הלקוח - לא הפסיק את חיוב הכספים בעסקה מתמשכת (כדוגמת עסקות חברות הסלולאר) ניתן לחייבו בפיצוי הלקוח בסכום של עד 10,000 ש"ח. זאת, אף אם לא נגרם ללקוח נזק כלל.

בהנמקות פסק דינו מתאר השופט ברגש את המציאות הצרכנית העגומה בארץ, על פיה עוסקים רבים יוצרים עם לקוחותיהם יחסים חוזיים שכוללים שתי רעות עבור הלקוח : האחת - מדובר בחוזה על פיו ישנה לעוסק הרשאה לחיוב חשבון הלקוח, והוא (העוסק) מחייבו שלא כדין ושלא כצדק, ככל העולה על רוחו. השניה - החוזה הופך לזרועות תמנון שכמעט ולא ניתן להשתחרר מהן, כל זה בזמן שהעוסק ממשיך לחייב את מי שהפך ללקוח בעל – כורחו. את הפרקטיקה הזו מכנה השופט "שיטת מצליח".

הוראת חוק הגנת הצרכן, הקובעת כי לקוח שהופר חוזהו זכאי לפיצויים גבוהים יחסית אף אם לא הוכח נזק, נועדה לתמרץ צרכנים שנפגעו לבוא ולתבוע ביודעם כי יש שכר לפעולתם. באם יותר ויותר צרכנים יממשו זכות תביעה זו (כשם שעשה מר רפאלי אותו משבח השופט בשל תביעתו) תיווצר, לדברי השופט, פרקטיקה שונה בארץ; פרקטיקה שעל פיה עוסק ידע כי תם עידן "שיטת מצליח" לפיה מנסים "לסחוב" מהלקוח ולכל היותר באם גילה הלקוח את הדבר, יאלץ העוסק להשיב את שנטל שלא כדין ותו לא, אלא ידע העוסק כי בשל הפרת חיוביו יוטל עליו פיצוי כבד מהנזק שגרם לו, מה שיאלפו להתנהגות ראויה. כך השופט טננבוים בפסק דינו:


"...עלינו להגיע למצב שבו האזרח יוכל לבטוח בחברות ובעסקים המוציאים לו את חשבונותיו. מצב שבו מי שנתן הוראת הינתקות משירות כלשהו יהיה סמוך ובטוח שזה יתבצע במועד ועל-פי הוראותיו. איננו יכולים לקבל מקרה שבו צרכן נתקל בקשיים בבואו לבטל עסקה והחברה עושה כרצונה וממשיכה לחייבו בגין אותו שירות. לא ניתן לקבל מצב שבו צרכן חסר אונים מוצא עצמו "מחזר" אחרי החברה בבקשות חוזרות ונשנות לביטול השירות. "

"...נדגיש כי אין זה אינטרס רק של הלקוח אלא גם של החברות המספקות את השירות. כיום, אחד החששות של האזרח מרכישת שירותים הוא מכך שאת השירותים אולי לא יקבל אך את החשבונות בוודאי. עלינו לשאוף למצב ההפוך שבו איש לא יחשוש, לטובת העוסקים והצרכנים גם יחד..."

"...אשר לכן, אם יש כאלו אשר מוצאים את הזמן והכוח לבדוק את חשבונותיהם בפרטים, ואף להגיש תביעות בגינן, מבצעים הם שירות ציבורי ביצירת אווירה טובה יותר. הם נוקטים בפעולה שהרבה יותר היו צריכים לעשות אך אין בידם. ממילא יש לעודדם ולא להיפך."

תוצאת ההליך

חברת סלקום חויבה לפצות את התובע בסך של -10,000 ש"ח.

פרטי ההליך

- בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים
- בפני השופט אברהם טננבוים
- התובע יפרח רפאל
- הנתבעת סלקום בע"מ

תק 003395/09 יפרח רפאל נגד סלקום בע"מ
ניתן: 20 אוגוסט 2009.
תאריך:  28/08/2009   |   עודכן:  29/08/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: התביעה כנגד סלקום היא שירות לציבור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צדק חברתי
3/09/09 08:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"על-מנת שמחד-גיסא, לא יעוכב הליך ההסדר בכללותו בגוש הנ"ל, שעה שבפניי המחלוקת נוגעת לחלקה אחת (חלקה 63 ארעית) מתוך גוש ההסדר כולו, ומאידך-גיסא, לא יהווה הרישום הנוכחי על-ידי הרשם, רישום הסוגר את הדלת בפני בירור תביעות המבקשת (והמשיבה 1), האיזון הנכון הוא, נוכח הוראות הפקודה דלעיל, לאפשר המשך התקדמות הליך ההסדר, לרבות רישום לוח הזכויות, לגבי כל החלקות האחרות בגוש, אשר לגביהן כבר הכריע פקיד ההסדר, תוך שלעניין החלקה דנן תרשם הערה במרשם המקרקעין, שתוכנה יהיה, כי בירור הזכויות לגבי חלקה ארעית 63 (חלקה סופית 60), טרם נסתיים, ובעניין זה תלוי ועומד הליך משפטי בפני בית משפט זה, אשר טרם הוכרע". כך קבע (יום א', 12.07.09), שופט בית המשפט המחוזי בנצרת, יונתן אברהם, במחלוקת בין עיריית טבריה וחברת צור עוז ייזום והשקעות בע"מ, בנוגע לקרקע השנויה במחלוקת.
14/08/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"דומה, כי המטרה שביסוד דוח החקירה הייתה לימוד הנסיבות שגרמו לתאונה והפקת לקחים לצורך מניעת הישנות תאונות שתוצאותיהן טרגיות בעתיד. עוד יושם אל לב כי מינוי הוועדה נעשה ביום בו אירעה התאונה, ולעומת זאת, התביעה דנן הוגשה למעלה משלוש שנים לאחר מכן, וגם בכך ישנה אינדיקציה, כי מטרתו העיקרית של דוח החקירה הייתה בדיקת נסיבות התאונה והפקת לקחים לעתיד, ולא הכנה לקראת משפט". כך קבע (יום א', 12.07.09) שופט בית משפט המחוזי בירושלים, אהרון פרקש, בתביעה שהגישה אלמנתו של המנוח דרור מנשה ז"ל, אשר נספה בתאונת עבודה, כנגד חברת החשמל.
14/08/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"לאורך שנים רבות, חזרה על עצמה התופעה הפסולה של דיון בהרכב חסר בבתי הדין הרבניים, ואף העסיקה את בית המשפט הגבוה לצדק במקרים לא מעטים..."כך שופטת בית המשפט העליון אילה פרוקצ'יה (16.7.09) בבטלה את פסק דינו של בית הדין הרבני האזורי בתל - אביב שניתן על-ידי הרכב לא חוקי.
13/08/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"... ביטול החוזה אינו בבחינת תנאי להכרה בטענת הסיכול." כך שופט בית משפט השלום בתל - אביב, השופט מרדכי בן - חיים (יום ד' ה-1.7.09) בדחותו את טענות חברת אשדר שסברה כי אינה מחויבת להשיב את כספי הלקוח שלא עמד בתשלומי דירה שרכש מהחברה בשל תאונת דרכים שעבר.
13/08/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
שלום לקורא היקר. היום נלך על משהו חדש, קצת שונה מהמתכונת הרגילה שלנו על פיה אנחנו (המערכת) לוקחים פסק דין/מקרה ומנתחים אותו על-פי פרמטר אחד בלבד: על-פי אספקלריית החוק הישראלי ופסיקתו. המקרה שבפנינו פשוט לא יכול – מבחינה אינטלקטואלית - להצטמצם למסגרת שאינה רחבת היקף. לכן הרחבנו. מה לעשות?
31/07/2009  |   מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il