ההסכם להעברת מניות תעש מערכות לחברת "אלביט מערכות" נחתם (יום א', 25.11.18) במשרד האוצר. במעמד החתימה השתתפו החשב הכללי במשרד האוצר
רוני חזקיהו, ראש רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט, מנכ"ל משרד הביטחון
אודי אדם, ראש רשות מקרקעי ישראל
עדיאל שמרון, בעל השליטה בחברת אלביט מערכות מיכאל פדרמן ומנכ"ל אלביט מערכות בצלאל (בוצי) מכליס.
ההחלטה על הפרטת תעש התקבלה על-ידי הממשלה בשנת 2013. בסופו של הליך תחרותי למכירת החברה שנוהל על-ידי רשות החברות הממשלתיות בשנת 2015, נותרה אלביט מציעה יחידה. ביוני 2017 הסמיכה הוועדה למכירת מניות המדינה את החשב הכללי רוני חזקיהו לנהל משא-ומתן עם אלביט על תנאי המכירה. במסגרת המשא-ומתן הגיע החשב הכללי לסיכום עם אלביט, שאושר על-ידי הוועדה, לפיו תימכר החברה בתמורה לסך של כ 1.8 מיליארד שקל, מתוכו סכום של כ-1.4 מיליארד שקל ישולם במועד השלמת העסקה והיתרה בשני תשלומים, ב-2020 וב-2022, ועוד 100 מיליון שקל תלויי תוצאות.
ההסכמות מעגנות את פינוי מתחם רמת השרון ומתחם טירת הכרמל, באופן שיאפשר פיתוח של עשרות אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש, והקמת מפעלים במתחם רמת בקע שבנגב שיקדמו את התעסוקה והפיתוח באזור זה. כמו-כן, ההסכמות מגנות על התחרות בין התעשיות הביטחוניות הישראליות, ועל משרד הביטחון כלקוח מרכזי של מוצרי תעש מערכות.
שר האוצר,
משה כחלון, טען כי מדובר ביום חשוב לתעשיות הביטחוניות בישראל. "שנים רבות מדברים על המהלך החשוב הזה - אנחנו מבצעים אותו. הפרטת תעש תתרום לכלכלת ישראל במספר אפיקים: שדרוג התעשיות הביטחוניות ושיפור כושר התחרות של היצוא הביטחוני, יצירת עצמאות לחברה והפסקת התלות בקופת המדינה, יצירת אלפי מקומות עבודה בנגב ובגליל ופינוי קרקעות לבנייה לזוגות צעירים באזורי ביקוש. שיתוף פעולה פורה של כל הגורמים הביא אותנו היום לרגע החתימה. מדינת ישראל ואזרחי ישראל כולם ירוויחו ממהלך זה בשנים הקרובות", אמר.
מנגד, טענה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ
שלי יחימוביץ, כי אין סיבה לצהלות השמחה על הפרטתה של חברה מפוארת שתרומתה למדינה כבירה, והיא יובשה בשיטתיות עד שלכאורה לא היה מנוס אלא להפריטה. "מעתה תהיה אלביט מונופול פרטי השולט על 50% מהרכש היבשתי של צה"ל. זה אולי מתאים למדינה שיש בה צבא שכירים, אך לא למדינת קצה הנתונה לאיום תמידי וצבאה הוא צבא העם", טענה.
יחימוביץ' הזכירה את הדוח החמור של
מבקר המדינה, שציין כי על העסקה מרחפת עננה כבדה של כשלים ופגמים: חשד לתפירת המכרז למידותיה של אלביט; הערכת שווי נמוכה הנגועה בניגודי עניינים של מעריכי השווי; העברה תמוהה של מיליארד שקלים למערכת הביטחון ״תמריץ״ להסכמה להפרטה; בונוסים לאלביט כדי שתואיל בטובה להעביר את מפעלי תעש מרמת השרון לנגב – באותו סכום בדיוק שתעש תשלם למדינה עבור הרכישה: 1.8 מיליארד שקלים. "בקצב הזה, ובאורח חשיבה כזה, לא ירחק היום שבו יופרטו גם חיל האויר או סיירת מטכ"ל", טענה.