בינואר 2019 אמור להיכנס אמיר אסרף לתפקיד מנהל
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. אסרף, שמינויו אושר על-ידי שר התחבורה ישראל כ"ץ וועדת המינויים, אינו שוקט על שמריו ומתכנן כבר כעת כיצד להביא לשיפור התחבורה הציבורית.
ל-News1 נודע כי מנהל הרשות המיועד הצליח להביא לביטולו של מכרז בעייתי, שפרסם
משרד התחבורה בסוף חודש מאי למתן שירותי ניהול ריכוז, תיאום ויעוץ בתחום התחבורה ציבורית, עבור מינהלות לתחבורה ציבורית.
כפי ש
דווח כאן לראשונה, הוכן מכרז זה בניגוד להערות משרד
מבקר המדינה בדבר הצורך לצמצם בכוח האדם ולהחזיר את הידע המקצועי לתוך משרדי הממשלה ותוך צפצוף על הוראות החשב הכללי באוצר.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מונה כ-100 עובדים לאחר שנוספו לה תקני כוח אדם נוספים. למרות זאת היא ביקשה כי לצידה יהיו שתי מינהלות חיצוניות שיספקו עבורה שירותים שיכללו פעולות שונות בתחום התחבורה הציבורית, לרבות בתחום הרכבות, וכן יישום ובקרה על מפעילי ותשתיות התחבורה הציבורית.
מיליארדי שקלים זורמים תחת ידו של משרד התחבורה. לצורך ביצוע מיזמים הוא מתקשר עם יועצים, בעלי מקצוע ונותני שירותים מומחים. אולם כבר לפני שלוש שנים וחצי מצא מבקר המדינה כי ועדות המכרזים לבחירה בהם אינן פועלות כנדרש. המבקר מצא כי נעשה שימוש יתר ובלתי מוצדק בסעיפי הפטור ממכרז (89% ממכרזי ההתקשרויות!), ובכלל זה בתקנות הפטור ממכרז בנימוק של ספק יחיד.
בדוח עלה כי המשרד מעביר במיקור-חוץ סמכויות לביצוע תפקידי ליבה ליועצים פרטיים, בניגוד לכללי התקשי"ר, בתהליכי התקשרות בלתי תקינים וללא שליטה ובקרה מספיקים עליהם. פעולות אלה גרמו לאובדן ידע, למחסור בכוח אדם מקצועי ואיכותי במשרד, ולאובדן הפיקוח והשליטה על ניהול תקציבי הייעוץ ותקציבי הפיתוח. פעילות מינהלת התחבורה הציבורית, שאמורה להיעשות בידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מתנהלת בידי שתי חברות חיצוניות - עדליא (ADALYA) ו-AMCG.
משרד התחבורה אמר שיתקן את העניין, אבל בפועל הגדיל את המספר היועצים החיצוניים במה שכאמור צריך להיות חלק מפעילות הליבה של המשרד.
הגדלת מספר היועצים החיצוניים נעשתה למרות הקמת חטיבת תוכנית אב לתחבורה בחברה הממשלתית נתיבי איילון (אשר כוללת אגפים לתכנון תחבורה ציבורית, לסקרים ולאסטרטגיה ומודלים). יתרה מכך, תנאי לביצוע הארכה בפעולת המנהלות הקיימות (עדליא ואי.אם.סי.ג'י) היה פרסום מכרז חדש על לתום שנת 2017.
למרות זאת, פורסם המכרז למינהלות התחבורה הציבורית כאמור, ולא חל כל שינוי ואף חל גידול במספר המשרות במסגרת מינהלות התחבורה הציבורית.
ממשרד האוצר טען בפני News1 כי "ועדת הפטור בחנה את הנזק, באי-אישור התקשרות המבוקשת לעומת התניית אישור ההתקשרות למשך חודש בלבד, ומתן הארכה לשנה רק בכפוף ליציאה למכרז חדש באותו החודש. הוועדה בחרה בחלופה אשר ממזערת את הנזקים בגין היעדר פיקוח ובקרה על מערך התחבורה הציבורית הנאמד בהיקף כספי של מיליארדי שקלים בשנה. ראוי היה לצאת למכרז במועד".
אולם על-אף הסכמת האוצר, לא שוכנע אמיר אסרף בנחיצות המכרז. במשרד התחבורה אישרו את הפרטים ומסרו: "המכרז בוטל לאור בקשת המנהל הנכנס של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ללמוד את פרטי המכרז והתאמתו לצורכי הרשות ותפישת ניהולו".