|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

דוח המבקר ליום ירושלים

ברקת דרדר את המצב הכלכלי והחברתי בי-ם

אחרי עשר שנים של יזם ההיי-טק המצליח ניר ברקת, העירייה על סף מצב בו לא תיחשב כאיתנה ליקויים חמורים בהתקשרות לביצוע עבודה כלכלית גם הממשלה תורמת את חלקה למצב הגרוע
02/06/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
ברקת. אשכול 2 [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

למרות שבעשר השנים האחרונות עמד בראש עיריית ירושלים יזם ההיי-טק המצליח ניר ברקת (כיום ח"כ מטעם הליכוד), מצבה הכלכלי של העיר התדרדר בהתמדה. קיימת סכנה שבתוך ארבע שנים לא ניתן יהיה להגדיר אותה כעירייה איתנה, וכבר כיום היא אינה במצב זה אם מורידים את המענקים הממשלתיים שהיא מקבלת. כך קובע (יום א', 2.6.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בקובץ דוחות ליום ירושלים - האחרונים שהוא מפרסם לפני תום כהונתו.

"לצד הקפדה על ניהול מאוזן של התקציב וצמצום ניכר של הגירעונות המצטברים, עיריית ירושלים אינה איתנה מהבחינה הכספית ותלותה בממשלה הולכת וגדלה. המשאבים שברשותה למתן שירותים לתושביה נמוכים בהרבה מאלו שיש בממוצע לערי המטרופולין האחרות. המאפיינים הדמוגרפיים והחברתיים-כלכליים של העיר עלולים להביא להכבדה נוספת על תקציב העירייה ולהיחלשותה הכלכלית", קובע שפירא.

בשנת 2017 עמד תקציבה של עיריית ירושלים על 7.4 מיליארד שקל, מזה קרוב ל-5.6 מיליארד שקל בתקציב רגיל ו-1.8 מיליארד שקל בתקציב הבלתי רגיל. התקציב הרגיל מורכב בעיקרו מהכנסות עצמיות בהיקף של 3.2 מיליארד שקל, מהשתתפות משרדי ממשלה במתן שירותים ממלכתיים בהיקף של 1.6 מיליארד שקל וממענק שהעיר מקבלת מהממשלה (700 מיליון שקל).

בשנים 2002-1995 דורגה ירושלים באשכול 5 מבין 10 בדירוג הכלכלי-חברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בשנים 2008-2003 דורגה באשכול 4, ב-2013 - באשכול 3, וב-2015 - באשכול 2. כלומר מ-2003 חלה הידרדרות במצב הכלכלי-חברתי היחסי של תושביה. ירושלים נמצאת במקום ה-13 בדירוג 14 הערים הגדולות במדדי איכות החיים, ובמקום האחרון במדד שביעות הרצון מאזור המגורים. כמו-כן, ישנם מדדים המצביעים על גידול ניכר בתחולת העוני של אוכלוסיית העיר ועל בעיות מבניות בכלכלה העירונית.

על-פי פקודת העיריות, עיריית ירושלים אינה יכולה להיחשב עירייה איתנה, משום שתפקודה השוטף תלוי במענק הבירה שהיא מקבלת מהממשלה. תקציבה של העירייה אומנם מאוזן, אולם ללא מענק הבירה היא הייתה נקלעת לגירעונות כבדים: בשנת 2007 היה שיעור המענק 6% מתקציב העירייה (197 מיליון שקל), ובשנת 2017 היה שיעורו 13% (700 מיליון שקל). תלותה של עיריית ירושלים במענקי הממשלה הולכת וגוברת, הדבר חושף אותה לסיכונים כלכליים ועלול להביא לפגיעה ביציבותה אם יקוצץ הסיוע.

סכום מענק הבירה נקבע מדי שנה במשא-ומתן בין העירייה לממשלה, ולא על יסוד אמות מידה ברורות. הדבר עורר בשנים האחרונות מחלוקות בין העירייה לבין משרד האוצר והביא לחוסר ודאות בתכנון הכספי. מבקר המדינה העיר על כך בעבר, אך הליקוי טרם תוקן. הדיונים בין נציגי משרד הפנים, משרד האוצר ועיריית ירושלים לקביעת אמות מידה נקלעו למבוי סתום.

כאמור, שפירא קובע, כי לצד תבחינים כספיים חיוביים, כמו איזון תקציבי, צמצום ניכר בשיעור הגירעון המצטבר ושיפור בשיעור גביית הארנונה, ישנם גורמים המסכנים את חוסנה הכספי של העירייה, כמו מגמה של ירידה עקבית בשיעור ההכנסות העצמיות שלה - קצב ירידה ממוצע של 1.3% בשנה. אם ירידה זו תימשך, עלולה עיריית ירושלים לרדת בתוך ארבע שנים אל מתחת לסף המגדיר רשות מקומית כאיתנה.

חוסנה הכספי של ירושלים מושפע לרעה מהעיכוב ביישום החלטות הממשלה על העברת היחידות הממשלתיות לעיר. כמו-כן מתעכבת בניית 6,000 חדרי אירוח בירושלים בהתאם להחלטת הממשלה. יישומן המלא של החלטות הממשלה היה צפוי להגדיל את הכנסות העירייה בעשרות מיליוני שקלים. נוסף על כך, על שטחים רבים במזרח ירושלים לא חל זה שנים הסדר מקרקעין, והדבר מסב לקופת העירייה נזק שנאמד במאות מיליוני שקלים. רק במאי 2018 קיבלה הממשלה החלטה להסדיר את המקרקעין במזרח ירושלים עד שנת 2025.

נמצאו ליקויים בניהולה הפיננסי ובתפקודה של עיריית ירושלים שאינם עולים בקנה אחד עם עקרונות של מינהל תקין, יעילות, חיסכון ושימוש זהיר בכספי הציבור. כך למשל, מועצת עיריית ירושלים אישרה לגייס קו אשראי בשווי מיליארד שקל מאחד הבנקים, לאחר פנייה אליו ולבנק נוסף לקבלת הצעה. העירייה לא בחנה חלופות נוספות לגיוס קו האשראי שהיו עשויות להביא לחיסכון של מיליוני שקלים מכספי הציבור.

מ-2009 לא עקבה עיריית ירושלים אחרי התשואה של שתי קופות הגמל המרכזיות להשתתפות בפנסיה תקציבית שבחרה. בשנים 2015-2012 הייתה תשואת אחת הקופות שבה נוהלו כספי העירייה התשואה הנמוכה ביותר; בשיאו היה הפער, בהשוואה לרובן, 10%. הקופה בעלת התשואה הנמוכה ביותר הוחלפה בקופה אחרת בשנת 2015. נכון לסוף שנת 2017 היו לעיריית ירושלים כ-80 מיליון שקל שנוהלו בחלוקה כמעט שווה בין שתי הקופות; המשמעות הכספית של אחוז אחד בתשואה שמשיאה קופת הגמל הוא 400,000 שקל.

המבקר מצא ליקויים חמורים בהליך התחרותי שקדם להתקשרות עיריית ירושלים ב-2017, בסכום של 2.3 מיליון שקל, עם חברת ייעוץ לביצוע עבודה בנושא "אתגר התקציב השוטף של עיריית ירושלים". לשני מציעים ניתן פרק זמן של יומיים להגיש הצעה, לעומת שבועיים שהיו למציע שזכה, ולכן אחד משני המציעים נמנע מלהגיש הצעת מחיר. עם המציע שזכה התקיימה פגישה מקדימה בנוכחות ברקת, מנכ"ל העירייה וכמה מעובדיה, ואילו עם המציעים האחרים לא התקיימה פגישה, אף שאחד מהם ביקש זאת. העירייה פגעה בעקרונות יסוד של הליכים תחרותיים כמו שוויון הזדמנויות, שקיפות, הוגנות כלפי כל אחד מהמתמודדים בהליך וחיסכון בכספי ציבור.
החוסן הכספי של עיריית ירושלים וניהולה הפיננסי / דוח מבקר המדינה
דוח מיוחד - ירושלים / מבוא
דוח מיוחד - ירושלים / הקדמה נורמטיבית
סיפורה של ירושלים בתלונות / דוח נציב תלונות הציבור

תאריך:  02/06/2019   |   עודכן:  02/06/2019
איתמר לוין
+פרצות מסוכנות במכשול בעוטף ירושלים
16:02 02/06/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
באחת הפרצות נכנס המחבל שרצח את אורי אנסבכר  ▪  הממשלה לא קבעה מדיניות בנוגע למעמדם האזרחי של תושבי מזרח ירושלים - וכך הם נאלצים לפנות לבתי המשפט, והפסיקה הפכה למרכז הכובד בסוגיות אלו
(פערי תקשורת [צילום: מיכה דאום, פלאש 90])
+ירושלים מלוכלכת; אתרי תיירות - מוזנחים ומסוכנים
16:00 02/06/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אשפה רבה מפוזרת ברחובות ובאתרים מרכזיים  ▪  מצב הניקיון והתחזוקה בעיר העתיקה גרוע במיוחד; חוטי חשמל וצנרת גלויים תלויים מעל ראשי המבקרים  ▪  סכנת התחשמלות בטיילות הר הנציב והר הצופים
(השקעות כושלות בעיר העתיקה [צילום: סילמן חנדר, פלאש 90])
+אלפי מבנים בירושלים אינם משומרים כהלכה
15:59 02/06/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חבר המועצה לשעבר פיני עזרא פעל בניגוד להסכם ניגוד העניינים עימו והעירייה לא טיפלה בעבירות בנייה חמורות שביצע  ▪  התכנון העירוני הוא טלאי על טלאי; מזה 20 שנה אין רשימה מלאה של אתרים לשימור
(3,000 מבנים ממתינים [צילום: אלי אלון])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברקת דרדר את המצב הכלכלי והחברתי בי-ם
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמוס שנער
2/06/19 17:31
 
פקח בן רמליהו
3/06/19 09:01
2
אובד מדינה
2/06/19 17:42
3
מייק
2/06/19 18:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"נוכח הסיכון הקיים בשל הפרצות במכשול בגזרת עוטף ירושלים, על משרד הביטחון, המשטרה וצה"ל לוודא, כי הם מספקים את המענה הביטחוני המיטבי לצמצום הסיכון". כך אומר (יום ג', 28.5.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
02/06/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"עיריית ירושלים רחוקה עד מאוד מלמלא את מדיניותה המוצהרת, ולפיה ירושלים, בירת ישראל, תהיה עיר נקייה ומטופחת. רחובותיה מלוכלכים, הן בעיני תושביה והן על-פי נתונים משווים של ניטור פרטי אשפה ושל משקל האשפה שמפנה העירייה". כך קובע (יום א', 2.6.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
02/06/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"למרות מדיניותה המוצהרת של עיריית ירושלים ולפיה עקרונות השימור הם נדבכי יסוד בפיתוח העיר, ועל אף הערך הכלכלי המגולם בשימורם של אתרים היסטוריים ברחבי העיר, השימור רחוק מלהיות אמצעי מוביל ומשפיע, ונדרשים מאמצים רבים כדי לקדם החלטות במוסדות התכנון בדבר שימורם של אתרים העומדים בסכנת הרס או שינוי". כך אומר (יום א', 2.6.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
02/06/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
לאחרונה התבשרנו כי הפעם אין שופט בדימוס בין המועמדים לתפקיד מבקר המדינה החדש של ישראל. ניתן לחשוב שאם זה עיקר הדווח התקשורתי על משרד המבקר ערב מינוי מבקר חדש, כל שאר הדברים ביחידה ניהולית מרכזית זו, תקינים, ולא כך הוא. מן המוסכמות היא, שאחד מתפקידי העיתונות הוא לשרת את "זכות הציבור לדעת", ולדווח בנאמנות על מה ש"מעניין את הציבור" או למצער צריך לעניין אותו. כנראה שגם זו אגדה, ששייכת למרחב הווירטואלי של "פייק ניוז" ו"פייק ריאליטי". השאלה אם המועמדים מתאימים באמת לתפקיד ובאים מרקע השכלתי או ניסיון מעשי רלוונטי, כמעט ולא נדונה. מה שנשאל ונטחן בעמודי הפרשנות היה, את מי רוצה נתניהו ואת מי מעמידה מולו האופוזיציה.
30/05/2019  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הכנסת אמורה לבחור עכשיו את מבקר המדינה. שני המועמדים שהומלצו מטעם הגושים אינם אנשי ביקורת והיו במרבית שנותיהם בצד המבוקר ולא המבקר. לבחור מבקר חסר ניסיון בביקורת זה כמו להציב קברניט במטוס חסר ניסיון בטיסה. איש מתושבי המדינה לא היה מוכן לשבת במטוס בו הקברניט היה מודיע: " שלום רבותי הנוסעים מדבר הקברניט. הייתי בהמון תפקידים עד היום והצלחתי בכולם. מעולם לא הייתי טייס ואני מזמין אתכם להדק חגורות". בהימור לא קיצוני אני מעריך כי מרבית הנוסעים היו מבקשים לברוח מהמטוס.
30/05/2019  |  גד פניני  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
רוזנבוים: החלטתי לא להתמודד למבקר המדינה  /  איתמר לוין
גיורא רום ואנגלמן - ראש בראש  /  איציק וולף
אברהם דיסקין - המבקר הבא?  /  עידן יוסף
מבקר מדינה אוביקטיבי ובלתי תלוי   /  גד פניני
מבקר מחמד  /  איתמר לוין
תביעה וצעקה  /  עו"ד פנחס פישלר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
יואב יצחק
יואב יצחק
חברת אלביט מערכות, שמניותיה רשומות למסחר בבורסה בתל אביב ובוול סטריט, היא אחת החברות הגדולות בישראל    שוויה על-פי מחירי הבורסה מגיע ל-32.7 מיליארד ש"ח    מידע שהגיע ל-News1 מלמד על ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il