|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

דוח המבקר ליום ירושלים

פרצות מסוכנות במכשול בעוטף ירושלים

באחת הפרצות נכנס המחבל שרצח את אורי אנסבכר הממשלה לא קבעה מדיניות בנוגע למעמדם האזרחי של תושבי מזרח ירושלים - וכך הם נאלצים לפנות לבתי המשפט, והפסיקה הפכה למרכז הכובד בסוגיות אלו
02/06/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
פערי תקשורת [צילום: מיכה דאום, פלאש 90]

"נוכח הסיכון הקיים בשל הפרצות במכשול בגזרת עוטף ירושלים, על משרד הביטחון, המשטרה וצה"ל לוודא, כי הם מספקים את המענה הביטחוני המיטבי לצמצום הסיכון". כך אומר (יום ג', 28.5.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

בנובמבר 2018 נותרו שתי פרצות לאורך תוואי המכשול בגזרת עוטף ירושלים. פרצות אלה מאפשרות כניסה של שוהים בלתי חוקיים מיהודה ושומרון לירושלים ובכך מסכנות את ביטחון תושבי ישראל. ב-7.2.19 חדר מחבל מחברון לירושלים דרך אחת הפרצות ורצח באכזריות ביער עין יעל את אורי אנסבכר ז"ל - מציין שפירא.

בין כוחות הסיור של חטיבת בנימין של צה"ל, כוחות הסיור של משמר הגבול של עוטף ירושלים ומשטרת ישראל קיימים פערי תקשורת הפוגעים בתיאום בין הכוחות וביעילות פעילותם - מגלה הדוח. המערכת הממוחשבת "רעו"ת" נועדה לשמש מערכת אחודה לבקרה ולרישום העוברים והשבים הישראלים, בעלי דרכונים זרים, וכן לפלשתינים העוברים במעברים. במועד סיום הביקורת חלפו יותר מ-12 שנים מאז התקבלה ההחלטה על פיתוח המערכת, ואף שהושקעו בפיתוחה 28 מיליון שקל, הפיתוח טרם הושלם, ואין מועד צפוי לסיומו.

בשנת 2005 החליט ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, לאשר את תוכנית המל"ל (המטה לביטחון לאומי) ולאזרח את מעברי עוטף ירושלים. מאז חלפו 13 שנים, ועד מועד סיום הביקורת לא אוזרח שום מעבר. במועד סיום הביקורת חלפו ארבע שנים מאז קבע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי יש לבחון לעומק את נושא האזרוח, אולם ההצעות שהכין המל"ל עדיין לא נדונו בקבינט הביטחוני וממילא לא הוכרעו. קיים מחסור מתמשך וניכר במאבטחים במעברי עוטף ירושלים, אשר פוגע בביטחון ובפעילות השוטפת במעברים. בשל מחסור זה, המאבטחים בעוטף ירושלים אינם משתתפים בימי ריענון הכשרה כנדרש בנוהל המשטרה, דבר הפוגע בכשירותם המבצעית.

עוד מצא שפירא, כי לא נקבעה מדיניות ממשלתית כוללת בדבר מעמדם האזרחי של תושבי מזרח ירושלים. שר הפנים, אריה דרעי, לא קבע מדיניות כזו, ורשות האוכלוסין לא מיפתה את הסוגיות המרכזיות בנושא זה - למשל אלה שעלו בפסיקה - ולא ניתחה את משמעויות ההסדרים הקיימים ואת השלכתם על חיי התושבים. גם שר העבודה והרווחה, חיים כץ, שממונה על ביצועו של חוק הביטוח הלאומי, לא יזם קביעת מדיניות כזו, וכך גם הנהלת המוסד לביטוח לאומי. באין מדיניות ממשלתית כוללת, מרכז הכובד של ההכרעה בסוגיות האמורות היה, הלכה למעשה, בידי המערכת השיפוטית; בחיי היום-יום אומנם יש נהלים אד-הוק, אך הם אינם תחליף למדיניות כוללת, סבור שפירא.

תושבי מזרח ירושלים נאלצו לפנות לערכאות שיפוטיות כדי לממש את זכויותיהם למעמד אזרחי וזכויות נוספות הנובעות ממעמד זה. מציאות זו פוגעת, לעיתים באופן קשה ביותר, באפשרות שנותנת המדינה לתושבי מזרח ירושלים למצות את זכויותיהם כתושבי קבע, וכמי שמשפחותיהם התגוררו בארץ שנים לפני שהוקמה מדינת ישראל.

תושבי מזרח ירושלים נדרשים להמתין כשנתיים וחצי עד למועד שבו יוכלו להגיש את בקשתם לקבל אזרחות ישראלית בלשכת האוכלוסין במזרח העיר. לדברי שפירא, זהו פרק זמן חריג בחומרתו ובלתי סביר לחלוטין. העיכוב החריג בטיפול בבקשות להתאזרחות הנמשך זה כמה שנים, ללא נקיטת פעולות משמעותיות על-ידי רשות האוכלוסין למציאת פתרון הבעיה, עלול להתפרש על-ידי תושבי מזרח ירושלים כמדיניות שנועדה להקשות עליהם לקבל מעמד של אזרח. הפערים בעניין זה משקפים כשל חמור בעבודתה בכל הנוגע להענקת שירותים בתחום המעמד לתושבי מזרח ירושלים ופוגעים באמון הציבור בה. מאז תחילת כהונתו של מנכ"ל הרשות הנוכחי, היא החלה לנקוט פעולות לשיפור הטיפול בבקשות אלו.

תושב מזרח ירושלים נדרש להמתין בתוך מתחם הלשכה שלוש עד ארבע שעות לצורך קבלת שירות בלשכה זו. פרק זמן זה אינו כולל זמן המתנה נוסף לצורך כניסה, למתחם הלשכה שעל-פי עתירה שהוגשה לבג"ץ, אורך יותר משעה. עוד נמצא, כי משך זמן ההמתנה לקבלת שירות בלשכת האוכלוסין במזרח ירושלים בבקשות למרשם ולדרכונים הוא ארוך במידה ניכרת (73 דקות בממוצע) בהשוואה לארבע הלשכות הגדולות (39 דקות בממוצע), אף על-פי שמשך הזמן הממוצע למתן השירות עצמו - דומה ומספר מקבלי השירות נמוך יותר מבין כל הלשכות האחרות. תנאי ההמתנה וזמני ההמתנה בלשכת האוכלוסין במזרח ירושלים בתקופת הביקורת קשים, ואינם הולמים תנאים לקבלת שירות מטעם מדינה המקפידה על זכויותיהם של תושביה ואזרחיה, קובע שפירא.

עוד אומר שפירא כי רשויות המדינה אינן מממשות את אחריותן בתחומי חינוך חינם והגנה על ילדים וחסרי ישע במזרח ירושלים. לימוד השפה העברית הוא בהיקף נמוך מהנדרש לתלמידים הלומדים לפי התוכנית הפלשתינית (92% מהתלמידים), ובפרט לאלה הלומדים בבתי הספר המוכרים שאינם רשמיים (40% מהתלמידים), שרבים מהם נאלצים ללמוד בבתי ספר אלה עקב מחסור בכיתות לימוד בבתי הספר הרשמיים. כך פוחתים סיכוייהם של התלמידים להשתלב בעתיד בשוק התעסוקה בכלל ובתעסוקה איכותית בפרט, וכן בלימודים גבוהים בישראל. הרשויות גם לא שיפרו די הצורך את ההיקף והנגישות של שירותי הרווחה לתושבים נזקקים ממזרח העיר, באופן שיינתנו ביחס הולם לניתן במערב העיר ולנוכח המצוקות החמורות במזרחה.
מרחב התפר בירושלים / דוח מבקר המדינה
טיפול המדינה במעמדם האזרחי של תושבי מזרח ירושלים / דוח מבקר המדינה
השירותים החברתיים לאוכלוסייה הערבית במזרח ירושלים / דוח מבקר המדינה

תאריך:  02/06/2019   |   עודכן:  02/06/2019
איתמר לוין
+ברקת דרדר את המצב הכלכלי והחברתי בי-ם
16:02 02/06/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אחרי עשר שנים של יזם ההיי-טק המצליח ניר ברקת, העירייה על סף מצב בו לא תיחשב כאיתנה  ▪  ליקויים חמורים בהתקשרות לביצוע עבודה כלכלית  ▪  גם הממשלה תורמת את חלקה למצב הגרוע
(ברקת. אשכול 2 [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+ירושלים מלוכלכת; אתרי תיירות - מוזנחים ומסוכנים
16:00 02/06/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אשפה רבה מפוזרת ברחובות ובאתרים מרכזיים  ▪  מצב הניקיון והתחזוקה בעיר העתיקה גרוע במיוחד; חוטי חשמל וצנרת גלויים תלויים מעל ראשי המבקרים  ▪  סכנת התחשמלות בטיילות הר הנציב והר הצופים
(השקעות כושלות בעיר העתיקה [צילום: סילמן חנדר, פלאש 90])
+אלפי מבנים בירושלים אינם משומרים כהלכה
15:59 02/06/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חבר המועצה לשעבר פיני עזרא פעל בניגוד להסכם ניגוד העניינים עימו והעירייה לא טיפלה בעבירות בנייה חמורות שביצע  ▪  התכנון העירוני הוא טלאי על טלאי; מזה 20 שנה אין רשימה מלאה של אתרים לשימור
(3,000 מבנים ממתינים [צילום: אלי אלון])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרצות מסוכנות במכשול בעוטף ירושלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"עיריית ירושלים רחוקה עד מאוד מלמלא את מדיניותה המוצהרת, ולפיה ירושלים, בירת ישראל, תהיה עיר נקייה ומטופחת. רחובותיה מלוכלכים, הן בעיני תושביה והן על-פי נתונים משווים של ניטור פרטי אשפה ושל משקל האשפה שמפנה העירייה". כך קובע (יום א', 2.6.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
02/06/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"למרות מדיניותה המוצהרת של עיריית ירושלים ולפיה עקרונות השימור הם נדבכי יסוד בפיתוח העיר, ועל אף הערך הכלכלי המגולם בשימורם של אתרים היסטוריים ברחבי העיר, השימור רחוק מלהיות אמצעי מוביל ומשפיע, ונדרשים מאמצים רבים כדי לקדם החלטות במוסדות התכנון בדבר שימורם של אתרים העומדים בסכנת הרס או שינוי". כך אומר (יום א', 2.6.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
02/06/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
לאחרונה התבשרנו כי הפעם אין שופט בדימוס בין המועמדים לתפקיד מבקר המדינה החדש של ישראל. ניתן לחשוב שאם זה עיקר הדווח התקשורתי על משרד המבקר ערב מינוי מבקר חדש, כל שאר הדברים ביחידה ניהולית מרכזית זו, תקינים, ולא כך הוא. מן המוסכמות היא, שאחד מתפקידי העיתונות הוא לשרת את "זכות הציבור לדעת", ולדווח בנאמנות על מה ש"מעניין את הציבור" או למצער צריך לעניין אותו. כנראה שגם זו אגדה, ששייכת למרחב הווירטואלי של "פייק ניוז" ו"פייק ריאליטי". השאלה אם המועמדים מתאימים באמת לתפקיד ובאים מרקע השכלתי או ניסיון מעשי רלוונטי, כמעט ולא נדונה. מה שנשאל ונטחן בעמודי הפרשנות היה, את מי רוצה נתניהו ואת מי מעמידה מולו האופוזיציה.
30/05/2019  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הכנסת אמורה לבחור עכשיו את מבקר המדינה. שני המועמדים שהומלצו מטעם הגושים אינם אנשי ביקורת והיו במרבית שנותיהם בצד המבוקר ולא המבקר. לבחור מבקר חסר ניסיון בביקורת זה כמו להציב קברניט במטוס חסר ניסיון בטיסה. איש מתושבי המדינה לא היה מוכן לשבת במטוס בו הקברניט היה מודיע: " שלום רבותי הנוסעים מדבר הקברניט. הייתי בהמון תפקידים עד היום והצלחתי בכולם. מעולם לא הייתי טייס ואני מזמין אתכם להדק חגורות". בהימור לא קיצוני אני מעריך כי מרבית הנוסעים היו מבקשים לברוח מהמטוס.
30/05/2019  |  גד פניני  |   יומני בלוגרים
אני מברך את שני המועמדים להתמודדות על תפקיד מבקר המדינה, שמונו כל אחד על-ידי גוש פוליטי אחר, וקורא לשניהם להסיר מועמדותם לתפקיד מבקר המדינה ולא להתמודד.
27/05/2019  |  גד פניני  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
רוזנבוים: החלטתי לא להתמודד למבקר המדינה  /  איתמר לוין
גיורא רום ואנגלמן - ראש בראש  /  איציק וולף
אברהם דיסקין - המבקר הבא?  /  עידן יוסף
מבקר מחמד  /  איתמר לוין
תביעה וצעקה  /  עו"ד פנחס פישלר
הפוטש של יוסף שפירא  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
אמיר אביבי
אמיר אביבי
הכרעת חמאס או שחרור החטופים? התשובה נמצאת ברפיח ובציר פילדלפי    ההשתלטות על רפיח ועל ציר פילדלפי הכרחית גם לביטחון ישראל ביום שאחרי
[צילום: יהב גמליאל/פלאש 90]
לורן גונר
כדאי לשתף את הילדים בהכנת משלוח המנות, האריזה חשובה לא פחות מהתוכן    גם כשבוחרים חטיפים למשלוח מנות ניתן לבחור באופציות בריאות יותר שישמחו לא פחות את הקטנטנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il