תוכנית ״מהיר ועכשיו״ - רשת קווים מכינים ומהירים על תוואי הרכבות הקלות בגוש-דן הושקה (יום ד', 29.5.19) בתל אביב באירוע משותף של ארגון 15 דקות והמכון הטכנולוגי HIT במתחם ״הספרייה״ במגדל שלום.
באירוע השתתפו שלושה סגני ראש עיר ומחזיקי תיק תחבורה מהערים תל אביב, רמת גן ופתח תקוה, שהביעו תמיכה במיזם והצהירו כי יפעלו למימושו מול
משרד התחבורה. אם ידחה משרד התחבורה את התוכנית - היא לא תצא לפועל.
תוכנית ״מהיר ועכשיו״ מבקשת לתת מענה לתקופת הביניים - העשור הקרוב - במהלכה יתבצעו עבודות להקמת שלושה קווי רכבת קלה בגוש-דן. על-מנת להתמודד עם קשיי התחבורה בתקופת הביניים, התוכנית מציעה רשת של קווים מכינים ומהירים על תוואי הרכבות הקלות - כבר עכשיו. המודל זהה להפעלת קו 1 בגוש-דן הנוסע על תוואי הקו האדום מפתח תקוה ועד לבת ים. רכזת תחום קהילה ב-15 דקות לרה פארן אמרה כי ״דווקא בתקופת העבודות, כאשר הדרכים פקוקות וסתומות, יש ליצור חלופה מהירה וישירה לאזורי הביקוש״. על-פי התוכנית, זמני הנסיעה בקווים המכינים יהיו קצרים בכמחצית מזמני הנסיעה היום. כך למשל, נסיעה ממרכז תל אביב לרמת החייל אורכת כיום כ-40 דקות, אבל עם הקו המכין הצהוב זמן הנסיעה לא יעלה על 19 דקות.
בחבר-דיון בהנחיית העיתונאי
אביב לביא, הביעו נציגי הרשויות המקומיות תמיכה בתוכנית. סגנית ראש עיריית תל אביב יפו ומחזיקת תיק התחבורה,
מיטל להבי, אמרה: ״בואו נתחיל עם הקו הסגול המכין, שיסע בתוואי העתידי של הרכבת הקלה. יש לו השלכות על רחובות מרכזיים בתל אביב - אלנבי ובן יהודה. אני מציעה לקחת את הקו הזה כיעד ולקדם אותו. זה אתגר יוצא מן הכלל לעשות קו מקדים - הסגול תחילה״.
מ״מ ראש עיריית רמת גן ומחזיק תיק התחבורה, ליעד אילני: ״אנחנו בעד התוכנית. קו 1, שנוסע בתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה, הוא הצלחה מסחררת ונשמח מאוד אם זה יקרה גם בקו הסגול. ננסה לעשות את זה יחד עם המדינה״.
סגן ראש עיריית פתח תקוה ומחזיק תיק התחבורה, צדוק משה, הוסיף: ״אנחנו חייבים שיתוף פעולה של כל הערים בגוש-דן. אם לא נחליט שאנחנו מתעדפים תחבורה ציבורית על פני כל דבר אחר - נמצא את עצמנו באסון תחבורתי קשה מאוד״.
במסגרת אירוע ההשקה הציגו סטודנטים לעיצוב את מערך הקווים העתידי על גבי מפות, עיצובי ישומונים, תחנות
אוטובוס ממותגות והדמיות של רחובות גוש-דן בהן אולי יעברו קווי ״מהיר ועכשיו״.
מנכ״ל 15 דקות, שמרית נוטמן, אמרה כי ״העבודות להקמת מערך הרכבות הקלות תסתיימנה בעוד עשור, במקרה הטוב. עבודות ההקמה צפויות להחמיר את עומסי התנועה, שכבר היום הם בלתי נסבלים. הדרך היחידה לעבור זאת בשלום היא באמצעות תחבורה ציבורית מהירה למרכזי הערים. הרשויות המקומיות תומכות - וציבור הנוסעים מצפה ממשרד התחבורה לאמץ את היוזמה שתקל על התנועה ועל העסקים בגוש-דן".