|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

דוח המבקר ליום ירושלים

ירושלים מלוכלכת; אתרי תיירות - מוזנחים ומסוכנים

אשפה רבה מפוזרת ברחובות ובאתרים מרכזיים מצב הניקיון והתחזוקה בעיר העתיקה גרוע במיוחד; חוטי חשמל וצנרת גלויים תלויים מעל ראשי המבקרים סכנת התחשמלות בטיילות הר הנציב והר הצופים
02/06/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
השקעות כושלות בעיר העתיקה [צילום: סילמן חנדר, פלאש 90]

"עיריית ירושלים רחוקה עד מאוד מלמלא את מדיניותה המוצהרת, ולפיה ירושלים, בירת ישראל, תהיה עיר נקייה ומטופחת. רחובותיה מלוכלכים, הן בעיני תושביה והן על-פי נתונים משווים של ניטור פרטי אשפה ושל משקל האשפה שמפנה העירייה". כך קובע (יום א', 2.6.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

משקל האשפה הנאספת בירושלים נמוך בהשוואה לממוצע הארצי, וניכר כי עיריית ירושלים אינה אוספת את כל האשפה שמייצרים התושבים והבאים בשעריה; חלק לא מבוטל מאשפה זו נותר פזור במרחב הציבורי ומותיר אותו מלוכלך. במשך שנים רבות לא הצליחה העירייה לשפר את פעילות מערך הטיאוט בעיר ולמלא את חובתה לנקות את רחובותיה כראוי, על-אף כספים רבים שהשקיעה במערך זה.

היקף ההוצאות של אגף התברואה בעירייה עלה ב-45% בשנים 2017-2011 ועמד על כ-370 מיליון שקל בממוצע לשנה. היקף הוצאות זה הוא 8% מממוצע הוצאות העירייה באותן שנים. על אלה יש להוסיף תקציבי מדינה ייעודיים בהיקף נרחב שהושקעו בתחום התברואה בירושלים בשנים 2018-2017. כמו-כן, בשנים אלה נרשם גידול במצבת כוח האדם של אגף התברואה בשיעור של 53%. הוצאות העירייה הגבוהות על תברואה וניקיון, המסתכמות במאות מיליוני שקלים בשנה, לא הביאו לתפוקות מספקות ולא שיפרו את ניקיון העיר.

צוות הביקורת ערך סיור בשכונות עיסאוויה, סילוואן, אבו תור, א-טור ובית חנינא שבמזרח העיר, ומצא, כי אשפה רבה פזורה לאורך הכבישים, כלי אצירה עולים על גדותיהם והררי אשפה מצטברים ברחובות ובצדי הדרכים. נמצא פער עצום בהיקף המשאבים שהוקצו לתפעול מערך התברואה בחלקי העיר השונים: לנפות במזרח העיר, שבהן מתגוררים 37% לפחות מכלל התושבים בעיר, הוקצו 10% בלבד מעובדי התברואה באגף; 7% ממספר כלי האצירה הכולל; 6% ממספר המסלולים לפינוי אשפה ו-4% מנפח כלי האצירה לפסולת הכולל בעיר.

אף על-פי שריסוס סיסמאות וציור כתובות גרפיטי אסורים על-פי דין, תופעה זו נפוצה ברחבי העיר, ומפגעי גרפיטי רבים נותרים על מקומם במשך זמן רב ואינם מוּסרים על-ידי העירייה. העירייה איננה יוזמת פעולות בנושא זה ורק מגיבה על פניות העולות מן השטח. נמצאו מקרים שבהם פעולות העירייה להסרת מפגעי הגרפיטי יצרו מפגעים חזותיים בעצמם.

קופות צדקה מוצבות במרחב הציבורי על-ידי עמותות או על-ידי גופי סעד למיניהם, והן משמשות לתרומת כספים לעמותות ולגופי הסעד או לתרומת מצרכי מזון יבשים. צוות הביקורת מצא עשרות קופות צדקה בגדלים שונים ברחבי העיר המהוות מטרד, בהיותן קשורות בשרשרת ברזל עבה לעמודי חשמל, או תלויות על גבי תחנות אוטובוסים, ואפילו על שלטי חוצות שהעירייה עצמה מציבה. בשנת 2011 התירה העירייה באופן חד-פעמי להתקין 224 קופות צדקה גדולות בלבד בשכונות חרדיות. אולם נכון למועד סיום הביקורת העירייה מעריכה, כי במרחב הציבורי בירושלים פזורות 2,000-1,500 קופות צדקה.

גם מיליוני התיירים נתקלים בלכלוך, וחמור מכך - במפגעי בטיחותיים. בעיר העתיקה נמצאו שלטים חד-לשוניים, בלתי אחידים, מוזנחים ומאולתרים וכאלה שעיצובם מנוגד לעקרונות שקבעה העירייה. גם באזורי התיירות הנוספים בעיר נמצאו מקרים רבים שבהם השילוט שהוצב היה פגום, עקום, שבור ומוכתם.

בשנים 2017-2014 ביצעה הרשות לפיתוח ירושלים פרויקטים בעלות כוללת של 128 מיליון שקל בעיר העתיקה ובסביבותיה. אולם, מצב הניקיון והתחזוקה של חלקים רבים באזור, לרבות כאלה שהושקעו בהם כספים רבים, בכי רע. אזורים רבים בעיר העתיקה מוזנחים ומלוכלכים ויש בהם מפגעים חזותיים בולטים, המעיבים על חוויית הביקור. באזורי התיירות המרכזיים, כגון רחוב הנוצרים, רחוב הגיא והסמטאות הסמוכות לו, סביבות שער שכם ושער האריות והר ציון נמצאו ערימות אשפה ופסולת, שקיות אשפה תלויות על הגדרות, פחי אשפה העולים על גדותיהם ואשפה צפה בתוך בריכות של מזרקות. ליד מגדל דוד ובהר ציון נמצאו פחי אשפה פתוחים ומלוכלכים שסביבתם גם היא מוזנחת ומלוכלכת.

המדרגות המחברות בין המפלסים שעליהם בנויה העיר העתיקה הן שחוקות, שקועות ומחליקות; הדבר בולט במיוחד במדרגות של ויה דולורוזה, המחברות בין רחוב בית הבד לרחוב הגיא. ברחוב בית הבד עצמו חסרו אבני ריצוף. ליקויים אלו עלולים לפגוע בבטיחותם של הולכי הרגל, בשל סכנת החלקה או מעידה.

רבים מהמעברים המקומרים, שבהם משופעת העיר העתיקה, נמצאו במצב תחזוקה ירוד ועם סימני רטיבות. בחלק מהקמרונות מתקלפות שכבות הצבע והטיח ותשתיות חשמל, תאורה ומיזוג אוויר מותקנות באופן מאולתר. בין האזורים העיקריים שבהם נמצאו המפגעים האלה - הר ציון, שוק מוכרי הכותנה, רחוב הגיא, ויה דולורוזה ורחוב שער השלשלת. בוויה דולורוזה אף מתעורר חשש לשלום הציבור ובטיחותו.
בחלקים נרחבים בעיר העתיקה תלויים בגלוי חוטי חשמל או צנרת במעברים וברחובות, ממש מעל ראשיהם של עוברי האורח, וכן על חזיתות המבנים, באופן הפוגע בחזות הרחוב ומהווה סכנה של ממש.

בטיילת ארמון הנציב נמצאו מפגעים של כתמי שתן וצחנה, בעיקר בגומחות המקורות שלאורכה, וכן נמצאה אשפה פזורה בטיילת הר הצופים ובטיילת עמק צורים שמתחתיה. בטיילת הר הצופים הוצבו רק פחי אשפה גדולים, ואשפה גלשה מהם. פחי האשפה שהוצבו לאורך טיילת ארמון הנציב היו בחלקם במצב תחזוקה ירוד ולא היה ביניהם תיאום עיצובי.

בטיילות ארמון הנציב והר הצופים ובעלייה לתצפית הר הזיתים נמצאו מפגעי ריצוף. מפגעי ריצוף רבים וחמורים במיוחד נמצאו לאורכה של טיילת הר הצופים. בחלקים מהטיילת האספלט התפורר לגמרי, ערוגות עצים נמצאו ריקות, אבנים משתלבות נעקרו ממקומן ונפערו בורות המסכנים את המבקרים.

באזור טיילת שרובר (שהיא חלק מטיילת ארמון הנציב) נמצאו כמה קופסאות חשמל ובתי מנורה פתוחים או שבורים. הדבר מהווה סכנת התחשמלות לכלל המבקרים באתר, בייחוד לילדים, והוא גם מפגע חזותי. גם בטיילת הר הצופים אותר כשל בבטיחות - בכמה שבילים נמצאו כבלי חשמל משתלשלים באופן העלול לגרום לעוברי האורח למעוד או להתחשמל.

בביקורת נבדקו מצב התחזוקה והניקיון של אזורי תיירות נוספים בירושלים, כגון במרכז העיר, ברחוב יפו ובאזורים מרכזיים במזרח העיר (לאורך דרך שכם ובאזור התחנה המרכזית) ובשכונת עין כרם. במקומות רבים נמצאו כתמים על המדרכות; פסולת במרחב הציבורי; כלי אצירה שעלו על גדותיהם, חלקם שרופים, חלודים ומוזנחים, וכן מפגעי ריח בסביבתם.

לאגף האכיפה העירוני אין מדיניות ומדדים ברורים לאכיפת חוק הניקיון. הוא אינו מכין תוכנית עבודה סדורה לאכיפת החוק על מבצעי העבירות בתחומים אלה. העירייה אינה מטילה על מבצעי העבירות במרחב הציבורי את העלויות הכספיות, כפי שהיא רשאית לעשות, ומסתפקת במתן קנסות הקבועים בחוק. זאת ועוד, אין למחלקה התפעולית שבאגף האכיפה אומדנים לתמחור פעולותיה לסילוק המפגעים.
ניקיון העיר ירושלים / דוח מבקר המדינה
ניקיון ותברואה בשכונות הערביות במזרח ירושלים / דוח מבקר המדינה
תיירות בירושלים / דוח מבקר המדינה

תאריך:  02/06/2019   |   עודכן:  02/06/2019
איתמר לוין
+ברקת דרדר את המצב הכלכלי והחברתי בי-ם
16:02 02/06/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אחרי עשר שנים של יזם ההיי-טק המצליח ניר ברקת, העירייה על סף מצב בו לא תיחשב כאיתנה  ▪  ליקויים חמורים בהתקשרות לביצוע עבודה כלכלית  ▪  גם הממשלה תורמת את חלקה למצב הגרוע
(ברקת. אשכול 2 [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+פרצות מסוכנות במכשול בעוטף ירושלים
16:02 02/06/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
באחת הפרצות נכנס המחבל שרצח את אורי אנסבכר  ▪  הממשלה לא קבעה מדיניות בנוגע למעמדם האזרחי של תושבי מזרח ירושלים - וכך הם נאלצים לפנות לבתי המשפט, והפסיקה הפכה למרכז הכובד בסוגיות אלו
(פערי תקשורת [צילום: מיכה דאום, פלאש 90])
+אלפי מבנים בירושלים אינם משומרים כהלכה
15:59 02/06/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חבר המועצה לשעבר פיני עזרא פעל בניגוד להסכם ניגוד העניינים עימו והעירייה לא טיפלה בעבירות בנייה חמורות שביצע  ▪  התכנון העירוני הוא טלאי על טלאי; מזה 20 שנה אין רשימה מלאה של אתרים לשימור
(3,000 מבנים ממתינים [צילום: אלי אלון])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ירושלים מלוכלכת; אתרי תיירות - מוזנחים ומסוכנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"למרות מדיניותה המוצהרת של עיריית ירושלים ולפיה עקרונות השימור הם נדבכי יסוד בפיתוח העיר, ועל אף הערך הכלכלי המגולם בשימורם של אתרים היסטוריים ברחבי העיר, השימור רחוק מלהיות אמצעי מוביל ומשפיע, ונדרשים מאמצים רבים כדי לקדם החלטות במוסדות התכנון בדבר שימורם של אתרים העומדים בסכנת הרס או שינוי". כך אומר (יום א', 2.6.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
02/06/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
לאחרונה התבשרנו כי הפעם אין שופט בדימוס בין המועמדים לתפקיד מבקר המדינה החדש של ישראל. ניתן לחשוב שאם זה עיקר הדווח התקשורתי על משרד המבקר ערב מינוי מבקר חדש, כל שאר הדברים ביחידה ניהולית מרכזית זו, תקינים, ולא כך הוא. מן המוסכמות היא, שאחד מתפקידי העיתונות הוא לשרת את "זכות הציבור לדעת", ולדווח בנאמנות על מה ש"מעניין את הציבור" או למצער צריך לעניין אותו. כנראה שגם זו אגדה, ששייכת למרחב הווירטואלי של "פייק ניוז" ו"פייק ריאליטי". השאלה אם המועמדים מתאימים באמת לתפקיד ובאים מרקע השכלתי או ניסיון מעשי רלוונטי, כמעט ולא נדונה. מה שנשאל ונטחן בעמודי הפרשנות היה, את מי רוצה נתניהו ואת מי מעמידה מולו האופוזיציה.
30/05/2019  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הכנסת אמורה לבחור עכשיו את מבקר המדינה. שני המועמדים שהומלצו מטעם הגושים אינם אנשי ביקורת והיו במרבית שנותיהם בצד המבוקר ולא המבקר. לבחור מבקר חסר ניסיון בביקורת זה כמו להציב קברניט במטוס חסר ניסיון בטיסה. איש מתושבי המדינה לא היה מוכן לשבת במטוס בו הקברניט היה מודיע: " שלום רבותי הנוסעים מדבר הקברניט. הייתי בהמון תפקידים עד היום והצלחתי בכולם. מעולם לא הייתי טייס ואני מזמין אתכם להדק חגורות". בהימור לא קיצוני אני מעריך כי מרבית הנוסעים היו מבקשים לברוח מהמטוס.
30/05/2019  |  גד פניני  |   יומני בלוגרים
אני מברך את שני המועמדים להתמודדות על תפקיד מבקר המדינה, שמונו כל אחד על-ידי גוש פוליטי אחר, וקורא לשניהם להסיר מועמדותם לתפקיד מבקר המדינה ולא להתמודד.
27/05/2019  |  גד פניני  |   מאמרים
הממשלה הבאה עלינו (לטובה? לא בטוח) רוצה כמה שפחות פיקוח ובקרה, וכמה שיותר עצמאות וחופש. זהו המכנה המשותף ליוזמות החקיקה בנוגע למינוי השופטים, סמכויות בג"ץ ומבקר המדינה. אז נכון שהמשפטיזציה הלכה רחוק מדי ופוגעת ביכולת למשול, אבל מה שאנחנו רואים כעת הוא הליכה לקיצוניות השנייה - שמשמעותה פגיעה בדמוקרטיה ובמינהל התקין.
22/05/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
רוזנבוים: החלטתי לא להתמודד למבקר המדינה  /  איתמר לוין
גיורא רום ואנגלמן - ראש בראש  /  איציק וולף
אברהם דיסקין - המבקר הבא?  /  עידן יוסף
תביעה וצעקה  /  עו"ד פנחס פישלר
הפוטש של יוסף שפירא  /  איתמר לוין
שפירא נבהל ופסל  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il