|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

נימוקי בג"ץ בבחירות הקודמות מעלים:

בן-ארי ייפסל אם יתמודד שוב

השופטים פסלו את מועמדותו של בן-ארי לאחר שקבעו, כי הוכח בצורה חד-משמעית שעמדותיו גזעניות עופר כסיף אושר למרות ביקורת חריפה על התבטאויותיו
18/07/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   בחירות 2019 (ב)   |   תגובות
הדיון בערעורי הבחירות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

אם יוצב מיכאל בן-ארי ברשימת מועמדיה של "עוצמה יהודית", לקראת הבחירות לכנסת ה-22, בג"ץ ישוב ויפסול אותו. כך ניתן להעריך לאור פרסום נימוקי בג"ץ לפסילתו של בן-ארי ערב הבחירות האחרונות.

בג"ץ פסל את בן-ארי ברוב של שמונה שופטים, בראשותה של הנשיאה אסתר חיות, ולצידה השופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ; השופט נעם סולברג סבר שאין לפסול אותו. מינץ היה היחיד שסבר שיש לפסול את עופר כסיף ואת רשימת רע"ם-בל"ד כולה. פה אחד נקבע שאין לפסול את איתמר בן-גביר ואת רשימת חד"ש-תע"ל.

בפרק העקרוני של פסק הדין מזכירה חיות: "המגמה השלטת בפסיקתו של בית משפט זה לאורך השנים היא כי יש לנקוט גישה זהירה ומרוסנת בכל הנוגע לפסילת רשימות ומועמדים מלהשתתף בבחירות לכנסת. אכן, בשים לב לעוצמתן של הזכויות לבחור ולהיבחר, פסק בית משפט זה פעם אחר פעם כנקודת מוצא שיש לפרש את עילות הפסילה בצמצום ולהפעילן במקרים קיצוניים ביותר".

לצד זאת נקבעו "שורה של אמות מידה מחמירות לעניין הרף הראייתי הנדרש לצורך התגבשות איזה מן העילות. אמות המידה הללו תוחמות את האפשרות לפסול רשימה או מועמד מלהתמודד בבחירות לכנסת למקרים מובהקים וקיצוניים בלבד בשל הזהירות המופלגת שאותה נוקט בית המשפט כנקודת מוצא בהקשר זה". הללו כוללות: מטרה דומיננטית של שלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, או של תמיכה בטרור; הצהרות ישירות או מסקנות חד-משמעיות מדברי המועמדים; פעילות ממשית ומתמשכת ליישום מטרות אלו; וראיות ברורות, חד-משמעיות ומשכנעות לכל אלו.

בן-ארי: 40 ראיות ברורות

בנושא בן-ארי אומרת חיות: "מדינת ישראל הדמוקרטית הוקמה כמדינתו של העם היהודי, אשר ידע מאז ומעולם רדיפות וסבל על-רקע גזעני שאין להם אח ורע באומות העולם. הגזענות מנוגדת לחלוטין לערכי היסוד שעליהם הוקמה המדינה ועלינו כיהודים מוטלת חובה מיוחדת להיאבק בה ללא פשרות... בעיני, הסכנה הטמונה בשיח גזעני נובעת מכך שהשיח מזין ומכין את הפעולות המיועדות לממש את האידיאולוגיה הגזענית ואלה בתורן מניעות ומתחזקות את המשך השיח הגזעני".

ההחלטה לפסול את בן-ארי התבססה על 40 אמירות שלו לאורך שנתיים, אותן מגדיר בג"ץ כ"גזעניות, משפילות וקיצוניות בחומרתן". בן-ארי ייחס מאפיינים שליליים לציבור הערבי בישראל, רובו ככולו, וכינה אותם "רוצחים", "גיס חמישי", "אויבים", "לא נאמנים" ו"בעלי אופי בוגדני" ואף השווה בין אזרחי ישראל ערביי חיפה לכלבים. שופטי הרוב מצאו, כי ההסברים שנתן בן-ארי
אינם משכנעים והם מחווירים אל מול עוצמת ההתבטאויות הגזעניות שאותן השמיע שוב ושוב בקולו ולהן הטיף ברבים. בן-ארי לא התנצל על מרבית דבריו, לא חזר בו מהם וניסה להעניק לדבריו פרשנות בדיעבד אך זו נמצאה בלתי משכנעת וככזו שאינה מתיישבת עם ההקשר הטבעי של הדברים שנאמרו.

חיות מציינת, כי התלבטה האם יש לייחס משקל נגדי לעובדה שבן-ארי כבר היה חבר כנסת (בשנים 2013-2009). מסקנתה שלילית, "משום שגם באותה תקופה פעל בן-ארי לקידום האידיאולוגיה הגזענית שבה הוא דוגל, וקריעת הברית החדשה לגזרים והשלכתה לפח בתוך משכן הכנסת, היא רק אחת הדוגמאות לכך". לדבריה, התשתית הראייתית מן התקופה האחרונה, ובעיקר מן השנה שקדמה לבחירות, מלמדת, כי הצטברה "מסה קריטית" של ראיות המעידות באופן חד-משמעי, ברור ומשכנע על הסתה לגזענות שיטתית מצד בן-ארי.

לעומת זאת, בנוגע לבן-גביר לא מצא בית המשפט, כי התשתית הראייתית שהוצגה בקשר אליו עומדת ברף המחמיר הנדרש לביסוס עילת הפסילה של הסתה לגזענות.

רע"ם-בל"ד: לא די בהצעת החוק

בנוגע לרע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל אומר בג"ץ, כי לא הוצגו לו ראיות ברף הראייתי הגבוה הנדרש לביסוס עילת פסילה. חיות מציינת, כי בעיקרן לא מדובר בראיות חדשות, אלא בכאלו משנים עברו שכבר נקבע לגביהן שאינן מגיעות למסה הקריטית הנדרשת.

בנוגע לרע"ם-בל"ד התייחסה חיות להצעת החוק שהגישה בל"ד בכנסת ה-20, ולפיה ישראל היא מדינת כל תושביה: "מדובר בפעולה משמעותית מצד חברי הכנסת מטעם בל"ד בכנסת ה-20 בניסיון להוציא מן הכוח אל הפועל – בדרך של הצעת חוק – פרוגרמה פוליטית ותפיסת עולם אשר שוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית... אילו רשימת בל"ד לבדה ובה חברי הכנסת שכיהנו בכנסת ה-20 והגישו את הצעת החוק, היו מבקשים עתה להתמודד מחדש בבחירות לכנסת ה-21, היה מקום לבחון בכובד ראש שמא היא חוצה בל"ד את קו פרשת המים המפריד בין מי שדוגל בעקרון של 'מדינת כל אזרחיה' על-מנת להשיג שוויון אזרחי ובין מי שמבקש לשלול את המאפיינים הגרעיניים המינימאליים של מדינת ישראל כמדינה יהודית.

"ואולם, הרשימה שפסילתה נתבקשה היא רשימה משותפת של רע"ם-בל"ד,
ועובדה זו נושאת משקל בעת שבוחנים את עילות הפסילה. כמו-כן יש לזכור, כי ככל שהדבר נוגע לנציגי בל"ד ברשימה, איש מבין אלה המוצבים במקומות ריאליים אינו נמנה עם החברים שהגישו מטעמה את הצעת החוק".

לגבי הטענה לפיה רע"ם-בל"ד תומכת בטרור, אומרת חיות: "איננו סבורים כי מדובר במסה של ראיות משכנעות, ברורות וחד-משמעיות המלמדות כי תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור מהווה מטרה מרכזית ודומיננטית של רשימת רע"ם-בל"ד או איזה מן המפלגות המרכיבות אותה. כמו-כן, איננו סבורים כי הוצגו ראיות ברף הראייתי הנדרש המוכיחות כי רשימה זו פועלת למען הגשמת התמיכה במאבק מזוין כאמור באופן ממשי ועקבי".

כסיף: התבטאות מקוממת – אך אין עילה

לגבי כסיף אומר בג"ץ, כי התשתית הראייתית מסתכמת בארבעה פרסומים עיתונאיים בלבד, שאין בהם כדי לבסס מבחינה איכותית וכמותית את עילות הפסילה. לא הוכח באופן ברור, משכנע וחד-משמעי, כי כסיף פועל באופן נמרץ ועקבי לשלילת אופיה היהודי של מדינת ישראל וכי הוא הצהיר שהוא רואה עצמו מחויב למצע של חד"ש, שנציגיה מכהנים בכנסת שנים רבות.

חיות מתייחסת בחומרה לדבריו של כסיף, בהם השווה את ישראל לגרמניה הנאצית: זוהי התבטאות מקוממת "ומוטב היה לדברים שלא נאמרו משנאמרו, ומשנאמרו אני רואה מקום להסתייג מהם בחריפות. ההסברים הרפים שניתנו על-ידי כסיף ולפיהם הדברים נאמרו כמטאפורה בלבד, וזאת על-מנת לעורר שיח ציבורי ביקורתי ולהזהיר מפני הדרדרות מסוכנת, אינם מקהים את חומרתם... אולם יש להודות כי התבטאויות אלה, מקוממות ומרגיזות ככל שתהיינה, אינן מבססות עילה של תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או ארגון טרור נגד מדינת ישראל ואין בהן כשלעצמן כדי להביא לפסילת התמודדותו של מועמד בבחירות".

עוד התייחסה חיות להתבטאות של כסיף בדבר פגיעה בחיילי צה"ל: "מדובר בהתבטאות קשה ומקוממת העשויה להתפרש כמתן לגיטימציה לפגיעה בחיילי צה"ל על-ידי ארגון הטרור חמאס. כסיף ביקש אומנם לעשות בהקשר זה הבחנה בין השקפותיו האקדמיות והתאורטיות ובין השקפותיו הפוליטיות, אך זוהי בעיניי הבחנה מלאכותית ובלתי משכנעת שקשה לקבלה. עם זאת, בסיכומו של דבר, התשתית הראייתית שהציגו המבקשים מסתכמת באותם ארבעה פרסומים שהוזכרו, ומקובלת עלי עמדת היועץ המשפטי לממשלה, כי התשתית הראייתית הזו הינה דלה ואין די בה לביסוס עילת הפסילה".

בדחיית בקשתם של בן-ארי ובן-גביר לפסול את חד"ש-תע"ל אומרת חיות, כי "חלק מחומר הראיות שהוצג בעניין זה אינו מבסס – ולו על פני הדברים – תמיכה ישירה או עקיפה בפעולות טרור. לכך יש להוסיף כי אחדות מן הראיות שהוצגו הן ראיות ישנות שאף קדמו למערכת הבחירות לכנסת ה-20, ועדת הבחירות שבפניה הובאו ראיות אלה בעבר לא מצאה כי הן מקימות עילת פסילה. אכן, חלק מן הדברים שיוחסו לנציגי חד"ש-תע"ל עשויים להתפרש כתמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור במדינת ישראל, אך בהינתן העובדה כי באותם הפרסומים עצמם שאליהם הפנו המערערים בהקשר זה, נכללו גם אמירות של חברי הרשימה לפיהן הם אינם תומכים באלימות כדרך פוליטית, הספק פועל-כנגד פרשנות זו".



א"ב 1806/19, אביגדור ליברמן נ' עופר כסיף / פס"ד
נימוקי ההחלטות בערעורי הבחירות לכנסת ה-21: פסילתו של מיכאל בן-ארי, אישורם של עופר כסיף, איתמר בן-גביר, רע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל

תאריך:  18/07/2019   |   עודכן:  18/07/2019
איתמר לוין
+קמפיין האיחוד הלאומי: "לא מתביישים, יהודים"
01:20 19/07/19  |  
מפלגת האיחוד הלאומי יוצאת בקמפיין חדש בתגובה לקמפיין של ליברמן ולפיד כנגד הציבור הדתי והמסורת. בסדרת מודעות בכותרת ״סתימת הפיות נעצרת עכשיו - לא מתביישים. יהודים״ נראים לינור אברג׳יל בטקס הדלקת המשואות ומתחת הכיתוב ״לא מתאים להם שתכסו את הראש בטלוויזיה״, תמונה של בנות שרות לאומי תחת הכיתוב ״לא מתאים להם שתעשו שירות לאומי בבתי הספר״, תמונה של בנות רוקדות תחת הכיתוב ״לא מתאים להם שתרקדו בנפרד באוניברסיטה״, מודעה בה נראה אדם מנסה להסתיר את סימני התפילין שעל ידו תחת הכיתוב ״לא מתאים להם שאתם דתיים בפומבי״ וכן מודעה המכוונת למתקפה כנגד האומנים המעדיפים לא להופיע בשבת תחת הכיתוב ״לא מתאים להם שלא תופיע בשבת״.
+"גנץ מגלה יחס סלחני כלפי ח"כ ינקלביץ'"
00:21 19/07/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ח"כ ינקלביץ' לחומרים רגישים על אודות גנץ והמפלגה שמצאו את דרכם לתקשורת  ▪  באחד המקרים נתפסה ינקלביץ' בשעת מעשה כשהיא מוציאה מידע מהמפלגה
(ח"כ עומר ינקלביץ' [צילום: הדס פרוש/פלאש 90])
+כחול לבן: נזמין את פרץ ולוי לממשלה שנקים
23:22 18/07/19  |  
בכחול לבן הגיבו לחבירת אורלי לוי לעמיר פרץ ומסרו: "אנו מברכים על כל חיבור שימנע אובדן של אלפי קולות. לאחר הבחירות, נקרא לליכוד לאחר עידן נתניהו ולעבודה בראשות פרץ ולוי להצטרף לממשלת האחדות שנקים".
+עמיר פרץ: אין לי כוונה לרוץ לנשיאות
23:17 18/07/19  |  
עמיר פרץ אומר כי אין לו כל כוונה לרוץ לנשיאות. עם זאת לא שלל ישיבה בממשלת נתניהו כל עוד לא הוגש נגדו כבת אישום: "שיהיה ברור: לא נשב בממשלה של נתניהו תחת כתב אישום. אנחנו מחייבים להחלפת השלטון הרע והבאת תקוה לעם ישראל".
+הליכוד נגד בנט: "בגללו אנחנו במערכת בחירות"
22:50 18/07/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר הימין החדש אומר כי לא יתן יד לבחירות נוספות, גם אם המשמעות היא שימליץ על מועמד אחר לראשות הממשלה: "יש הרבה שמתאימים לתפקיד"  ▪  המסר לשקד: "לא מחכה לה"
(בנט. "לנתניהו יש תחליפים" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+מסתמן: החלטות בתיקי דרעי וחיים כץ - לפני הבחירות
20:27 18/07/19  |  
ההכרעה האם להעמיד לדין השרים אריה דרעי וחיים כץ צפויה להתקבל מוקדם, ואם יוחלט להעמידם לדין - לא יוכלו לשמש שרים בממשלה הבאה. ההכרעה בעניין דרעי קרובה יותר, לאחר שהוסר ממנו החשד לשוחד (כאן חדשות)
+הליכוד: לא מתערבים בחלוקת הקולות בשמאל
20:25 18/07/19  |  
הליכוד על חבירת אורלי לוי לעבודה: "אנחנו ממשיכים שלא להתערב באיך השמאל מחלק את הקולות שלו. כשנחרוג מכך - נודיע".
+הערכה: לבני לא תשוב לחיים הפוליטיים
19:51 18/07/19  |  
ציפי לבני השיבה בשלילה להצעות שקיבלה מאהוד ברק ומעמיר פרץ. הערכה: לא תחזור לחיים הפוליטיים (יובל קרני, ynet).
+פרץ הודיע להורוביץ על סיום המגעים
19:49 18/07/19  |  
עמיר פרץ הודיע לניצן הורוביץ על סיום המגעים לחבירה בין מפלגת העבודה למרצ.
+מרצ נערכת לריצה נפרדת: "פרץ מרסק את האפשרות לאיחוד בשמאל"
19:47 18/07/19  |  
‏מרצ נערכת לאפשרות של ריצה בנפרד ממפלגת העבודה. בתגובה להצטרפות אורלי לוי-אבקסיס למפלגת העבודה, נמסר ממרצ: "פרץ מרסק את האפשרות לאיחודים בגוש השמאל. הוא בחר לסרב לחיבור בין מרצ למפלגת העבודה. במקום איחוד גדול הוא בחר בשיריון קטן".
+אורלי לוי מצטרפת למפלגת העבודה
19:22 18/07/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בכך נסתם הגולל על האפשרות כי יו"ר גשר תצטרף לסיעת כחול לבן, וכי העבודה תרוץ ברשימה אחת עם מרצ וישראל דמוקרטית  ▪  תקבל 3 משומות בעשירייה הראשונה
(לוי. חותכת שמאלה לפרץ [צילום: רועי עלימה/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בן-ארי ייפסל אם יתמודד שוב
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רמי לוד49
18/07/19 18:24
2
ישמעאל
18/07/19 20:41
3
אא
18/07/19 20:51
4
אג
18/07/19 20:52
5
שמ
19/07/19 06:52
6
יוסף דיין
19/07/19 09:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (ב)
הימים נוקפים ומחנה הימין עדיין מתקשה להתאחד. כולם רוצים להוביל, להיות ראשונים, לא לוותר האחד למשנהו, אינם מבקשים מחילה מעוצמה יהודית, על שהוליכו אותם בהבטחות שווא ולא קיימו את ההסכמים שחתמו ביניהם. הם רצו ועדיין רוצים להיבנות מהקולות שלהם, אבל לא להניח להם להתברג בתוך הרשימה. בבחירות באפריל, הובטחו הבטחות שונות, כמו קיום החוק הנורבגי, אבל לא עמדו בכך.
18/07/2019  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
"התמודדתי כמישהי שכמעט איש לא הכיר ואחר כך צמחתי עד למקום הראשון שם". כך אמרה שרת המשפטים לשעבר איילת שקד בראיון לכאן רשת ב'. "כמעט ולא נתקלתי בשוביניזם במערכת הפוליטית", הוסיפה שקד.
18/07/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
מול אמירותיו של ח"כ אביגדור ליברמן נגד מדינת הלכה ותמיכתו בביצוע עבודות רכבת בשבת, נוקטים החרדים טקטיקה מחבקת בחיבוק דב, וחושפים את המגעים שניהלו מולו במהלך השנים, שהביאו לצמצום חילולי השבת.
17/07/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
כשהוא מוקף עשרות תומכים ומריעים באירוע בחירות בתל אביב, תקף (יום ד', 17.7.19) אהוד ברק, את משפחת נתניהו בתגובה למסגרת התייחסות לקשריו עם המיליארדר הפדופיל ג'פרי אפשטיין, ואמר שמדובר בשקרים.
17/07/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
מישון דה-רייה, פרקליטו הבריטי של אהוד ברק, דורש (יום ד', 17.7.19) מהעיתון דיילי מייל להסיר מיידית את הפרסום על ביקורו בביתו של ג'פרי אפשטיין ב-2015 ולפרסם התנצלות שתתואם איתם.
17/07/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2019 (ב)  /  מי ומי  
שר החינוך: מתנגד לטיפולי המרה  /  איציק וולף
השר פרץ: לא התכוונתי לפגוע ביהודי התפוצות  /  איציק וולף
יחימוביץ': לוקחת פסק זמן מהפוליטיקה  /  עידן יוסף
שוב אהוד בורח  /  אפרים הלפרין
אהוד ועמיר, נוע, נוע  /  דן מרגלית
ביבי וכחלון פושטי רגל  /  דן מרגלית
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il