ועדת החינוך התרבות והספורט דנה (יום ד', 7.8.19) בנושא השוואת התנאים של ילדים עם צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד במוסדות המוכרים שאינם רשמיים, לאלה של הלומדים במוסדות של החינוך הממלכתי.
ממסמך של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת שהוכן לבקשת היו"ר
יעקב מרגי, עלה כי על-פי נתוני משרד החינוך, קיים פער בין גני הילדים במעמד הרשמי לבין גני הילדים במעמד מוכש"ר (מוכר שאינו רשמי) בסך התקציב לתלמיד לשנה. בשנת הלימודים תשע"ח (2017/18) התקציב הכולל לתלמיד בגני החינוך המיוחד המוכש"ר הוא 54% מהתקציב לתלמיד בגני החינוך המיוחד הרשמיים. עוד עלה כי 88.2% מהתלמידים שלמדו בשנת הלימודים תשע"ט בגני החינוך המיוחד במעמד המוכר שאינו רשמי שייכים לפיקוח החרדי. מרגי קרא לח"כ
משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, לא לשחרר שום העברה ממשרד האוצר למשרד החינוך עד שסוגיה זו תבוא על פתרונה. עוד קרא למשרד החינוך לשוב ולהסביר לוועדת החינוך כיצד היא תבצע השוואת התנאים בין המוכש"ר לחינוך הרשמי. ישיבה נוספת נקבעה ב-14.8.2019.
שי ליפשיץ, מנהל גני ילדים משלבים ברמת אשכול בירושלים, תיאר את המצב: "שמענו מפי מנכ"ל משרד החינוך שיש עלייה במספרם של הילדים האוטיסטים שמאובחנים מדי שנה. סביר להניח שלחלק מהילדים הללו לא יהיו כיתות לימוד בשנים הקרובות. אנחנו נמצאים במצב אבסורדי - 25% מהצוות שלי, הכולל גננות ומרפאות פרא-רפואיות ביקשו להתפטר ולעבור לעבוד במוסדות חינוך רשמיים כי שם יקבלו יותר שכר. אני ביקשתי מהן בתחינה להמתין עם זה עד למציאת פתרון. בנוסף, המפקחות רוצות שנדחוס, בכל כיתה, מספר ילדים מעל התקן בגלל היעדר גננות ומטפלות. כך למעשה מביאים לסגירת המוסד שלי. המעשה הזה של קיפוח ילדים הוא בניגוד לחוק. אני קורא לחברי הכנסת לא לאפשר את פתיחת שנת הלימודים עד שיתקבל פתרון".
אב לילד בן 3 סיפר בוועדה: "לפני שנה קיבלנו אגרוף לפנים כאשר בני בן השלוש אובחן כאוטיסט ברמת תפקוד בינונית. העלות של הטיפולים הפרטיים היא כ-5000 בחודש וזה משום שאין מספיק מטפלים שעובדים עם קופת חולים בעיר בה אני גר. בני נמצא לא מתאים לגן תקשורת כי הוא ברמה מתקדמת יותר, אבל גם לגן רגיל הוא לא מתאים בשל האוטיזם. הוא לומד בגן פרטי של הזרם המוכש"ר. רצינו להשאירו בגן זה ולהסתייע בסייעת אבל נתקלנו באין סוף קשיים. אנחנו נעשה הכל שהילד שלנו יקבל את הטוב ביותר. מדוע שגם במוסדות חינוך של המוכש"ר לא תועסק הסייעת המשלבת על-ידי העירייה? אוטיזם זאת לא קללה, הילד שלי הוא חכם בצורה בלתי רגילה. הקושי הוא בכך שהמדינה מערימה על ההורים קשיים במקום לסייע להורים שמעוניינים לטפל בילד היקר להם מכל".
דודי מזרחי, מנהל אגף תקציבים בכיר משרד החינוך חזר על העמדה כפי שהציג מנכ"ל משרד החינוך בישיבת ועדת החינוך שהתקיימה בתחילת השבוע: "אנחנו תומכים בתיקון שצריך לעשות בנוגע לגני הילדים. פנינו למשרד האוצר במטרה לתת לכך מענה". נציג משרד האוצר מוחמד חלאילה אמר כי "אנחנו לא קובעי מדיניות ולא נוכל להחליט בעצמנו לגבי מדיניות ממשלתית".
חברי הכנסת מכל סיעות הבית התייחסו לנושא:
גדי יברקן (כחול לבן): "יש דברים שלא אמורים להיות תלויי תקציב אלא תלויי ערכים ומוסר. אסור לנו לאפשר את פתיחת שנת הלימודים אם לא יהיה שוויון בתקצוב".
יעקב טסלר (
יהדות התורה): "בישיבה קודמת של ועדת החינוך הצהיר מנכ"ל משרד החינוך שהוא מכיר את הבעיה ויש אפליה של הילדים במוכשר ומשרד החינוך מכיר בדבר הזה, חרף זאת, לא נעשה שום דבר. כולם צריכים לצאת עם החלטה ששנת הלימודים לא תיפתח אם אין מענה לילדים עם הצרכים המיוחדים".
אורית פרקש הכהן (כחול לבן): "הדיון הזה הוא ציון נכשל לממשלה ביחס למה שקורה עם הילדים הללו. מבקשת מהממשלה לשים קץ לכיבוי השריפות. הגיע הזמן שהמנהיגות תעסוק בציבור, צריכים החלטה של הממשלה בנושא".
מיכאל מלכיאלי (
ש"ס): "זהו דיון מיותר בגלל בחירות מיותרות. הבטחנו לפתור את הבעיה הזאת בהסכמים הקואליציוניים האחרונים, זאת אומרת שהיה כסף לדבר הזה. בגלל גחמות של אדם אחד הלכנו לבחירות שעולות הרבה מאוד כסף. צריכים למצוא פתרון לדבר הזה. שיהיה סוף להתעמרות הזאת". על כך השיב
יבגני סובה (
ישראל ביתנו): "מי שהוביל לבחירות ופיזר את הכנסת היה ראש הממשלה".
שלמה קרעי (הליכוד): ראש הממשלה עירב את מנכ"ל משרד ראש הממשלה שנכנס לתמונה והתחלנו להפעיל לחצים על מנכ"ל משרד החינוך ומנכ"ל משרד האוצר. יש כנראה אפשרות להשיג את התקציב עבור ארבעת החודשים הראשונים של השנה, ועל השאר נאבק בתקציב 2020. מנכ"ל משרד החינוך מתנגד לזה משום שהוא רוצה את כל הסכום".
ינון אזולאי (ש"ס): "אין גבול לאטימות של משרדי הממשלה".
ח"כ עומר ינקלביץ' (כחול לבן): "מדובר בעיקר בחברות מוחלשות ופריפריאליות לכן עלינו לדאוג להן ביתר שאת".
ח"כ קרן ברק (הליכוד): "משרד החינוך והאוצר צריכים לעמוד בסיכומים אליהם התחייבו. בדיונים הראשונים שערכנו כאן, הנציגים נתנו לנו להבין כי יגיעו לפתרון. עבר זמן ושוב אנו כאן וללא פתרון בהישג יד. על המשרדים לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי הוועדה ולתת את הפתרונות עליהם התחייבו גם לנו וגם לבג״ץ".
יו"ר הוועדה קרא ליו"ר ועדת הכספים לא לשחרר שום העברה ממשרד האוצר למשרד החינוך עד שסוגיה זו תבוא על פתרונה. עוד קרא למשרד החינוך לשוב ולהסביר לוועדת החינוך כיצד היא תבצע השוואת התנאים בין המוכש"ר לחינוך הרשמי. ישיבה נוספת נקבעה ב-14.8.2019.
- בשנת הלימודים תשע"ט 2018/19 למדו 21,754 ילדים בגני החינוך המיוחד שהם כ-4% מכלל תלמידי גני הילדים.
- 72.3% מהתלמידים בגני הילדים בחינוך המיוחד (15,725 תלמידים) לומדים במוסדות הרשמיים ו-27.7% לומדים במוסדות המוכרים שאינם רשמיים (6,027 תלמידים).
- בשנת הלימודים תשע"ט 2018/19, 69.3% מהתלמידים בגני הילדים בחינוך המיוחד במעמד הרשמי למדו בחינוך העברי הממלכתי.