|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

גלגל לא חוזר

"משפט חוזר אינו דרך לקיומו של ערעור נוסף"

כך נפסק בבקשה שהגיש אדם שהורשע בתקיפה חבלנית, ואשר העלה את אותן טענות שהעלה בערעורים השונים בבקשתו למשפט חוזר "רק במקרים קיצוניים של עיוות דין יתאפשר משפט חוזר"
11/10/2009  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
רק במקרים נדירים וקיצוניים יתקיים משפט חוזר

משפט חוזר - איך ומתי
עו"ד אברהם פכטר
מספר המקרים שבהם הוחלט על משפט חוזר הוא קטן ורק במקרים חריגים * אין כל ביטחון שמשפט חוזר מסתיים בזיכוי אבל בעצם ההחלטה יש סממנים של חשש לעיוות דין * משפט חוזר הוא בהחלט שלב חיוני לעשיית משפט צדק, חיזוק שלטון החוק - והחזרת אמון הציבור במערכת המשפט
לרשימה המלאה

משפט חוזר לנאשם שנשפט ב-10 דקות
רותי אברהם
בוטלה הרשעת עובד מגניבת מעבידו * המשפט נערך בשיטת "ימי מוקד" * שופטי הרוב: יש לאפשר לו להוכיח את חפותו * השופטת פרוקצ'יה התנגדה -הנאשם תכסיסן
לרשימה המלאה

רוצח אשתו יקבל חומרים למשפט חוזר
רותי אברהם
בלחץ עתירה, הפרקליטות תמסור לאסיר שהורשע ברצח אשתו חומרי חקירה לצורך אפשרות למשפט חוזר * הסניגור: ייתכן שהמנוחה התאבדה * השופטת: "קלטות אילת" לא יועתקו
לרשימה המלאה

"ביסוד הסמכות למתן משפט חוזר מונח איזון בין שני ערכים - מחד, ערך האמת והצורך בהבטחת מנגנון דיוני המאפשר תיקון טעות שנפלה בהרשעתו של אדם; ומאידך, רעיון סופיות הדיון והוודאות המשפטית. האיזון הראוי בין שני הערכים הללו מחייב כי משפט חוזר יתקיים רק במקרים חריגים, ולא יהווה את הכלל. איזון זה מונח בבסיס העילות הקבועות בסעיף 31(א) לחוק בתי המשפט, אשר התקיימות אחת מהן היא תנאי לקיומו של משפט חוזר. בבקשה שלפני, המבקש לא הצליח להניח תשתית ראייתית אשר תוכיח ולו לכאורה את קיומה של אחת מהעילות המנויות בסעיף 31(א) האמור, ולכן מקרה זה אינו ממין המקרים החריגים המצדיקים קיומו של משפט חוזר". כך קבעה (יום ד', 16.9.09) שופטת בית המשפט העליון, מרים נאור, בבקשה שהגיש אדם שהורשע בתקיפה חבלנית, למשפט חוזר. אותו אדם, אשר הגיש שני ערעורים על הרשעתו, וערעורים אלו נדחו, העלה את אותן טענות אשר העלה כבר במהלך ערעוריו בבקשתו לקיום משפט חוזר אזרחי - ממש כפי שגרס בעת הערעור כי עד התביעה אשר העיד כנגדו שיקר, כך גם טען בבקשה למשפט חוזר אזרחי.

שופטת בית המשפט העליון, מרים נאור, דחתה את בקשתו משלושה טעמים - מן הטעם הטכני, ולפיו הבקשה לקיומו של משפט חוזר לא הוגשה בחלוף 90 יום מגילוי העילה; מן הטעם המהותי ולפיו - הטענה ולפיה עד התביעה שיקר אינה טענה חדשה אלא טענה ממוחזרת, ובכל מקרה, הערכאות השונות שדנו בתיק ביכרו את גרסת עד התביעה; וכן מטעם נוסף - לא הוכח כי עורכי הדין אשר טיפלו בתיק התרשלו, וזאת מעיון בפרוטוקולי הדיונים.

עובדות המקרה

ביום 31.12.2003 הוגש לבית משפט השלום בראשון לציון כתב אישום כנגד המבקש. כתב האישום ייחס לו עבירה של תקיפה חבלנית לפי סעיף 380 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 ועבירה של חבלה במזיד, לפי סעיף 413ה לחוק העונשין. בכתב האישום נטען כי בין המבקש לבין שכנו התגלעה מחלוקת באשר לחניה בחניון הבית המשותף בו התגוררו. בעקבות מחלוקת זו, בחודש פברואר 2002 ריסס המבקש צבע שחור על חלון רכבו של המתלונן ורוקן את האוויר מצמיגי המכונית. עוד נטען כי בחודש מרס 2002, הבחין המבקש במתלונן מחוץ לביתם המשותף, בזמן שהמתלונן נושא את בנו בן השנתיים בידיו, בדרכו אל הגן. על-פי כתב האישום, המבקש דלק אחרי המתלונן, הגיח מאחוריו, חבט בראשו באמצעות תיק, זרה חול בעיניו, נשכו, והיכה את גופו, כל זאת בעוד המתלונן נושא בידיו את בנו הפעוט.

בבית משפט השלום הכחיש המבקש את העבירות המיוחסות לו וטען כי המתלונן היה זה שהחל בקטטה. עוד טען המבקש, כי בשלב מסוים הצטרף לקטטה מר עופר צ'יבוטרו, אחד מעדי התביעה. לטענת המבקש, העד חנק אותו בזמן שהמתלונן היכה אותו. בשלב מאוחר יותר, כך לטענת המבקש, הצטרף אדם נוסף, נהג משאית זבל, שזהותו לא התבררה, לתקיפה והשלושה היכו את המבקש יחדיו.

בית משפט השלום קבע, כי הן המבקש והן המתלונן הפריזו בעדותם על אודות האירועים שצוינו לעיל. עם זאת, העדיף בית המשפט את גרסתו של המתלונן. בית המשפט מצא גרסה זו מהימנה יותר כיוון שהיא נתמכה בעדותו של צ'יבוטרו, אדם שלכאורה לא היה בעל עניין, ושכל רצונו היה להפריד בין הצדדים הניצים. משכך, הורשע המבקש בתקיפה חבלנית, לפי סעיף 380 לחוק העונשין. עם זאת, בהיעדר ראיות הקושרות את המבקש למעשה החבלה ברכב, הוא זוכה מאישום זה. בית המשפט ראה בחומרה את העובדה כי המבקש תקף את המתלונן בעוד האחרון אוחז בבנו הפעוט, ולאחר ששקל את נסיבותיו האישיות של המבקש, גזר עליו כאמור 8 חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך 10,000 שקל והתחייבות על סך 20,000 שקל להימנע מלעבור עבירות של אלימות כלפי גוף אדם או רכוש למשך שנתיים.

על כך ערער המערער לבית המשפט המחוזי. באמצעות הסניגוריה הציבורית הגיש ערעור על גובה הקנס, ובעצמו הגיש ערעור על עצם ההרשעה (בלא עזרת הסניגוריה). בין היתר, טען המערער בערעורו לבית המשפט המחוזי כי ייצוגו בידי הסניגוריה הציבורית בערכאה דלמטה היה כושל. בנסיבות אלו שוחררה הסניגוריה הציבורית מייצוג המבקש, לבקשתה. במסגרת הערעור גרס המבקש כי שגה בית משפט השלום כאשר ביכר את גרסת העדים והמתלונן על פני גרסתו. בית המשפט המחוזי דחה את הערעור, בקובעו כי אין זו דרכה של ערכאת הערעור להתערב בממצאים עובדתיים. גם בקשת רשות הערעור של המבקש לבית המשפט העליון נדחתה.

כשלוש שנים לאחר שנבחנה בקשתו של המבקש לרשות ערעור הגיש המבקש את הבקשה למשפט חוזר, בעודו לא מיוצג.

טענות הצדדים

טענות המבקש
  • הרשעת המבקש הושתתה על אדני ראיה שקרית - טענתו הראשונה של המבקש הינה כי בפני בית משפט השלום הוצגה ראיה שקרית, אשר יש יסוד להניח כי אילולא ראיה זו, היה בכך לשנות את תוצאות המשפט לטובת המבקש. לטענת המבקש, ראיה שקרית זו היא עדותו של העד, מר צ'יבוטרו, עליה התבסס בית המשפט בהרשעתו את המבקש. לדברי המבקש, עדותו של העד, לפיה המבקש הוא שתקף את המתלונן, רצופה אי-דיוקים ולכן טעה בית משפט השלום בקביעתו כי עדות זו מהימנה בעיניו.
  • המבקש יוצג באופן לקוי בידי הסניגוריה הציבורית - טענתו השנייה של המבקש נוגעת לטיב הייצוג שסופק לו על-ידי הסניגוריה הציבורית. לטענתו, ארבעת עורכי הדין מטעם הסניגוריה התרשלו רשלנות רבתי במלאכת ההגנה עליו, וכתוצאה מכך לא ניתנה לו הזדמנות אמיתית להציג ולהוכיח את גרסתו בבית המשפט. לכן, לטענת המבקש, נגרם לו למעשה עיוות דין המצדיק משפט חוזר לפי סעיף 31(א)(4) לחוק בתי המשפט.

עמדת היועמ"ש
  • הבקשה אינה עומדת במבחני תקנות משפט חוזר - ולפיהן בקשה למשפט חוזר תוגש תוך תשעים יום מן היום בו נודע למבקש על קיום אחת העילות האמורות בסעיף 9(א) לחוק. לדעת היועץ המשפטי לממשלה, טענות המבקש בבקשה למשפט חוזר דומות לטענות שהעלה בערעורו לבית המשפט המחוזי ובבקשת רשות הערעור שהוגשה לבית משפט זה. כיוון שכך, נראה כי העילה, לכאורה, לעריכת משפט חוזר בעניינו, הייתה ידועה למבקש עת הגיש את בקשת רשות הערעור, ולכל המאוחר כאשר ניתנה ההחלטה בבקשת רשות הערעור, דהיינו ביום 12.6.2006.
  • בכל מקרה אין במקרה הנדון עילה למשפט חוזר - המבקש מעלה את אותן טענות שהעלה בשלבי הערעורים השונים. כיוון שהליך המשפט החוזר לא נועד, ככלל, לבחון מחדש טענות שנבחנו בערכאות שיפוטיות קודמות, ואין הוא מהווה דרך לקיומו של ערעור נוסף על טענות שהועלו ונדחו, סבור היועץ המשפטי כי אין מקום לקבל את הבקשה למשפט חוזר.
  • המבקש יוצג כיאות - לעניין טענת המבקש ולפיה יוצג ברשלנות, מצא היועמ"ש, מעיון בפרוטוקולי הדיון, כי המבקש יוצג כיאות.

קביעות בית המשפט

  • הבקשה לא הוגשה בהתאם לאמור בתקנות - הבקשה לא הוגשה בהתאם להוראות תקנה 4(א) לתקנות. בבקשתו למשפט חוזר, המבקש חוזר על טענות שהעלה בערעורו לבית המשפט המחוזי ובבקשת רשות הערעור שהוגשה לבית משפט זה, וכיוון שכך, העילה, לכאורה, לעריכת משפט חוזר בעניינו, הייתה ידועה למבקש לכל המאוחר כאשר ניתנה ההחלטה בבקשת רשות הערעור. יוצא אפוא כי חלפו, למצער, כשלוש שנים מרגע היוודע למבקש העילה הנטענת למשפט חוזר ועד הגשת הבקשה למשפט חוזר. די בכך כדי לדחות את הבקשה.
  • תכליתו של משפט חוזר - "ביסוד הסמכות למתן משפט חוזר מונח איזון בין שני ערכים – מחד, ערך האמת והצורך בהבטחת מנגנון דיוני המאפשר תיקון טעות שנפלה בהרשעתו של אדם; ומאידך, רעיון סופיות הדיון והוודאות המשפטית. האיזון הראוי בין שני הערכים הללו מחייב כי משפט חוזר יתקיים רק במקרים חריגים, ולא יהווה את הכלל. איזון זה מונח בבסיס העילות הקבועות בסעיף 31(א) לחוק בתי המשפט, אשר התקיימות אחת מהן היא תנאי לקיומו של משפט חוזר. בבקשה שלפני, המבקש לא הצליח להניח תשתית ראייתית אשר תוכיח ולו לכאורה את קיומה של אחת מהעילות המנויות בסעיף 31(א) האמור, ולכן מקרה זה אינו ממין המקרים החריגים המצדיקים קיומו של משפט חוזר".
  • גם לגופו של עניין הבקשה אינה מצדיקה משפט חוזר - טענתו של המבקש כי בית המשפט השלום סמך ידיו על ראיה שקרית, אינה יכולה לעמוד כיוון שביהמ"ש בחן ראיה זו וקבע כי היא אמינה. אין גם מדובר בראיה חדשה, שכן מדובר בטענה הדומה אם לא זהה לטענות שכבר השמיע המבקש בערעור ובבקשת רשות הערעור. נפסק לא אחת כי משפט חוזר אינו דרך לקיומו של ערעור נוסף. זאת ועוד – הבקשה אינה מעלה חשש ממשי לעיוות דין, שכן מתוך עיון בפרוטוקולים השונים של ההליכים אשר התקיימו בבתי המשפט קמא, נראה כי המבקש זכה לייצוג משפטי מקצועי. מתגובת הסניגורים (אותה יש לבקש מקום בו מועלות טענות מסוג זה) עולה כי הם לא פעלו בדיוק בהתאם לבקשותיו, אך אין בכך משום עיוות דין.

תוצאת ההליך

בקשת המשפט החוזר נדחית.

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון
- בפני השופטת מרים נאור
- המבקש – בעצמו
- בשם המדינה – עו"ד אפרת ברזילאי

מח 2113/09 דוד כהן נ' מדינת ישראל, פורסם בנבו (2009).
תאריך:  11/10/2009   |   עודכן:  12/10/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"משפט חוזר אינו דרך לקיומו של ערעור נוסף"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אילנה עינב
16/10/09 18:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"הדברים שנאמרו שם יפים הם לענייננו, שכן התובעים העלו את כל טענותיהם לרבות הטענה בדבר התניית שירות בשירות וחיוב בריבית לפי 360 ימים בשנה, במסגרת הבקשה לרשות להתגונן שהוגשה על ידם בתביעה הראשונה. אולם, לאחר שניתנה החלטה בבקשתם, הם בחרו לשבת בחוסר מעש ולא הפקידו את הערבות הבנקאית שנקבעה כתנאי למתן רשות להתגונן, ומאידך לא הגישו ערעור על ההחלטה הנ"ל. בכך הם איבדו את זכותם להעמיד מחדש טענות אלה ל"הכרעה שיפוטית" על-פי ההלכה שנקבעה בעניין וינשטיין הנ"ל, מחמת מניעות, ואין נפקא מינא אם טענות אלה נידונו והוכרעו לגופן בהליך הראשון. מסקנה זו מתבקשת גם לאור שיקולי מדיניות משפטית, שכן התעלמות מקיומו של מעשה בית דין בסיטואציה שכזו, יוצר מצב לפיו בעל דין יכול להיכנס לשערי בית המשפט מהדלת האחורית, תוך התעלמות מתמרור איסור כניסה שהוצב בפניו בדלת הראשית. ברי הוא כי תוצאה זו אינה רצויה ומהווה שימוש לרעה בהליכי משפט". כך קבעה (יום ה', 29.9.09) שופטת בית משפט השלום בחיפה, כאמלה ג'דעון, בתביעה שהגישו לקוחת כנגד הבנק.
04/10/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"מהמקובץ עולה כי הסיבות בגינן קטינים המכורים אינם מטופלים במסגרות כופות - נעוצה בגישה המסורתית לפיה טיפול בכפייה אין בו תועלת - גישה המעלה ספקות, וכן בשל העדר מקומות גמילה בכפייה אליהם ניתן יהיה להפנות הקטינים. לאור המפורט לעיל אני מורה כי פקיד הסעד ייכנס ועדה טיפולית אשר תודיע המלצותיה לביהמ"ש בעניינו של הקטין. במידת הצורך יזמן פקיד הסעד לוועדה נציג הרשות למלחמה בסמים". כך קבעה (יום ה, 7.08.08) שופטת בית המשפט לנוער באשקלון, בן דוד ניצנה.
04/10/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"יעקב מזרחי ויתר על עיסוקו הקודם שהיווה מקור לפרנסה עבורו, על-מנת לקבל את רישיון הרוכלות ולהתפרנס ממנו, וצו הביניים יפגע בפרנסתו. מאידך-גיסא, אם לא יינתן צו הביניים, הרי שעסקם של הזוג אורטל ואהרון מזרחי, הכולל רישיון למכור בנוסף לפרטי מזון, גם תשמישי קדושה, ימשיך ויתקיים". כך קבע ( יום ד', 26.08.09) שופט בית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת, יונתן אברהם, בבקשה שהגישו בעלי עסק במתחם קבר הרמב"ם בטבריה נגד העירייה, למנוע מדודם לפתוח עסק מתחרה.
02/10/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"תביעתם של מסמכים רלוונטיים ותביעה למתן צו לעריכת חשבונות אפשריות, כמובן, במסגרת תביעה כספית, ואין בהן כשלעצמן כדי להצדיק הגשת תובענה לסעד הצהרתי. אלא, הסעד העיקרי המבוקש בתביעתו של ששון הוא למתן צו הצהרתי לפיו ששון אינו חייב לבנק דבר. ממאי נפשך? אילו כל חפצו של ששון שיינתן צו הצהרתי כזה, הרי זו ממילא הגנתו בתביעת הבנק, ואין כל טעם לאפשר כפל הליכים; ואילו תביעתו למתן סעד הצהרתי מהווה שלב ראשון, שלאחריו מתעתד הוא להגיש תביעה כספית, אין הצדקה לפיצול כזה". כך קבעה ( יום א', 6.09.09) שופטת בית המשפט המחוזי, מרים נאור, בערעור שהגיש עזרא ששון על החלטתו של בית המשפט המחוזי שלא ליתן למבקש צו מניעה כנגד שיעבוד מניותיו על-ידי המשיב, הוא בנק מזרחי טפחות.
02/10/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"יש לראות בנתבע על כל אגפיו ומחלקותיו בבחינת גוף אחד שבין יתר תפקידיו - לספק מידע אמין לאזרח. לשיטתי למיצער, מן המועד בו נרשמה הפרצלציה בלשכת רישום המקרקעין היה הנתבע מודע לשטחו המעודכן של המגרש וכי המידע שמסר לתובעת באישור הזכויות כלל היצג בלתי נכון של שטח המגרש". כך קבע (יום ה', 10.9.09) שופט בית משפט השלום, מרדכי בן-חיים, בתביעה שהוגשה על-ידי מוכרת מקרקעין, אשר לטענתה - מכרה את המגרש שבבעלותה במחיר נמוך משוויו האמיתי, עקב הטעיה של מינהל מקרקעי ישראל. את ההפרש בין מחיר המכירה לבין שוויו האמיתי של המגרש - לו רק ידעה על השטח הנוסף שנספח אליו - היא תובעת מן המינהל. המינהל מצדו גורס כי התובעת ידעה כי קביעת המינהל באשר לשטח המגרש טרם הושלמה הפרצלציה אינה סופית, וכי היה עליה לברר גם במרשם המקרקעין באשר לגודלו האמיתי של המגרש או למדוד את המגרש בעצמה.
01/10/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il