|
התכנים לילדים יסומנו [צילום: ג'ני קיין, AP]
|
|
|
|
|
גוגל הודיעה היום (יום ד', 4.9.19), כי תשלם קנס של 170 מיליון דולר בשל פגיעות בפרטיותם של ילדים באתר יוטיוב שבבעלותה. הממשל האמריקני קבע, כי החברה אספה ביודעין ובצורה בלתי חוקית מידע מילדים והשתמשה בו כדי לכוון אליהם פרסומות. התשלום הוא חלק מהסדר בין גוגל לבין ועדת הסחר הפדרלי והתובע הכללי של ניו-יורק.
המידע שאספה יוטיוב כלל בין היתר את הקודים לזיהוי המשמשים למעקב אחרי גלישה, בלא הסכמת הוריהם של הילדים. האתר שיווק את עצמו כפלטפורמה פרסומית ראשונה במעלה לילדים, וטען באוזני חלק מן המפרסמים שאינו מחויב לעמוד בחוק המיוחד המגן על פרטיותם של ילדים משום שאין לו צופים מתחת לגיל 13. המאסדרים קבעו, כי הכנסותיו של האתר מהפרות החוק הסתכמו במיליוני דולרים.
136 מיליון דולר מתוך הקנס ישולמו לוועדת הסחר - הקנס האזרחי הגדול ביותר שהטילה אי-פעם על פגיעה בפרטיות ילדים. הסכום הגבוה ביותר עד כה היה 5.7 מיליון דולר ששילמה חברת טיק-טוק - יישומון חברתי לשיתוף סרטונים. 34 מיליון דולר נוספים ישולמו למדינת ניו-יורק. כחלק מן ההסכם תפעיל יוטיוב מערכת, שתבקש מבעלי הערוצים לזהות את התכנים לילדים שהם מעלים, כך שפרסומות מכוונות לא יופנו לסרטונים אלו. יוטיוב גם התחייבה לבקש אישור הורים לפני איסוף פרטי ילדים.
סכום הקנס עורר ביקורת מיידית מצד פעילים להגנת הפרטיות ולהגנת ילדים, בטענה שהוא נמוך ובלתי מרתיע. הכנסות אלפאבית - חברת-האם של גוגל - הסתכמו אשתקד ב-136.8 מיליארד דולר והרווח הנקי היה 30.7 מיליארד דולר, כך שהקנס הוא 0.055% מרווחי הקבוצה. עוד הם טוענים, כי יוטיוב פשוט הסכימה לקיים חוק שחל עליה ממילא, שכן ספקים של שירותי אינטרנט ממילא אינם רשאים לאסוף מידע על לקוחות מתחת לגיל 13 ללא הסכמת הוריהם.
ההסכם אושר בידי נציבות ועדת הסחר בחלוקה מפלגתית: שלושת הרפובליקנים הצביעו בעד ושני הדמוקרטים הצביעו נגד. יו"ר ועדת הסחר, הרפובליקני ג'וזף סימונס, אמר שמדובר ב"ניצחון משמעותי למיליוני הורים", במיוחד לנוכח התנאי המחייב לסמן תכנים לילדים. הנציגים הדמוקרטיים, רוחיט צ'ופרה ורבקה קלי-סלוטר, מתחו ביקורת על כך שההסכם אינו מטיל אחריות אישית על מנהלי יוטיוב וגוגל ואינו מחייב את יוטיוב לזהות בעצמה את התכנים לילדים.
מנכ"ל יוטיוב, סוזן ווז'ניסקי, אמרה, כי מלכתחילה לא היה האתר מיועד לילדים מתחת לגיל 13, אך המצב השתנה עם הזינוק בהעלאת תכנים משפחתיים והופעתם של המכשירים המאפשרים שיתוף קל ומהיר. לדבריה, החברה תימנע מאיסוף מידע על כל מי שצופה בתכנים לילדים, גם אם למיטב ידיעתה הוא בוגר, ותמנע הוספת הערות והפניות בתכני הילדים משום שהדבר מחייב מסירת מידע אישי. עוד אמרה ווז'ניסקי, כי בכוונת יוטיוב להשתמש בבינה מלאכותית כדי לאתר בעצמה תכנים המיועדים לילדים, בנוסף להסתמכות על בעלי הערוצים.