|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

עונש מוות לרוצחי ילדים

רוצח משפחת אושרנקו אמר לאחר מעצרו כי הוא "איננו מבין למה עושים בישראל סיפור כל-כך גדול מרצח ילדים" האמנם כך? האם צריך להחמיר בעונשם של רוצחי ילדים או שרצח זה רצח בכל מקרה?
15/11/2009  |     |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
רוני רון, רוצח הילדה רוז פיזאם - מה עונשו? [צילום: פלאש 90]


עונש מוות כהוראת שעה

  • הרב נהוראי מאיר

בתקופה האחרונה אנו עדים למעשי אלימות חריפים וקשים שלא נראו מאז הקמת המדינה. מדי יום קמים אנשים רעים ורוצחים את מי שהרגיז אותם או הכעיס אותם. ויש שאף רוצחים את בני משפחת השונא, כולל ילדים, כמו הרצח הנוראי של משפחת אורנשקו. גלי אלימות אלו מעוררים לחשיבה מחודשת ביחס למתן עונש חריף יותר לרוצחים. כמובן שיש להניח, שעוצמת הענישה יש בכוחה להרתיע רוצחים פוטנציאלים ממעשיהם הנפשעים.

נדרש רף הלכתי גבוה מאוד כדי להרשיע רוצח ולסוקלו באבנים. למשל, ההלכה סבורה שאין בכוחן של ראיות נסיבתיות להרשיע אדם.

בתלמוד מובא מעשה באדם, שרדף אחר שונאו וסכין בידו. נכנסו שניהם לחורבה וכאשר נכנסו העדים מצאו את הנרדף הרוג ולידו את הרודף האוחז בסכין שנוטף ממנה דם. למרות עוצמתה וכוחה של הראיה הנסיבתית אין בכוחה להרשיע. לפי ההלכה ניתן להרוג את הרוצח רק אם התרו בו רגע לפני ביצוע זממו.

ברוב המקרים אין הרוצח נתפס בשעת המעשה ואם נכח אדם בזירת הרצח ודאי שלא הספיק להתרות בו לפני ביצוע הרצח. ברוב המקרים הראיות הן נסיבתיות. בחלק גדול מהמקרים אנו מרשיעים מכוחה של הודאה במעשה הרצח. ההלכה שוללת מתן עונש מות למי שהודה במעשי רצח. התורה גזרה שפסק דין מות יינתן באמצעות שני עדים שנכחו בזירת הרצח וראו את המעשה. הרמב"ם מדגיש שמדובר בגזירת הכתוב ולמרות זאת הוא משתדל להסביר את סברת ההלכה.

לדעתו, הרשעה באמצעות הודאה של הנאשם תגרום לאנשים בלתי שפויים המעוניינים להתאבד להודות במעשים שלא עשו על-מנת שיהרגו אותם. או, אם מדובר ברצח מתוך מניעים אידיאולוגים או פוליטיים, יהיו שיבקשו להודות ולייחס את המעשה הנפשע לעצמם. ההלכה מאוד זהירה במתן עונש לרוצחים וקל וחומר אם מדובר בעונש מוות. רק לעתים רחוקות הייתה הסנהדרין גוזרת גזר דין מות לרוצח.

אולם מה נעשה במציאות שדם נשפך מדי יום ביומו? האם ניתן לחרוג מהכללים הרגילים ולהטיל עונשים כבדים וקשים כלפי עושי העבירה?

ההלכה התייחסה לכך וקבעה שניתן להטיל עונשים חמורים ואף להטיל עונש מוות כהוראת שעה. כך כותב הרמב"ם הל' סנהדרין כד, ד: 'וכיון שרואים בית דין שפרצו העם בדבר יש להן לגדור ולחזק הדבר כפי מה שיראה להם הכל הוראת שעה לא שיקבע הלכה לדורות".

הרמב"ם מציע סוגים שונים של סנקציות, ביניהם: 'כונסין אותן לכיפה ומאכילין אותן לחם צר ומים לחץ'. במסגרת ההלכה קיימים כלים המאפשרים החמרת עונש כהוראת שעה ונראה שהשעה דוחקת בנו להחמיר עם רוצחים כדי לחזק את ההרתעה. כאשר מדובר ברצח של ילדים או במקרים קיצוניים ביותר, שהרצח נעשה מתוך כוונה תחילה, יש לשקול אף מתן עונש מוות. אומנם ההלכה העניקה דווקא למלך סמכות להרוג, אבל ייתכן שניתן להרחיב זאת גם ביחס למדינה המבקשת לשמור על חיי שגרה נורמליים.

עונש מוות לא יעזור

  • הרב דוד אסולין

הרצח המזעזע של משפחה שלמה על-ידי רוצח מתועב, מעלה דילמות עמוקות בהקשרים רבים בחיינו. הדילמה הראשונה והעיקרית היא החינוכית: כיצד אנו מצליחים להגיע למצב חינוכי שבו ברור לכל, ובעיקר לצעירים, שנטילת חיי אנשים חפים מפשע היא העבירה החמורה ביותר האפשרית, מכל בחינה שהיא? אין ספק שחינוך כזה צריך להתחיל בחינוך הרבה יותר בסיסי, של חיים ללא אלימות, הן אלימות פיזית והן אלימות מילולית.

הדילמה השנייה היא אמצעי ההרתעה והענישה: האם באמת ראוי להחיל עונש מוות על רוצחים כאלה? הנה ברור שמדין תורה בטלו דיני נפשות עוד לפי חורבן הבית (ע' ע"ז ח, ב). גם כאשר דנו דיני נפשות, מיעטו מאוד אם בכלל להוציא לפועל דין מוות. ואף על-פי כן למדנו ש'בית דין מכין ועונשין שלא מן הדין' (סנהדרין מו, א). לפי מה שרואים בכמה מקומות בגמרא ואף ברמב"ם (סנהדרין כד, ה), ברשב"א (שו"ת ח"ג שצ"ג) ובשולחן ערוך (חו"מ סימן ב, א) באופן עקרוני ניתן 'בכל זמן' כהוראת שעה לקבוע דין מוות. קביעה חמורה כזאת נעשית רק כהוראת שעה, כאשר נוצר חלילה מצב בו עבירה חמורה מסויימת מתבצעת, ובוודאי אם מדובר במעשי רצח.

מלשון השולחן ערוך עולה, שקביעה זאת יכולה להנתן רק על-ידי בית דינו של 'גדול הדור או שבעה טובי העיר'. בימינו במדינת ישראל, יהיה צורך בהחלטה של הכנסת, תוך התייעצות והסכמה של גדולי הרבנים. כל זה ברמה העקרונית.

אבל לעניות דעתי, לא ברור כלל שאכן עונש כזה ירתיע אנשים מלבצע פשעים חמורים. הלא אנו רואים יום יום שאנשים אינם נרתעים לצערנו הרב מעבירות חמורות או עיסוק בתחומים עברייניים, גם אם ברור שבשלב מסויים הם יתפסו או יפגעו. כמדומני שניתן להיווכח כי במדינות בהם קיים עונש מוות, לא קיימת בהכרח ירידה מאסיבית במעשי רצח. לכן לעניות דעתי אין להחיל בימינו דין מוות, אך יש להגביר את הענישה במצבים אלו ודומיהם, ובמיוחד להדגיש את החינוך לדור הצעיר ולאסירים, על-מנת שלא ישובו לפשע בעתיד.

רצח זה רצח זה רצח

  • הרב יאיר שחור

"ולא תחניפו את הארץ אשר אתם בה כי הדם הוא יחניף את הארץ ולארץ לא יכופר לדם אשר שופך בה כי אם בדם שפכו. ולא תטמא את הארץ אשר אתם ישבים בה אשר אני שכן בתוכה כי אני ה' שכן בתוך בני ישראל" (במדבר לה:לא-לד). אנו צריכים לכאוב את המציאות הקשה בה רצח בני אדם נעשה דבר של יום יום, וגורם לסילוק השכינה ח"ו, ככתוב בפסוקים הנ"ל.

לאחרונה, בעקבות מעשי רצח מזעזעים, נשמעו התבטאויות שיש לגזור עונש מוות לרוצחי ילדים. מחד, התורה אכן תומכת בעונש מוות לרוצחים, ויתכן אפילו שלרוצחים בשגגה. נסיבות הרצח בשגגה גרמו בהלכה להמרת עונשו של הרוצח לעונש גלות.

מאידך, יש להדגיש שלא מצאנו בתורה כל הבדל בין עונש על רצח ילדים לבין עונש על רצח מבוגרים. רצח זה רצח זה רצח. וכך כתב בספר מנחת חינוך (מצוה לד) בעניין גוסס: "אף אם יבוא אליהו הנביא ויאמר שלא יהיה לו (לגוסס) חיים אלא שעה או רגע, מכל מקום התורה לא חילקה בין הורג ילד שיש לו לחיות כמה שנים לבין הורג זקן בן מאה, בכל ענין שהורג חי - חייב, הכי נמי אף שהגוסס למיתה עומד, מכל מקום מחמת הרגע שיש לו עוד שיחיה, על זה חייב (הרוצח), וגוסס כחי לכל דבריו".

אמנם, טוענים אלה התומכים בעונש מוות לרוצחי ילדים, שהאכזריות ברצח ילד גדולה יותר מהאכזריות ברצח מבוגר. יתכן שמבחינה רגשית הדבר נכון, אך מבחינה שכלית, כיוון שערך חיי אדם הוא עליון ואין סופי, יש סכנה גדולה באימוץ גישה זו, שכן בכך אנו משדרים מסר כאילו יש דרגות בחומרת המעשה של רצח, ובאמת שאין הדבר כן על-פי הצדק, המוסר וערכי התורה.

שורש השקפה זו, הרואה ברצח ילדים דבר יותר חמור, קשור גם לסוגיית רצח "מתוך רחמים". המכנה המשותף של דעות אלה הוא שרצח הפך לדבר יחסי, יש בו דרגות של חומרה, ולפעמים הוא אף מותר, למשל כאשר מדובר ברצח "לשם מטרה נעלה".

אנו טוענים שאיסור "לא תרצח", דהיינו האיסור להפסיק חיים של אדם, נאסר בכל מקרה וללא הבדל. אין בו "דרגות" וחומרתו תמיד מקסימלית.

לסיום, ראוי להדגיש שההתמודדות העיקרית נגד שפיכות דמים נמצאת בתחום החינוך והמניעה, ופחות בתחום הענישה. מניעת תוכניות אלימות ורצח בטלוויזיה ובאינטרנט יועילו יותר מאשר החמרת הענישה.

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  15/11/2009   |   עודכן:  15/11/2009
י. שחור, נ. מאיר, ד. אסולין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עונש מוות לרוצחי ילדים
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמנון לביא-לוי
15/11/09 15:36
 
אסור למדינה לרצוח
15/11/09 15:52
 
אמנון לביא-לוי
15/11/09 16:45
2
עמוס בראנס?
15/11/09 16:01
3
ירון זכאי
15/11/09 18:34
4
הכל תלוי(לא בחבל)
15/11/09 18:36
5
הדודה קלרה
15/11/09 19:01
6
קורבן משפ' נרצחים
24/10/10 17:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"הגיע אלי הדוא"ל הבא ודווקא מאדם שאני מעריך. קראתי ולבי מלא גאווה. כן, ככה צריך לנהוג! אבל אחר-כך התעורר המוח לפעולה והמסקנה: להיות גאה, לא מחייב להיות טיפש".
15/11/2009  |  יאיר דקל  |   מאמרים
הנשיא לשעבר קלינטון, קבע לאחרונה בנאום לזכרו של ראש הממשלה המנוח, כי אלמלא נרצח היה רבין מביא את השלום תוך שלוש שנים. האם היו אלו רק דברי נימוס שנועדו להביא נחת לבני משפחת רבין, או אולי האמין בהם באמת?
15/11/2009  |  נחמיה תנא  |   מאמרים
האם ייתכן שהמועמד המוביל לתפקיד היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, היה שותף, במעשה או במחדל, למינויים הפוליטיים השערורייתיים של עמרי שרון במועצות הדתיות? שאלה מטרידה זו, שעלתה לראשונה מעל דפי "מקור ראשון" לפני כשבוע, הביאה אותי, וקבוצת חברי מרכז ליכוד, לקרוא בעיון את דוח מבקר המדינה (57ב) בנושא, ובעקבות זאת לחתום על מכתב ליושב-ראש הכנסת, הקורא לו להימנע מבחירתו של ינון לתפקיד. המכתב יועבר לח"כ ראובן ריבלין מחר.
15/11/2009  |  שבח שטרן  |   מאמרים
איתן כבל מרוצה מהכינוס שקיימו ביום ראשון שעבר הוא וחבריו, מורדי העבודה. ובצדק: ב'בית ציוני אמריקה' הניח דניאל בן-סימון את אבן הפינה של המפלגה החדשה. גם אם בינתיים היא לא מפלגה אלא תנועה רעיונית, שמתהדרת בשם 'הבמה הדמוקרטית'.
15/11/2009  |  סופיה רון-מוריה  |   מאמרים
"נדרסנו וירטואלית!" - כמה פעמים חלפה המחשבה המביכה הזאת בראשם של גולשים תמימים, למקרא תגובתם הפראית של טוקבקיסטים, שדעת הגולשים בנושא מאמר כלשהו, מן הסתם, לא מצאה-חן בעיניהם. לאחרונה קרה הדבר גם לי. חשתי שנדרסתי בידי טוקבקיסטים מופרעים, הגולשים במהירות מופרזת וחסרת שיפוט, והמסכנים בהתנהגותם את הגולשים המתורבתים האחרים המשוטטים להנאתם במרחבי עולם האינטרנט.
15/11/2009  |  דני בז  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   רצח הילדה רוז    / 
רשימות נוספות   /   רצח משפחת אושרנקו    / 
היו"ר החדש: אפעל להחזרת עורכי ידיעות לוועדה  /  יעקב בר-און
הקרנת סרטים בבירת ישראל - לא בשבת  /  נאוה סטולר
היטל הבצורת בראי התורה  /  צ. הרשקוביץ, ח. רטיג, ז. מנסבך
בדיקת הריון  /  הרב ג. שמחוני, הרב א. רט
אפור עולה  /  סופיה רון-מוריה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il