|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

ביהמ"ש לענייני משפחה בי-ם: נשים הן הורה טוב יותר

למרות שזה לא היה משמעותי לתוצאת הדיון שופט ביהמ"ש לענייני משפחה בירושלים, איתי כץ היה "חייב" להזכיר בהכרעתו שנשים הן הורה טוב יותר מגברים - מה שמוכח מדעית
17/11/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות

"הקשר בין ילדים רכים בשנים לבין אמם חזק מהקשר בינם לבין אביהם... ...האם (היא מ.ה) שטיפלה בהם מאז לידתם והעניקה להם חום ואהבה וזאת אף במקרים שבהם לאב תפקיד משמעותי בחיי הילדים" כתב (11.10.2009) שופט בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, השופט איתי כץ, בהכרעתו לתת את המשמורת על קטין לאם שמהגרת לקולומביה.


בני הזוג שבמקרה, ישראלי וקולומביאנית, נישאו בארה"ב בשנת 2003. בשנת 2004 נולד להם בנם. עקב קרע שהתגלע עקרה האם, יחדיו עם הבן, לקולומביה בשנת 2005. האב נסע בעקבות משפחתו לקולומביה, ובשנת 2006 נעתרה האם לבוא ארצה עם הבן על-מנת לנסות ולשקם את המשפחה.

הניסיון לא עלה יפה. הזוג התגרש, לאחר שחתם על הסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין לפיו האם תחזיק בילד ותתגורר עימו ברדיוס של 30 ק"מ סביבות ירושלים. לאחר זמן מה האם ביקשה לעקור, שוב, יחדיו עם הבן, לקולומביה. האב התנגד והוצא צו עיכוב יציאה. מכאן בקשת האם לביטול הצו בפני ביהמ"ש לענייני משפחה בי-ם.

לדברי האם, היא אינה משתלבת חברתית וכלכלית בארץ. זה משפיע על מצב נפשה, ומאחר שהיא ההורה המשמורן – גם על מצבו הנפשי של בנה.

מנגד, האב טוען שהאם אינה יציבה נפשית. משכך, עליו להיות המשמורן. כמו-כן, טוען האב, אין לאפשר הגירת הבן לקולומביה. זאת מאחר שהיא מדינה מסוכנת מבחינה ביטחונית ולא מפותחת כמו ישראל, מה שימנע מהבן להתפתח בחברה מערבית תקינה.

תסקירי פקידי הסעד קבעו כי הן האם והן האב הם הורים סבירים וטובים. עם זאת, לדעתם, האם היא הורה טוב יותר.

מאחר שעל-פי הפסיקה, לאור הוראות חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1963, במחלוקת לגבי משמורת יימסר קטין להורה הטוב יותר, די היה בתסקירי פקידי הסעד על-מנת שייקבע כי על הבן להישאר עם אמו ולהגר עימה, כפי שאכן פסק השופט. זאת היות שהאם, כנטען על-ידי הפקידים, היא ההורה העדיף. אך לא...

שופט ביהמ"ש לענייני משפחה בירושלים, איתי כץ, לא פסח על ה"מסורת" המפלה לטובת נשים בענייני משמורת והוסיף בדבריו שיש גם להביא בין שיקולי ההכרעה את "חזקת הגיל הרך" - קביעה על-פי סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות לפיה אם נפרדו הורי קטין שעדיין לא מלאו לו שש שנים – הוא יהיה אצל אמו, אפילו אם האב הוא הורה טוב יותר, אלא אם כן הוכח כי האם היא משמורן גרוע במיוחד (נרקומנית, אלכוהוליסטית וכדומה). לדבריו, שרובם ציטוט דברי שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר, יש לזכור כי "הוכח" על-ידי מחקרים שאם היא הורה טוב יותר. מדבריו:

"כזכור, הקטין הוא כבן חמש שנים, ולפיכך חלה לגביו חזקת הגיל הרך הקבועה בס' 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. כב' השופטת דורנר מדגישה ברע"א 4575/00 פלוני נ' אלמוני, נה (2) 321 את תחולת החזקה : ' לפיה ילדים קטנים ימסרו למשמורת אמם אלא אם הוכחו נסיבות מיוחדות להורות אחרת... עדיין הקשר בין ילדים רכים בשנים לבין אמם חזק מהקשר בינם לבין אביהם. כך עולה ממחקרים עדכניים רבים הדנים בקשר הפסיכולוגי המיוחד שנבנה בין האם לילדיה ובנזק שעשוי להיגרם לילדים במיוחד בגיל הרך, כתוצאה מניתוקם מן האם שטיפלה בהם מאז לידתם והעניקה להם חום ואהבה וזאת אף במקרים שבהם לאב תפקיד משמעותי בחיי הילדים. חזקה זו לא נסתרה במקרה שלפני ויש להוסיף גם שיקול זה למסכת השיקולים התומכים בהגירת הקטין".

את טענת האב, כי מאחר שבהסכם הגירושין - שקיבל תוקף של פסק דין - מובא כי על האם להתגורר עם הקטין בסביבות ירושלים, ולכן אין לאפשר לה להגר עם הקטין – דחה בית המשפט. הסיבה: האם התחייבה לגור בירושלים כל זמן שהיא מתגוררת בארץ. לא אם היא רוצה לטוס... מדבריו:


"...הקביעה שבס' ז.3 להסכם הגירושין כי: "מקום מגוריו של xx הוא בירושלים כולל רדיוס של 30 ק"מ" שוללת את אפשרות ההגירה (ס' 55 לסיכומי האב) דינה להידחות. סבורני כי בתניה זו מגולמת ההנחה שהאם המשמורנית נמצאת בארץ ואם עכשיו בנסיבות החיים הדינמיות נוצר מצב חדש והיא מבקשת לחזור למולדתה, עקב מצוקתה על ביהמ"ש לשוב ולהידרש לעניין תוך בחינת השפעתו על טובת הקטין... ומעידה פקידת הסעד בחקירתה הנגדית ,לעניין ההחמרה במצוקתה של האם, והשפעתה על הקטין".

אחר כל אלה הורה השופט לבטל את עיכוב היציאה שהוטל על האם והקטין, והם יהגרו לקולומביה לאחר שהאם תפקיד ערבויות שיבטיחו את המשך הקשר בין האב לבנו.

עובדות המקרה

הוריו של הקטין מושא התביעה הם אב ישראלי ואם קולומביאנית שנישאו זה לזו ביוני 2003 בארה"ב. לאחר נישואיהם נולד להם בנם, והם התגוררו בארה"ב עד ליוני 2005, שבו עקרה האם, יחדיו עם בנה, עקב קרע שהתגלע בינה לבין בעלה, לארץ מולדתה, קולומביה. בדצמבר 2005 נסע האב בעקבות בנו ורעייתו לקולומביה, ובחודש פברואר 2006 הגיעו ארצה האם והבן במטרה לנסות ולאחד את המשפחה.

ניסיון האיחוד לא עלה יפה ובאוקטובר 2006 התגרשו בני הזוג. זאת לאחר שחתמו על הסכם גירושין שקיבל תוקף של פס"ד בבית הדין הרבני האזורי בירושלים בו נקבע כי הבן יהיה בחזקת אמו ברדיוס של 30 ק"מ סביב ירושלים.

לדברי האם, היא מתקשה להשתלב בארץ. לכן היא הגישה בקשה לצאת עם בנה מהארץ אל ארץ מולדתה, קולומביה. האב התנגד. מכאן הדיון שבפנינו.

טענות הצדדים

לדברי האם, בואה ארצה עם הקטין נעשתה כחלק מניסיון נואש להציל את הנישואין. הניסיון לא עלה יפה.

מאחר שהתובעת לא מתאקלמת בארץ חברתית ותעסוקתית מה שמשפיע על מצב רוחה ועל כלכלתה, ומשכך גם על בנם בן החמש, היא מבקשת לשוב לארצה, שם תוכל על-ידי העזרות במשפחתה, לטפל בבנם כראוי. כמוכן, היא מציינת את העובדה כי האב לא משלם את המזונות שהושתו עליו על-פי ההסכם, והיא גובה אותם מהביטוח הלאומי.

לדבריה, אם יעקרו היא והבן, היא תבטיח את קיום הקשר עם האב. לשם כך היא מוכנה לממן אחת לשנה את נסיעתו של האב לקולומביה, ולביקורים נוספים על חשבון האב. היא גם מוכנה לשלוח את הבן פעמיים בשנה לאחותו של האב בארה"ב על-מנת שיוכלו להיפגש.

לדברי האב, אין לאפשר לבן להגר שכן האם היא אישה אימפולסיבית בעלת מצב נפשי קשה חסרת יכולת נפשית או כלכלית לגדל את הקטין. עוד מציין האב את היתרון שבגידול ילד בארץ על פני קולומביה בכך שבארץ, לדבריו, תהיינה לקטין יותר אפשרויות כלכליות ומקצועיות מאלו שתהיינה בקולומביה – הלא מפותחת. לטענתו- ישראל היא מקום בטיחותי יותר מקולומביה. האב גם טוען כי אין זה נכון שהאם לא מצאה תעסוקה בארץ. לדבריו, היא מצאה מקומות תעסוקה רבים, אולם דחתה את כולם.

קביעות בית המשפט

לדברי שופט בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, השופט איתי כץ, אין בחוק הישראלי איסור על הגירת קטין. כל שקובע לענייננו חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1963 הוא כי בהיעדר הסכמה של ההורים - לגבי כל נושא - יכריע בית המשפט.

לדבריו, העיקרון המנחה במחלוקת בין הורים הוא עקרון טובת הילד, ועיקרון זה בלבד (על-פי פסיקת שופטת בית המשפט העליון דליה דורנר ברע"א 4475/2000 פלונית נ' אלמוני).

לאור כך בחן השופט את הנתונים שהובאו בפניו, לפיהם הוא הכריע כי טובת הילד היא לעקור עם אמו לקולומביה. אלה הנתונים:

  • תסקירי פקידי הסעד קבעו כי האם היא בעלת מסוגלות הורית גבוהה משל האב. משכך, לדעתם, יש לאפשר לאם להגר עם בנה לקולומביה. זאת אם תפקיד האם ערבויות לביקוריו של האב ותאפשר לאב להתקשר עם בנו טלפונית אחת לשבוע. כמו-כן, עליה להתקשר לאב בעצמה אחת לחודש ולדווח על מצבו הפיזי והרגשי של הבן.

  • חוות דעת פסיכולוגית קלינית מומחית היא כחוות דעתם של פקידי הסעד. בסיוג קל – לדבריה, אין להטיל על האם לממן את הביקור החד-שנתי של האב. יש לחלק את העלויות בין שני ההורים.

לו נעצר השופט בכך ניתן היה לאשר את ההגירה. זאת משום שדי בכך שהוכח שהאם היא המשמורן הטוב יותר על-מנת להכריע שהילד יישאר עימה.

אולם היות שמדובר בקטין מתחת לגיל 6 מצא השופט מקום להביא בין שיקוליו גם את נושא חזקת הגיל הרך - קביעה על-פי סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות לפיה אם נפרדו הורי קטין שעדיין לא מלאו לו שש שנים - הוא יהיה אצל אימו, אפילו אם האב הוא הורה טוב יותר, אלא אם כן הוכח כי האם היא משמורן גרוע במיוחד.

בין מכלול שיקוליו ציין השופט כי יש להביא את חזקת הגיל הרך ולהותיר, איך שלא יהיה, ילד אצל אמו אף אם ההורים שווים במסוגלותם ההורית. כך הוא כותב:

"כזכור הקטין הוא כבן חמש שנים ולפיכך חלה לגביו חזקת הגיל הרך הקבועה בס' 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. כב' השופטת דורנר מדגישה ברע"א 4575/00 פלוני נ' אלמוני, נה (2) 321 את תחולת החזקה: לפיה ילדים קטנים ימסרו למשמורת אמם אלא אם הוכחו נסיבות מיוחדות להורות אחרת ... עדיין הקשר בין ילדים רכים בשנים לבין אמם חזק מהקשר בינם לבין אביהם. כך עולה ממחקרים עדכניים רבים הדנים בקשר הפסיכולוגי המיוחד שנבנה בין האם לילדיה ובנזק שעשוי להיגרם לילדים במיוחד בגיל הרך, כתוצאה מניתוקם מן האם שטיפלה בהם מאז לידתם והעניקה להם חום ואהבה וזאת אף במקרים שבהם לאב תפקיד משמעותי בחיי הילדים. חזקה זו לא נסתרה במקרה שלפני ויש להוסיף גם שיקול זה למסכת השיקולים התומכים בהגירת הקטין".

גם את טענת האב, כי בהסכם הגירושין שניתן לו תוקף של פסק דין אסור לאם להתגורר ברדיוס של מעל ל-30 ק"מ סביב ירושלים, ומשכך אל לה להגר עם הילד, דחה השופט. לדבריו, ההסכם מתייחס למצב בו האם מתגוררת בארץ. לא כשהיא רוצה לטוס...

כך הוא כותב:

"...הקביעה שבס' ז.3 להסכם הגירושין כי: "מקום מגוריו של xx הוא בירושלים כולל רדיוס של 30 ק"מ" שוללת את אפשרות ההגירה (ס' 55 לסיכומי האב) דינה להידחות.סבורני כי בתניה זו מגולמת ההנחה שהאם המשמורנית נמצאת בארץ ואם עכשיו בנסיבות החיים הדינמיות נוצר מצב חדש והיא מבקשת לחזור למולדתה , עקב מצוקתה על ביהמ"ש לשוב ולהידרש לעניין תוך בחינת השפעתו על טובת הקטין... ומעידה פקידת הסעד בחקירתה הנגדית ,לעניין ההחמרה במצוקתה של האם, והשפעתה על הקטין".

תוצאת ההליך

האם תהגר עם בנה לקולומביה. לצורך הבטחת הקשר עם האב היא תפקיד 60,000 ש"ח בקופת בית המשפט. בנוסף היא תפקיד ערבות אישית חתומה בסך 100,000 ש"ח לצורך קיום הקשר עם האב. עליה להפקיד כרטיס טיסה לקולומביה עבור האב.


פרטי ההליך

- תמ"ש 023903/06 פלונית נגד פלוני
- בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים
- בפני השופט איתי כץ
- בא-כוח התובעת:עו"ד מילקס פטריסיה
- בא-כוח הנתבע: עו"ד ורדה בן דוד
- ניתן: 11.10.2009



תאריך:  17/11/2009   |   עודכן:  17/11/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש לענייני משפחה בי-ם: נשים הן הורה טוב יותר
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארז קרדי
15/03/13 19:14
2
תמר ה
9/08/13 12:34
3
אלקזאי
9/08/13 12:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרה בן עמי רכשה מחברת כפר הים שתי יחידות נופש במתחם המגורים "כפר הים". באחת היחידות היא מתגוררת עם שתי כלבותיה. לדברי "כפר הים", שהגישה לבית משפט השלום בתל אביב בקשה לסעד הצהרתי כי בן עמי הפרה את החוזה - הכנסת הכלבות אל מתחם המגורים מהווה הפרת החוזה שנכרת בין כפר הים לבין בן עמי וכן הפרה של תקנון המתחם. לדברי בן עמי, הכנסת הכלבות ליחידת הדיור אינה הפרה של החוזה.
15/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
טכנאי המחשבים רועי גרטל פרסם באינטרנט כי הוא מתקין תוכנות במחירי "מציאה". הוא עמד בדיבורו ואכן התקין תוכנות של חברות נבחרות במחירי מציאה ממש. לדוגמה: 15 תוכנות בשווי של מעל ל-55,000 ש"ח ב 300 ש"ח בלבד. אליה וקוץ בה – התוכנות הותקנו ללא רישיון.
15/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
רשמת בית המשפט העליון קבעה, כי לא בכל מקום בו חוזר בו בעל דין מן ההליך, יביא הדבר בהכרח לחיובו בהוצאות הצד שכנגד. יישומו של העיקרון נבחן לפי הנסיבות, ובין היתר בשים לב לשאלה מדוע חזר בו יוזם ההליך מההליך שהגיש, ובחינת הצידוק שבהגשת העתירה מלכתחילה והסעד שקיבל העותר בפועל. במקרה דנן העותרות באו על סיפוקן והעתירה הגשימה את מטרתה, ובהעדר קביעה שיפוטית כי העתירה אינה מגלה עילה בשל קיומו של סעד חלופי, אין לשלול את הצידוק בהגשת העתירה מלכתחילה, לצורך בחינת שאלת ההוצאות, וזאת למרות שנפל פגם בהתנהלות העותרות בכך שלא ציינו את דבר הגשת הערעור לבית המשפט המחוזי
15/11/2009  |  ליאת בכר סגל  |   פסיקה
בית המשפט קובע, כי בתקופה בה חברות רבות וגדולות במשק נקלעות לקשיים ואינן יכולות לפרוע את התחייבויותיהן כלפי המלווים והמשקיעים שלהם, תפקידם של הנאמנים מקבל משנה חשיבות, וכדי לעשות עבודתם נאמנה, עליהם לדאוג בראש וראשונה לציבור המשקיעים, אשר בעבורם נוצרת הנאמנות, ונאמן אשר לא ינהג כך, עלול במקרים מסוימים להיחשב רשלן. לפיכך אין לערער על שיקול הדעת של הנאמן במקרה דנן, שסרב לשחרר לחברה את כספי כרית הריבית ששמשו כבטוחה למחזיקי אגרות החוב, משחשב כי אין בידיו בטוחות נוספות מספקות אשר תוכלנה לעמוד לזכותו במקרה של אי קיום ההתחייבויות מצד החברה.
13/11/2009  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
במהלך טקס אנשי השנה 2005 ששודר בשעת הפריים טיים במסגרת שידורי קשת התייחסו הצמד שי ודרורי למיניותה של שרת החינוך לשעבר לימור לבנת. ציטוט דבריהם: "מעניין אם הוא (בנה של לימור לבנת) קיבל את הפטמות מאבא או מאמא. אם זה מאמא, הפטמות, אז תגיד מה שתגיד על לימור לבנת – גם לה יש פטמות לתפארת מדינת ישראל".
12/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
קטונתי מלהבין לעומק את השיקולים העומדים בפני מקבלי ההחלטות, אך נוכחנו כבר לפחות פעמיים, ב-6 באוקטובר וב-7 באוקטובר שהם טעו מהיסוד בהערכת המצב שלהם    בהקשר הזה אני מבקש לשאול: האם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il