|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

שקרן בשירות האויב

הכל אצלו בראש: מג"בניק ניסה לחסל פעיל שמאל

פעיל השמאל מתן כהן שהעיד בתוכניתו של רפי רשף כי לוחם מג"ב ניסה לחסלו תבע את המדינה בשל פציעתו, אך תביעתו נדחתה הסיבה: הוא נפגע מאבן שיידה בו מפגין אחר השופטת גנות גינתה: התובע שקרן ומשמיצן
23/11/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות
תאמין לי, רפי, ניסו להוריד אותי! [צילום: ערוץ ישראל 10]

"...בראיון שנתן לרפי רשף בערוץ 10 - מדבריו התקבל הרושם, כי חייל צה"ל ניסה לרצוח אותו (!!). אלא מאי? לאחר סקירת העדויות שנשמעו, המוצגים שהוצגו, וצפייה בקלטות שהוגשו, אין מנוס מהמסקנה כי התובע הינו אדם אשר האמת איננה נר לרגליו, ובמסגרת מאבקו האידיאולוגי, אינו מהסס להבאיש את ריחם של כוחות הביטחון, ואף להאשימם בניסיון לרוצחו". כך כתבה (17.11.2009) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דליה גנות, בפסק דינה בו דחתה את תביעתו של פעיל שמאל ששיקר בתוכניתו של רפי רשף בערוץ 10 בטענה כי לוחם מג"ב ניסה לחסלו. לדברי השופטת, מדובר באדם שלמען האידיאלים שלו מוכן להשמיץ ולשקר.

פעיל השמאל מתן כהן השתתף ב-2 בפברואר 2006 בהפגנה בכפר בית סירא, בה שילבו כוחות פעילי שמאל ישראלים ופלשתינים המתגוררים באיזור. רשמית, ההפגנה נערכה במחאה על בניית גדר ההפרדה באיזור. בפועל, מטרת ההפגנה הייתה לייצר מהומה, שבמהלכה ייחטף חייל.

מהאירוע יצא כהן כשהוא פצוע בעינו; ואת פציעתו ניצל לתועמלנות עבור המאבק הפלשתיני בתחום התקשורתי. זאת עשה באמצעות ראיון לתוכניתו של רפי רשף המשודרת בערוץ 10, בה העיד כי למרות שהתנהלה הפגנה שלווה, לפתע פתאום הגיח לוחם מג"ב שכיוון את נשקו לעברו וירה בו בפניו.

מדבריו אצל רשף: "ראיתי אותו דורך את הנשק מול הפנים, הוא פשוט יורה לי בראש...חוץ מזה שאני פשוט עמדתי מולו. הסתכלתי לו בעיניים כשראיתי אותו יורה".

לא זו אף זו: כהן הגיש נגד צה"ל תביעה נזיקית בשל פציעתו. לטענתו, משמר הגבול הפר את נהלי הפתיחה באש כאשר ירה כדורי גומי טרם שניסה לפזר את ההפגנה על-ידי שימוש בגז מדמיע וברימוני הלם. כמו-כן, טען כהן, לוחם מג"ב, כאמור, ניסה לחסלו "חיסול ממוקד".

השופטת גנות : מדובר בשקרן

השופטת גנות דחתה את התביעה לאחר שבכל פרט שלגביו העיד כהן התגלה שקר. כך, למשל, בבית המשפט, כשנחקר על-ידי בא-כוח המדינה עו"ד אררט לגבי מקום הימצאותו בעת שנורה (לדבריו), התבלבל כהן ואמר את האמת: הוא לא עמד מול לוחם מג"ב, אלא בצדודיתו. כמו-כן, אפילו פלשתינים שהשתתפו בהפגנה העידו כי מג"ב השתמש בגז מדמיע וברימוני הלם טרם החל – לאחר שהמפגינים ניסו לחטוף חייל! - להשתמש בכדורי גומי.

לא רק שקרנות. גם טיפשות

מעל לכל אלה הפילה את גרסת התובע - כי נורה חזיתית ובמתכוון - העובדה הפיזית הפשוטה שהוא נפגע בצידו השמאלי של פניו, ולא בקידמתם...

כמו-כן, פרופסור יהודה היס, המומחה מטעם המדינה קבע כי כהן בכלל לא נפגע מקליע אלא שסימני הפציעה מראים בבירור כי מדובר בפגיעת אבן.

כהן חויב בהוצאות שכר טירחת עו"ד המדינה בסך 50,000 ש"ח.
מתן כהן נ' מדינת ישראל

עובדות המקרה

בתאריך 2.2.2006 השתתף התובע בהפגנת פלשתינים ושמאלנים ישראלים שהתקיימה בכפר בית סירא כמחאה על הקמת גדר ההפרדה באיזור.

לדברי התובע, ההפגנה התקיימה בשקט יחסי, עד שהגיעו כוחות משמר הגבול, שלאחר חיכוך עם המפגינים, החלו לירות לא פחות מאשר אש חיה לעבר המפגינים שהחלו בורחים לכיוון הכפר.

התובע, לדבריו, עמד עם חבריו בצד, בריחוק משאר המפגינים שברחו כשכוחות מג"ב ירו עליהם. לפתע, הוא ראה מולו שוטר מג"ב שכורע על ברכו, מצמצם את עינו, ולוחץ על ההדק. היריה נשמעה, והתובע חש כאב בעינו השמאלית.

בגין הנזק שנגרם לו עקב פגיעת הקליע בעינו תבע כהן פיצויים ממדינת ישראל.

טענות הצדדים

לדברי התובע, שוטר מג"ב שירה בו עשה כן ללא הצדקה, שכן לא נשקפה לו כל סכנה; וזאת, בניגוד להוראות הפתיחה באש הנוהגות בצה"ל. מאחר שהירי לא היה חוקי, כנטען, אין הנזק שנגרם בעטיו חוסה תחת הגנה מפני תביעת נזיקין לה זוכה מי שביצע ירי כדין. משכך תבע כהן את הנזק שנגרם לעינו.

לדברי המדינה, התובע כלל לא נפגע כתוצאה מירי אלא מאבן שפגעה בעינו, אבן שיידו חבריו הפלשתינים שהפגינו במקום.

לטענת הצבא, התובע בכלל עמד מצודד לחיילי צה"ל בעת ירי כדורי הגומי. כך שזה פשוט בלתי אפשרי לטעון, גם אם הוא נפגע מהירי, שהוא נפגע חזיתית כתוצאה מירי מכוון וממוקד.

לחלופין, טענה המדינה, שגם לו יקבע שהתובע נפגע כתוצאה מירי חיילי צה"ל, זכאית המדינה ליהנות מחסינות "פעולה מלחמתית" כהגדרתה בחוק הנזיקין האזרחיים (אחריות המדינה), התשי"ב-1982.

קביעות בית המשפט

גנות קבעה כעובדה כי כהן נפגע בעינו. מאידך-גיסא, הסתייגה מאוד, וזה בלשון המעטה, מטענת כהן כי לוחם מג"ב ירה בעינו. לטענה, כהן, הוא... פשוט מאוד - שקרן.

"ממה נפגע התובע", שואלת השופטת כהן. שואלת - ומשיבה: התובע טען בתוכניתו של רפי רשף בערוץ עשר כי חייל צה"ל ניסה לרצוח אותו. כן טען בבית המשפט, אלא שהדברים שקריים. כך היא כותבת:

"...בראיון שנתן לרפי רשף בערוץ 10 - מדבריו התקבל הרושם, כי חייל צה"ל ניסה לרצוח אותו (!!). אלא מאי? לאחר סקירת העדויות שנשמעו, המוצגים שהוצגו, וצפייה בקלטות שהוגשו, אין מנוס מהמסקנה כי התובע הינו אדם אשר האמת איננה נר לרגליו, ובמסגרת מאבקו האידיאולוגי, אינו מהסס להבאיש את ריחם של כוחות הביטחון, ואף להאשימם בניסיון לרוצחו..."

את העובדה לה טוענת השופטת גנות - שהתובע הוא שקרן, ביססה על סתירות בין עדותו של כהן לבין עדויות חבריו ועל שקרים שקופים שנחשפו במהלך עדותו. להלן מגילת השקרים, והפרכתם.

שקר ראשון- צה"ל ירה במפגינים נינוחים ושלווים

בחקירתו במשטרה טען כהן כי בעת ההפגנה, לפני שהתחיל העימות, ניגשו הוא ועוד בחור (שאת זהותו לא מסר התובע לחוקרים) לשוחח עם מפקד כוח צה"ל באיזור. לדבריו, הם הבהירו לאותו רב סרן כי ההפגנה מתעתדת להיות שקטה ונטולת אלימות. לפתע, עת נוהלה השיחה הרגועה עם רב הסרן, יצא שוטר מג'יפ מג"ב והחל לדחוף את המפגינים. התפתח עימות, ושוטרי מג"ב התחילו לירות אש חיה. תוך כדי הירי, טען כהן, החלו חיילי מג"ב לפלס דרך בין המפגינים. זאת על-ידי הכאת המפגינים באלות.

טענה זו הוכחה כשקרית שכן ידידתו של כהן מארגון האנרכיסטים, שאינה "חשודה" על כוונות לטהר את שמו של צה"ל, סהר ורדי, שהייתה עימו בהפגנה, סיפרה בחקירתה במשטרה כי בשלב זה לא ארע כל ירי. כל שעשו שוטרי מג"ב, לדבריה, זה שהם העמידו את כלי הרכב שלהם כחיץ בין המפגינים לבין כוח צה"ל שנכח באיזור. לטענתה, שהושמעה באופן "אובר דרמטי", כהגדרת השופטת, הפגם היחידי, שנפל בהתנהגות שוטרי משמר הגבול בשלב זה, היה שהם התחילו, ללא סיבה, להכות את המפגינים השלווים.

אפילו המפגין אחמד סובחי אבו חסאן סופייה, שלדברי השופטת אינו חשוד, לפחות ככהן עצמו וכידידתו ורדי, על טיהור שמו של צה"ל, סיפר בעדותו כי הצבא לא החל לירות אלא מרגע בו החלו המפגינים לתקוף את כוחות הצבא ומשמר הגבול ולנסות לחטוף חייל.

מה כן קרה שם? חיילים רבים, מיחידות שונות של צה"ל, העידו בבית המשפט כי המפגינים התחילו לתקוף אותם באלות, בברזלים ובאבנים. הם טיפסו על רכבי צה"ל ומשמר הגבול וניסו לחטוף חיילים. על-מנת להגן על עצמם התחילו הכוחות לירות באוויר. לדברי אחד הקצינים, מדובר באחת מההפגנות הקשות ביותר, ובעלת כוונות הזדון המרביות ביותר (הכוונה לחטוף חיילים) שנכח בה אי פעם.

כך סיכמה השופטת גנות את התרשמותה מהעדויות הסותרות:

"...הנה-כי-כן, דומני כי כבר בשלב זה ניתן לקבוע, כי אין כל ממש בתיאור הפסטורלי של ההתרחשויות כפי שנשמע מפי התובע וסהר, וכי ההפגנה שהחלה כהפגנה שקטה, הסלימה מאוד כאשר המפגינים החלו לתקוף את רכבי הלוחמים, ואת הלוחמים עצמם, שנאלצו לירות באוויר כדי להרחיק מעליהם את ההמון המאיים".

שקר שני - בניגוד להוראות, צה"ל ירה כדורי גומי לפני שניסה לפזר את ההפגנה באמצעות שימוש בגז מדמיע וברימוני הלם


בחקירתו במשטרה סיפר כהן כי הלוחמים החלו לירות קליעי גומי, בניגוד לפקודות המחייבות שאלה יירו רק אם שימוש בגז מדמיע וברימוני הלם לא יועיל לעצירת התפרעות. לאחר מכן הוא שכח שכך סיפר, וטען, כי ראשית לכל דבר – צה"ל ירה כדורי גומי. משנשאל לפשר הסתירה "תיקן" עצמו ואמר: "בהתחלה, ביחד עם הגומי, נזרקו רימוני הלם". ידידתו, סהר, סיפרה בחקירתה במשטרה כי כוחות צה"ל "לפתע פתאום התחילו להשתמש בקליעי גומי".

הטענה כי צה"ל פעל בניגוד להוראות, נדחתה, כמובן.


שקר שלישי - לוחם מג"ב ניסה לחסל את כהן וירה בו חזיתית

התובע טען בחקירתו במשטרה שעמד במרחק של כ-25 מטרים משוטרי מג"ב, עם פניו לחיילים ולשוטרים וצעק לעבר השוטרים "אל תירו". לדבריו, השוטרים המשיכו לירות קליעי-גומי, ושוטר אחד "מסתובב טיפה ויורה כדור גומי לכיוון שלי". התובע טען, כי קליע הגומי שנורה לעברו פגע באזור עין שמאל, ולפני כן פגע במשקפיו וריסק את הזרוע השמאלית של משקפיו.

בתוכניתו של רפי רשף טען התובע כי עמד מול החייל שירה בו. בחקירה הנגדית בבית המשפט התבלבל והעיד שעמד לצד החיילים. כמו-כן, אצל רשף טען כי ראה את החייל דורך את נשקו, ובבית המשפט טען אחרת.

מציטוטי שקריו הסותרים אלה את אלה:

כהן מעיד בחקירה המשטרתית - "עמדתי עם הפנים שלי מול החיילים וראיתי את החייל דורך את הנשק ומכוון אותו לכיווני"


כהן בראיון אצל רפי רשף - "ראיתי אותו דורך את הנשק מול הפנים, הוא פשוט יורה לי בראש... ...חוץ מזה שאני פשוט עמדתי מולו. הסתכלתי לו בעיניים כשראיתי אותו יורה"

בחקירה נגדית בבית המשפט:

בא כוח המדינה עו"ד אררט (שואל את כהן): ראית את החייל דורך הנשק, כך אמרת?

כהן: הם רצו עם הרובים. הוא הפנה את הרובה לכיווני, כיוון את הרובה וירה לכיוון הפנים שלי.

בא כוח המדינה: ראית את החייל דורך את הנשק?

כהן: לא ראיתי אותו דורך את הנשק. ראיתי אותו מכוון ויורה (מסמן בידיו תנועת דריכת רובה).

לאחר שנשאל, שנית, אם ראה את החייל דורך את הנשק, השיב כהן:"לא ראיתי אותו דורך את הנשק, ראיתי אותו מכוון ויורה"

כניכר : סתירות גמורות!

מעל לכל אלה נדחתה טענתו של כהן כי הוא נורה חזיתית מהסיבה הפשוטה שהפגיעה היא בצד שמאל של ראשו ולא בקידמתו...


לנוכח השקרים והסתירות קבעה השופטת גנות כי לא הוכח כלל שכהן נורה ומשכך, דחתה את התביעה.

תוצאת ההליך

התביעה נדחתה. כהן חויב בשכ"ט עו"ד המדינה בסך 50,000 ש"ח.

פרטי ההליך

- ת"א 1605/07 מתן כהן נ' מדינת ישראל
- בבית המשפט המחוזי בתל אביב
- בפני השופטת דליה גנות
- בא-כוח התובע מתן כהן: עו"ד דן אסן ואחרים
- בא-כוח הנתבעת מדינת ישראל/משטרת ישראל: עו"ד אררט
- ניתן: 17.11.2009

תאריך:  23/11/2009   |   עודכן:  24/11/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכל אצלו בראש: מג"בניק ניסה לחסל פעיל שמאל
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמואל ר
24/11/09 03:37
2
מוציקו
24/11/09 08:24
 
אחד העם
24/11/09 10:30
3
?
24/11/09 09:06
4
בוטן
24/11/09 09:16
5
לא מופתע
24/11/09 11:07
6
בוחן עריכה
24/11/09 11:33
7
עזרא מנצור
24/11/09 12:07
8
סער פז
24/11/09 12:55
9
חץ
24/11/09 15:41
 
אזרח המדינה
24/11/09 16:25
10
hguy
24/11/09 17:52
11
מקומו בכלא
24/11/09 18:02
12
אלישמע
24/11/09 18:28
13
dodel
24/11/09 18:51
14
בנטלי
24/11/09 21:22
15
אביהו
9/06/10 22:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העיתונאית גליה גוטמן זכתה בפיצוי בסך 50,00 ש"ח לאחר שבית משפט השלום בירושלים קיבל את טענתה כי כל פריט שהועתק מכתבה שפירסמה באתר Ynet מהווה יצירה עצמאית בת פיצוי.
22/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"הקשר בין ילדים רכים בשנים לבין אמם חזק מהקשר בינם לבין אביהם... ...האם (היא מ.ה) שטיפלה בהם מאז לידתם והעניקה להם חום ואהבה וזאת אף במקרים שבהם לאב תפקיד משמעותי בחיי הילדים" כתב (11.10.2009) שופט בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, השופט איתי כץ, בהכרעתו לתת את המשמורת על קטין לאם שמהגרת לקולומביה.
17/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
שרה בן עמי רכשה מחברת כפר הים שתי יחידות נופש במתחם המגורים "כפר הים". באחת היחידות היא מתגוררת עם שתי כלבותיה. לדברי "כפר הים", שהגישה לבית משפט השלום בתל אביב בקשה לסעד הצהרתי כי בן עמי הפרה את החוזה - הכנסת הכלבות אל מתחם המגורים מהווה הפרת החוזה שנכרת בין כפר הים לבין בן עמי וכן הפרה של תקנון המתחם. לדברי בן עמי, הכנסת הכלבות ליחידת הדיור אינה הפרה של החוזה.
15/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
טכנאי המחשבים רועי גרטל פרסם באינטרנט כי הוא מתקין תוכנות במחירי "מציאה". הוא עמד בדיבורו ואכן התקין תוכנות של חברות נבחרות במחירי מציאה ממש. לדוגמה: 15 תוכנות בשווי של מעל ל-55,000 ש"ח ב 300 ש"ח בלבד. אליה וקוץ בה – התוכנות הותקנו ללא רישיון.
15/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
רשמת בית המשפט העליון קבעה, כי לא בכל מקום בו חוזר בו בעל דין מן ההליך, יביא הדבר בהכרח לחיובו בהוצאות הצד שכנגד. יישומו של העיקרון נבחן לפי הנסיבות, ובין היתר בשים לב לשאלה מדוע חזר בו יוזם ההליך מההליך שהגיש, ובחינת הצידוק שבהגשת העתירה מלכתחילה והסעד שקיבל העותר בפועל. במקרה דנן העותרות באו על סיפוקן והעתירה הגשימה את מטרתה, ובהעדר קביעה שיפוטית כי העתירה אינה מגלה עילה בשל קיומו של סעד חלופי, אין לשלול את הצידוק בהגשת העתירה מלכתחילה, לצורך בחינת שאלת ההוצאות, וזאת למרות שנפל פגם בהתנהלות העותרות בכך שלא ציינו את דבר הגשת הערעור לבית המשפט המחוזי
15/11/2009  |  ליאת בכר סגל  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
ורד לוי
ורד לוי
בכל שנה, עלולים החגים להוות בסיס למחלוקת בין הורים גרושים או כאלה המצויים בהליכי גירושין על חלוקת זמני השהות עם הילדים    השנה - מדובר בבעיה מורכבת אפילו יותר    אז איך תפתרו את המחל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il