|   15:07:40
דלג
  דן רונן  
יושב ראש קבוצת ח.א.ש ביטחון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

האם הביטחון האישי בסכנה?

כולם מדברים על ביטחון, ומתכוונים לביטחון מפני טרור חיצוני אך הטרור הקשה ביותר הוא הטרור הפנימי של ארגוני הפשיעה ושל רוצחים ספונטנים אשר הפכו את חיינו לבלתי בטוחים בעליל
21/01/2010  |   דן רונן   |   מאמרים   |   רצח הילדה רוז   |   תגובות
רציחות ברחובות הפכו לשגרה מטרידה [צילום: דוברות משטרת מחוז תל אביב]

הקורבנות נשארים מאחור
ענבל בר-און
לאחר יגון אינסופי קרובי משפחות של נרצחים מתמודדים עם מדינה ש'לא רואה אותם ממטר' * הקורבנות נשארו מאחור [חלק ב]
לרשימה המלאה

הכאב שאין לו סוף
ענבל בר-און
רצח סתמי של אדם, מערער את כל תפישת העולם של קרוביו ומותיר חור שחור בנשמה * הקורבנות נשארו מאחור [חלק א']
לרשימה המלאה

זאב רוזנשטיין חשוד בהזמנת רצח משולש
עידן יוסף
חשוד כי שילם לפני תשע שנים כדי לרצוח שלושה עבריינים * שני עדי מדינה הפלילו את רוזנשטיין
לרשימה המלאה

הבן נרצח, אימו נאנסה
איציק וולף
אנדרי ליושצ'נקו חשוד כי רצח את חברו סרגיי קולסניקוב ולאחר מכן אנס במשך יומיים את אמו של הנרצח * מעצרו הוארך בשבוע
לרשימה המלאה

המפכ"ל כהן: לא ניתן היה למנוע את רצח קלנטרוב
איציק וולף
רב-ניצב דודי כהן אמר כי למרות התלונה שהוגשה נגד האחים סודמי לפני כחודש לא ניתן היה לבצע פעילות אכיפה מקדימה * "השוטרים פעלו כשורה במקרה הטראגי של הרצח בבני עייש"
לרשימה המלאה

חייל רצח חייל בקניון בבאר שבע
איציק וולף
החייל נורה על-ידי מכר בקומת ההסעדה של הקניון * לא מדובר באירוע חבלני
לרשימה המלאה

הותר לפרסום: בני זוג מנחף נעצרו בחשד לרצח תושבת הכפר
ספי קיני
לרשימה המלאה

הסכם טיעון עם הנאשמת ברצח הנערה דנה בנט
ספי קיני
הפרקליטות מקווה להבטיח בכך את עדותה נגד יחיא פרחאן המואשם ברצח * פרטי העסקה יועברו לבית המשפט ביום חמישי
לרשימה המלאה

עד לא מזמן, המונח ביטחון הפנים התייחס לכל מה שקשור בפעילות טרור חבלנית עויינת. האיום העיקרי על שלומם וביטחונם של האזרחים שומרי החוק נשקף מצידם של טרוריסטים. אירועי הימים האחרונים הופכים את ההגדרה הזאת על פיה: הטרור כמעט הודבר לחלוטין- חייהם של האזרחים ושלומם עדיין מצויים בסכנה, הפעם מצד עבריינים תוצרת בית. מה שחמור אף יותר היא העובדה שהסכנה אורבת מצידם של אזרחים נורמטיביים, רעים לבילוי ולשתייה, אבות ובני משפחה, שכנים לספסל באוטובוס או שכנים מעבר לדלת.

עוד בשנת 2005, עת כיהנתי כמפקד המחוז הצפוני, הגעתי לכלל מסקנה כי המושג "ביטחון הפנים" כמגדיר את ייעודה של המשטרה, מורכב מאוד ואף קשה להגדרה חד- משמעית. אחרי הכל, מי מסכן את ביטחון האזרחים ומה בין ביטחון הפנים לביטחון הגבולות?

בעקבות כך התקיימה פגישה עם צוות המועצה לביטחון לאומי (מל"ל), בראשותו של האלוף ((מיל.)) גיורא איילנד, כדי לדון במונח "ביטחון פנים" ובתוכנו.

לאחר דיון במשרדי במחוז הצפוני, המונח "ביטחון הפנים" שונה ל"ביטחון הציבור" ובהמשך, ל"שלום הציבור". השינוי בהגדרה אינו סמנטי בלבד, אלא צופן בחובו שינויים בגישה שלנו לשמירת שלומו של הציבור.

את אירועי החודשים האחרונים אין דרך טובה להגדיר אלא כטרור מבית. שלומו וביטחונו של הציבור רופף, הולך ונפרע. מעולם לא הייתה תחושת האימה וחוסר הביטחון האישי מעורערת כפי שהיא היום. התיאור הקולע ביותר לאווירת הימים האלה מצוייה בספר דברים: "בבקר תאמר מי ייתן ערב ובערב תאמר מי ייתן בקר, מפחד לבבך אשר תפחד וממראה עיניך אשר תראה".

כמעט אין צורך בתזכורת. האירועים כולם חרוטים בזיכרון של כולנו: רצח משפחת אושרנקו, רצח קרפ בחוף תל-ברוך לעיני אישתו ובתו, פיגוע הירי במרכז ההומו- לסבי, ובימים אלה, אב החשוד שרוצץ את גולגלתה של בתו בת ה-8 חודשים, רצח הילד לאון קלנטרוב בן ה 7 כנראה בידיהם של שני אחים פדופילים, רצח הצעיר קולגניקוב בידי חברו ואונס האם במשך יממה בדירתם. וזו רק חלק מהרשימה. דוגמאות בודדות מתוך גודש מעשי הזוועה המבעיתים ומטלטלים את החברה. האיום איננו רק במספר מעשי הטרור מבית אלא בחומרתם. אנו מתוודעים לאלימות קשה במקומות שלא הכרנו קודם.

בעצם, שום מקום איננו בטוח עוד. המלחמות בין ארגוני הפשיעה מביאות לפגיעה בין העבריינים, אך גם בחפים מפשע. דפוס בעייתי אחר, המערער את הביטחון האישי הוא הסגת גבול, פריצה לבית. גם ביתו של האדם שוב איננו מבצרו. כשהמבצר נפרץ- האדם לא יחוש שוב את הביטחון כפי שחש קודם (ומי שחווה זאת, יודע). והרחוב הסואן והרוגש ממילא לא היה בטוח מעולם ועתה הוא בטוח אף פחות.

גם תאונות הדרכים הן עבריינות ובריונות לשמה. זו לא מכת גורל ויוכיחו זאת נתוני שנת 2009, המציגים ירידה של 20%. מניעתן- בידנו. על ההתנהגות הפרועה על ההגה נוספים עוד גורמים המעודדים את האלימות ומשמשים לה תירוץ ובראשן שתיית האלכוהול. לכל אלה, אני קורא הפרת חוק גסה ובריונות פרועה.

בבחינת הגורמים לפגיעה בגוף ובנפש אזרחי המדינה בשנת 2009 עולה התמונה הבאה במאזן הדמים:

  • בתחום הפיגועים החבלניים (פח"ע), נרצחו 6 אזרחים.
  • בתחום הפלילי, כולל מאבקים בין ארגוני הפשיעה לבין עצמם, נרצחו 126 אזרחים.
  • בתחום תאונות הדרכים, נהרגו 348 בני- אדם, לעומת 449 בשנת 2008.

מהנתונים עולה כי בפשיעה נרצחים פי 21 מאשר בפח"ע ואילו בכבישים פי 58 אנשים משלמים בחייהם.


והנה למרות כל אלה מוסיפה מדינת ישראל להעמיד בראש סדר העדיפות את המלחמה בטרור- הן בתקציבים והן בהקצאת כוח אדם איכותי - בשעה שהמלחמה בטרור הפנימי מוסיפה להידחק אל שולי סדר העדיפות. העיתונות אומנם נרעשת ונרגשת עם כל מעשה רצח נוסף ומחפשת אחר האשמים, אבל רשויות החוק נאלצות להוסיף ולהתמודד בתקציבים המתכרסמים והולכים. הנתונים על מספר הנרצחים וההרוגים בשנת 2009 מלמדים עד כמה סדרי העדיפות שלנו משובשים. אומנם, בשנים 2001 עד 2003 היה מספר הנרצחים בפיגועי טרור גבוה יותר, אבל אלה היו שנים מטורפות, קשות במיוחד, שבהן שלט טרור המתאבדים. מאז, מספר הנרצחים בתחום הפח"ע, מצוי בירידה משמעותית, ובשנת 2009 נרשמה ירידה משמעותית בנפח הפיגועים ביחס לשנים קודמות. הירידה בנפח הטרור הובילה לירידה במספר הנפגעים.

הבעיה העיקרית של החברה הישראלית בתחום "שלום הציבור" כיום היא העבריינות הפלילית. אנשים שאיבדו שפיותם, שתיינים, עבריינים משפחות הפשע הנאבקות זו בזו ובנוסף לאלה-בריוני הכבישים. מבדיקת הנתונים מתברר בעליל כי הסיכון ממעשי פשע ומתאונות גבוה בהרבה מזה הנשקף מטרור מחבלים. ולכן, באומרנו "ביטחון פנים" או "שלום הציבור", עלינו לתת עדיפות לטיפול בשני תחומים אלה- הפשיעה ותאונות הדרכים.

הגיעה השעה- ובאומרי זאת אני מקווה שלא אחרנו אותה- לשנות את הגישה מן הקצה אל הקצה. ישראל נתונה כיום במלחמה קשה המאיימת עליה והאויב איננו פושט מן הגבולות אלא אורב בתוכנו. יש הכרח להפוך את המשטרה ליעילה ואיכותית יותר. יש להגדיל את התקציבים ולרכוש את אמצעי השיטור המשוכללים ביותר כדי לצייד את השוטרים בהם. ולא פחות מאלה- יש לבדוק שוב את האמצעים שמעמיד החוק למאבק בפשיעה החמורה כמו גם בביעור עבריינות הרחוב. עלינו לבדוק אם ההגנה על חירויות הפרט ועל זכויותיו אינה באה על חשבון ביטחונה של החברה. כאשר החוק שומר, למשל, על פרטיותו של מי שהורשע בפדופיליה ושוחרר, האם אין הוא מפקיר ילדים רכים ליצריו של העבריין.

נכון יהיה, בעת הזו יותר מתמיד, לשלב ידיים- שלטון מרכזי ושלטון מקומי, כאשר הציבור שותף, ולחזק את הביטחון העירוני בסוגיית פרויקט "עיר בטוחה"- טכנולוגיות, מצלמות, מרכז שליטה/ מוקד רואה וכח מבצעי מיומן ופרוס בשטח, כדי לצמצם את חלקה הגדול של אלימות הרחוב אשר רוצה להשתלט עלינו- ויפה שעה אחת קודם.

הכותב, ניצב בדימוס, שימש כמפקד מחוז צפון במשטרת ישראל בשנים 2004 – 2007 ומכהן כיום, כיו"ר קבוצת ח.א.ש ביטחון, המובילה את פרויקט העיר הבטוחה בישראל.
תאריך:  21/01/2010   |   עודכן:  21/01/2010
דן רונן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם הביטחון האישי בסכנה?
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
/'קפר
22/01/10 01:01
2
טירור משטרתי
22/01/10 10:29
3
ירון זכאי
22/01/10 13:50
4
שרון1
24/01/10 16:00
5
טל שמיר
24/01/10 16:07
 
אלימות השוטרים
11/02/10 16:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקראת סיום כהונתו המוצלחת למדי, נפרד היועץ המשפטי מזוז מצמרת המשטרה והגדיר כ"תור זהב" את יחסי הפרקליטות והמשטרה בשנים האחרונות.
21/01/2010  |  יראון פסטינגר  |   מאמרים
הנזק לישראל הוא רב-כלכלית ותדמיתית. אחזקת המנגנון המטפל באיתור הפליטים, במאסרם ובגירושם כרוך בהוצאה כבדה. ואילו אלה שהצליחו להסתנן מעמידים את החברה הישראלית בפני דילמות חברתיות ומוסריות. אופי הגירוש והטיפול בפליטים פוגע בתדמית של ישראל.
21/01/2010  |  עו"ד צבי קן תור   |   מאמרים
מדי יום צצים ועולים מיתוסים והמלצות חדשות בנושא הטיפול בשיניים. חלקם מוזנים על-ידי "אגדות אורבניות" וחלקם כתוצאה מרמיזות של חברות שיווקיות המעוניינות לקדם את מוצריהן.
21/01/2010  |  ד"ר רוני אמיד  |   מאמרים
רגע אחרי שעלה המסך על ספר שמות, שהתחלנו לקרוא בשבת, וירד המסך על ספר בראשית שסיימנו זה עתה (כדי להתחיל מחדש) - מן הראוי ללַבן מספר סוגיות יסוד, הקשורות באימהותינו הצדיקות - ובמיוחד בשרה - אשר אחרי פטירתן מפַנות את קידמת הבמה הנשית במקרא למרים הנביאה. סוגיות אלו חשובות גם בגלל זיקתן לסוגייה המרכזית של פרשותינו: גלות וגאולה, מנהיגוּת יהודית, דרכי השגחת ה' ועוד.
21/01/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
"לפני שהטפטוף ייהפך למבול, אני חייב למצוא שער לא נעול" אומר השיר, שנכתב במדינה שבה טפטוף הופך למבול, ורוח קלה מספיקה כדי לעקור קולטים ואנטנות. הנחלים הם בעצם כבישים לשעבר, ועוד לא דיברנו מה קורה אם יש שלג, שהרי אז זו חגיגה שאין כמותה.
21/01/2010  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   רצח הילדה רוז  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   רצח הנערה בקצרין  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   רצח משפחת אושרנקו  /  מי ומי  
"אימא שלי התעללה בי"  /  ספי קיני
מגעים לעסקת טיעון בפרשת רצח הילדה רוז  /  מחלקה ראשונה
פרשת רצח רוז: נשקל פרסום עדויות חסויות  /  רותי אברהם
נבל ברשות התורה  /  אורי אבנרי
עונש מוות לרוצחי ילדים  /  י. שחור, נ. מאיר, ד. אסולין
צריך להנהיג עונש מוות - ומיד!  /  ראובן לייב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il