|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

בית המשפט לא יחשוף כתובת IP של גולש משמיץ

הטעם: הגולש כתב בצורה עילגת, דבריו אינם מעוררים אמון, מה גם שהדברים שהטיח בעיתונאי נסתרו שכן העיתונאי לא "שב לרוסיה" כדברי הגולש, אלא המשיך לעבוד בעיתון
25/01/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
נפסק כי הגולש עילג, הציבור לא יאמין לו, ועל כן חרף היות הפרסום דיבתי, אין בנסיבות העניין הצדקה לחשיפת כתובת ה IP [פלאש 90]

אתר Nfc: נפרסם כתובת IP
יואב יצחק
המטרה: לגונן על הגולשים ועל גורמים העלולים להיפגע מפרסומים בלתי ראויים ו/או בלתי חוקיים * אנו קוראים ליתר אתרי החדשות לנקוט גישה דומה
לרשימה המלאה

לא לחוק הכסת"ח
ענבל בר-און
חוק הכסת"ח החדש לא יאפשר מניעת לשון הרע (את לשון הרע ניתן למנוע ע"י מערכת מסננת ותו לא), אבל כן יאפשר לכל גולש, נקמן ככל שיהיה או סוגר חשבונות ככל שיהיה לקבל את פרטיו של טוקבקיסט ש(כבר לא יהיה) אנונימי, רק משום שבעל אתר האינטרנט רוצה לכסת"ח את ישבנו הוא
לרשימה המלאה

חופש הביטוי
ענבל בר-און
הגם שחופש הביטוי מהווה את ערך היסוד בחברה דמוקרטית, אל מולו עומדים זכויות ואינטרסים שונים: הזכות לשם טוב, לפרטיות, לכבוד, אינטרס בטחון המדינה ועוד
לרשימה המלאה

גולש הורשע באמצעות איתור IP
רותי אברהם
בית המשפט השלום בירושלים הרשיע בעבירת לשון הרע גולש שהשמיץ באתר חבר'ה * הגולש אותר באמצעות IP שלו בחברת קווי זהב * הגולש: זה לא אני
לרשימה המלאה

כתובת IP היא מידע פרטי? לא לפי גוגל
מערכת PCאון
ראש קבוצת הרגולטורים להגנת מידע באיחוד האירופי קבע כי יש להתייחס לכתובות IP כאל מידע פרטי * ומי לא ממש משתפת פעולה? שלושה ניחושים
לרשימה המלאה

מפעילת אתר אינטרנט תשלם פיצוי בגין לשון הרע
איריס פרחי
התובע טען שאדם המוכר לו זייף את הפרופיל שלו ושל אמו והנתבעת לא הסירה אותם * הנתבעת השיבה שהתובע סירב להמציא לה תצהיר - היא חויבה בפיצוי
לרשימה המלאה

"התגוביות, על התוכן ועל השפה העילגת המאפיינת אותן, מלמדות על פגיעה אפשרית פחותה מאוד במבקש, ולהבנתי - הקורא הסביר איננו עשוי לראותן ברצינות רבה. אגב כך אומר, כי במקרה המסוים, התגוביות מדברות על עבודתו הקלוקלת כביכול של המבקש כעיתונאי, העומד להיות מפוטר מעבודתו ולשוב לרוסיה (?!), והריהן נסתרות מיניה וביה ולו משום כך, שהמבקש ממשיך ועובד בעבודתו באותו עיתון ממש, עד עצם היום הזה. נוסף על כך יש לראות את העובדה, כי לצד התגוביות המלעיזות פורסמו שלל תגוביות, המשבחות את המבקש ואת עבודתו העיתונאית, עובדה הממעיטה עוד יותר את האפשרות לפגיעה בשמו הטוב של המבקש כתוצאה מפרסום שלוש התגוביות הפוגעות. כשכל אלה מובאים בחשבון, ועל-רקע החשיבות של האנונימיות לגלישה ברשת, אינני רואה מקום לחשיפת זהותם של המגיבים". כך קבע (יום ג', 19.01.10) שופט בית המשפט המחוזי בנצרת, אברהם אברהם, בבקשה שהגיש העיתונאי ישראל מושקוביץ לבית המשפט, להורות לספקית האינטרנט ואללה! תקשורת לחשוף את כתובת ה IP של גולש אשר השמיץ אותו. למותר לציין כי הגולש השמיצו בשפה עילגת, אך ציין "עובדות" שבדה מליבו, ולפיהן מושקוביץ עומד בפני פיטורין מן העיתון "ועומד לחזור לרוסיה".

היות ולפי מבחני דיני לשון הרע, הבעת דיעה מוגנת מפני חבות בלשון הרע, אלא אם כן היא נחזית לעובדה, כפי שהיה במקרה דנן, ראה העיתונאי מושקוביץ בדברים דברי דיבה אשר מחייבים את חשיפת כתובת ה IP של הגולש, וזאת בכדי שיתאפשר לו לתובעו בלשון הרע.

השופט עמית סקר את הגישות שהופיעו עד כה בפסיקת בית משפט השלום (לציין: אין הלכה של בית משפט העליון בעניין, והמחוקק עצמו טרם הסדיר את סוגיית הליך חשיפת כתובות IP של גולשים), וקבע כי בניגוד לשופטות פלפל ואגמון, אשר התוו שתי גישות קיצון (האחת - יש לחשוף בכל מקרה שעולה חשש לפרסום לשון הרע, והשניה - רק אם הדברים עולים כדי עבירה פלילית) - יש לנקוט בגישת הביניים אשר התווה השופט עמית ולפיה רק אם יש, בנוסף לחשש לכאורה לביצוע עוולה, "דבר מה נוסף", רק אז יש להורות על חשיפת כתובת ה IP של גולש. השופט אברהם אברהם גיוון את המבחן וקבע מבחן גמיש, כלדקמן:

"לאור מאפייניה היחודיים של הרשת יש לנקוט בגישת הביניים שהציע השופט עמית ויש לבחון את עוצמת הביטוי הפוגע, היות הפרסום חד פעמי או שמא חוזר ושיטתי, טיבו ומידת חשיבותו של האתר המפרסם, מאפייני הביטוי (פוליטי, מסחרי, פרטי), זיהויו של נשוא הפרסום כאיש ציבור או כאדם פרטי, הרצינות שגולש סביר עשוי לייחס לביטוי (בשל מאפייניו של הפרסום, סוג האתר וכד'), ועוד כיוצא באלו סימנים, מהם נוכל לקבוע את האיזון הנכון שבין ההגנה על שמו הטוב של האדם לעומת חופש הביטוי, ובהתחשב בחשיבותה של האנונימיות שבגלישה ברשת, אנונימיות שהיא מנשמת אפה של הרשת".

היות והשופט עמית הציע לבחון כל מקרה לגופו לפי המבחנים שלעיל, הוא פסק כי במקרה שבו בפנינו גולש עילג, עובדות מוציאות לשון הרע אשר נסתרו על פניהן (אף אחד לא יאמין לדברי הגולש כי העיתונאי "פוטר" כאשר הוא ממשיך לכתוב במערכת העיתון), וגולשים אחרים אשר משבחים את עבודת העיתונאי ועל כן מנטרלים את העוקץ של לשון הרע בדברי הגולש (העילג), בסיכומו של עניין ובשקלול כל הערכים המתחרים בסוגיית פרסום-לשון-הרע באינטרנט, אין לפרסם את כתובת ה IP של הגולש.

עובדות המקרה

המבקש הוא עיתונאי, המועסק בידיעות אחרונות. באתר האינטרנט של המשיבה פורסמו שלוש תגוביות (talk-back), שלטענת המבקש פוגעות בשמו הטוב, ואלו הן:

התגובית הראשונה ניתנה מיום 28.9.2008. לאחר פרסום כתבה, שעסקה בכַתבי ידיעות אחרונות, ניתנו תגובות מתגובות שונות, ובתוכן נמצאה תגובית מס' 32, המתייחסת למבקש, ונאמר בה כך:

"ישראל מוסקוביץ שיסע לרוסיה צריך לזרוק אותו מהעיתון. אף אחד בעיתון לא סובל אותו אדם רע".

התגובית השניה ניתנה ביום 3.10.2008, וזו לשונה (היא ניתנה בתגובה לתגובית מס' 52):

"תגובה ל-52: נכון ישארל מוסקוביץ לא יוצה מהבית ומקבל 5000 ק"מ גולובלי נו אתה צודק צריך להעיף אותו לרוסיה".

התגובית השלישית פורסמה ביום 26.10.2008, והתייחסה לכתבה, שעסקה בצמצומים הצפויים בעיתון. זו לשון התגובית:

"ישראל מוסקסוביץ בדרך לפיטורים גם. בדוק מוסקוביץ מהצפון בדרך הביתה אחרי שבמערכת חיפה הקריבו אותו בגלל יחסי אנוש שלו וחוסר הידיעות שלו בעיתון כי הוא לא יוצא מהבית ומקבל משכורת עתק על כלום. זאת תרומתה של מערכת הצפון לגל הפיטורין. כולם שמחים להיפטר מהאיש הזה אצלנו בעיתון. בלתי נסבל".

אלו הן שלוש התגוביות, שפורסמו באתר של המשיבה. המבקש טוען, כי תוכן התגוביות הוא שקרי, ופוגע בשמו הטוב. הוא מבקש לתבוע את עלבונו בבית משפט, אלא שהמגיבים (המכונים בפי העם "טוקבקיסטים", ולהלן אכנה אותם גם "המגיבים") הם עלומי שם. מכאן באה פניית המבקש למשיבה, כי תסייע בידו בזיהוייָם של המגיבים, על-מנת שיוכל לתובעם לדין. משזו סרבה לעשות כבקשתו – הוא פנה לבית משפט קמא על-מנת לכפותה לעשות כן.

קביעות בית המשפט

  • פסק דינו של בית המשפט קמא - השופטת קמא דחתה את בקשת המבקש. היא סברה, כי התגוביות אינן מבססות, גם לא לכאורה, עוולה של לשון הרע, ואפילו היו מקיימות אחר תנאי הכרחי זה, לא היה מקום לחשיפת כתובת ה-IP, ובהביעה דיעה זו הציבה עצמה השופטת קמא עם אלו הסבורים, כי את שאלת קיומה של הוצאת דיבה ברשת האינטרנט יש לבחון באורח שונה מעולם החומר לו אנו מורגלים.

  • מהן הגישות עד כה בפסיקה? - עד כה המחוקק ובית המשפט העליון לא אמרו את דברם בסוגית חשיפת כתובת IP של גולש, ופסיקת בית המשפט השלום נחלקה בנושא. גישת השופטת המחוזית דרורה פלפל הייתה כי דין פרסום באינטרנט כדין פרסום בכל מקום אחר, ואם אדם פרסם פרסום פוגע, עליו לשאת באחריות ולחשוף את זהותו, אם עולה בידי התובע לשכנע בקיומה לכאורה של עוולה נזיקית העולה מן הפרסום. בקוטב הנגדי עומדת גישתה של ד"ר מיכל אגמון גונן - ולפיה אך ורק אם הפרסום עולה כדי עבירה פלילית יש להורות על חשיפת כתובתו של הגולש. גישת הביניים הינה גישת השופט יצחק עמית ולפיה, יש לנקוט מבחן ביניים והוא: קיומה לכאורה של עוולה ו"דבר מה נוסף" (וזאת לאור מאפייניה היחודיים של רשת האינטרנט).

  • הערכים המתחרים בתביעת לשון הרע - בתביעת לשון הרע מתמודדים על הבכורה ערכים סותרים – חופש הביטוי, זכותו של אדם לשמו הטוב, הזכות לפרטיות, ועוד. ברם, זירת התנגשות בין הערכים תשפיע על אופן שקלולם אחד עם השני. כאשר ברשת האינטרנט עסקינן, יפים דברי השופט עמית: "האינטרנט הוא הרבה יותר מ'עיתון אלקטרוני'. האינטרנט הוא שיח דינמי, מקוון, מבוזר, אינטראקטיבי והיפר טקסטואלי. תחת כנפי המרחב הממוחשב חוסים אתרי עיתונות ותוכן, אתרים אישיים ומסחריים, בלוגים, פורומים, קבוצות דיון וחדרי הצ'טים, וגם גידולי הפרא – התגוביות... זהו הייד פארק וירטואלי... תופעה חיובית, שיש לחברה אינטרס לקדמה ולהגן עליה".

  • אנונימיות – טוב או רע? מחד אנונימיות מקדמת את הדמוקרטיה ברשת, מאידך, היא מקדמת את האנרכיה. אך יתרונותיה של האנונימיות ברשת עולים על חסרונותיה ויש לראותה כנגזרת של חופש הביטוי ושל הזכות לפרטיות.

  • הגישה הראויה הינה גישת הביניים - לאור מאפייניה היחודיים של הרשת יש לנקוט בגישת הביניים שהציע השופט עמית ויש לבחון את עוצמת הביטוי הפוגע, היות הפרסום חד פעמי או שמא חוזר ושיטתי, טיבו ומידת חשיבותו של האתר המפרסם, מאפייני הביטוי (פוליטי, מסחרי, פרטי), זיהויו של נשוא הפרסום כאיש ציבור או כאדם פרטי, הרצינות שגולש סביר עשוי לייחס לביטוי (בשל מאפייניו של הפרסום, סוג האתר וכד'), ועוד ביוצא באלו סימנים, מהם נוכל לקבוע את האיזון הנכון שבין ההגנה על שמו הטוב של האדם לעומת חופש הביטוי, ובהתחשב בחשיבותה של האנונימיות שבגלישה ברשת, אנונימיות שהיא מנשמת אפה של הרשת.

  • <מן הכלל אל הפרט - אפשר שהפרסומים כלפי המבקש עולים כדי לשון הרע. אולם בכל זאת אין לחשוף את כתובת ה IP של הגולש. אנו מדברים על פרסום תגובית לכתבה, פרסום שלא שב על עצמו. "התגוביות, על התוכן ועל השפה העילגת המאפיינת אותן, מלמדות על פגיעה אפשרית פחותה מאוד במבקש, ולהבנתי - הקורא הסביר איננו עשוי לראותן ברצינות רבה. אגב כך אומר, כי במקרה המסוים, התגוביות מדברות על עבודתו הקלוקלת כביכול של המבקש כעיתונאי, העומד להיות מפוטר מעבודתו ולשוב לרוסיה (?!), והריהן נסתרות מיניה וביה ולו משום כך, שהמבקש ממשיך ועובד בעבודתו באותו עיתון ממש, עד עצם היום הזה. נוסף על כך יש לראות את העובדה, כי לצד התגוביות המלעיזות פורסמו שלל תגוביות, המשבחות את המבקש ואת עבודתו העיתונאית, עובדה הממעיטה עוד יותר את האפשרות לפגיעה בשמו הטוב של המבקש כתוצאה מפרסום שלוש התגוביות הפוגעות. כשכל אלה מובאים בחשבון, ועל-רקע החשיבות של האנונימיות לגלישה ברשת, אינני רואה מקום לחשיפת זהותם של המגיבים".

תוצאת ההליך

הבקשה לחשיפת כתובת ה IP של הגולש תדחה, אולם בנסיבות העניין אין צו להוצאות.

פרטי ההליך

- בבית המשפט המחוזי בנצרת
- בפני סגן הנשיא אברהם אברהם
- בשם המבקש – עו"ד א. אמיר
- בשם וואלה! תקשורת – עו"ד הרצוג

ישראל מושקוביץ נ' וואללה תקשורת (פורסם ביום 19.01.10)
תאריך:  25/01/2010   |   עודכן:  25/01/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט לא יחשוף כתובת IP של גולש משמיץ
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמיל שהם
26/01/10 06:59
2
מדינת אין חוק
27/01/10 18:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"תופעת סרבנות הגט הינה תופעה מנוולת, כוחנית, הפוגעת אנושות בחירותו, בכבודו ובאוטונומיה של הזולת, ולא משנה אם סרבן הגט הינו הגבר או האישה". כך קבע שופט בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, מנחם הכהן (יום ה', 21.01.10), בתביעת פיצויים יחודית אשר הגיש גבר מסורב גט כנגד אשתו, אשר מסרבת ליתן לו גט מזה למעלה משנתיים.
22/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"הבחירה בחוק ההסתננות מעלה קושי ויוצרת אי נוחות לנוכח המגמה הסוציאלית של החוק, פיזור הנזק וצדק חלוקתי. ראוי כי העדפת העבירה החמורה יותר בנסיבות של סעיף 7(4) לחוק הפלת"ד תעלה בקנה אחד עם מדיניות הענישה של מדינת ישראל. מנקודת מוצא שהוראות סעיף 7(4) מצביעות על מדיניות של ענישה והרתעה הרי שיש מקום שזו תדמה מבחינת החומרה עם הליכים פליליים שננקטו בפועל על אותה מסכת עובדתית. לנוכח העובדה כי הנהג הואשם על-פי חוק הכניסה לישראל, סביר להניח כי הנוסעים לא היו מואשמים בעבירת ההסתננות". כך קבעה (יום ד', 20.1.10), שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, מיכל וולפסון, בתביעה שהגישו פלשתינים תושבי השטחים לחברת הביטוח קרנית, לפצותם בגין תאונת דרכים שאירעה להם, בעת שנכנסו שלא כדין לישראל.
20/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"העותרת ידעה לנתב את הצרכנים אל השירות האירוטי -מאחר שההחלטה לאיזה ספק לנתב את השיחה היא בידי העותרת, והעובדה לפיה כל השיחות הידועות כארוטיות נותבו דרך BL מצביעה על כך שהעותרת ידעה לבדל שיחות אלה והייתה מעורבת במתן שירות אירוטי. בניגוד לעיקרון הנהוג והמקובל, לפיו שיחות תנותבנה לספק הניתוב הזול ביותר, שיחות אירוטיות נותבו על-ידי העותרת לפי התעריף היקר ביותר. לפיכך, אם לא הייתה לחברה מעורבות במתן השירות האירוטי, כלל לא היה הגיון כלכלי בניתוב שכזה". כך קבעה (יום א', 17.01.10) שופטת בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, שרה גדות, בהכרעה בעתירה מנהלית שהגישה חברת קווי-זהב כנגד הטלת עיצום (קנס) עליה מצד משרד התקשורת, בס של 5,160,000 ש"ח, בגין מעורבותה בהפעלת שיחות אירוטיות.
19/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"לאור ההבטחה השלטונית לעותר, ומאחר שהמשיבה מימנה לעותר עלות מלאה של החלפת רכבים לאורך שנים רבות, אין המשיבה רשאית היום לבוא ולפגוע בזכויות שהוקנו לעותר לאורך זמן". כך קבעה (יום א', 17.01.10) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שרה גדות, בהכרעה בעתירה שהגיש נכה מלחמת ששת הימים, בשיעור של 100%, כלפי אגף השיקום ומשרד הביטחון, לממן את מלוא עלות החלפת הרכב שלו.
18/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"אשר לטענתו הראשונה של המערער - לפיה חשיפתו לכאורה של בית המשפט לסיקור עיתונאי חד-צדדי בעניינו מחייבת את פסילתו - מצאתיה כמקוממת ובלתי ראויה. אעיר כבר בראשית הדברים, כי אף אני, כמו המותב היושב בדין, לא מצאתי מקום להידרש לתוכן הכתבות אליהן הפנה המערער בערעורו ויש אך לתמוה מדוע התעקש המערער להגישן לבית המשפט.
17/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il