|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

רע"פ 11476/04 מדינת ישראל נ' חברת דסק"ש ואח' (תקציר פסק הדין)

בית המשפט העליון הרשיע בעבירות על חוק ניירות ערך את חברת דסק"ש, דב תדמור - ששימש מנכ"ל החברה בתקופה הרלוונטית, שלמה כהן - שכיהן כמזכיר החברה וכיועצה המשפטי, ויוסף בוק - ששימש מנהל הכספים בחברה
21/02/2010  |   News1 News1   |   פסיקה   |   תגובות
מאת: הנהלת בית המשפט  |    |  תגובות

פסק דין זה בוחן את מהות חובותיו של תאגיד הכפוף לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 (להלן: חוק ניירות ערך) בהגשת דיווחיו לרשויות הפיקוח, שנועדו להוות גילוי נאות בדבר מעמדו ומצבו הפיננסי, ככל הנדרש לספק את צרכיו של המשקיע הסביר בקבלת החלטה בעניין של שוק ההון.



פסק הדין קובע כי בהתאם לחוק, תאגיד המדווח לרשויות הפיקוח חייב לצרף לדוחות שהוא מגיש את הדוחות הכספיים של החברות הקשורות לו, גם כאשר מדובר בחברות פרטיות שעליהן אין חובת דיווח עצמאית. יכולתו של המשקיע הסביר לגבש עמדה ביחס לתאגיד המדווח מותנית בכך שהדיווח המהותי הוא מלא ואינו כולל פרטים מטעים. העדר גילוי של דוחות החברות הקשורות מהווה דיווח מטעה מצד התאגיד המדווח, וכאשר דיווח כזה נעשה ביודעין ובכוונה להטעות משקיע סביר, נעברת עבירה פלילית. עקרונות אלה נועדו להבטיח את הגשמת עיקרון הגילוי הנאות בשוק ניירות ערך. עיקרון זה הוא תנאי לקיום אמון המשקיע בשוק ההון. קיום אמון זה הוא תנאי הכרחי לפעילותו התקינה של השוק, ולהשגת יעדיו בגיוס הון לצורך קידום יוזמות כלכליות במשק.



המשיבים ואחרים הואשמו בהפרת החובה המוטלת על-פי חוק ניירות ערך על חברת דיסקונט השקעות בע"מ (להלן: חב' דסק"ש) להגיש לרשות ניירות ערך ולבורסה לניירות ערך דוחות שנתיים, דוחות תקופתיים ודוחות ביניים, הכוללים את מלוא המידע הנדרש על-פי החוק. בנסיבות הענין, החוק מחייב את מנהלי חב' דסק"ש להגיש דינים וחשבונות הכוללים את הדוחות הכספיים של החברות הקשורות לה, שכללו באותו מועד את חברת ישקר וחברות נוספות. אותן חברות הן חברות פרטיות, שעליהן עצמן לא חלה חובת דיווח עצמאית, מאחר שמניותיהן אינן נסחרות בבורסה. בלא צירוף הדוחות של החברות הקשורות, שהם מידע מהותי למשקיע, לא ניתן לקבל תמונת נתונים שלמה בדבר מעמדה ומצבה הפיננסי של חב' דסק"ש.



חב' דסק"ש, דב תדמור - ששימש מנכ"ל החברה בתקופה הרלוונטית, שלמה כהן - שכיהן כמזכיר החברה וכיועצה המשפטי, ויוסף בוק - ששימש מנהל הכספים בחברה, פעלו בעצה אחת למנוע צירוף של דוחות החברות הקשורות לדיווחיה של חב' דסק"ש לבורסה. לעומת זאת, הם כללו את הדוחות האמורים בדיווחיהם לרשות ניירות ערך. הדוחות החלקיים של חב' דסק"ש עמדו לעיון הציבור בבורסה. הדוחות השלמים, שהוגשו לרשות ניירות ערך, לא עמדו לעיון הציבור ברשות זו. עקב כך, האישומים כנגד הנאשמים ייחסו להם הגשת דוחות חלקיים ומטעים, שיש בהם כדי לפגוע במשקיע הסביר בשוק ניירות ערך, האמור לקבל את החלטותיו על בסיס מידע מהותי מלא ומדויק באשר לכל הפרטים הרלוונטיים והמהותיים בנוגע לתאגיד המדווח, לצורך קבלת החלטה בעניין הנוגע לשוק ההון.



בית משפט השלום (כב' השופט ד' רוזן) הרשיע את חב' דסק"ש ואת בעלי התפקידים בה בהפרת חוק ניירות ערך, בכך שביודעין נמנעו מלצרף לדוחות הכספיים של חב' דסק"ש שהוגשו לבורסה ולרשם החברות בשנים 1990-1995 את דוחות החברות הקשורות, וזאת מתוך רצון להסתיר מן הציבור את תוכן הדוחות הכספיים של אותן חברות. בית המשפט קבע כי ביסוד המעשים עמד מניע לרצות את משפחת ורטהימר, בעלת חב' ישקר, חברה פרטית, אשר ביקשה כי נתוניה של חברה זו לא ייחשפו מטעמים של סודיות מסחרית. נקבע, כי מניע ההסתרה בשל סודות מסחריים אינו שולל את קיום היסוד הנפשי הנדרש בעבירה, וכי נתקיים בנאשמים היסוד הנפשי המחייב קיומה של כוונה להטעות משקיע סביר. עונשם של הנאשמים נגזר בבית משפט השלום, ועל פסק הדין הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי, שבו נחלקו הדעות.



דעת הרוב בבית המשפט המחוזי (כב' סגנית הנשיא ד' ברלינר והשופט ז' המר) נקטו בעמדה כי יש לזכות את הנאשמים מן הספק, ודעת המיעוט (כב' השופטת י' שיצר) סברה כי יש לדחות את הערעורים על הכרעת הדין ולהקל בעונשם של הנאשמים. הטעם העיקרי לזיכוי הנאשמים בידי הרוב התבסס על פרשנות היסוד הנפשי בעבירה ומשמעות הדרישה המחייבת קיום כוונה פלילית להטעות משקיע סביר. על-פי דעת הרוב, יסוד נפשי זה לא הוכח במידה הנדרשת. דעת המיעוט סברה כי, בנסיבות הענין, דרישת הכוונה הפלילית מתקיימת, מאחר שהוכחו אצל הנאשמים תכנון וכוונה למנוע מהמשקיעים מידע מהותי וחיוני הכלול בדוחות הכספיים של החברות הקשורות, וגם אם המניע לאי הגשת הדוחות נבע ממטרה לשמור על סודות מסחריים של החברות הקשורות, נתקיימה במשיבים צפייה בהסתברות קרובה לוודאי להטעיית המשקיע הסביר, עקב אי הצגת הדוחות הכספיים של החברות הקשורות.



המדינה הגישה בקשת רשות ערעור על פסיקת בית המשפט המחוזי, בקשת רשות הערעור נדונה לגופה, והערעור התקבל בהרכב השופטים א' פרוקצ'יה, ס' ג'ובראן וד' חשין. נקבע בפסק הדין, ראשית, כי הוכח היסוד העובדתי בעבירה, המתייחס לאי הגשת דוחות שלמים ותקינים לבורסה ולרשם החברות, שחסרו בהם דוחות החברות הקשורות. דוחות אלה מהווים, על-פי החוק, מידע מהותי וחיוני שגילויו נדרש למשקיע הסביר; בהעדרו, נמנע מן המשקיע מידע הכרחי הנחוץ להבנת מעמדו ומצבו של התאגיד המדווח, הנדרש לצורך קבלת החלטה מושכלת בעניין של שוק ההון. שנית, נקבע, כי מתקיים בנאשמים גם היסוד הנפשי הנדרש בעבירה, במובן זה שהוכח כי באי צירוף המידע המהותי והחיוני כאמור, נתקיימה בהם צפייה ברמה הקרובה לוודאי כי המשקיע הסביר יוטעה. הטעם לאי צירוף הדוחות, הנעוץ ברצון הנאשמים שלא לחשוף סודות מסחריים של אחת החברות הקשורות, הינו מניע חיצוני ליסוד הנפשי הרלוונטי לעבירה, ולפיכך הוא אינו סותר את התקיימותו של היסוד הנפשי בעניין זה.



בית המשפט העליון הדגיש בפסק דינו את חשיבותו העליונה של עיקרון הגילוי הנאות בשוק ההון כיסוד חיוני ומהותי במכלול הכללים המעצבים את דרכי הפעילות בשוק זה, ואת היותו תנאי בלעדיו-אין ליצירת מערכת אמון בין המשקיע לבין מנגנון השוק, ולעצם פעילותו התקינה של שוק זה. כן הודגשה חשיבות האכיפה, הלכה למעשה, של כללי הגילוי הנאות באמצעות מערכת הדיווח של החברות הפועלות בשוק ההון.



בית המשפט חזר והרשיע את החברה וראשיה בעבירות הרלוונטיות על חוק ניירות ערך.



אשר לעונש, נקבע מועד נוסף לטיעון לעניין זה, מאחר שהטיעונים בהיבט זה לא מוצו בשלב הערעור על הכרעת הדין.
פסק-דין: רע"פ 11476/04 מדינת ישראל נ' חברת השקעות דיסקונט בע"מ ואח'
בית משפט העליון (הרכב פרוקצ'יה) קיבל היום את בקשת רשות הערעור של המדינה בעניין פרשת דסק"ש (דיסקונט השקעות). מדובר בכתב אישום שהוגש לפני כעשור לבית משפט השלום בת"א ועניינו היה עבירות על חוק ניירות ערך בכך שדסק"ש הסתירה דוחות כספיים של חברות הקשורות אליה, מהציבור. בית משפט השלום (השופט רוזן) הרשיע את הנאשמים דב תדמור, שלמה כהן ויוסף בוק. בערעור שהוגש למחוזי בת"א זיכה הרכב ברלינר את השלושה. המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה רע"פ על ההחלטה והיום קבע בית משפט העליון כי החלטת המחוזי תתבטל והרשעות המשיבים ישובו על-כנן. הטיעונים לעונש יקבעו מאוחר יותר על ידי בית המשפט. את פרקליטות המדינה ייצגו מנהלת המחלקה הפלילית עו"ד אפרת ברזילי, עו"ד אילנה מודעי (מיסוי וכלכלה), עו"ד ציפי גז ועו"ד אלעד פרסקי. את המשיבים ייצגו עו"ד עזגד שטרן, עו"ד חגי דורון, עו"ד אוריאל פרינץ, עו"ד יגאל ארנון, עו"ד רונית אמיר-יניב, עו"ד אורי וגמן, עו"ד נוית נגב ועו"ד זהבית עזרן.

פרטי ההליך

רע"פ 11476/04 - מדינת ישראל נ' חב' דסק"ש ואח'; (הרכב השופטים אילה פרוקצ'יה, סלים ג'ובראן ודוד חשין); ניתן בבית המשפט העליון ביום 21.2.10.

תאריך:  21/02/2010   |   עודכן:  21/02/2010
הנהלת בית המשפט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רע"פ 11476/04 מדינת ישראל נ' חברת דסק"ש ואח' (תקציר פסק הדין)
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שופטת בית המשפט העליון, אילה פרוקצ'יה, דחתה ערעור שהגיש אברהם בלדב, חבר סיעת "אכפת לנו מחדרה", על הרשעתו במתן שוחד לחברים מסיעת ש"ס, וזאת בכדי שאלו יצטרפו לקואלציה. השופטת דחתה את טענתו המרכזיתשופכך קבעה (יום ד', 10.02.10), לפיה הוא זכאי "להגנה מן הצדק".
12/02/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"לא מצאתי פגם בהחלטת העירייה לנקוט בהליכים פליליים נגד הנאשמים לאחר שלא קיימו לפי הנטען את הודעת הדרישה. נחה דעתי בהסתמך על החומר שהוצג לפניי, כי העירייה נקטה בהליכים מכוח סמכותה על-פי דין, כדי להבטיח את האינטרס הציבורי בכללותו עליו הופקדה על-פי דין. לא נוכחתי כי ההחלטה להמשיך בהליכים אלה למרות מצבם הכלכלי של הנאשמים, ולא לבצע את התיקונים על-ידי העירייה, היא החלטה שרירותית, פגומה או בלתי מידתית, ואף לא החלטה העומדת בניגוד לתכלית החוק או לצדק וההגינות המהותיים". כך קבעה (יום שני, 1.02.10) שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב, לימור מרגולין-יחידי, בהכרעה בבקשת בא-כוח הנאשמים לחסות תחת טענת ה"הגנה מן הצדק".
01/02/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
אחת המטרות המרכזיות של כללי האתיקה היא להביא לחיזוק אמון הציבור במערכת השפיטה. מבחן מראית פני הצדק מכוון בדיוק למטרה זו, שכן לב ליבו של המבחן הוא השאלה כיצד נתפס המשך ישיבתו של השופט בדין בעיני הציבור; אם יש בכך בכדי לפגוע במראית פני הצדק". כך קבע (יום ג', 26.01.10) באופן נדיר, שופט בית משפט השלום, מנחם קליין, בבקשת פסלות שהגיש עו"ד יעקב בלטר. באופן נדיר למדי במערכת המשפט שלנו, פסל השופט את עצמו מנימוקים שיפורטו להלן.
29/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"קשה לחשוב על מקרה אכזרי וקשה יותר ממקרה זה שהובא בפנינו. מקרה זה מתבלט בחומרתו, גם על-רקע מקרים אחרים שאליהם נחשף בית המשפט.
26/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"השיקול של צנעת הפרט חשוב במיוחד בפרסום עדויות בעבירות מין, שהרי "צנעה ובושה אלו יכול תבאנה מתלוננת שלא להתלונן על אותן עבירות שמא יהא עליה לחשוף בפומבי את המעשים. היעדר תלונה על מעשים שנעשו תפגע, למותר לומר, בעניינו של הכלל... הדברים עשויים להיות נכונים גם לאחר שהעדות נתנה במשפט, שכן בכל נקודת זמן במשפט יש להתחשב בכך שהפרסום עלול להרתיע מתלוננות אחרות במקרים אחרים. שיקול זה הוא חלק מן ההגנה שמעניקה שיטת המשפט לנפגעות עבירות מין". כך קבעה (יום ג', 26.01.10) שופטת בית משפט העליון, מרים נאור, בערעור שהגיש עיתון 'ידיעות אחרונות' על החלטת בית המשפט המחוזי, הדן בעניין משה קצב, שלא להתיר את פרסום עדויות המתלוננות.
26/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il